AMD tillkännager Opteron A1100 med ARM-arkitektur

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager Opteron A1100 med ARM-arkitektur

Satsningen på ARM-baserade processorer bär frukt i Opteron A1100-serien, som ska öppna upp för AMD på den lukrativa marknaden för högeffektiva datacenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt lovande!

Skulle vilja se den benchmarkad mot Opteron på x86, och Intels Xeon.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dessa kan hjälpa AMD att hålla sig på fötterna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att de väljer att använda namnet Opteron. Inte helt otippat kanske men det är ju ändå en del skillnad på dessa prollar och x86prollarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Hur är dessa tänkta att användas, i små servrar eller i kluster?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av rektor:

Låter väldigt lovande!

Skulle vilja se den benchmarkad mot Opteron på x86, och Intels Xeon.

Det Atom baserade servrar som dessa framförallt borde konkurera med. Vad de klara eller inte kommer ju bero på vad för OS och övriga program som kommer finnas till dessa. Skulle gissa på att xNIX operativ är det som ligger närmast att få upp då det redan finns sådana som körs på ARM-processorer.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Låter väldigt lovande!

Skulle vilja se den benchmarkad mot Opteron på x86, och Intels Xeon.

Det skulle vara lite missriktat, de är långsammare än atom-CPU:er på samma klockfrekvens. De är inte designade att slåss när det gäller CPU-kraft.

Enligt anandtech ligger de runt 10 på specint_rate per core (opteron x86-edition ligger runt 40-50/core beroende på modell och frekvens).

Och de har knappt flyttal om man jämför, de är designade för saker som att köra webservrar och liknande, där nät/minnesbandvidd/diskbandvidd är viktigare än CPU-kraft (om man undviker PHP, då...)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cardeci:

Det skulle vara lite missriktat, de är långsammare än atom-CPU:er på samma klockfrekvens. De är inte designade att slåss när det gäller CPU-kraft.

Enligt anandtech ligger de runt 10 på specint_rate per core (opteron x86-edition ligger runt 40-50/core beroende på modell och frekvens).

Och de har knappt flyttal om man jämför, de är designade för saker som att köra webservrar och liknande, där nät/minnesbandvidd/diskbandvidd är viktigare än CPU-kraft (om man undviker PHP, då...)

En Cortex A57 måste vara snabbare än Silvermont ("nya" Atom) vid samma klockfrekvens annars kan de lägga ner direkt. Och tror det inte råder några tvivel om att så också är fallet. A57 är en relativt "bred" design, den kan avkoda upp till 3 instruktioner per cykel och utföra 2 minnesoperationer per cykel. Silvermont kan anvkoda 2 instruktioner och kan utföra 1 minnesoperation per cykel, det som är imponerande med Silvermont är hur extremt bra den presterar givet sin smala design och endast 1 minnesoperation per cykel. FPU-delen i Silvermont är är inte ens out-of-order, helt enkelt därför att det skulle kosta transistorer och flyttalsprestanda är irrelevant för nära nog allt man gör på en pekplatta/billig laptop.

Nackdelen med en "bred" design är att antal transistorer växer ungefär med kvadraten på bredden. Andra nackdelen är att de flesta typer av program innehåller väldigt lite parallellism i en specifik instruktionsström, man brukar säga att det, rent teoretiskt, i genomsnitt skulle gå att nå 2 instruktioner per cykel eller strax däröver i. I praktiken når de flesta CPUer sällan upp till 1 instruktion per cykel i genomsnitt och de absolut mest avancerade når upp till runt 2 instruktioner per cykel förutsatt att programmet i fråga är "snällt".

Serverlaster är typiskt ganska "elaka" medan HPC laster typiskt är de "snällaste" vad det gäller mängd möjligt ILP (Instruction Level Parallelism).

Än så länge har det inte gått speciellt bra för ARM på microservermarknaden, de är ungefär lika framgångsrika här som Intel hitintills varit på marknaden för smarta mobiler, d.v.s det finns produkter att köpa men nästan ingen köper dessa. Det mest kända företaget vad det gäller ARM-baserade microserver, Caldexa, gick i konkurs strax innan jul.

