Permalänk
Avstängd

Hur bra bild har en TV?

Ja, jag vet, "hur långt är ett snöre", "hur fort kör en bil"?

Det jag vill veta är om jag hade för stora förväntningar på den Toshiba 40" LCD TV som jag var med och köpte åt morföräldrarna idag.

Gick till Elgiganten. De hade inte längre den TV vi hade tänkt köpa och valde en annan istället. Det kanske inte blev det mest välkalibrerade köpet för de vill bara ha en TV, men det blev en Smart-TV med Intel WiDi för jag tänkte att det kunde vara kul för dem att kika på SVTplay portat från datorn som har ett moderkort med WiDi (SVTplay funkar inte i den smarta TV:n för Toshiba har inte stöd för HTML5, tydligen, bara samsung och apple.) Men den var billig, nedsatt från 7000 till 5000 (oanvänd, utgående model eller nåt. Prishistorik på Prisjakt här.) Så vi som var i budgetsegmentet trodde oss kunna kliva upp ett hack genom att köpa rabatterat, och inte köpa Samsungs som inte hade WiFi alls och kostade lika mycket utan rabatt och alltså var en billigare modell till normalpris. Och FullHD kan ju inte vara dåligt, tänkte jag.

Dold text

När jag hade ställt in kanalerna så var de riktigt tråkigt suddiga (skägget på nissen i Rapport gick inte att urskilja hårstrån alls i) och till och med mormor utbrast att så där såg den ju inte alls ut i affären. Och efter samtal med ComHem hör jag att de bara skickar analogt i gratis-basutbudet (traditionell antennsladd mot vägguttag), vilket är det som morföräldrarna har och vill fortsätta med. Sånt här vet säkert alla i Sverige men jag har inte TV så jag visste det inte. Satte in en "Morden i Midsomer"-DVD i 16:9 format och den såg snyggare ut, men inte tusan var bilden lika skarp som de vi såg på fjärilar och ugglor i butiken. Hade ingen DVD som jag visste är inspelad i 1920x1080 för att kunna avgöra om det är skärmens kvalitet som gör oss besvikna eller om det är insignalen som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Börjar misstänka att de visade super-duper-maxi-kaxi-bluray i butiken på alla skärmarna vilket ju vore lite vilseledande.

Vad tror ni?

1) Har vi köpt en för bra TV för det de vill använda den till (trots att det är en budgetmodell)?
2) Vilken "-storlek eller upplösning lämpar sig för det analoga basgratisutbudet, hur vet man ens vilken upplösning det utbudet är i (letar och letar men hittar ingen info)?
3) Full-HD...kommer även digitalt sänd vanligt SVT se undermålig ut, är det först vid SVT HD som man har en insignal som passar skärmens native upplösning? För HD är väl 1080...?

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp. Har suttit och googlat i två timmar men blir inte riktigt klok på det jag läser och det mesta är bara gamla källor eller så söker jag inte tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Att comhems analoga utbud inte ser bra ut på en 40" full HD TV är ingen hemlighet.
Och en DVD rulle ser inte mycket bättre ut den, ungefär som Digitalt sänt SD material ungefär.

Du får trösta dig med att det skulle inte sett bättre ut på någon annan TV heller

TV är inte för bra, utan det är det som visas upp på den som är för dåligt.

Edit: kom på jag har inte kollat länken exakt vad den har för specar på köpt TV,
Men vad som är intressant är om den har digital mottagare jämte den analoga, detta för att i Comhems utbud som är gratis finns det ett antal digitala HD kanaler, SVT 1, SVT 2 och TV4 om jag kommer ihåg rätt

EDIT2, japp den har digital mottagare så bara att ställa in dom fria digitala HD kanalerna som finns gratis från comhem.

EDIT3 Verkar som om comhem har tagit bort HD kanalerna från det fria digitala utbudet, dock finns flera kanaler som digitala men med SD upplösning https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/abon...

Se till att växla över till digitalmotagaren för just dessa, så blir det iallafall bättre än med dom analoga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ska man ha platt TV för att se vanlig skit tv så "är" bilden bättre ju mindre tv du har. Har själv en dyrare 40" och jämför jag den med en billig 32" så är det som att jämföra HD material med analogt nästan, då till 32 tummarens fördel.

