Permalänk
Medlem

Steelseries Kana gav upp, ny steelseries?

Jahapp..så dog höger musknapp på min kana efter ca 6 månaders användning. Märkte att ja började få mer o mer ont i handen när ja lirade och plockade för skojs skull fram min gamla 5k och jämförde hur mycket tryck som krävdes för att få ner knappen.
Så nu är ja på jakt efter en liknande mus med mer hållbara knappar.
Är steelseries sensei raw nåt att snegla åt? eller har den likadana knappar som kanan?

Permalänk
Medlem

Brorsan fick "samma" problem med sin kana...jag skruvade upp den och lödde lös brytaren och satte fast den lite högre upp... funkar perfekt nu.

Vet inte riktigt vad som var fel men brytaren såg riktigt fin ut och används ju inte ens i närheten så mycket som vänster.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Prova spela lol ^^;

edit: verkar vara likadana knappar i kanan som i senseien...=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Brorsan fick "samma" problem med sin kana...jag skruvade upp den och lödde lös brytaren och satte fast den lite högre upp... funkar perfekt nu.

Vet inte riktigt vad som var fel men brytaren såg riktigt fin ut och används ju inte ens i närheten så mycket som vänster.

hur sitter brytaren? eftersom du lödde loss den och satte fast den högre upp menar ja.

Permalänk
Medlem

Garanti? Kanske bra att kolla det innan du öppnar musen

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Garanti? Kanske bra att kolla det innan du öppnar musen

Har inte kvar kvittot tyvärr =/

Permalänk

Köp en Zowie FK istället.
Steelseries kör med rätt kassa sensorer.
Tuffa namn dock...

Permalänk
Medlem

Sensorn i kana version 2 är riktigt bra, switcharna i knapparna är förbättrade och greppytan är bättre (mindre hal).
I övrigt är den identisk med kana 1.

Detta (kana v2) är helt klart den bästa mus jag någonsin haft.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Köp en Zowie FK istället.
Steelseries kör med rätt kassa sensorer.
Tuffa namn dock...

Du vet att Kana v2 använder exakt samma sensor som FK/AM va?

A3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Sensorn i kana version 2 är riktigt bra, switcharna i knapparna är förbättrade och greppytan är bättre (mindre hal).
I övrigt är den identisk med kana 1.

Detta (kana v2) är helt klart den bästa mus jag någonsin haft.

Ja, ja sprang ner till inet och såg då att de fanns en version 2, och killen i kassan tyckte att ja skulle komma in med den gamla och byta ut den om felet va som jag beskrev det, till en V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Ja, ja sprang ner till inet och såg då att de fanns en version 2, och killen i kassan tyckte att ja skulle komma in med den gamla och byta ut den om felet va som jag beskrev det, till en V2

Du råkar väl inte veta om de har förbättrat fötterna på musen med v2?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Du råkar väl inte veta om de har förbättrat fötterna på musen med v2?

Hur menar du.
Samma skal, samma fötter.
Samma skates PTFE.

I början skeppades Kana v1 med plastfötter, som dom sedan bytte ut till PTFE som alla andra av deras möss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hur menar du.
Samma skal, samma fötter.
Samma skates PTFE.

I början skeppades Kana v1 med plastfötter, som dom sedan bytte ut till PTFE som alla andra av deras möss.

Jag menade skates eller vad du nu kallade det för. Det verkar som att jag hade en tidig kana då, Den var helt hemsk att använda på något annat än en hård matta.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Jag menade skates eller vad du nu kallade det för. Det verkar som att jag hade en tidig kana då, Den var helt hemsk att använda på något annat än en hård matta.

Ja dom första KAna v1 skeppades med billiga plastfötter/skatez (dom är alltid utbytbara)
Men ss rättade till det senare, och man kunde även få gratis PTFE/teflon fötter gratis ifrån dom om man köpt tidig kana v1.

