Nya testresultat med Gigabyte R9 290X Windforce 3X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Ja det var ju då imponerande om det stämmer.
Antar att det rör sig om vattenkylning eller en Accelero-kylare?

För HD 6950/6970 är ju kända för att väsnas med kylare av alla de slag.

Nej. Referenskylare. Har iof plockat isär den och bytt pasta. Däremot väsnas den en del när man går över 30%.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu sitter den ju i ett chassi som ej är ljuddämpat, så den låter lite men kan inte säga att det är ett högt störande ljud alls,
då låter nog hårddisken mer

om din hårddisk låter mer än ditt grafikkort, så har du nog en trasig hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

om din hårddisk låter mer än ditt grafikkort, så har du nog en trasig hårddisk

Tror knappast det faktiskt, jag menar självklart när hårddisken är under load också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Northbane:

om din hårddisk låter mer än ditt grafikkort, så har du nog en trasig hårddisk

- Måste du dammsuga huset jämt? Det är ju rent.

- Dammsuga? Åh, det är mitt 290X med referenskylare, är jag rädd.

Lol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det är ju default inställningen och det är långa vägar från att fläktarna går upp i max rpm.

Testa och furmark i 30 min och återkom. Då får du se RIKTIGA resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tror knappast det faktiskt, jag menar självklart när hårddisken är under load också.

en hårddisk ska inte låta särskilt mycket, definitivt inte så det överröstar ett grafikkort, under load eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

en hårddisk ska inte låta särskilt mycket, definitivt inte så det överröstar ett grafikkort, under load eller ej.

Alla hårddiskar jag haft låter en del när de arbetar mycket (även om det är sällan dom behöver göra det).
Kan ju vara att dom helt enkelt har ett mer irriterande ljud än grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alla hårddiskar jag haft låter en del när de arbetar mycket (även om det är sällan dom behöver göra det).
Kan ju vara att dom helt enkelt har ett mer irriterande ljud än grafikkortet

Jag kör enbart mina spel via HDD och hör den inte alls, såvida jag inte lägger örat mot chassiplåten. Under tyngre spelsessioner döljs den mycket effektivt i dånet av sex chassifläktar samt ett H100i. Annat är det med rangliga OEM-chassin, där kan det odämpade hårddiskknattret bli riktigt enerverande.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag kör enbart mina spel via HDD och hör den inte alls, såvida jag inte lägger örat mot chassiplåten. Under tyngre spelsessioner döljs den mycket effektivt i dånet av sex chassifläktar samt ett H100i. Annat är det med rangliga OEM-chassin, där kan det odämpade hårddiskknattret bli riktigt enerverande.

Dom behöver ju inte jobba så hårt när man spelar dock, utan när man flyttar stora filer/installerar osv

Permalänk
Medlem

Efter lite research så fick jag låst upp fläkthastigheten med Afterburner och vips så försvann problemet med att korten throttlar. Men priset man får betala är ett jävla susande från fläktarna. Så egentligen så är inte referenskorten så dåliga trots allt om man bortser från ljudnivån =P

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom behöver ju inte jobba så hårt när man spelar dock, utan när man flyttar stora filer/installerar osv

Vid flytt av gigantiska filer hör jag definitivt ingenting. Mina diskar har i stort sett alltid varit väldefragmenterade, så läshuvudet inte behövt röra sig särskilt mycket. Däremot vid installation, som du skriver, framför allt gällande Windows Update, kan det bli en ljudplåga. Framförallt i små, odämpade chassin som ofta får agera resonanslådor för knattret. Men, som sagt, jag har också en hel del fläktar (bland annat 2x120mm som enbart kyler HDD:n) vilka överröstar den ganska lätt.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år