Är det ok att försätta att sälja expansioner som numera ingår i basspelet?

Permalänk
Medlem

Är det ok att försätta att sälja expansioner som numera ingår i basspelet?

Jag tänker då på WoW: Cataclysm.

CDON säljer den och menar på facebook att det inte är deras ansvar, det är inte så många butiker som säljer den fortfarande om man kollar på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=475991

Permalänk
Medlem

Naturligtvis får de sälja sådant, det finns säkerligen de som vill ha kartongen stående på sin hylla.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jo men då borde de väl vara tvungna att upplysa om att den inte längre behövs?

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är riktigt så det fungerar tyvärr, det lär ju vara konsumentens skyldighet att undersöka det denne köper, så vida butikens beskrivning utav objektet är korrekt.

Permalänk
Medlem

De säljer ju en licens som inte går att använda borde inte det räcka för att de inte ska få sälja den?

Stavfel
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av suhrim:

De säljer ju en licens som inte går att använda borde inte det räcka för att de inte ska få sälja den?

Går ju använda den om någon sitter på woltk har ska uppgradera :

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

De säljer ju en licens som inte går att använda borde inte det räcka för att de inte ska få sälja den?

om du sen tidigare bara har till litch king tror jag nog den fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Går ju använda den om någon sitter på woltk har ska uppgradera :

Det går inte eftersom ALLA numera har Cataclysm oavsett om de köpt det eller inte, det var lixom hela poängen.

http://us.battle.net/wow/en/blog/11275287/A_New_Age_Has_Begun...

länk
Permalänk
Medlem

Så man ska inte få köpa Cata om man vill det, menar du? Ska det bli förbjudet att sälja DLCer/expansioner separat när det kommer GOTY-versioner som innehåller dem också då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Så man ska inte få köpa Cata om man vill det, menar du? Ska det bli förbjudet att sälja DLCer/expansioner separat när det kommer GOTY-versioner som innehåller dem också då eller?

Om tillverkaren själv slutar sälja ett DLC och ger det gratis till alla är det då rätt att sälja den till kunder och ge sken av att man får nåt?

edit: Om alla som köpt spelet blir uppgraderade till GOTY i ditt fall skulle jag tycka det var fel annars inte.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Jag tänker då på WoW: Cataclysm.

CDON säljer den och menar på facebook att det inte är deras ansvar, det är inte så många butiker som säljer den fortfarande om man kollar på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=475991

Det här är väll dagens i-landsproblem?
Nej men det ska väll vara okej, man köper ju något för att man vill ha det och har man det redan kanske man inte köper det. Det handlar om hur pass smart och prisinriktad konsumenten är.
Förekommer lite här och var att folk säljer saker som egentligen ingår.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Om tillverkaren själv slutar sälja ett DLC och ger det gratis till alla är det då rätt att sälja den till kunder och ge sken av att man får nåt?

edit: Om alla som köpt spelet blir uppgraderade till GOTY i ditt fall skulle jag tycka det var fel annars inte.

Grejen är ju att inte alla ser endast CD-keyn som produkten de köper.

Edit: Sen om det är moraliskt "fel" är väl upp till var och en, men faktum kvarstår att CDON har köpt in ett antal av Cata och de vill antagligen sälja ut dem. Ska de inte få göra det p.g.a. att Blizzard erbjuder Cata "gratis"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Om tillverkaren själv slutar sälja ett DLC och ger det gratis till alla är det då rätt att sälja den till kunder och ge sken av att man får nåt?

edit: Om alla som köpt spelet blir uppgraderade till GOTY i ditt fall skulle jag tycka det var fel annars inte.

men det är upp till konsumenten själv att kontrollera ifall denne behöver produkten han köper. köper konsumenten en produkt som han redan hade hemma får han helt enkelt bita i det sura äpplet.

självklart kan man se det som omoraliskt, men det är inte olagligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Får en butik som säljer kompletta datorer som ingår mus och tangentbord sälja mus och tangentbord?

Think about it.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av suhrim:

Det går inte eftersom ALLA numera har Cataclysm oavsett om de köpt det eller inte, det var lixom hela poängen.

http://us.battle.net/wow/en/blog/11275287/A_New_Age_Has_Begun...

Du jag har 21 wow konton jag vet exakt hur det fungerar.

Om du sitter på woltk INNAN så kan du köpa denna om du vill.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det går inte eftersom ALLA numera har Cataclysm oavsett om de köpt det eller inte, det var lixom hela poängen.

http://us.battle.net/wow/en/blog/11275287/A_New_Age_Has_Begun...

Tyvärr är det som står i bloggen fel.

