Permalänk
Medlem

Koppvärmaren fungerar inte!

Köpte en sådan här muggvärmare:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

När jag stoppar in in den i datorn står det i en ruta "En USB-enhet känns inte igen" och i en annan att drivutiner har installerats, eller liknande, och att jag ska starta om datorn. Det ska väl inte behövas, det är ju en muggvärmare?!

Den blir inte varm heller. Händer ingenting. Blockerar datorn USB-porten för att den inte fattar att den inte behöver det eller vad är det frågan om?

En liten fläkt går igång i den om man slår på kylningen, men den verkar inte bli kall då heller.

Felsökning:
http://s28.postimg.org/d7xd1o64t/HJAAAAALP.png
http://s7.postimg.org/dh90hr76j/hjaaalp.png

Permalänk
Medlem

Prova i nån annan dator, den kanske är trasig.

Permalänk
Medlem

Den bör endast använda 5V+ och 5V- kablarna i USB-kabeln, så att datorn känner igen den överhuvudtaget är mysko. Testa i en annan dator, precis som Silcan säger, och sen lämna tillbaka om det är samma fel där.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Prova i nån annan dator, den kanske är trasig.

Sannolikheten vid en nyköpt känns inte så trolig, men jag ska prova när jag får tillfälle. Har ingen annan att testa i för närvarande.

Måste man på något sätt registrera enheten för att den ska kunna dra så mycket ström den behöver? Finns det något annat jag kan prova?

Permalänk
Medlem

Kyler, hur? USB ger väl knappast tillräcklig effekt för att driva ett peltierelement. Nu när jag tänker på det så tvivlar jag på att USB ens kan ge tillräckligt effekt (max 5V 500mA = 2,5W) för att hålla något varmt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Kyler, hur? USB ger väl knappast tillräcklig effekt för att driva ett peltierelement. Nu när jag tänker på det så tvivlar jag på att USB ens kan ge tillräckligt effekt (max 5V 500mA = 2,5W) för att hålla något varmt.

Nja, den håller inte en kaffekopp het men nog kan den hålla en temperatur som fördröjer avsvalningen lite. Koppvärmare säljs ju överallt!

Vet inte hur den kyler. Finns en knapp för kylning och en för värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Kyler, hur? USB ger väl knappast tillräcklig effekt för att driva ett peltierelement. Nu när jag tänker på det så tvivlar jag på att USB ens kan ge tillräckligt effekt (max 5V 500mA = 2,5W) för att hålla något varmt.

Stämmer, men det är ju inte TS problem än så länge.
Jag har en "likadan" som går att ställa om till både kall och varm. (fick den som en liten kul present bara)
Plattan blir kall/varm, men den kyler/värmer i princip inte något... Kanske saktar ner tiden det tar för vätskan att gå mot rumstemperatur men.

Ska man kyla något krävs det peltier i stil med ~100w och riktig isolering som vi körde i gymnasieprojektet som är länkat i min signatur.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Helt sjukt att påstå att den skulle kunna kyla läsken. Kanske möjligt om läsken råkar vara 40 grader varm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Helt sjukt att påstå att den skulle kunna kyla läsken. Kanske möjligt om läsken råkar vara 40 grader varm...

15 grader står det i "manualen". Jag är medveten om att det är begränsad effekt i dessa prylar, men jag vill ändå att de ska fungera.

Permalänk
Medlem

Kör du den i fram? prova en usbport i bak men som sagt, förvänta dig inte mirakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

Kör du den i fram? prova en usbport i bak men som sagt, förvänta dig inte mirakel.

Provat i två fram och en bak (höhö).

Permalänk
Medlem

Fyfan, det var bättre förr i tiden när skiten man köpte verkligen fungerade! Nu är det bara massa högteknologiskt skräp som bara ballar ur så fort man sätter i kontakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiefen1:

Fyfan, det var bättre förr i tiden när skiten man köpte verkligen fungerade! Nu är det bara massa högteknologiskt skräp som bara ballar ur så fort man sätter i kontakten!

Högteknologisk? Det är väl snarare att du har köpt en produkt som är skräp från början.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Högteknologisk? Det är väl snarare att du har köpt en produkt som är skräp från början.

Nej, för fan. Det var bättre på 1800-talet (rant).

Permalänk
Medlem

Kan man inte få ut 1,5A om man drar det direkt från väggen? Testa en Ipadladdar väggkontakt. Men jag tror att du har blivit blåst på 149,90

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka skiten och köpte en billigare från Kjell & Co som faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem

Har en sån från teknikmagasinet och den funkar fint! Brukar mest använda den till att tina bullar på var bara att stoppa i den och köra när jag köpte den.