Permalänk
Lego Master

Dremla ner heatpipes?

Köpte mig nyss en https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo som jag tänkte skulle passa fint i HTPC-chassit. Måtten sa 136mm från moderkortet och det skulle gå bra. Packade upp idag och såg att de hade räknat från CPUn och uppåt, så det passar inte riktigt trots allt. Men det som gör att det inte passar är den extra cm som de uppstickande heatpipe-ändarna gör upptill.

Så, min fråga är: kan jag ge mig på dem med dremeln, eller sabbar jag nånting då? Är de vacuumfyllda eller nåt annat magiskt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dom är fyllda med gas/vätska så kör du Dremeln i dom så kan du kasta kylaren sedan

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det vara solid koppar. Sen skulle jag inte rekommendera att såga sönder någon del på ett kylarsystem. Men här har du inte så mycket val...

Edit: hade tydligen fel de är fyllda med någon sorts av vätska (kan vara t.ex.vatten eller alkohol) så du ska nog inte såga.

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioskin96:

Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det vara solid koppar. Sen skulle jag inte rekommendera att såga sönder någon del på ett kylarsystem. Men här har du inte så mycket val...

till min vetskap är dessa ej solid koppar. Diffar säker kylare emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

till min vetskap är dessa ej solid koppar. Diffar säker kylare emellan.

Du har nog helt rätt uppdaterade mitt förra påstående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ioskin96:

Om jag inte är helt ute och cyklar så borde det vara solid koppar. Sen skulle jag inte rekommendera att såga sönder någon del på ett kylarsystem. Men här har du inte så mycket val...

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu är du ute och cyklar. En heatpipe är alltid per defintion ett rör som innehåller en vätska och gas i jämvikt. Om man punkterar den så är heatpipen för evigt förstörd och kylaren måste skrotas. Det finns inga undantag från detta. En heatpipe är aldrig någonsin solid eller för den delen ett tomt rör.

Så trådskaparen ska inte börja slipa på sin kylare. Nu är det inte ovanligt att de löder fast extra metallknoppar som bygger några millimeter på änden av rören för att dölja de annars väldigt fula lödningarna så där kan man eventuellt slipa bort en millimeter eller så. Fast det gör man på egen risk för det är inte helt lätt att veta hur långt man kan gå innan man har sönder något. Så den uppenbara lösningen är att modifiera chassit så det blir lite mer plats alternativt sälja kylaren och köpa en ny. Den avancerade lösningen är att böja ut benen lite i botten och på så sätt sänka kylaren något men det kräver lite verktyg och viss känsla. Koppar är ju böjbart om man gör rätt fast det är inget jag personligen skulle försöka mig på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt göra en utbuktning i chassit. Lägg på sidan och dräm till den för kung och fosterland.

Lycka till!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Lego Master

Tack för er input, det verkar alltså vara en dålig idé att sätta slipen i skiten. Då tror jag jag väljer alternativ 4; nyttja returrätten. Jag har inte gjort annat än öppnat paketet och måttat med kylaren. Tar kontakt med Inet direkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte alls vad man har för köldmedia i heatpipes generellt sett, men i teorin borde det ju funka att kyla ner dem till den temperatur där ångtrycket motsvarar atmosfärstryck, kapa dem, och återförsegla dem, om det inte är så att man ska ha en viss fyllnadsgrad i dem för att det ska vara riktigt effektivt, vilket en sådan operation givetvis kommer ändra.

Har svårt att tänka mig att man valt ett media med så värst mycket lägre kokpunkt än den lägsta tänkbara normala driftstemperaturen för att inte komplicera tillverkningsprocessen mer än nödvändigt, så man skulle ju kunna tänka sig att det kan räcka med att frysa in kylaren i ett isblock i frysen hemma, med den del man tänkt kapa av uppstickande, klämma ihop heatpipesen ordentligt där man tänkt kapa dem, nypa av dem med sidavbitare eller något (en svetsklämma eller nåt skulle nog göra det jobbet), och sedan försegla definitivt med vanligt tennlod, så man slipper värma det så fruktansvärt och därmed få högt tryck i röret innan man fått det förseglat. Givetvis är en acetylenlåga att föredra till det sista momentet, för att korta ner uppvärmningstiden.

Hade dock inte gamblat en flång ny kylare på det, bättre att utnyttja återköpsmöjligheter om det går och skaffa en kylare som passar out of the box, men det är intressant att spekulera i om det går

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Lego Master

Nej, det blir inget med att dremla, slipa, banka, skruva, frysa eller svetsa kylaren. Men nu blev jag intresserad av själva teorin bakom och hur mycket av kylförmågan man faktiskt sabbar genom att tömma heatpipen på gas/vätska..
Ren koppar är ju en bra värmeledare i sig själv, så kylaren lär ju inte bli 0% effektiv bara för att man släpper ut gas. Däremot köper jag att effektiviteten går ner en del, frågan är ju hur mycket, och om det tappet faktiskt kan vara acceptabelt. Kylaren ska sitta på en AMD Athlon X2 64 5600+ i en ESXi-maskin alternativt pfSense ovirtualiserat. Så vi pratar inte ett toppbelastat spel-/miningsystem. Eftersom det finns passiva kylare som klarar att leda bort en hel del värme så bör i rimlighetens namn en aktivt luftkyld fläns med något lägre värmeledningsförmåga ändå klara att kyla processorn till under dödsgrader, no?

EDIT:
Nej, för i helsike.
En effektiv heatpipe har i storleksordningen 200ggr bättre värmeledningsförmåga än rå koppar. Så nej. Det blir INGENTING med att prova utan fyllda pipes.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag kylar min i3 2100 med http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161881-arctic...
Kan titta på hd video utan at kylaren låter mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag knipsade av heatpipesen på en liknande kylare kom inte ut någon vätska eller nått märkte heller ingen större skillnad på kylförmåga .. Men nog bättre att köpa en som passar bättre

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Maarlow:

Jag knipsade av heatpipesen på en liknande kylare kom inte ut någon vätska eller nått märkte heller ingen större skillnad på kylförmåga .. Men nog bättre att köpa en som passar bättre

Nej, har man tur när man knipsar så försluter man ju änden ordentligt. Men i mitt fall måste jag dremla om jag ska få till det, eftersom det måste göras väldigt nära själva kylflänsarna. Alltså kommer "knipåterförslutning" inte på tal, och det blir ett avslag.

Jag har fått min ansökan om retur godkänd, men det är så trist upplagt att returnera varan kommer kosta ungefär lika mycket som den är värd (195kr för företagspaket eller 100kr avdrag på returen om jag använder Inets retursedel). Står i valet och kvalet att helt enkelt behålla möget trots allt.

EDIT:
Jag har suttit och funderat på alternativa lösningar, "thinking outside the box". Finns det kortare moderkortsdistanser att köpa? Eller nåt mellanlägg, ickeledande, så jag kan ditcha dem helt? Utan moderkortsdistanser kommer toppen på kylaren ner tillräckligt mycket för att det ska gå att stänga chassit med milt våld istället för slägga.

Problemet med mindre/inga moderkortsdistanser är väl möjligen att jag sabbar monteringshöjden för instickskort, de kommer ju följa med moderkortet ner men det kommer inte expansionsportarna baktill att göra. Hm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt hur ditt chassi ser ut men skulle du inte kunna borra sex lagom stora håll där heatpipe-ändarna tar emot chassit så de kan sticka ut den extra centimetern?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Thunderbolt:

Nu vet jag inte riktigt hur ditt chassi ser ut men skulle du inte kunna borra sex lagom stora håll där heatpipe-ändarna tar emot chassit så de kan sticka ut den extra centimetern?

Det är ett SilverStone LC17:

Nu är tanken att det ska användas till brandvägg/virtualiseringsrigg så utseendet är inte jätteviktigt i dagsläget. Men det finns en bastant risk att jag bestämmer mig för att sätta den som riktig HTPC senare, och då vill jag helst inte ha hål i chassit. Dessutom är det ljuddämpat internt av någon tidigare ägare, frågan är hur mycket av dämpningen som går om intet om jag borrar hål i möget?

Men absolut, det är en möjlighet.

En annan tanke som har slagit mig temporärt är att sätta CoolerMaster-kylaren i min spelrigg, den stöder min Intel-socket, och istället sätta min Corsair H60 i brandväggsburken. Men det känns duktigt overkill, plus att jag vet inte vart jag skulle montera radiatorn, det finns inga 120mm-fläktplatser. =(

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Du kanske kan prata med Inet kundtjänst om det var skrivet dåligt på deras sida?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Anitramane:

Du kanske kan prata med Inet kundtjänst om det var skrivet dåligt på deras sida?

Jo, jag har övervägt det. Dock har de en friskrivningsklausul i botten på varje sida:
"Vår strävan är att alltid säkerställa informationen som publiceras i form av produktspecifikationer, bilder & lagerstatus, dock friskriver vi oss från ersättning vid eventuella felaktigheter."
Och de har i praktiken rätt i sak, måttet är rätt, det är bara referensen "från moderkortet" som blir lite lurig. Klickar man dessutom på produktlänken till tillverkarens sida så finns måttet beskrivet direkt på den sidan och även en bild på hur det är mätt. Så det är (faktiskt) helt och hållet mitt eget fel att jag inte gjorde bättre förundersökning innan jag beställde.

Jag tänker inte rättshaverera över en hundring, den kan både jag och Inet ha roligare för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jo, jag har övervägt det. Dock har de en friskrivningsklausul i botten på varje sida:
"Vår strävan är att alltid säkerställa informationen som publiceras i form av produktspecifikationer, bilder & lagerstatus, dock friskriver vi oss från ersättning vid eventuella felaktigheter."
Och de har i praktiken rätt i sak, måttet är rätt, det är bara referensen "från moderkortet" som blir lite lurig. Klickar man dessutom på produktlänken till tillverkarens sida så finns måttet beskrivet direkt på den sidan och även en bild på hur det är mätt. Så det är (faktiskt) helt och hållet mitt eget fel att jag inte gjorde bättre förundersökning innan jag beställde.

Jag tänker inte rättshaverera över en hundring, den kan både jag och Inet ha roligare för.

Fråga, du kanske får goodwill av Inet c:

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Nu vet jag inte alls vad man har för köldmedia i heatpipes generellt sett, men i teorin borde det ju funka att kyla ner dem till den temperatur där ångtrycket motsvarar atmosfärstryck, kapa dem, och återförsegla dem, om det inte är så att man ska ha en viss fyllnadsgrad i dem för att det ska vara riktigt effektivt, vilket en sådan operation givetvis kommer ändra.

Har svårt att tänka mig att man valt ett media med så värst mycket lägre kokpunkt än den lägsta tänkbara normala driftstemperaturen för att inte komplicera tillverkningsprocessen mer än nödvändigt, så man skulle ju kunna tänka sig att det kan räcka med att frysa in kylaren i ett isblock i frysen hemma, med den del man tänkt kapa av uppstickande, klämma ihop heatpipesen ordentligt där man tänkt kapa dem, nypa av dem med sidavbitare eller något (en svetsklämma eller nåt skulle nog göra det jobbet), och sedan försegla definitivt med vanligt tennlod, så man slipper värma det så fruktansvärt och därmed få högt tryck i röret innan man fått det förseglat. Givetvis är en acetylenlåga att föredra till det sista momentet, för att korta ner uppvärmningstiden.

Hade dock inte gamblat en flång ny kylare på det, bättre att utnyttja återköpsmöjligheter om det går och skaffa en kylare som passar out of the box, men det är intressant att spekulera i om det går

Det är inte helt lätt att få reda på men vad jag har läst så verkar det vara vanligt med vatten vid lågt tryck. Då hjälper alltså inte nerkylning för undertrycket blir förstört. Om vi dessutom nöjer oss med att nå punkten då ångtrycket motsvarar atmosfärstrycket så kommer vätskan koka och därmed även dunsta. Kokningen gör det också svårt att återsluta då du har ett ångflöde. Extra jobbigt blir det när du måste tillsätta en hel del värme för att löda. Om det är vatten är det enklaste att göra allt i undertryck men då måste man bygga en tryckkammare. Fast man kommer fortfarande ha problemet med att vattnet kokar i undertrycket så det är inte helt lätt att löda.

Så enklast är nog fortfarande att böja rören lite för att sänka den om man nu prompt ska modifiera en kylare. Med rätt stöd och lite våld så går det ju att böja kopparrör

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Lego Master

Oj, lite necroposting här, men jag tänkte iaf dela med mig av "vad som hände sen".

Det slutade med att jag våldade dit chassitaket utan nån moddning eller slipning. Visade sig att chassit flexade tillräckligt, och dämpmattorna komprimerades så pass att kylaren faktiskt fick plats om man bara gav sig fan på det. Så nu har den rullat som brandvägg under trappen de senaste månaderna och har inte visat några tendenser till att må dåligt av varken våld eller ilska.

Kan tillägga att komponenterna som sitter i var snorbilliga, så det är inte hela världen om moderkortet får för sig att spricka en vacker dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shudnawz:

Oj, lite necroposting här, men jag tänkte iaf dela med mig av "vad som hände sen".

Det slutade med att jag våldade dit chassitaket utan nån moddning eller slipning. Visade sig att chassit flexade tillräckligt, och dämpmattorna komprimerades så pass att kylaren faktiskt fick plats om man bara gav sig fan på det. Så nu har den rullat som brandvägg under trappen de senaste månaderna och har inte visat några tendenser till att må dåligt av varken våld eller ilska.

Kan tillägga att komponenterna som sitter i var snorbilliga, så det är inte hela världen om moderkortet får för sig att spricka en vacker dag.

Alla metoder utom de dåliga är bra.
Glöm inte att balansera den magiska V-trianglen väl. De tre berömda V:na måste vara lika fördelade. Annars riskerar man att sakerna går sönder. ( Vilja, Våld, Vaselin. ) Om man ökar mängden våld, så måste viljan och vaselinet öka på lika mycket.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SysGhost:

Alla metoder utom de dåliga är bra.
Glöm inte att balansera den magiska V-trianglen väl. De tre berömda V:na måste vara lika fördelade. Annars riskerar man att sakerna går sönder. ( Vilja, Våld, Vaselin. ) Om man ökar mängden våld, så måste viljan och vaselinet öka på lika mycket.

Jag väljer den något mer militära [Vilja, Våld & Vapenfett], men principen är nog densamma. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag har upplevt ett grafikkort med punkterad heatpipe. Kylförmågan var obefintlig. Förstod först inte vad felet var, allt såg bra ut. Hade satt fin pasta på, t o m filat ner GPU/kylflänsen till en vackert skinande yta, men temperaturerna var EXTREMT höga. Runt 100C i idle. Belastning kraschade hela skiten. Vid omstart vägrade datorn över huvud taget att starta. Man fick vänta på att grafikkortet hade svalkat sig lite.