Känns lite att AMD inte riktigt vågar tro på sig själva här. Jaguar kan inte matcha Silvermont när man siktar på en TDP på <4W (lämpligt för pekplattor), men en microserver ligger lämplig TDP på 20-40W och på de nivåerna är jag rätt säker på att Silvermont inte kan konkurrera med Jaguar då den förra helt enkelt inte är designad för klockfrekvenser >3GHz och vid samma frekvens är Jaguar definitivt snabbare än Silvermont. Till skillnad från Bulldozer-designen så är Jaguar en väldigt bra och balanserad design givet målet.

x86 är redan etablerat på servers, med ARM måste AMD (och de andra ARM-tillverkarna) först visa en reell fördel mot vad man redan har innan det kommer ta fart. Frågan vad den fördelen skulle vara då kostnaden för en server mycket mer än kringutrusning och drift än kostnad för enbart CPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se den här i en billig microserver eller hemmaserver.
En produkt som kommer med chassi och mini, så lägger man bara till USB/SD/eMMC lagring och bootar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

x86 är redan etablerat på servers, med ARM måste AMD (och de andra ARM-tillverkarna) först visa en reell fördel mot vad man redan har innan det kommer ta fart. Frågan vad den fördelen skulle vara då kostnaden för en server mycket mer än kringutrusning och drift än kostnad för enbart CPU-delen.

Dom behöver bara få Google eller Facebook att haka på och köra 100000 microservar i deras datacenter.
Dom borde försöka nåt med Open Compute Project som Facebook startade.

Permalänk

Skönt att AMD satsar på ARM. Detta kanske kan göra att AMD kan konkurrera bättre bland servrar förhoppningsvis.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Det skulle vara lite missriktat, de är långsammare än atom-CPU:er på samma klockfrekvens. De är inte designade att slåss när det gäller CPU-kraft.

Enligt anandtech ligger de runt 10 på specint_rate per core (opteron x86-edition ligger runt 40-50/core beroende på modell och frekvens).

Och de har knappt flyttal om man jämför, de är designade för saker som att köra webservrar och liknande, där nät/minnesbandvidd/diskbandvidd är viktigare än CPU-kraft (om man undviker PHP, då...)

vad har du fått att cortex A57 är långsammare än Atom ifrån? Det tror jag inte på. Blandar du ihop A57 med A53?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Dom behöver bara få Google eller Facebook att haka på och köra 100000 microservar i deras datacenter.
Dom borde försöka nåt med Open Compute Project som Facebook startade.

Visst, lyckas man med något sådant så ska AMD vara mer än nöjda. Men hela microserver idén har fortfarande mycket kvar att bevisa, gäller även x86-baserade microservers.

Förespråkarna pekar på att man ska få mycket bättre perf/W, men ingen har ännu inte lyckats skapa något vettigt use-case där en microserver får något större fördel i perf/W jämfört med t.ex. Xeons med låg TDP. Xeons har fördelen av att vara mycket mer mångsidiga då de har betydligt mycket bättre prestanda per CPU-tråd och fungerar därför för en mycket större flora av arbetslaster.

Pratar man Cloud-lösningar så vill man typiskt hyra ut datorkraft till 3:e-part, men där har man ju ingen större aning om vad folk kommer köra. Svårt att då motivera valet av microservers som bara är lämpliga för laster som är relativt enkla att köra på många CPU-kärnor, man får inte heller ha krav på allt för låg svarstid på en enskild förfrågan.

ARMs största styrka har nog alltid varit lågt pris, men på en server är det tveksamt att en billigare CPU gör speciellt mycket för totalkostnaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

vad har du fått att cortex A57 är långsammare än Atom ifrån? Det tror jag inte på. Blandar du ihop A57 med A53?

Enligt AMD:s egna siffror har AMD Opteron A1100 ~10 SPECint@2006 rate per core vid ~2Ghz+ (adaptiv frekvens), 25W TDP, totalt ~80.

Enligt Intels siffror ger Atom C2xxx (~1.5 GHz? utan turbo0) 69 specint@2006 rate med 4 cores, så 17.25 per core på 15W TDP.

