Varför funkar aldrig första booten varje dygn?

Permalänk

Varför funkar aldrig första booten varje dygn?

Tjenare jag ändrar lite i tråden här då. Varje gång jag startar mina föräldrar dator så botar den inte sedan när man går in i bios och ändrar funkar allt prima........ till nästa dygn då måste jag gå in i bios igen och ändra till boot till WD hårddisken.
Detta händer varje dygn och jag vet inte vad felet är och efter varje gång så nollställer sig klockan till 2002 1/1 00:00
Är det någon som vet vad det kan vara får inte hårddisken ström vid första försöket så den inte hittas av datorn?
Jag har byggt den själv och första månaderna funkade den jättebra. Men nu när jag tog utt ett trådlöst nätverkskort så började detta så om ni vet vad det är/kan vara skriv gärna

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Låter som ett certifikatfel, vilket kan bero på antingen att din klocka/datum är fel eller att nån övervakar din internettrafik. Som tillfällig lösning så kan du använda t.ex. http://www.google.com istället för https://www.google.com.

Permalänk
Medlem

Du har antagligen dragit på dig ett virus. Fast testa också byta dns till googles https://developers.google.com/speed/public-dns/

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av jetten:

Låter som ett certifikatfel, vilket kan bero på antingen att din klocka/datum är fel eller att nån övervakar din internettrafik. Som tillfällig lösning så kan du använda t.ex. http://www.google.com istället för https://www.google.com.

Skrivet av sten1930:

Du har antagligen dragit på dig ett virus. Fast testa också byta dns till googles https://developers.google.com/speed/public-dns/

Nu vet jag tack. Eftersom kabeln var urdragen när jag skulle starta första gången och fick stänga av och koppla in beror det på det. Om datorn inte kan boota rätt och sedan startar man den felfritt sätts klockan på 00:00 så man får ändra det manuellt.
Tack för tipset!

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Nu vet jag tack. Eftersom kabeln var urdragen när jag skulle starta första gången och fick stänga av och koppla in beror det på det. Om datorn inte kan boota rätt och sedan startar man den felfritt sätts klockan på 00:00 så man får ändra det manuellt.
Tack för tipset!

Märkligt att klockan nollställdes bara av att du startade datorn utan hårddisk inkopplad. Normalt så ska det krävas att moderkortet blir strömlöst (strömmen urdragen och batteriet på moderkortet bortkopplat) innan den glömmer vad klockan är. Hursomhelst, bra att du fick ording på det.

Permalänk
Medlem

Tur att det löste sig så enkelt

Själv måste jag stå ut med com hem, och deras support säger bara åt oss att starta om routern, Fast inte så kul att behöva göra det några gånger i veckan.....
Men de säger att allt funkar som det ska, supporten är tekniskt inkompetenta och efterblivna trots att de ibland är rätt så trevliga och hjälpsamma. Har läst 1 kurs dator -och näteverksteknik på gymnasiet och kan mer än dem...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Vill pointera att nu räcker det att läsa första inlägget då jag ändrat det mesta. Vill även pointera att klockan ställer om sig efter varje dygn. Jag vet inte vad det är och vill gärna ha hjälp. Har inte heller ändrat den här sök grejen som söker upp klockan på en server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Vill pointera att nu räcker det att läsa första inlägget då jag ändrat det mesta. Vill även pointera att klockan ställer om sig efter varje dygn. Jag vet inte vad det är och vill gärna ha hjälp. Har inte heller ändrat den här sök grejen som söker upp klockan på en server.

Skickades från m.sweclockers.com

Byt cmos batteri. Detta ska lösa alla dina problem.

Permalänk
Skrivet av Repair:

Byt cmos batteri. Detta ska lösa alla dina problem.

Är det det "klockbatteriet" som sitter på moderkortet? Runt pci 3.0 x16 sloten?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Är det det "klockbatteriet" som sitter på moderkortet? Runt pci 3.0 x16 sloten?

Japp, den runda och platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Vill pointera att nu räcker det att läsa första inlägget då jag ändrat det mesta. Vill även pointera att klockan ställer om sig efter varje dygn. Jag vet inte vad det är och vill gärna ha hjälp. Har inte heller ändrat den här sök grejen som söker upp klockan på en server.

Skickades från m.sweclockers.com

Fixa ner hw monitor och kika vad vbat ger ut för volt.
(ett bra batteri har mellan 2,0 och 3,34v rapporterat)
Mitt bios batteri ligger just nu på 3,312v så det är bra här heh.

Vet att äldre såna batterier tappar inställningarna när de sjunker ner under 1,0v så det kan vara värt o kika efter ett nytt eller något cr2032 ni har liggandes

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

det är troligtvis ett dåligt CMOS batteri.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Fixa ner hw monitor och kika vad vbat ger ut för volt.
(ett bra batteri har mellan 2,0 och 3,34v rapporterat)
Mitt bios batteri ligger just nu på 3,312v så det är bra här heh.

Vet att äldre såna batterier tappar inställningarna när de sjunker ner under 1,0v så det kan vara värt o kika efter ett nytt eller något cr2032 ni har liggandes

Haha smart där. Men han kan ju bara köpa en ny och testa. Kostar typ 10kr. Nästan helt säker på att det är batteriet