Permalänk
Medlem

Laptop dör/startar upp i 3 sekunder

Hej,
Min farsa har en gammal hp laptop som han absolut inte vill bli av med. Problemet är att den helt plötsligt stängde av sig, och efter det finns det ingen kontakt alls mera.
Det verkar som batteriet inte laddar längre, och hans laddare inte fungerar. Den är totalt stendöd om man använder hans laddare med andra ord.
Nu till det kluriga, om jag kopplar in en annan laddare, så fungerar datorn i ca. 3 sekunder.
Alla fläktar går igång, skärmen går på men sen stängs den av igen.
Den fungerar inte alls om man tar ut batteriet och bara kör med nya laddaren heller.

Lite förvirrande, vilket jag ber om ursäkt för men hoppas ni förstår.
Min fråga nu, något som haft nåt liknande? Kan det vara laddaren/batteriet bara som måst bytas ut? Eller är det bara att slänga?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Testa att ta ur batteriet ur datorn. Sedan håller du in startknappen i låt säga 10 sekunder.
Sätt tillbaka batteriet och testa starta datorn igen.
Detta har hänt mig ett par gånger och denna lösningen har fungerat bra.

edit: elbakel ska inte vara inklopplad!

Visa signatur

Phenom 9500 | Asus Crosshair | Asus 8800GT | Zalman 9700 | 320 GB HD | 2x Writemaster DVD Brännare | 500 W nätagg | Apevia X-Jupiter JR

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men tyvärr fungerade det inte. Testade flera gånger men den är bara stendöd. Några andra tips?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Det låter som min HP dv7-1090 som stendog häromnatten. Lilla dioden vid strömkabeln lyser som den ska, men det är också allt som funkar. Oavsett batteri i eller ur, när jag trycker på startknappen tänds alla dioder upp för en halv sekund, sen slocknar de igen. Fläkten hinner knappt knappt reagera innan allt stannar. Men laddaren ger 19V som den ska.
En massa googlande har gett vid hand att HP har en del värmeproblem på just dv7-serien och att moderkortet så småningom bränns. Trist. :/

Permalänk
Medlem

Standard är att strömförsörjningen via utaget dör på HP laptops. Försök om du kan ladda batteriet utanför datorn och se om det funkar. I vilket fall så blir det nog ett antal komponenter som kommer krävas att bytas.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tjena

Har en Acer aspire dator som är något år gammal. När jag sätter på den startas fläktarna men efter den varit på ca 2-3 sek stängs den av och sätts därefter på automatiskt igen. Så håller den på tills man plockar bort batteriet, är som ett ständigt kretslopp.

Någon som vet vad felet kan tänkas vara? Kan inte mycket om datorer så väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perry11:

Tjena

Har en Acer aspire dator som är något år gammal. När jag sätter på den startas fläktarna men efter den varit på ca 2-3 sek stängs den av och sätts därefter på automatiskt igen. Så håller den på tills man plockar bort batteriet, är som ett ständigt kretslopp.

Någon som vet vad felet kan tänkas vara? Kan inte mycket om datorer så väldigt tacksam för svar.

ram minnet? prova med att köra en sticka i taget. förövrig så tycker jag att du ska göra en ny tråd då du inte kommer att få lika mycket hjälp här.

Permalänk
Medlem

Okej det ska jag göra.

En sticka i taget? Förstod inte riktigt vad du menade där.

Permalänk

har stött på linkande problem, då har det vart modekortet som har gått på lunch och blivit tvungen att skicka tillbaka datorn till fabrik.
När ni startar datorn får ni lättare svart skärm innan den dör ?