Som det ser ut nu är den största fördelen med ARM-cpu:erna att de kommer med ett nytt chipset, med integrerad 10Gbps controller i CPU:n, men ändå kostar rätt lite.

Problemet är väl mest att inköpspriset oftast är en rätt liten post när det gäller servrar (eller, ja, det blir lätt några miljoner, men jämfört med nät/el/kyla etc är det en rätt liten del).

Permalänk
Medlem

Kryptering + komprimering i hårdvara, en bunt sata 3 och 10 Gb/s ethernet? Fil/backupserver! Jag tar en!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kryptering + komprimering i hårdvara, en bunt sata 3 och 10 Gb/s ethernet? Fil/backupserver! Jag tar en!

Jo, det känns som det optimala användningsområdet. Det enda problemet är att SATA är rätt ovanligt i enterprise-miljö Men för hemma-servrar/hemma-NAS borde det vara väldigt trevligt. Om man håller sig borta från CPU-krävande filsystem (typ btrfs/zfs)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Visst, lyckas man med något sådant så ska AMD vara mer än nöjda. Men hela microserver idén har fortfarande mycket kvar att bevisa, gäller även x86-baserade microservers.

Förespråkarna pekar på att man ska få mycket bättre perf/W, men ingen har ännu inte lyckats skapa något vettigt use-case där en microserver får något större fördel i perf/W jämfört med t.ex. Xeons med låg TDP. Xeons har fördelen av att vara mycket mer mångsidiga då de har betydligt mycket bättre prestanda per CPU-tråd och fungerar därför för en mycket större flora av arbetslaster.

Pratar man Cloud-lösningar så vill man typiskt hyra ut datorkraft till 3:e-part, men där har man ju ingen större aning om vad folk kommer köra. Svårt att då motivera valet av microservers som bara är lämpliga för laster som är relativt enkla att köra på många CPU-kärnor, man får inte heller ha krav på allt för låg svarstid på en enskild förfrågan.

ARMs största styrka har nog alltid varit lågt pris, men på en server är det tveksamt att en billigare CPU gör speciellt mycket för totalkostnaden.

Hur ser det ut på prestanda/watt för A57 om man jämför med Silvermount? Hur mycket bättre är det?

Det första jag tänkte när jag såg specifikationerna vad att jag blev sugen på ny NAS. Fast priset ska ju vara vettigt också. Min nuvarande NAS kör en gammal ARM och är rätt kraftigt begränsad av CPU-prestanda. Fast antar att marknaden för liten NAS/hemmaserver är tämligen liten. Känns ändå som om QNAP med flera kanske skulle vara intresserade om priset är rätt. De har ju redan mjukvara för ARM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Hur ser det ut på prestanda/watt för A57 om man jämför med Silvermount? Hur mycket bättre är det?

Det första jag tänkte när jag såg specifikationerna vad att jag blev sugen på ny NAS. Fast priset ska ju vara vettigt också. Min nuvarande NAS kör en gammal ARM och är rätt kraftigt begränsad av CPU-prestanda. Fast antar att marknaden för liten NAS/hemmaserver är tämligen liten. Känns ändå som om QNAP med flera kanske skulle vara intresserade om priset är rätt. De har ju redan mjukvara för ARM.

Ingen aning då det bara finns pre-release-kisel ute med A57 (så har man en sådan CPU så är man under NDA). Men rent generellt så minskar strömeffektiviteten ju mer avancerad CPUn är, så Silvermont är nog mer i nivå med Cortex A53 vad det gäller den punkten medan A57 får tampas med kommande Haswell baserade Xeons med låg TDP (ska komma Xeon E3-modeller med TDP på ner till 13W).

Edit:
Såg nu att Xeon E3 med 13W TDP släpptes redan Q3 2013.

Sedan får man inte glömma att AMDs ARM-produkter släps officiellt i slutet av året, så de kommer konkurrera med Airmont, Broadwell Xeon-E3 samt Haswell Xeon-E5 (som i.o.f.s. är betydligt dyrare/kraftigare så är nog inte en direkt konkurrent).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Visst, lyckas man med något sådant så ska AMD vara mer än nöjda. Men hela microserver idén har fortfarande mycket kvar att bevisa, gäller även x86-baserade microservers.