Jag började spela från TBC nu i förra veckan och kunde inte gå in i Cataclysm. Det gick efter att jag tog Pandaria Trialen, och när den tog slut så fungerade det inte längre. Tog då Scroll of Resurrection och då fungerade det igen.

Så de kan säga vad de vill men det stämmer i varje fall inte.

PS. Det heter liksom. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du jag har 21 wow konton jag vet exakt hur det fungerar.

Om du sitter på woltk INNAN så kan du köpa denna om du vill.

Ok så det jag länkade stämmer inte menar du?

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Ok så det jag länkade stämmer inte menar du?

Som jag förstod det var det bara dåvarande prenumeranter som fick upp till cataclysm, inte folk som börjat spela vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Du jag har 21 wow konton jag vet exakt hur det fungerar.

Om du sitter på woltk INNAN så kan du köpa denna om du vill.

Alla mina accounts har då fått cata iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Som jag förstod det var det bara dåvarande prenumeranter som fick upp till cataclysm, inte folk som börjat spela vid ett senare tillfälle.

Det ingår i WoW för alla som köper nu.

http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/9536803667

Permalänk
Medlem

Alla nya konton som köper Battlechest får upp till Cata automatiskt. Alla gamla konton som inte hade Cata innan har fått upp till Cata automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Grejen är ju att inte alla ser endast CD-keyn som produkten de köper.

Edit: Sen om det är moraliskt "fel" är väl upp till var och en, men faktum kvarstår att CDON har köpt in ett antal av Cata och de vill antagligen sälja ut dem. Ska de inte få göra det p.g.a. att Blizzard erbjuder Cata "gratis"?

Om det framgår vad de verkligen säljer så är det helt ok.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av suhrim:

Grejen är bara den att de menar att Cataclysm numera ingår i Battle chest vilket förut bara innehöll basspelet, TBC och WOTLK.
Så egentligen så är inte Cataclysm,TBC eller WOTLK en gratis addering till basspelet utan bara om man köper ett battle chest.

Snipp snapp snut så var sagan slut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Grejen är bara den att de menar att Cataclysm numera ingår i Battle chest vilket förut bara innehöll basspelet, TBC och WOTLK.
Så egentligen så är inte Cataclysm,TBC eller WOTLK en gratis addering till basspelet utan bara om man köper ett battle chest.

Snipp snapp snut så var sagan slut.

Läste vad det stod?

Citat:

You need to purchase World of Warcraft, the base game. https://eu.battle.net/shop/en/product/world-of-warcraft first. You do not need to buy The Burning Crusade, Wrath of the Lich King, or Cataclysm.

Blizzard bekräftar det han säger också.

och sen kallar inte Blizzard det för Battle Chest längre, man kan köpa WoW och MoP sen finns det inte fler varianter.

edit: Läs produktbreskrivningen på länken ovan. Includes levels 1–85 och det är på basspelet.

Permalänk
Medlem

Är det okej lagligt sätt? - Ja, lika mycket som du får lov att sälja boxar till spel som numera är gratis (t.ex. Starcraft: Brood War).

Moraliskt? - Kanske inte, men att förvänta sig moral från CDON är som att förvänta sig vänskap från en uppretad kobra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Läste vad det stod?

Blizzard bekräftar det han säger också.

och sen kallar inte Blizzard det för Battle Chest längre, man kan köpa WoW och MoP sen finns det inte fler varianter.

edit: Läs produktbreskrivningen på länken ovan. Includes levels 1–85 och det är på basspelet.

Du verkar inte förstå. Cataclysm ingår om du köper WoW NU, inte om du haft det sedan förut och börjar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du verkar inte förstå. Cataclysm ingår om du köper WoW NU, inte om du haft det sedan förut och börjar igen.

Nej, läs det jag länkade igen och fundera sen på varför Blizzard INTE säljer Cataclysm längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du verkar inte förstå. Cataclysm ingår om du köper WoW NU, inte om du haft det sedan förut och börjar igen.

Jo om du bara haft vanliga WoW på ditt konto sedan tidigare så har du nu upp till och inklusive Cataclysm.
Har t.ex en kompis som inte spelat WoW sedan innan AQ40 släpptes och han har Cataclysm på sitt battle.net konto.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vad vill du cdon skall göra?
Slänga eller skänka bort dem?

Nej, cdon har köpt in det och blizzard lär inte göra återköp.
Klart de skall krängas.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Uppstår inte frågan om inte CDON begår bedrägeri genom att dom inte uppger att cataclysm inte behövs längre (och inte går att aktivera pga att 'det redan finns på kontot'). Enligt Blizzard(Gm) så har dom sagt till 'retailers' att sluta sälja cataclysm, såvida det inte är ett C.E.