Skrivet av pigge_85:

Börjar misstänka att de visade super-duper-maxi-kaxi-bluray i butiken på alla skärmarna vilket ju vore lite vilseledande.

Hade jag varit säljare av teveapparater så hade även jag matat mina demo teves med Blu-ray. Inget fel med de. Ska du kolla hur bra bild du har på din tv så gör det med en Blu-ray film i sånt fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

EDIT2, japp den har digital mottagare så bara att ställa in dom fria digitala HD kanalerna som finns gratis från comhem.

Behöver vi en speciell sladd för den kopplingen? Hittills har vi använt an vanlig antennkabel, som sagt. Jag provade först att söka DTV kanaler och TV:n rapporterade inga hittade, men när jag sökte ATV så hittade den en massa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pigge_85:

Ja, jag vet, "hur långt är ett snöre", "hur fort kör en bil"?

Det jag vill veta är om jag hade för stora förväntningar på den Toshiba 40" LCD TV som jag var med och köpte åt morföräldrarna idag.

Gick till Elgiganten. De hade inte längre den TV vi hade tänkt köpa och valde en annan istället. Det kanske inte blev det mest välkalibrerade köpet för de vill bara ha en TV, men det blev en Smart-TV med Intel WiDi för jag tänkte att det kunde vara kul för dem att kika på SVTplay portat från datorn som har ett moderkort med WiDi (SVTplay funkar inte i den smarta TV:n för Toshiba har inte stöd för HTML5, tydligen, bara samsung och apple.) Men den var billig, nedsatt från 7000 till 5000 (oanvänd, utgående model eller nåt. Prishistorik på Prisjakt här.) Så vi som var i budgetsegmentet trodde oss kunna kliva upp ett hack genom att köpa rabatterat, och inte köpa Samsungs som inte hade WiFi alls och kostade lika mycket utan rabatt och alltså var en billigare modell till normalpris. Och FullHD kan ju inte vara dåligt, tänkte jag.

Dold text

När jag hade ställt in kanalerna så var de riktigt tråkigt suddiga (skägget på nissen i Rapport gick inte att urskilja hårstrån alls i) och till och med mormor utbrast att så där såg den ju inte alls ut i affären. Och efter samtal med ComHem hör jag att de bara skickar analogt i gratis-basutbudet (traditionell antennsladd mot vägguttag), vilket är det som morföräldrarna har och vill fortsätta med. Sånt här vet säkert alla i Sverige men jag har inte TV så jag visste det inte. Satte in en "Morden i Midsomer"-DVD i 16:9 format och den såg snyggare ut, men inte tusan var bilden lika skarp som de vi såg på fjärilar och ugglor i butiken. Hade ingen DVD som jag visste är inspelad i 1920x1080 för att kunna avgöra om det är skärmens kvalitet som gör oss besvikna eller om det är insignalen som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Börjar misstänka att de visade super-duper-maxi-kaxi-bluray i butiken på alla skärmarna vilket ju vore lite vilseledande.

Vad tror ni?

1) Har vi köpt en för bra TV för det de vill använda den till (trots att det är en budgetmodell)?
2) Vilken "-storlek eller upplösning lämpar sig för det analoga basgratisutbudet, hur vet man ens vilken upplösning det utbudet är i (letar och letar men hittar ingen info)?
3) Full-HD...kommer även digitalt sänd vanligt SVT se undermålig ut, är det först vid SVT HD som man har en insignal som passar skärmens native upplösning? För HD är väl 1080...?

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp. Har suttit och googlat i två timmar men blir inte riktigt klok på det jag läser och det mesta är bara gamla källor eller så söker jag inte tillräckligt bra.

vilseledande att visa bilder/filmer genom bluray? skämtar du? så dom ska visa en tv med dålig upplösning, för det säljer bättre? nä gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

WALL OF TEXT.....

Börjar misstänka att de visade super-duper-maxi-kaxi-bluray i butiken på alla skärmarna vilket ju vore lite vilseledande.