Förespråkarna pekar på att man ska få mycket bättre perf/W, men ingen har ännu inte lyckats skapa något vettigt use-case där en microserver får något större fördel i perf/W jämfört med t.ex. Xeons med låg TDP. Xeons har fördelen av att vara mycket mer mångsidiga då de har betydligt mycket bättre prestanda per CPU-tråd och fungerar därför för en mycket större flora av arbetslaster.

Pratar man Cloud-lösningar så vill man typiskt hyra ut datorkraft till 3:e-part, men där har man ju ingen större aning om vad folk kommer köra. Svårt att då motivera valet av microservers som bara är lämpliga för laster som är relativt enkla att köra på många CPU-kärnor, man får inte heller ha krav på allt för låg svarstid på en enskild förfrågan.

ARMs största styrka har nog alltid varit lågt pris, men på en server är det tveksamt att en billigare CPU gör speciellt mycket för totalkostnaden.

Jag kan tänka mig att dom är bra på content servers, som content delivery networks.
Image hosts, filservrar, NAS servrar, streaming servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur ser det ut på prestanda/watt för A57 om man jämför med Silvermount? Hur mycket bättre är det?

Tja...

Typ Hz Cores TDP specint /W effect ~pris int/$ ----------------------------------------------------------- Silvermont 2.2G 4 15W 69 4.6 143% | $86 0.8 E3-1220Lv3 1.1G 2 13W 48 3.7 116% | $110 0.4 (ARM) A1100 2.4G 8 25W 80 3.2 100% |?~$100 0.8 E5-2690 2.9G 8 134W 350 2.6 81% | $2.1k 0.17 AMD 6386 3.5G 16 140W 302 2.1 65% | $1.8 0.16 -----------------------------------------------------------

Från anandtechs artikel låter det som om AMD specifikt riktar in sig på saker som lastbalancerare och memcached, där man vill ha mycket minne men inte bryr sig så mycket om prestandan på CPUn, och 2x10Gbit och support för mycket RAM låter rätt lämpligt där.

Specint och priser för silvermont och ARM opteron kommer från intel respektive AMD, och är inte direkt 100% säkra. Det brukar alltid bli lite lägre resultat när faktiska system testas, speciellt på lowendsidan där servertillverkare gärna sparar in på saker när de bygger sina färdiga system, de andra cpu:ernas specint kommer från specs site.

För priserna sökte jag runt på en random prisjämförelsesite för de CPU:er som går att köpa, priserna för AMD:s är uppskattad eftersom de säger att den ska kosta en tiondel av en midrange intel servercpu (som i sin tur kostar runt $1k), för silvermont tittade jag på wikipediasidan...

Så: Nej, siffrorna är inte allt för säkra. Om man tittar på flyttal istället för heltal blir resultaten inte alls likadana, f.ö, men det är ju inte det som är relevant för jämförelsen här (jag har svårt att tro att någon skulle köpa ARM för sina flyttalsberäkningskluster, eller om man gör mycket flyttal i sin servermjukvara...)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Tja...

Typ Hz Cores TDP specint /W effect ~pris int/$ ----------------------------------------------------------- Silvermont 2.2G 4 15W 69 4.6 143% | $86 0.8 E3-1220Lv3 1.1G 2 13W 48 3.7 116% | $110 0.4 (ARM) A1100 2.4G 8 25W 80 3.2 100% |?~$100 0.8 E5-2690 2.9G 8 134W 350 2.6 81% | $2.1k 0.17 AMD 6386 3.5G 16 140W 302 2.1 65% | $1.8 0.16 -----------------------------------------------------------

Från anandtechs artikel låter det som om AMD specifikt riktar in sig på saker som lastbalancerare och memcached, där man vill ha mycket minne men inte bryr sig så mycket om prestandan på CPUn, och 2x10Gbit och support för mycket RAM låter rätt lämpligt där.

