Fotoryggsäck för laptop 15" och stativ.

Permalänk

Fotoryggsäck för laptop 15" och stativ.

Under julen har det blivit en del tillfällen då jag åkt hemifrån med kamera, 3.4 objektiv och laptop. Har haft allt packat i en hyfsat stor "vanlig" ryggsäck, som jag proppat full med mindre kameraväskor. Tills slut har det blivit så fullt att kameran fått åka utanför, och att släpa stativ har bara varit att glömma.

Så nu är jag på jakt efter en riktig fotoryggsäck för ändamålet.
Prisjakt är alltid en hjälp, men dom har bara "plats för laptop/surfplatta" som kriterie, vilket kan betyda en platt liten ficka på 7".

Jag har kikat på ett par alternativ från lowepro, det verkar vara antingen Fastpack-serien, där man får modda dit eget stativfäste, eller DSLR Video Fastpack, som tar stativ, men färre objektiv.

Vet att det är många på forumet som sågar lowepro, så ser gärna tips från andra tillverkare där jag själv saknar erfarenhet.

Det gäller mestadels ren transport under lugna, så det behöver inte vara ett dedikerat laptopfack, bara den ryms bra nånstans. Snabbåtkomst till kamera är inte heller viktigt. Och sedan hyffsat vaderat plats för kamera + runt 4 objektiv.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Beroende på budget, så kan jag rekommendera denna..

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6408262/lowepro-ryggs...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=549942

Använt den här modellen i 3 år och är supernöjd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Själv har jag en Kata DR-467i som jag använder flitigt, andvänder den dagligen och har inget synligt slitage efter 3år bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakessiron:

Själv har jag en Kata DR-467i som jag använder flitigt, andvänder den dagligen och har inget synligt slitage efter 3år bruk.

Även jag kör med en Kata och det valet har jag aldrig ångrat.

Lite dyra kanske, men vilken kvalitet, helt otroligt.

Sen att Kata har en intressant historia gör det hela inte sämre. Men, den får ni söka själva om ni är intresserade.

TS: Skräddarsy din egen Kata (Man kan ju bara älska det)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

F-stops väskor är ett annat riktigt bra alternativ. Dom gör flera varianter som tar en laptop och deras väskor är oftast mer diskreta än de flesta andra märken

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Stor och prisvärd: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464032
Finns även i medium för samma pris

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tackar för input hittills, nu har jag lite mer att kika på.
En lite trist detalj jag märker, är ett det mes verkar vara postorderföretag som säljer grejjerna. Finns det några vettiga fysiska butiker där man kan kika på tex Kata?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Tackar för input hittills, nu har jag lite mer att kika på.
En lite trist detalj jag märker, är ett det mes verkar vara postorderföretag som säljer grejjerna. Finns det några vettiga fysiska butiker där man kan kika på tex Kata?

Spana in hos ScandinavianPhoto (Norr Mälarstrand 78), Kameradoktorn (Birger Jarlsgatan 38), Fotokungen (Kocksgatan 1) samt RajalaProshop (Herkulesgatan 11).

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bästa väskan jag använt som inte ser ut som en "Hej-kom-och-hjälp-mig-väska".
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=549935

Hur stort är ditt stativ?

Permalänk
Skrivet av Fototoken:

Spana in hos ScandinavianPhoto (Norr Mälarstrand 78), Kameradoktorn (Birger Jarlsgatan 38), Fotokungen (Kocksgatan 1) samt RajalaProshop (Herkulesgatan 11).

Mjo, det är mina vanliga butiker. ingen av Katorna jag kikat på på prisjakt har listat dom som återförsäljare, och dom brukar vara rätt väl indexerade där.

Fast nu såg jag iofs att scandinavian hade en del andra. Får utöka mitt scope.

Skrivet av Yorgo_:

Bästa väskan jag använt som inte ser ut som en "Hej-kom-och-hjälp-mig-väska".
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=549935

Hur stort är ditt stativ?

Jag har lite olika, i storlek från byxficka till babagelucka. Det största jag tänkte bära på väska är nog Manfrotto 055XPROB (2,5kg, 65cm). Borde inte vara helt omöjligt att fulmodda fast på en väska, om det finns någon slags fästpunkter på den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Beroende på budget, så kan jag rekommendera denna..

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6408262/lowepro-ryggs...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=549942

Använt den här modellen i 3 år och är supernöjd.

Vertexen ser riktigt nice ut. Men, hur bra motiverar den sin vikt? Min nuvarande ryggsäck väger runt 1,7kg tom, och den anser jag vara rätt tung

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vertexen ser riktigt nice ut. Men, hur bra motiverar den sin vikt? Min nuvarande ryggsäck väger runt 1,7kg tom, och den anser jag vara rätt tung

Kan inte påstå att jag tycker den är tung, förutom när jag stoppat den full med kamerahus och objektiv + laptop... Men även om den är tung, så är den skön att bära. Mina kamerahus väger över kilot stycket, sen lite L-optik på det..

Väskan är gedigen och välvadderad.. Man gör lätt om med "väggar" i olika storlekar med kardborreband, så den passar den utrustning man för tillfället ska ha.
Praktiska fickor på utsidan för t.ex. dricka, om man ska gå långt..

Har man extra utrustning finns det hur många fack som helst känns det som.. samt specifika fack för minneskort, filter, pennor, batterier etc. etc.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD