Permalänk
Medlem

Nya hörlurssladdar!

Hej!
Jag har två par hörlurar som har trasig sladd, så jag tänkte byta ut sladden. Var kan jag köpa ljudsladdar? akg k518 är hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Har inte för mig att de har löstagbara sladdar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

vilken del av sladden är trasig? är det glapp vid kontakten är det ju bara att köpa ny och löda på..

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hej!
Jag har två par hörlurar som har trasig sladd, så jag tänkte byta ut sladden. Var kan jag köpa ljudsladdar? akg k518 är hörlurarna.

har hörlurar ljudvolym kontroller? om de inte har det så är det bara att köpa en 3.5 kontakt förlängare och klippa och lödda om

Permalänk
Rekordmedlem

Akg har kablagen som reservdel, annars kan du gå till en loppis o leta nån lur med lämplig kabel, 518 är en billig lur så det kanske inte är lönt att fixa en reservdelskabel, men kolla med thomann eller septon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

har hörlurar ljudvolym kontroller? om de inte har det så är det bara att köpa en 3.5 kontakt förlängare och klippa och lödda om

Ingen ljudvolym kontroll!

Skrivet av chipsfingers:

vilken del av sladden är trasig? är det glapp vid kontakten är det ju bara att köpa ny och löda på..

Har två headset, ett är kontakten andra är sladden som behöver bytas. Hela vägen alltså.

Skrivet av mrqaffe:

Akg har kablagen som reservdel, annars kan du gå till en loppis o leta nån lur med lämplig kabel, 518 är en billig lur så det kanske inte är lönt att fixa en reservdelskabel, men kolla med thomann eller septon.

Utmärkt, jag mailade dom men det skulle ta en arbetsdag för svar så.

Om jag inte får tag i kabel från AKG, vad finns det för vettigt att köpa för att dra så att det splittas för huvudet? Tack för snabba svar för övrigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda i princip vad som helst som lurkabel så länge det är 2 separata kablar som sitter ihop, slakta nån budgetlur, köp en "2delad" rca kabel o byt kontakter, fråga på nån verkstad om de har lösmeter osv, att byta kontakt är enkelt, bara att göra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda i princip vad som helst som lurkabel så länge det är 2 separata kablar som sitter ihop, slakta nån budgetlur, köp en "2delad" rca kabel o byt kontakter, fråga på nån verkstad om de har lösmeter osv, att byta kontakt är enkelt, bara att göra...

Nu börjar jag tänka, lite påd et där med rca. Jag vet inte om det är en sånn här kabel du menar men iaf:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Skulle jag kunna bara rensa rca kontakterna och ansluta till hörlurarna och wips så funkar det, eller saknar det något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nu börjar jag tänka, lite påd et där med rca. Jag vet inte om det är en sånn här kabel du menar men iaf:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Skulle jag kunna bara rensa rca kontakterna och ansluta till hörlurarna och wips så funkar det, eller saknar det något?

Kabeltypen är rätt, så om du får till det mekaniska med dragavlastningen och kanske sätter på en krympslang vid "greningen" så du inte drar isär kabeln helt så ska det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabeltypen är rätt, så om du får till det mekaniska med dragavlastningen och kanske sätter på en krympslang vid "greningen" så du inte drar isär kabeln helt så ska det funka.

Dragavlastningen? Det hade varit nice med en tunn hörlurssladd a la liknande orginal, vet du var man kan få tag i det?

Permalänk
Rekordmedlem

Dragavlastningen? Ja det finns en sån av nån typ, annars skulle kablarna lossna direkt, ta isär o kolla, kan vara nån klämma eller en knut på kabeln, eller nått annat.

Det hade varit nice med en tunn hörlurssladd a la liknande orginal, vet du var man kan få tag i det? Ja som reservdel eller ta från nån annan lur som har passande kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dragavlastningen? Ja det finns en sån av nån typ, annars skulle kablarna lossna direkt, ta isär o kolla, kan vara nån klämma eller en knut på kabeln, eller nått annat.

Det hade varit nice med en tunn hörlurssladd a la liknande orginal, vet du var man kan få tag i det? Ja som reservdel eller ta från nån annan lur som har passande kabel.

Så dragavlastaren sitter inuti lurarna? nu hänger jag med tror jag!

Beställer nu 2st 1,5meter rca sladdar, blir utmärkt.

Permalänk
Medlem

annars har du dessa artikelnr på kjell
39102 -> http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...
39107 -> http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...
och
39662 -> http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/mikr...
Är lite osäker på 39662 hur den är, var länge sedan jag tittade på den.

Om du går in på närmsta kjell butik så kan du få titta på grejerna. Kjell finns lite här och var. -> http://www.kjell.com/butiker

En extra grej här också: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/...
Och här: http://doswa.com/images/2010/01/01/ak203mm.jpg

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bjornhellgren:

Du ska aldrig tvinna kablar om du vill få ut full effekt. Du ska ha dessa skalade och sedan 'tvinga' in i varandra för att sedan löda. Att tvinna medför inget annat än problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laine:

Du ska aldrig tvinna kablar om du vill få ut full effekt. Du ska ha dessa skalade och sedan 'tvinga' in i varandra för att sedan löda. Att tvinna medför inget annat än problem.

Kan du utveckla det, du menar att man inte ska tvinna o löda, eller tvinna i allmänhet som tex nätverkskabel eller att man inte bara ska tvinna istället för löda ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av mrqaffe:

Kan du utveckla det, du menar att man inte ska tvinna o löda, eller tvinna i allmänhet som tex nätverkskabel eller att man inte bara ska tvinna istället för löda ?

Om du ska löda ihop två kopparändar så ska du bara föra ihop dessa och sedan löda runt hela. Du ska inte tvinna och föra ihop, det är bara dumt. Du vill ha så mycket kontaktyta som möjligt, om du tvinnar ändarna så får du mindre kontaktyta än om du skulle föra samman trådarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Ok då är jag med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Necropost.

Finns det inga reservdels / utbytnads kablar för detta ändamål?
Visst kan jag fixa sladd och kontakter men det blir ju helt klart klumpigare än en vanlig/orginal sladden.

Alternativet är väl och köpa billigare lurar och sno sladden därifrån.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweede:

Necropost.

Finns det inga reservdels / utbytnads kablar för detta ändamål?
Visst kan jag fixa sladd och kontakter men det blir ju helt klart klumpigare än en vanlig/orginal sladden.

Alternativet är väl och köpa billigare lurar och sno sladden därifrån.

Det finns som sagt reservdelar till de flesta lurar från hörlurstillberkarna, designmärkena är mer slit o slängprylar så där är det mer sällsynt.
har du sökt på lurnamnet och spare cable ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns som sagt reservdelar till de flesta lurar från hörlurstillberkarna, designmärkena är mer slit o slängprylar så där är det mer sällsynt.
har du sökt på lurnamnet och spare cable ?

Även i mitt fall gäller det AKG 518 så inga dyra grejer, även om det finns orginal lär det säkert blir dyrt.

När jag söker hittar jag bara kompletta kablar med 3,5 i båda ändar till dyrare lurar.

Bästa alternativet nu verkar att köpa ett par billigare in ear och klippa kablarna, det bör väl funka?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Även i mitt fall gäller det AKG 518 så inga dyra grejer, även om det finns orginal lär det säkert blir dyrt.

När jag söker hittar jag bara kompletta kablar med 3,5 i båda ändar till dyrare lurar.

Bästa alternativet nu verkar att köpa ett par billigare in ear och klippa kablarna, det bör väl funka?

Givetvis. Sladd som sladd.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Om du ska löda ihop två kopparändar så ska du bara föra ihop dessa och sedan löda runt hela. Du ska inte tvinna och föra ihop, det är bara dumt. Du vill ha så mycket kontaktyta som möjligt, om du tvinnar ändarna så får du mindre kontaktyta än om du skulle föra samman trådarna.

Rätt eller fel,
Om du tvinnar ändarna var för sej och sen sätter ihop dom så blir det enklare att löda men du får mer lödtenn mellan kablarna och större förlust i skarven.
Om du tvinnar du ihop kablarna så blir det enklare att löda, du får mindre lödtenn mellan kablarna och bör få mindre förlust i skarven.

Koppar leder ström bättre än lödtenn men förlusten i skarven är negligerbar då det är väldigt klen ström, jag påstår att det inte spelar någon roll om man kan löda.

Men ska man tjorva på krympslang och göra det snyggt ska man undvika att tvinna eftersom skarven får större area, skala snyggt så att kardelerna inte spretar och tvinna ihop kablarna ca ett varv eftersom två runda kablar som ligger väldigt tätt ihop tar mindre plats än två som ligger bredvid varandra, klämmer man så kommer kardelerna att glida isär.
En del kablar kan man föra in i varandra och tvinna lite.

Citat:

Tvinna ihop ledarna i längdriktningen för bästa hållbarhet

Med tjock isolering kan man tvinna lite utan att skarven får större aera än höljet men tvinningen på bilden är tveksam.
Man vill inte heller ha knölar eller vassa kanter om man inte har en väldigt slitstark krympslang.

Citat:

fel
Om kabeländarna tvinnas parallellt med varandra blir skarven känsligare för mekanisk belastning och otympligare vid montering.

Ska man inte slita i skarven är det ibland praktiskt att skarva så.

Bra skarv
löda om trasig headsetkabel? - Modifikationer och egna konstruktioner - SweClockers.com

Med dom kontakterna är det bra att ha krympslang på kabeln, när kablen böjs blir det mindre belastning, större radie på böjningen.

Men en sån kontakt och tunn kabel böjs kabeln i en skarpare vinkel och går förr eller senare sönder. Felet är gammalt än mej men tillverkas fortfarande

Skrivet av Killbom:
Skrivet av Sweede:

Även i mitt fall gäller det AKG 518 så inga dyra grejer, även om det finns orginal lär det säkert blir dyrt.

När jag söker hittar jag bara kompletta kablar med 3,5 i båda ändar till dyrare lurar.

Bästa alternativet nu verkar att köpa ett par billigare in ear och klippa kablarna, det bör väl funka?

Givetvis. Sladd som sladd.

Tunnare kvalitets sladd tål ganska mycket stryk även om man sliter bort isoleringen, tunn kabel är smidigare.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråden! För att dela med mig av lite information som jag hittat om 518'na

http://www.head-fi.org/t/559367/akg-k518-k81-detachable-cable...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W