Specint och priser för silvermont och ARM opteron kommer från intel respektive AMD, och är inte direkt 100% säkra. Det brukar alltid bli lite lägre resultat när faktiska system testas, speciellt på lowendsidan där servertillverkare gärna sparar in på saker när de bygger sina färdiga system, de andra cpu:ernas specint kommer från specs site.

För priserna sökte jag runt på en random prisjämförelsesite för de CPU:er som går att köpa, priserna för AMD:s är uppskattad eftersom de säger att den ska kosta en tiondel av en midrange intel servercpu (som i sin tur kostar runt $1k), för silvermont tittade jag på wikipediasidan...

Så: Nej, siffrorna är inte allt för säkra. Om man tittar på flyttal istället för heltal blir resultaten inte alls likadana, f.ö, men det är ju inte det som är relevant för jämförelsen här (jag har svårt att tro att någon skulle köpa ARM för sina flyttalsberäkningskluster, eller om man gör mycket flyttal i sin servermjukvara...)

Så baserat på approximativa uppskattningar ser det sådär ut med andra ord. Om de nu inte specifikt siktar in sig på vissa specialimpementationer. Får väl vänta och se vad som händer när det faktiskt dyker upp saker. Ska läsa på Anandtech sen också. Har inte gått igenom min RSS-feed än idag. Rimligtvis borde de göra ett test lite längre fram när det finns hårdvara. De tar ju in serverutrustning lite nu och då och de verkar ha rätt bra kontakt med AMD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cardeci:

Tja...

Typ Hz Cores TDP specint /W effect ~pris int/$ ----------------------------------------------------------- Silvermont 2.2G 4 15W 69 4.6 143% | $86 0.8 E3-1220Lv3 1.1G 2 13W 48 3.7 116% | $110 0.4 (ARM) A1100 2.4G 8 25W 80 3.2 100% |?~$100 0.8 E5-2690 2.9G 8 134W 350 2.6 81% | $2.1k 0.17 AMD 6386 3.5G 16 140W 302 2.1 65% | $1.8 0.16 -----------------------------------------------------------

Från anandtechs artikel låter det som om AMD specifikt riktar in sig på saker som lastbalancerare och memcached, där man vill ha mycket minne men inte bryr sig så mycket om prestandan på CPUn, och 2x10Gbit och support för mycket RAM låter rätt lämpligt där.

Specint och priser för silvermont och ARM opteron kommer från intel respektive AMD, och är inte direkt 100% säkra. Det brukar alltid bli lite lägre resultat när faktiska system testas, speciellt på lowendsidan där servertillverkare gärna sparar in på saker när de bygger sina färdiga system, de andra cpu:ernas specint kommer från specs site.

För priserna sökte jag runt på en random prisjämförelsesite för de CPU:er som går att köpa, priserna för AMD:s är uppskattad eftersom de säger att den ska kosta en tiondel av en midrange intel servercpu (som i sin tur kostar runt $1k), för silvermont tittade jag på wikipediasidan...

Så: Nej, siffrorna är inte allt för säkra. Om man tittar på flyttal istället för heltal blir resultaten inte alls likadana, f.ö, men det är ju inte det som är relevant för jämförelsen här (jag har svårt att tro att någon skulle köpa ARM för sina flyttalsberäkningskluster, eller om man gör mycket flyttal i sin servermjukvara...)

Dold text

Kanske inte så rättvist att använda en 2 år gammal Xeon E5 modell heller... E5 2695v2 kostar också runt $2k, har en TDP på 115W och ett specint_rate_2006 värde på 913 vilket ger den ett /W värde på 7.9 vilket är betydligt bättre än Silvermont.

Sedan verkar E3-1220Lv3 värdet vara specint_base_2006 värdet (som är per CPU-kärna, inte för hela chippet) och inte specint_rate_2006 som är det värde som AnandTech listade för A1100. Hittade ett specint_rate_2006 värde för E3-1220Lv3 på 91 vilket ger /W på 7.0, vilket även det är bättre än Silvermont.

Är just det som är problemet med microservers, ingen kan riktigt förklara vad den stora vinsten i dessa ligger. De har i.o.f.s. lägre "idle" förbrukning än "big-core" servers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer