Permalänk

Moderkort till 4770k?

Just det.. Vilket ska jag köpa? Hade tänkt mig en max budget på 1300kr och vill kunna klocka hyffsat. och då verkade Gigabyte Z87-UD3H vara klockrent i den prisklassen. Men efter att ha läst omdömen på bland annat newegg så verkar det vara rena lotteriet om man får ett fungerande kort eller inte så vet ej om jag vågar köpa det =/

Andra tänkbara alternativ.. MSI z87-G45, ASUS z87-plus, ASUS z87-A. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Eller förslag på något annat kort

Ok kanske ska omformulera lite.. Kraven jag har är stabilitet, prestanda, överklockning, sli/crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Just det.. Vilket ska jag köpa? Hade tänkt mig en max budget på 1300kr och vill kunna klocka hyffsat. och då verkade Gigabyte Z87-UD3H vara klockrent i den prisklassen. Men efter att ha läst omdömen på bland annat newegg så verkar det vara rena lotteriet om man får ett fungerande kort eller inte så vet ej om jag vågar köpa det =/

Andra tänkbara alternativ.. MSI z87-G45, ASUS z87-plus, ASUS z87-A. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Eller förslag på något annat kort

köpte i7 4770k och ett Gigabyte G1.Sniper Z87 grymt nöjd!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ju till för att ge de utgångar/ingångar/portar man behöver. Ett moderkort ska alltså passa DINA krav och är ingenting vi egentligen kan tipsa om.

T.ex. MSI Z87-G45 tycker jag ser trevligt ut, men ska jag bygga åt kompisar som inte har några direkta krav har jag bland annat byggt med/tipsat om Z77-G43 som finns som Z87 också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

köpte i7 4770k och ett Gigabyte G1.Sniper Z87 grymt nöjd!

Härligt Klockar det bra då?

Permalänk
Medlem

ASUS z87-A är ett mycket bra kort.
g43 g45 fungerar bra också,
Fixade en burk till min bror baserad på en G45, fungerar bra.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

I 4770k-världen är det mest processor lotteriet som bestämmer om den klockar bra eller inte. Kört på MSI-G45, MSI-G65, MSI-MPOWER MAX och ASUS Sabertooth.

Har tyvärr inte hunnit leka med ett gigabyte bord än men dom ska tydligen vara ordentligt bra, ska köra det i nästa bygge jag hjälper till med.

Ska du köra MSI så rekommenderar jag lite extrapeng där och att du köper dig ett MPower, dom andra modellerna är säkert helt okej, men volten är helt enkelt inte lika stabila och överklockningen kräver lite extra. MPower Max som jag kör nu tycker jag är ett av dom absolut smidigaste jag har haft att göra med.

Permalänk

har gått från asus till msi nu och gillar msi skarpt.
Mera prisvärt än asus överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Just det.. Vilket ska jag köpa? Hade tänkt mig en max budget på 1300kr och vill kunna klocka hyffsat. och då verkade Gigabyte Z87-UD3H vara klockrent i den prisklassen. Men efter att ha läst omdömen på bland annat newegg så verkar det vara rena lotteriet om man får ett fungerande kort eller inte så vet ej om jag vågar köpa det =/

Andra tänkbara alternativ.. MSI z87-G45, ASUS z87-plus, ASUS z87-A. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Eller förslag på något annat kort

Ok kanske ska omformulera lite.. Kraven jag har är stabilitet, prestanda, överklockning, sli/crossfire

Skrivet av Rapp3:

köpte i7 4770k och ett Gigabyte G1.Sniper Z87 grymt nöjd!

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...

Svårslaget prisvärde.

P.g.a. arkitekturförändringar i Haswell så klockar i princip alla z87-kort lika bra.

En recension: http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/gigabyte_g1_...

Permalänk
Medlem

Hade jag kört på DIREKT.

Snyggt fynd!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv ett MSI G45 Gaming och är riktigt nöjd med det. Men som så många andra säger så verkar det mest vara Processorn som bestämmer hur bra det kommer gå att överklocka - moderkortet har inte alls samma betydelse längre med Haswell arkitekturen. Hitta ett moderkort som har de anslutningar och andra funktioner som du vill ha till ett pris som passar dig helt enkelt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Tack alla för råd/info. Bestämde mig för ett Gigabyte G1 Sniper till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Tack alla för råd/info. Bestämde mig för ett Gigabyte G1 Sniper till slut

du kommer inte bli ledsen

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

du kommer inte bli ledsen

Jag hoppas du har rätt