Köpte även jag med plastfötter och ja dom var värdelösa, bytte ut dom direkt dock mot teflon hyperglidez.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det är riktigt stor skillnad mellan V1 och V2, knapparna är avsevärt "mjukare" att klicka ner och ytan känns mycket mer greppig eller va man säga..
Riktigt nöjd med bytet!
JimmieSan - Är det så stor skillnad med hyperglidez?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Kan säga att det är riktigt stor skillnad mellan V1 och V2, knapparna är avsevärt "mjukare" att klicka ner och ytan känns mycket mer greppig eller va man säga..
Riktigt nöjd med bytet!
JimmieSan - Är det så stor skillnad med hyperglidez?

Nej.
Men dom första Kana v1 skeppades med plastfötter, vilket är skräp.

Men eftersom senare v1 och v2 skeppas med PTFE/teflon som dom flesta "gaming" möss idag behöver du inte byta fören dom kanske blir slitna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

hur sitter brytaren? eftersom du lödde loss den och satte fast den högre upp menar ja.

Det jag menar är att jag höjde upp den i "hålen" alltså så att den är högre upp från chippet. (sorry för sent svar)

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Kan säga att det är riktigt stor skillnad mellan V1 och V2, knapparna är avsevärt "mjukare" att klicka ner och ytan känns mycket mer greppig eller va man säga..
Riktigt nöjd med bytet!
JimmieSan - Är det så stor skillnad med hyperglidez?

Ja, den nya Kana v2 är en höjdare.
På version 1 var jag tvungen att modda musen och klistra fast lite greppvänligt gummi på sidorna.
Den nya versionen är redan från början mycket mindre hal än version 1, så jag har inte kännt något behov av att modda.

Jag har bytt ut fötterna mot hyperglides, vilket jag brukar göra på alla möss. Det glider bättre.
Dock har jag också satt på sådana där små plastskates (vad man nu kallar dem) ovanpå hyperglidsen.
Har ännu inte hittat någon annan kombination som ger lägre friktion.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har nu provkört den i nästan en vecka och kan säga att de är ett ordentligt upplyft från 1an, fingrarna känns inte alls lika stela efter en längre spelsession (lirar LoL, så de blir en del spammande) som innan.

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Har nu provkört den i nästan en vecka och kan säga att de är ett ordentligt upplyft från 1an, fingrarna känns inte alls lika stela efter en längre spelsession (lirar LoL, så de blir en del spammande) som innan.

Hur är det med lift off distance på den? Hade velat ha en v2 men LOD'n ska ju tydligen vara jättehög. Kör med en g500 nu och den har helt perfekt LOD tycker jag, jag håller den bara så konstigt i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Hur är det med lift off distance på den? Hade velat ha en v2 men LOD'n ska ju tydligen vara jättehög. Kör med en g500 nu och den har helt perfekt LOD tycker jag, jag håller den bara så konstigt i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Kana v2 har väldigt hög lod. 3-4dvd för att sluta tracka.
Stor nackdel för många, kräver tape fix imo för att användas.

Permalänk
Medlem

Mx518 eller dylikt är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Mx518 eller dylikt är mitt råd.

Första posten på 1-2 månader och du orkar inte ens läsa tråden?

Han har redan fixat ny mus.

Permalänk
Skrivet av Tollen:

Mx518 eller dylikt är mitt råd.

Synd nog har både Mx-518 och G-400 slutat tillverkas och är nog rätt svåra att få tag i vid dagsläget, verkligen synd då det är fantastiska möss.

Men då jag faktiskt köpt hem en Kana v2 för någon vecka sen eftersom min trotjänare Mx-518 synd nog dog efter sisådär 6-7 år, ärligt så minns jag verkligen inte hur länge jag har haft den men ja den har levt väldigt länge!

I alla fall så var väll Kanas höga lod något som jag oroa mig för vid köpandet men blev faktiskt något som jag snabbt sluta oroa mig så fort jag börja spela! Greppet, formen, ytan ja allt känns perfekt och det tog mig inte längre än dem första 10 sekunderna för mig att hitta en skön ställning för handen vilket är ett stort plus!

Enda negativa jag egentligen kan säga om den är att den känns något mjukplast aktigt, alltså som om den väldigt lätt skulle kunna gå sönder om du är lite för hårdhänt, nu är det i och för sig inget problem för folk som är över p12 men tycker ändå kvaliteten kunde setts övers lite noggrannare!

