RMA av grafikkort,Garanti fråga

Permalänk
Medlem

RMA av grafikkort,Garanti fråga

Lite luddig titel, men vad jag undrar är hur en reklamation, ett garanti ärende, av grafikkort går till. Skickas kortet alltid till reparation och kunden får vänta på att samma exemplar antingen lagas, eller konstateras defekt, och då får man ett nytt kort?

Skickade nyligen in en defekt smartphone vilken jag fick en ny utav genast från Bazula.

Om varan är helt nyköpt och man har garanti så det räcker och blir över bör inte butiken direkt skicka ut en ny vara och sedan själva ta hand om den inskickade bäst dom vill, trasig,lagad,eller oskadd? Är det inte så butikernas andrahandssortering uppstår?

Eller gör man bara så om de 14 dagarna bytesrätt kvarstår?

Ska skicka in ett defekt grafikkort till webhallen som köptes i dagarna, ska jag verkligen behöva vänta på vad dom kommer fram till? jag har ju tekniskt sett rätt till att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka och skulle då kunna köpa ett annat kort om jag så vill? eller har jag fel?

Tacksam för lite klarhet.

Mvh

Ludde

Edit: insåg just själv att bytesrätt självklart bara gäller vid obruten förpackning etc.
Nåja lite insikt i resten av min fråga får ni gärna komma med

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Finns väl inget enhetligt svar på din fråga, då jag misstänker att olika försäljare har olika tillvägagångssätt.

Ska du RMA:a ett grafikkort som du misstänker är defekt så kommer dom (Webhallen i detta fallet) antagligen att kontrollera kortet när dom får in det, för att kontrollera så att det faktiskt är defekt. Är det defekt kommer du få ett nytt kort hemskickat gratis.
Är det däremot inte defekt så kommer du få samma kort hemskickat och antagligen en undersökningsavgift på det också, såvida dom inte visar goodwill (*Host Inet Host*)

Sen så kan du ju om du köpt kortet på distans (dvs via t.ex. internet) häva köpet inom 14 dagar, dock lär du själv få betala fraktavgiften.

Ska du häva köpet på ett kort som du misstänker är defekt så tycker jag att det minsta du kan göra är att notifiera Webhallen om att du faktiskt misstänker att kortet är defekt, men att du vill häva köpet istället, så dom inte behöver skicka ut ett nytt kort till dig.

Skrivet av luddev:

Edit: insåg just själv att bytesrätt självklart bara gäller vid obruten förpackning etc.

Antar att med bytesrätt så menar du ångerrätt?

Nej faktiskt inte, du kan öppna förpackningen och till och med sätta kortet i datorn för att testa varan för att se om det lever upp till dina förväntningar, utan att förbruka ångerrätten.

Sen så kan du ju alltid fråga Webhallen direkt; http://www.sweclockers.com/forum/147-webhallen/1256852-kompon...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hej tack för svaret,

Jo jag har meddelat dom och ska skicka in det. Tänkte mest vad för omständigheter som kanske kunde få dem att inte låta en kund sitta och vänta på reparation eller kontroll med mera när de är medvetna om att jag faktiskt inte kanske skulle behöva det rent lagligt sett?

Tänkte då på mitt telefon ärende där jag självklart också meddelade felet och skickade in, men de skickade ut en ersättningstelefon omgående utan, som jag tror, att skicka den på service för eventuell lagning. Vilket hade lett till att jag fått vänta längre gissar jag.

Edit: Jo det va nog ångerrätten jag menade Jasså man får gå så långt att man testar det? Tack, bra att veta.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Tänkte då på mitt telefon ärende där jag självklart också meddelade felet och skickade in, men de skickade ut en ersättningstelefon omgående utan, som jag tror, att skicka den på service för eventuell lagning. Vilket hade lett till att jag fått vänta längre gissar jag.

Kan ju ha att göra med att Bazula bara säljer gråimporterade enheter (som de möjligtvis måste skicka till UK eller någon annan stans).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jo du har säkert rätt. Tackar.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Edit: Jo det va nog ångerrätten jag menade Jasså man får gå så långt att man testar det? Tack, bra att veta.

Tänk på att det bara gäller saker du köpt på distans, t.ex. via nätet, och inte butiksköp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Grafikkort är en typ av vara som det sällan lönar sig att reparera, utan de brukar ersättas om reklamationen godkänns. I ett sådant fall kan man be säljaren att skicka ut ett nytt kort mot faktura, och när kortet är felsökt och reklamationen har godkänts kreditera fakturan. Problemet är ju att man blir tvungen att betala för det nya kortet om reklamationen nekas (d.v.s. om säljaren anser att det kan bevisas att köparen orsakat felet).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Grafikkort är en typ av vara som det sällan lönar sig att reparera, utan de brukar ersättas om reklamationen godkänns. I ett sådant fall kan man be säljaren att skicka ut ett nytt kort mot faktura, och när kortet är felsökt och reklamationen har godkänts kreditera fakturan. Problemet är ju att man blir tvungen att betala för det nya kortet om reklamationen nekas (d.v.s. om säljaren anser att det kan bevisas att köparen orsakat felet).

Ja jag känner igen det tillvägagångssättet från när man köpt kläder online och byter ut

Synd att man är en fattig stackare och då inte kan lägga ut 2700:- igen

Nåja felet jag har kan nog inte vara annat än ett defekt kort så man får väl hoppas att det går fort. Dock tar webhallen lite väl god tid på sig att skicka ut retursedeln :/

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Får man fråga vilket grafikkort det är som inte fungerar? Jag köpte ett Asus 280x DC2T och det fungerar inte som det ska. Har pratat med Asus supporten och de sa att jag skulle kontakta butik för rma hantering då detta inte gick att lösa hemifrån. Verkar som 280x har en hel del problem.. (Köpte också från Webbhallen, 22 Januari 2014)

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO