Program som justerar tid efter temperatur? Vilken enkortsdator?

Permalänk
Medlem

Program som justerar tid efter temperatur? Vilken enkortsdator?

Har lite funderingar på att vidareutveckla min motorvärmesstyrning till bilen, så att man får en tidsstyrning som är beroende av temperaturen utomhus ...

Detta måste ju vara hårdvarumässigt enkelt med en Aruino, med ett par relän och en temp.sensor...

Dock är mina programmeringskunskaper begränsade till några tusen rader basic på en Apple 2c för ... tja ... 25 år sen?

Hur pass svårt är det att skriva ihop någonting sånt? Finns det kanske färdigt? Finns det bättre hårdvarualternativ än Arduino?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv

Både arduino och raspberry har möjligheten.

Vet inte om det finns några färdiga termistorer med AD omvandlare på, för det är något du kommer behöva

Har man hårdvaran blir det ju inte många rader kod!

main(){ if (getTime() == 5:30){ if(getTemp() < 5) heat(2); } } getTemp(){ //Gör något med temperatur } heat(int timmar){ //Gör någon slags reläop }

Permalänk
Medlem

Tänk på att varken RPi eller Arduino har egen realtidsklocka, så om du behöver absolut tid så måste du inkludera en RTC modul i projektet (eller ha nät på din RPi så att den kan hämta datum och klockslag via NTP, men det öppnar för en del problem om nätförbindelsen försvinner och systemet bootar om).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beh:

Tänk på att varken RPi eller Arduino har egen realtidsklocka, så om du behöver absolut tid så måste du inkludera en RTC modul i projektet (eller ha nät på din RPi så att den kan hämta datum och klockslag via NTP, men det öppnar för en del problem om nätförbindelsen försvinner och systemet bootar om).

Driftar den så mycket då? Tänkte om den var på dygnet runt?

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Tänk på att varken RPi eller Arduino har egen realtidsklocka, så om du behöver absolut tid så måste du inkludera en RTC modul i projektet (eller ha nät på din RPi så att den kan hämta datum och klockslag via NTP, men det öppnar för en del problem om nätförbindelsen försvinner och systemet bootar om).

Jag behöver ju ingen absolut tid, men jag vill ju kunna ställa in vilken tid jag åker, och sen ska "på"-tiden justeras automatiskt ..
Går detta att lösa med programmering, någon form av timer eller?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Både arduino och raspberry har möjligheten.

Vet inte om det finns några färdiga termistorer med AD omvandlare på, för det är något du kommer behöva

Har man hårdvaran blir det ju inte många rader kod!

main(){ if (getTime() == 5:30){ if(getTemp() < 5) heat(2); } } getTemp(){ //Gör något med temperatur } heat(int timmar){ //Gör någon slags reläop }

finns det inte temperatur-"shields" till Arduino? De borde väl funka "rakt av"?
edit: typ: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Driftar den så mycket då? Tänkte om den var på dygnet runt?

Drift är ett problem, ett annat är att man med en Arduino måste ställa klockan via datorn eller bygga en LCD och knappar för att ställa klockan manuellt efter varje start. Men en RPi får enheten klocka via lan/wlan, men det kanske inte är så tillförlitligt som man önskar?

Jag har sett ca 2 min / dygn drift på Arduinos. Eftersom de inte har kristaller som går att dela upp perfekt i sekunder (quatz 32,768 Hz) så blir det ofta lite drift.

Skrivet av fizzdan:

Jag behöver ju ingen absolut tid, men jag vill ju kunna ställa in vilken tid jag åker, och sen ska "på"-tiden justeras automatiskt ..
Går detta att lösa med programmering, någon form av timer eller?

Relativ klocka: Antal timmar sedan enheten fick ström. Absolut klocka: Den tiden en klocka visar. Om du endast vill ange "om tio timmar sätt på motorvärmare om temperaturen är under 5 plus" så räcker det med relativ klocka.

Skrivet av fizzdan:

finns det inte temperatur-"shields" till Arduino? De borde väl funka "rakt av"?
edit: typ: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Ja, det finns mängder av temperatursensorer. Om du kör med en RPi med nät så kan du tom. hämta temperatur från nätet. Yr eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Drift är ett problem, ett annat är att man med en Arduino måste ställa klockan via datorn eller bygga en LCD och knappar för att ställa klockan manuellt efter varje start. Men en RPi får enheten klocka via lan/wlan, men det kanske inte är så tillförlitligt som man önskar?

Jag har sett ca 2 min / dygn drift på Arduinos. Eftersom de inte har kristaller som går att dela upp perfekt i sekunder (quatz 32,768 Hz) så blir det ofta lite drift.

Relativ klocka: Antal timmar sedan enheten fick ström. Absolut klocka: Den tiden en klocka visar. Om du endast vill ange "om tio timmar sätt på motorvärmare om temperaturen är under 5 plus" så räcker det med relativ klocka.

Ja, det finns mängder av temperatursensorer. Om du kör med en RPi med nät så kan du tom. hämta temperatur från nätet. Yr eller liknande.

2 minuter per dygn är ju rätt mycket...

Helst vill jag ju klara mig utan knappar etc, bara skriva programmet så den börjar räkna när man startar den (och man gör det en viss tid)... Men ska ska man behöva starta om den en gång i veckan blir det ju inte så smidigt.. Internetuppkoppling är inget alternativ tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

I sådana fall ska du skaffa en RTC till ditt projekt, billigaste jag hittade var: https://www.m.nu/ds1307-real-time-clock-breakout-board-kit-p-...

Jag skulle satsat på Arduino. Du kommer inte att ha några problem med att knåpa i hop programmet och om du önskar enklare inställning för olika tider så kör med några brytare bara så slipper du skärm och programmera användargränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

I sådana fall ska du skaffa en RTC till ditt projekt, billigaste jag hittade var: https://www.m.nu/ds1307-real-time-clock-breakout-board-kit-p-...

Jag skulle satsat på Arduino. Du kommer inte att ha några problem med att knåpa i hop programmet och om du önskar enklare inställning för olika tider så kör med några brytare bara så slipper du skärm och programmera användargränssnitt.

Hur funkar det med veckodagarna? Eller är det enklare att bara räkna 5 ggr på /2ggr av?

Tackar för svaren, igen, det är riktigt bra med folk som har lite koll som man kan bolla med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Du kan göra tidinput på två sätt. Antingen så låter du den vara direkt, dvs. ett antal brytare där några står för timmar och t.ex. fyra till för 15 min interval eller liknande. Dessa kan du sedan multiplexa in till två pinnar på din arduino med ett shiftregister.

Själva brytaren fungerar som "display" för dig så du vet vad den är inställd på. (Systemet är implicit)

En annan möjlighet är att programmera tiden genom att manipulera ett "objekt" i programmet. Du har en knapp och trycker åtta gånger för klockan 8 väntar lite och trycker två till för 2*15 min = 8:30. Då måste enheten kunna berätta för dig vad den är inställd på och du får ha en LED eller liknande för att indikera detta.

Det är ju egentligen samma princip som att skaffa en display med knappar och en "jog-dial" / rotary encoder (http://lawicel-shop.se/prod/LCD-Key-Shield_1036742/Shields_74...), men mindre att programmera. (Systemet är explicit).

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver jag inte ändra frånslagstiden alls.. Åker alltid samma tid, så länge den anpassar tillslaget efter utetemperaturen så räcker det utmärkt...

Vid ca - 10 behöver motorvärmaren vara på ca 3 timmar, vid 0 grader ca en timme... Tanken är att tillslaget ska variera, och frånslaget alltid är ca 07:20 när jag åker...

Vilken Arduino ska man köpa då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Så det räcker om den håller koll på veckodagen då? Börja med att hårdkoda det, så märker du fort om det blir jobbigt.

Permalänk
Medlem

Missade Arduino frågan: Du kan skaffa vilken Arduino version du vill. Ett integrerat USB interface gör att du bara behöver din Arduino när du programmerar den och inte ett USB - TTL kort i tillägg. En Leonardo eller UNO är ett bra val om du tänkt att använda shields för reläerna. Annars fungerar i stort sett vilket som helst, även kopior. Handlar mest om pris. Vissa versioner går mot 3.3V och då måste tillbehören också gå på samma spänning. Normalt går de på 5V.

Klockan jag länkade till ovan går på I2C och anänder pinnarna A4 + A5 för data och klocka. Mer information om hur man kopplar och använder Adafruit biblioteket finns här: http://learn.adafruit.com/ds1307-real-time-clock-breakout-boa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fizzdan:

Vilken Arduino ska man köpa då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det billigaste kittet du kan hitta på ebay. Behöver inte vara original, fake är mycket billigare men samma prylar.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa på eBay bara för att spara nån hundring. Stöd de svenska butikerna nu när det äntligen finns elektronik på andra ställen än Elfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det billigaste kittet du kan hitta på ebay. Behöver inte vara original, fake är mycket billigare men samma prylar.

Då är ju vintern över innan jag får den, haha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Skulle aldrig köpa på eBay bara för att spara nån hundring. Stöd de svenska butikerna nu när det äntligen finns elektronik på andra ställen än Elfa.

Kjell ligger rätt bra till geografiskt, så det blir nog där....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Kjell ligger rätt bra till geografiskt, så det blir nog där....

Tellstick net, en temp. sensor och lämplig mottagare så är du hemma. Du ställer bara in önskad avresetid och så slår den på i rätt tid. Du kan fritt välja en tid för varje dag eller anpassa.

Går att göra mycket att skoj med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Tellstick net, en temp. sensor och lämplig mottagare så är du hemma. Du ställer bara in önskad avresetid och så slår den på i rätt tid. Du kan fritt välja en tid för varje dag eller anpassa.

Går att göra mycket att skoj med.

Hur programmerar man en tellstick? Har iofs funderat på att köpa en tellstick för lite andra hemautomationsprojekt, så det kunde ju vara smidigt om den kunde göra allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.