Det vore vilseledande att inte visa den optimala bilden för TV'n? Ska du sälja en TV för 35 lax så vill du se hur bra den är på Bluray och inte på analog tv-sändning. Där är den inte mycket bättre än en TV för 4 lax. Kom igen, du lär ju fatta att dom vill visa så bra bild som möjligt på affären och inte nån rapport-knarkare från SVT..

Permalänk
Hedersmedlem

Devisen "skit in -> skit ut" gäller här, likväl som med ljud. Jag vågar nästan lova att TV:n är helt okej, men det gäller att mata den med bra material.

Självklart visar de bästa möjliga material på TV:n i butiken, annat vore ju löjeväckande ärligt talat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Se till att växla över till digitalmotagaren för just dessa, så blir det iallafall bättre än med dom analoga.

Hej, tack för din hjälp!
Äsch, det verkar som att ComHem inte gillar mottagaren i vår TV. Blir nog till att byta ner sig till en HD-ready 32 tums som har digitalmottagare godkänd av ComHem. Det borde väl maximera möjligheterna för att få det att se schysst ut.

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av alla 'bildförbättrande' fuktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När man är inne på butiker så har dem alltid överdrivet hög kontrast och färg på TV. Sen är det alltid HD material dem visar, så man ska inte tro att det kommer att se ut sådär på vanlig hederliga kanaler. De skarpa kanaler är väl HD kanaler från SVT, TV4, Kanal 5 osv. Vad man däremot kan göra är att försöka kalibrera den själv med hjälp av Bluray skivor eller hjälp av någon, sen testa med HD material och jämför mot vanlig SD. Annars så finns det säkert inställningar du kan prova dig på genom att googla modellen. Oftast så kan man få riktigt bra bild genom små justeringar.

Som de flesta säger, köper man en HDTV för enbart SD kvalite så blir man besviken. Fast en bra TV kan ändå visa hyfsad OK bild på vanlig SD sändning.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Vad hade de för TV innan? Varför byttes den ut? Vill ni ha bra bild på dagens TV så är i princip digitala sändningar ett krav, tyvärr. Hade rekommenderat något mindre digitalt paket från comhem, då får de även SVT 1/2 samt 4an i HD om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Ja, jag vet, "hur långt är ett snöre", "hur fort kör en bil"?

Det jag vill veta är om jag hade för stora förväntningar på den Toshiba 40" LCD TV som jag var med och köpte åt morföräldrarna idag.

Gick till Elgiganten. De hade inte längre den TV vi hade tänkt köpa och valde en annan istället. Det kanske inte blev det mest välkalibrerade köpet för de vill bara ha en TV, men det blev en Smart-TV med Intel WiDi för jag tänkte att det kunde vara kul för dem att kika på SVTplay portat från datorn som har ett moderkort med WiDi (SVTplay funkar inte i den smarta TV:n för Toshiba har inte stöd för HTML5, tydligen, bara samsung och apple.) Men den var billig, nedsatt från 7000 till 5000 (oanvänd, utgående model eller nåt. Prishistorik på Prisjakt här.) Så vi som var i budgetsegmentet trodde oss kunna kliva upp ett hack genom att köpa rabatterat, och inte köpa Samsungs som inte hade WiFi alls och kostade lika mycket utan rabatt och alltså var en billigare modell till normalpris. Och FullHD kan ju inte vara dåligt, tänkte jag.

Dold text

När jag hade ställt in kanalerna så var de riktigt tråkigt suddiga (skägget på nissen i Rapport gick inte att urskilja hårstrån alls i) och till och med mormor utbrast att så där såg den ju inte alls ut i affären. Och efter samtal med ComHem hör jag att de bara skickar analogt i gratis-basutbudet (traditionell antennsladd mot vägguttag), vilket är det som morföräldrarna har och vill fortsätta med. Sånt här vet säkert alla i Sverige men jag har inte TV så jag visste det inte. Satte in en "Morden i Midsomer"-DVD i 16:9 format och den såg snyggare ut, men inte tusan var bilden lika skarp som de vi såg på fjärilar och ugglor i butiken. Hade ingen DVD som jag visste är inspelad i 1920x1080 för att kunna avgöra om det är skärmens kvalitet som gör oss besvikna eller om det är insignalen som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Börjar misstänka att de visade super-duper-maxi-kaxi-bluray i butiken på alla skärmarna vilket ju vore lite vilseledande.

Vad tror ni?

1) Har vi köpt en för bra TV för det de vill använda den till (trots att det är en budgetmodell)?
2) Vilken "-storlek eller upplösning lämpar sig för det analoga basgratisutbudet, hur vet man ens vilken upplösning det utbudet är i (letar och letar men hittar ingen info)?
3) Full-HD...kommer även digitalt sänd vanligt SVT se undermålig ut, är det först vid SVT HD som man har en insignal som passar skärmens native upplösning? För HD är väl 1080...?

Jag skulle bli mycket tacksam för hjälp. Har suttit och googlat i två timmar men blir inte riktigt klok på det jag läser och det mesta är bara gamla källor eller så söker jag inte tillräckligt bra.

DVD är 480p, precis som TV. Dock inte komprimerad, så kanske därför det blev bättre.
Testa bluray eller från USB om det finns (högre än 480p då)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pigge_85:

När jag hade ställt in kanalerna så var de riktigt tråkigt suddiga (skägget på nissen i Rapport gick inte att urskilja hårstrån alls i) och till och med mormor utbrast att så där såg den ju inte alls ut i affären. Och efter samtal med ComHem hör jag att de bara skickar analogt i gratis-basutbudet (traditionell antennsladd mot vägguttag), vilket är det som morföräldrarna har och vill fortsätta med. Sånt här vet säkert alla i Sverige men jag har inte TV så jag visste det inte.

Tyvärr är det sönderkomprimerad 720x576i man får på TV i Sverige 2014. Det blir inte bättre än så.

Citat:

Satte in en "Morden i Midsomer"-DVD i 16:9 format och den såg snyggare ut, men inte tusan var bilden lika skarp som de vi såg på fjärilar och ugglor i butiken. Hade ingen DVD som jag visste är inspelad i 1920x1080 för att kunna avgöra om det är skärmens kvalitet som gör oss besvikna eller om det är insignalen som inte är av tillräckligt hög kvalitet. Börjar misstänka att de visade super-duper-maxi-kaxi-bluray i butiken på alla skärmarna vilket ju vore lite vilseledande.

DVD är 576p, så rent upplösningsmässigt är det inte mycket bättre än TV; däremot är det inte i närheten av lika kraftigt komprimerat.

De visade naturligtvis bluray i butiken. Hade de visat den ruttna skitkvalité som är på TV hade alla TV-apparaterna verkat värdelösa.

Citat:

Vad tror ni?

1) Har vi köpt en för bra TV för det de vill använda den till (trots att det är en budgetmodell)?
2) Vilken "-storlek eller upplösning lämpar sig för det analoga basgratisutbudet, hur vet man ens vilken upplösning det utbudet är i (letar och letar men hittar ingen info)?
3) Full-HD...kommer även digitalt sänd vanligt SVT se undermålig ut, är det först vid SVT HD som man har en insignal som passar skärmens native upplösning? För HD är väl 1080...?

Nej, det som kallas "HD" är 1280x720. Det, tillsammans med en ganska schysst komprimering, ger fullt tittbar bild, men det går inte att jämföra med 1080p bluray.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skall du ha bra bild med analog signal skall du ha en tjockTV, eller max 19 tums plattTV. Som sagts tidigare, det är inte TVn som är för bra, utan analoga TV signalen som är så kass. En TjockTV har så kass skärpa att man inte ser det på samma sätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Självklart visar de bästa möjliga material på TV:n i butiken, annat vore ju löjeväckande ärligt talat.

En seriös handlare har olika källor att välja på, så att man som konsument kan se det man själv har. Mer eller mindre alla köper dock sina apparater billigast möjligt på halv oseriösa kedjor Media Markt, Elgiganten för att dumspara några hundra, så de seriösa dör ut... och då får man oftast inte det man själv vill ha/har provat ut.... Trist trend..

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Hej, tack för din hjälp!
Äsch, det verkar som att ComHem inte gillar mottagaren i vår TV. Blir nog till att byta ner sig till en HD-ready 32 tums som har digitalmottagare godkänd av ComHem. Det borde väl maximera möjligheterna för att få det att se schysst ut.

Ja såg, bara stöd för marksänd, lite surt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Vad hade de för TV innan? Varför byttes den ut? Vill ni ha bra bild på dagens TV så är i princip digitala sändningar ett krav, tyvärr. Hade rekommenderat något mindre digitalt paket från comhem, då får de även SVT 1/2 samt 4an i HD om jag inte minns helt fel.

Den gamla slocknade mitt under sändning och är svart sen dess. Det var en 28" från 2006 som dock hade värre kvalitet än den stora vi nu är missnöjda med. Den blir nog en ComHem-accepterad 32:a.

Permalänk
Medlem

Köp en tjockTV typ Sony Vega 32" för en femhundring, bättre bild än så för vanliga sändningar och DVD är svårt att få

Gav bort min till bekanta som använder den varje dag, fungerar jättebra till SD-TV

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ggustavsson:

Men vad som är intressant är om den har digital mottagare jämte den analoga, detta för att i Comhems utbud som är gratis finns det ett antal digitala HD kanaler, SVT 1, SVT 2 och TV4 om jag kommer ihåg rätt

EDIT2, japp den har digital mottagare så bara att ställa in dom fria digitala HD kanalerna som finns gratis från comhem.

EDIT3 Verkar som om comhem har tagit bort HD kanalerna från det fria digitala utbudet, dock finns flera kanaler som digitala men med SD upplösning https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/abon...

Se till att växla över till digitalmotagaren för just dessa, så blir det iallafall bättre än med dom analoga.

SVT HD är "gratis" om man skaffar valfritt digital-abonnemang, då följer de med på köpet.

Skrivet av pigge_85:

Hej, tack för din hjälp!
Äsch, det verkar som att ComHem inte gillar mottagaren i vår TV. Blir nog till att byta ner sig till en HD-ready 32 tums som har digitalmottagare godkänd av ComHem. Det borde väl maximera möjligheterna för att få det att se schysst ut.

Skrivet av ggustavsson:

Ja såg, bara stöd för marksänd, lite surt.

Vad jag kan se står det DVB-C på Elgigantens hemsida och samma sak på tillverkarens sida så det ska funka även om TV:n inte är med på Comhems lista.

Testa att slå över till digital-läget om din TV har separat sådant och gör en kabel-TV-sökning, antingen får du ställa in det innan eller så kommer det upp en fråga om nätverks-id eller -nummer och då måste du fylla i det som gäller för din ort för att hitta dina kanaler: https://www.comhem.se/blob/45390/2/lista-natnummer-data.pdf

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

OK, ska över dit imorgon så jag får testa med att fylla i nätverksID. Måste jag ha en speciell kabel eller funkar det med den klassiska antennkabeln?

Permalänk
Testpilot

Det ska funka med vilken kabel som helst.

På min TV (Philips) så startar man sökningen och nästan direkt så kommer det upp en fråga om nätverks-id, har man ingen kabel i så får man inte frågan. Efter man fyllt i rätt id så kommer det i mitt fall fram "Comhem Linköping" som namn och på så vis kan man se rätt snabbt att den iallfall hittar nätet.

Som tidigare nämnt så har vissa apparater separata lägen för analogt och digitalt så se till att göra sökningen i rätt läge om TV:n är sån.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Var lite rörigt om vad den stödjer.

I rubrikerna står det Inbyggd digital-TV (DVB-T2) & DVB-S/S2)
och längre ner bland spec DVB-C vilket är det man vill ha med comhem, men inget om DVB-S

klassiska antennkabeln, ja det räcker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta vad du tycker är dålig bild, och vissa här i tråden säger att dvd ger riktigt dålig bild, något som inte alltid är rätt, beror på tv, sedan på vad du spelar den upp med, en bra upscale av dvd ser ungefär likedan ut som medelkvalité 720p.

Lite inte för mycket på vad folk säger här på Sweclockers, då dom flesta här gissar, och/eller är 14 år.(och gissar än en gång!)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5