All in all så är det en fantastisk mus utan för mycket lul-lul och skyhöga dpi'r, det är helt enkelt en bra mus och steelseries har lyckats bra otroligt nog.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Synd nog har både Mx-518 och G-400 slutat tillverkas och är nog rätt svåra att få tag i vid dagsläget, verkligen synd då det är fantastiska möss.

Men då jag faktiskt köpt hem en Kana v2 för någon vecka sen eftersom min trotjänare Mx-518 synd nog dog efter sisådär 6-7 år, ärligt så minns jag verkligen inte hur länge jag har haft den men ja den har levt väldigt länge!

I alla fall så var väll Kanas höga lod något som jag oroa mig för vid köpandet men blev faktiskt något som jag snabbt sluta oroa mig så fort jag börja spela! Greppet, formen, ytan ja allt känns perfekt och det tog mig inte längre än dem första 10 sekunderna för mig att hitta en skön ställning för handen vilket är ett stort plus!

Enda negativa jag egentligen kan säga om den är att den känns något mjukplast aktigt, alltså som om den väldigt lätt skulle kunna gå sönder om du är lite för hårdhänt, nu är det i och för sig inget problem för folk som är över p12 men tycker ändå kvaliteten kunde setts övers lite noggrannare!

All in all så är det en fantastisk mus utan för mycket lul-lul och skyhöga dpi'r, det är helt enkelt en bra mus och steelseries har lyckats bra otroligt nog.

Det roliga är att dom inte gjort ett dugg egentligen med Kana v2 utan dom var extremt lata.
Dom brydde sig inte om att tweaka lod med annan lens som zowie ex gjort, dom brydde sig inte om att ens visa musen på steelseries.com i början, den lanserades först bara i asien sen eu. Fortfarande inte i US.

Driver support har strulat då dom inte ens lade in musen i vissa driver versioner etc.

Det är synd att dom inte lade iaf lite mer krut på V2, om dom fixat loden vilket hade varit fullt möjligt så hade det varit en 10 poängare i min mening.
Det går ju som sagt att lösa med tapefix, men att ha det fixat via en bättre lens är alltid att föredra.

Permalänk

Microsoft Intelli 3.0 for life!

Visa signatur

i7 2600k 3,4ghz | CM Hyper 212 EVO | Asus P8Z68-V PRO | Asus GTX 780 DCUII 3GB | Be Quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Mod. | Corsair XMS3 1600mhz 8GB | WD 1TB HDD | Corsair SSD Force Series 115GB | CM HAF 912 Plus Midi Tower | 2x Noctua NF-S12B ULN 120mm

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Det roliga är att dom inte gjort ett dugg egentligen med Kana v2 utan dom var extremt lata.
Dom brydde sig inte om att tweaka lod med annan lens som zowie ex gjort, dom brydde sig inte om att ens visa musen på steelseries.com i början, den lanserades först bara i asien sen eu. Fortfarande inte i US.

Driver support har strulat då dom inte ens lade in musen i vissa driver versioner etc.

Det är synd att dom inte lade iaf lite mer krut på V2, om dom fixat loden vilket hade varit fullt möjligt så hade det varit en 10 poängare i min mening.
Det går ju som sagt att lösa med tapefix, men att ha det fixat via en bättre lens är alltid att föredra.

Ah jo jag hörde lite om att steelseries varit lite fishy med lanseringen av V2 .. Lite ironiskt när det i stort sett är deras enda mus med en bra sensor. Drivarn insåg jag att jag var tvungen få fippla med när jag läste kommentarer om det innan jag köpte den.

Men då jag i stort sett bara installerar drivrutinen för att ställa in min dpi till 400, så tar jag lika så bort den direkt efter då jag inte gillar att "gaming" företags drivrutiner är installerade på min dator till att börja med!

I alla fall så håller jag med att det skulle funnits en bättre lösning till den höga loden, men då jag personligen gillar det så har jag inget negativt att säga om det. Speciellt då det varken gjort mig sämre i spel eller i vardagligt surfande när jag jämför med min MX-518 som har den så kallade "perfekta" sensorn.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN