Tror ni att Mantle kommer bli lika stort som DirectX ?

Permalänk

Tror ni att Mantle kommer bli lika stort som DirectX ?

Tjena Clockers!
Om du som läser inte vet, så har beta Mantle kommit. Då är min fråga. Tror ni att mantle kommer att bli något som Bulldozer, eller kommer det att konkurrera mot DirectX ? Jag tror att Mantle kommer bli ganska stort om dom programmerar rätt. Lämna era svar och citera varandra!
Ha det gött!

Permalänk
Medlem

Det beror på nvidia och amd tillsammans. Eftersom Mantle är AMD's produkt så är det svårt för Nvidia att stödja det, det tar bort säg 50% av marknaden. DirectX är ju utvecklat av Microsoft och är helt utanför båda dessa kiseltillverkarnas kistor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan aldrig bli lika stort som DirectX om det fungerar bara med AMD-grafikkort om inte alla helt plötsligt byter till AMD.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Jo, en teknik som hittills bara stödjs av ett fåtal titlar kommer bli lika stort som physx..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli väldigt stort när de låter nvidia kort vara med, vilket AMD har sagt ska komma och eftersom de pratat om att släppa det till openGL's ansvariga så kan det bli en ny standard i framtiden istället för Microsofts skit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag tror det kan bli väldigt stort när de låter nvidia kort vara med, vilket AMD har sagt ska komma och eftersom de pratat om att släppa det till openGL's ansvariga så kan det bli en ny standard i framtiden istället för Microsofts skit

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är inte om Nvidia får vara med utan om Nvidia vill vara med. För ur en marknadsförnings synpunkt vill du inte att din konkurrent ska synas i dina produkter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Det kan aldrig bli lika stort som DirectX om det fungerar bara med AMD-grafikkort om inte alla helt plötsligt byter till AMD.

Du har inte så grundlig koll på mantle va?

Det är ingenting som stoppar det från att fungera på Nvidia. De kommer fungera även hos Nvidia så småningom.

Fungerar det klockrent på både Nvidia och AMD finns det ingenting som hindrar det från att ta över helt och hållet från Directx.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

"A whopping 15 other Frostbite 3-powered games currently in development will support Mantle. it looks like the Mirror's Edge prequel and Dragon Age: Inquisition will support Mantle, as will future Mass Effect, and Need For Speed, and Star Wars games. That's in addition to titles from other studios, such as Thief and Star Citizen"

Så länge spel med stora titlar visar sig göra bra med genomslag så tror jag fler komma att gå över till mantle.
För det är ju inte bara AMD som kan dra nytta utav detta utan även nvidia, om dom inte är för tjuriga det vill säga.
Så förhoppningsvis så skrotas direct x på långsikt och det gynnar ju alla
men som sagt, mantle är bara beta fortfarande och spekulationer är vad det är

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med linux och mantle? Skulle det bli av eller inte?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdahl:

"A whopping 15 other Frostbite 3-powered games currently in development will support Mantle. it looks like the Mirror's Edge prequel and Dragon Age: Inquisition will support Mantle, as will future Mass Effect, and Need For Speed, and Star Wars games. That's in addition to titles from other studios, such as Thief and Star Citizen"

Så länge spel med stora titlar visar sig göra bra med genomslag så tror jag fler komma att gå över till mantle.
För det är ju inte bara AMD som kan dra nytta utav detta utan även nvidia, om dom inte är för tjuriga det vill säga.
Så förhoppningsvis så skrotas direct x på långsikt och det gynnar ju alla
men som sagt, mantle är bara beta fortfarande och spekulationer är vad det är

Det är väl svårt för Nvidia att inte anamma det om det presterar märkbart bättre eftersom Nvidias kort redan överlag ligger aningen högre prismässigt, halkar man då efter i prestanda också blir det ju väldigt knivigt. Samtidigt är det svårt att sia om framtiden med tanke på att det kan ske väldigt stora förändringar med varje generationsskifte och Nvidia väl snart kommer ut med en krympt arkitektur på sina GPUer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Hur är det egentligen med linux och mantle? Skulle det bli av eller inte?

Ska bli av men är en bit ned i pipelinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ska bli av men är en bit ned i pipelinen.

Då kanske man som gamer kan gå över till Linux så småningom

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Mantle är gjort för AMDs GCN-arkitektur vilket betyder att även om Nvidia implementerar det själva (vilket de får göra då Mantle ska vara öppet) så kommer det troligtvis inte kunna vara lika optimalt som på AMD-kort. Om Mantle ger en stor prestandaboost (resultaten från DICE såg ganska bra ut) som faktiskt spelar roll så kan det bli rätt populärt dock tror jag inte att det kan "ta över" på grund av just att det är designat att utnyttja och fungera bäst med GCN-arkitekturen och kan därför inte bli lika bra med andra arkitekturer. Det kommer troligtvis aldrig komma stora Mantle-exklusiva spel utan det kommer vara som en "feature" tillsammans med DirectX för dem med nyare AMD-kort. Linux-stöd skulle kunna hjälpa för Mantles popularitet.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Hedersmedlem

Mantle är inte tänkt att låsa ut andra grafikkortstillverkare. Nvidia och Intel ska kunna implementera stöd för detta också är tanken. Kommer säkert bli fler FPS även för konkurrenternas produkter. MEN...

Jag citerar mig själv

Skrivet av Söderbäck:

Hur bra mantle än fungerar för nvidia så kommer de sitta i knät på amd om de anammar denna teknik och mantle tränger undan dx.
Amd kan välja att vara snåla med releaseinforamtion om mantle inför kommande versioner, släppa uppdateringar precis för sent i ett kritiskt skede för nvidia innan lansering eller... ja. Använda sin maktposition mot nvidia på diverse sätt.

Det finns ingenting säger att amd faktiskt kommer utnyttja sin position på det sättet om nu mantle tar över dx roll. Tvärt om tror jag att amd är måna om att få med alla på tåget och sådana "elaka" handlingar skulle förstöra för plattformen. Men beslutsfattarna på nvidia bör undvika att sätta företaget i en sådan position att denna risk ens finns. Inte minst om man blickar lite längre fram än bara etableringsfasen för mantle.
Ingen konkurrent bör ha så stort inflytande över kritisk mjukvara för ett företags produkter. Det har säkerligen även nvidias beslutsfattare listat ut.

Så en högst logisk utveckling är att nvidia inte alls vill vara med på det här tåget, även om nvidiakorten också kan leverera fler fps med mantle. Låter för mig rimligare att nvidia tiger eller motarberar mantle så att de inte tvingas gå med i det maktspelet.

Så jag håller tyvärr med Klappa till stor del. Tekniken må vara öppen att användas av alla, men ur nvidias perspektiv ser det nog mer ut som en farlig återvändsgränd.

Jättekul med nya tekniker som pressar upp prestandan, men när lösningen är framtagen av ena konkurrenten som i detta fallet så ser jag inte varför den andra konkurrenten skulle vilja gå med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast

DirectX är så mycket mer än bara ett API.
Det är ett helhetskoncept där man även kan köpa support-tid från Microsoft och deras certifieade konsultföretag världen över, inklusive NDA-avtal.

Detta är viktigt för utvecklarna, och är anledningen till varför DirectX slagit igenom.

AMD och deras Mantle måste få till ett matchande helhetskoncept för ha minsta spårämne till att lyckas. Och då måste de även övertyga spelutvecklarna att de har allt som Microsoft redan har.
Det kommer att bli extremt svårt för AMD att få till allt detta. Här spelar det ingen roll hur överlägsen tekniken i sig är.

Sedan kan man fundera på huruvida Mantle är tänkt att vara ett alternativ till DirectX i helhet, eller bara ännu en variant på Direct3D och OpenGl.
Om drt är det sistnämnda, så är det rätt troligt att Mantle bara blir en kort parentes, och glöms bort om något år eller två.

Titta bara på vad som hände med AMD 3DNow. Det "levde" visserligen rätt länge, men bara en handfull utvecklare nyttjade det. Och då ytterst sparsamt. Det glömdes sedan bort och fanns bara där utan att nyttjas. Sedan insåg AMD detta och beslöt att ta bort det helt. Mantle ser ut att bli en repitition på den historian.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo, en teknik som hittills bara stödjs av ett fåtal titlar kommer bli lika stort som physx..

Vadå fåtal titlar. Det kommer rätt många titlar bara med Frostbite så där har du nog fel. Sen finns det ju flera andra spelstudios ex. Oxide games, Cloud Imperium Games, Eidos-Montréal som även de kommer ha stöd för Mantle, och det finns säkerligen fler vid det här laget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdahl:

"A whopping 15 other Frostbite 3-powered games currently in development will support Mantle. it looks like the Mirror's Edge prequel and Dragon Age: Inquisition will support Mantle, as will future Mass Effect, and Need For Speed, and Star Wars games. That's in addition to titles from other studios, such as Thief and Star Citizen"

Så länge spel med stora titlar visar sig göra bra med genomslag så tror jag fler komma att gå över till mantle.
För det är ju inte bara AMD som kan dra nytta utav detta utan även nvidia, om dom inte är för tjuriga det vill säga.
Så förhoppningsvis så skrotas direct x på långsikt och det gynnar ju alla
men som sagt, mantle är bara beta fortfarande och spekulationer är vad det är

Forlat en okunnig, men sag att man byter till mantle, vad hander med de 1000tals spel som idag anvande DirectX? Eller fungerar det sa att man kan ha bada installerade?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vadå fåtal titlar. Det kommer rätt många titlar bara med Frostbite så där har du nog fel. Sen finns det ju flera andra spelstudios ex. Oxide games, Cloud Imperium Games, Eidos-Montréal som även de kommer ha stöd för Mantle, och det finns säkerligen fler vid det här laget.

du säger det själv, KOMMER ha stöd, i dagsläget är det bara BF4 det snackas om som inom en snar framtid kommer stödja mantle.. kommer ihåg alla titlar som lovades komma med Physx men idag kan jag inte säga på rak arm ett ända modernt spel som stödjer physx senaste jag spelade vara väl mafia 2?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Forlat en okunnig, men sag att man byter till mantle, vad hander med de 1000tals spel som idag anvande DirectX? Eller fungerar det sa att man kan ha bada installerade?

Det är inte så det funkar, ja om inte spelet helt och hållet tagit bort sitt stöd för DirectX, men annars kommer det vara så att det är en funktion man slå på under inställningarna till spelet. T.ex går till options och kryssar i physX, samma sak bara du kryssar i Mantle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag läser i denna tråd så finns det massivs med värsta samt bästa möjligheter. Men allvarligt talat så hade jag inte lyssnat på någon angående detta, ingen har den minsta aningen hur det kommer gå.

Låt folk teoretisera hur de vill, förrän vi ser det hända så kan det gå många olika vägar. Det är ännu alldeles för tidigt att prata om en flopp eller inte. Dock tycker jag att AMD verkar ha fått bra många AAA-titlar med, vilket bådar gott.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JohanFalk:

När jag läser i denna tråd så finns det massivs med värsta samt bästa möjligheter. Men allvarligt talat så hade jag inte lyssnat på någon angående detta, ingen har den minsta aningen hur det kommer gå.

Låt folk teoretisera hur de vill, förrän vi ser det hända så kan det gå många olika vägar. Det är ännu alldeles för tidigt att prata om en flopp eller inte. Dock tycker jag att AMD verkar ha fått bra många AAA-titlar med, vilket bådar gott.

Självklart att vi spekulerar. Det är ju det som är meningen med den här tråden. I alla fall vad jag förstått det som.
...och jag står fast vid min spekulation.
Jag vill att Mantle skall slå igenom och ge spelutvecklarna ett bra alternativ till DirectX (eller snarare Direct3D).
Men verkligheten är vad den är. Därför tror jag att Mantle bara blir en parentes i datorvärlden, och kommer så småningom att glömmas bort. Precis som AMDs 3DNow.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Självklart att vi spekulerar. Det är ju det som är meningen med den här tråden. I alla fall vad jag förstått det som.
...och jag står fast vid min spekulation.
Jag vill att Mantle skall slå igenom och ge spelutvecklarna ett bra alternativ till DirectX (eller snarare Direct3D).
Men verkligheten är vad den är. Därför tror jag att Mantle bara blir en parentes i datorvärlden, och kommer så småningom att glömmas bort. Precis som AMDs 3DNow.

Ja, och jag har inget emot spekulationer eller vad du eller någon annan tror. Men tycker bara att många verkar vara helt bombsäker på hur det kommer hända. Helst de som förutsätter de värre fallen, de verkar redan ha bestämt att Mantle är en flopp. Notera också att jag skrev "jag" flertal gånger, alltså är det min åsikt och tro angående detta.

Själv tycker jag det är alldeles för tidigt att ens spekulera om resultatet, eftersom det är åtminstone månader innan vi ser något resultat på vad för åverkan det kommer göra.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

DirectX är så mycket mer än bara ett API.
Det är ett helhetskoncept där man även kan köpa support-tid från Microsoft och deras certifieade konsultföretag världen över, inklusive NDA-avtal.

Detta är viktigt för utvecklarna, och är anledningen till varför DirectX slagit igenom.

AMD och deras Mantle måste få till ett matchande helhetskoncept för ha minsta spårämne till att lyckas. Och då måste de även övertyga spelutvecklarna att de har allt som Microsoft redan har.
Det kommer att bli extremt svårt för AMD att få till allt detta. Här spelar det ingen roll hur överlägsen tekniken i sig är.

Sedan kan man fundera på huruvida Mantle är tänkt att vara ett alternativ till DirectX i helhet, eller bara ännu en variant på Direct3D och OpenGl.
Om drt är det sistnämnda, så är det rätt troligt att Mantle bara blir en kort parentes, och glöms bort om något år eller två.

Titta bara på vad som hände med AMD 3DNow. Det "levde" visserligen rätt länge, men bara en handfull utvecklare nyttjade det. Och då ytterst sparsamt. Det glömdes sedan bort och fanns bara där utan att nyttjas. Sedan insåg AMD detta och beslöt att ta bort det helt. Mantle ser ut att bli en repitition på den historian.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock siktar de ju på att the Khronos group ska ta över tekniken. Då får ju utvecklare vad de behöver från dem som AMD inte kan leverera.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du säger det själv, KOMMER ha stöd, i dagsläget är det bara BF4 det snackas om som inom en snar framtid kommer stödja mantle.. kommer ihåg alla titlar som lovades komma med Physx men idag kan jag inte säga på rak arm ett ända modernt spel som stödjer physx senaste jag spelade vara väl mafia 2?

Alla Batman titlar har stöd för PhysX och det senaste kom i Höstas. Kommande Witcher 3 samt allt släppta The Bureau: XCOM Declassified, Warframe, Planetside 2, Bioshock Infinite, Borerlands 2 mfl.

Thief som kommer ha Mantle och True Audio stöd out of the box släpps den 28:e Feb.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mantle är inte tänkt att låsa ut andra grafikkortstillverkare. Nvidia och Intel ska kunna implementera stöd för detta också är tanken. Kommer säkert bli fler FPS även för konkurrenternas produkter. MEN...

Jag citerar mig själv

Lämnar de över kontrollen av Mantle till Khronos group så blir det ju inga problem. OM de gör det dvs.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Lämnar de över kontrollen av Mantle till Khronos group så blir det ju inga problem. OM de gör det dvs.

Yes. Hade varit väldans trevligt. Men knappast ett troligt scenario.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du säger det själv, KOMMER ha stöd, i dagsläget är det bara BF4 det snackas om som inom en snar framtid kommer stödja mantle.. kommer ihåg alla titlar som lovades komma med Physx men idag kan jag inte säga på rak arm ett ända modernt spel som stödjer physx senaste jag spelade vara väl mafia 2?

Men du, allt som utvecklas med frostbite kommer självklart ha det, och det är många titlar med den spelmotorn i utveckling nu. Samma gäller förmodligen Oxides Nitrous också. De finns inte än nä, men det är ingen tvivel på att de kommer släppas med Mantle stöd.

Physx? Ja du, Batman origins exempelvis. Sjukt snyggt som det är och ännu snyggare med Physx aktiverat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Absolut, det tror jag på.
Folk brukar ju tro ganska mycket helt utan bevis(definitionen av tro?).. Så jag väljer att tro att Mantle blir större än DirectX.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men du, allt som utvecklas med frostbite kommer självklart ha det, och det är många titlar med den spelmotorn i utveckling nu. Samma gäller förmodligen Oxides Nitrous också. De finns inte än nä, men det är ingen tvivel på att de kommer släppas med Mantle stöd.

Physx? Ja du, Batman origins exempelvis. Sjukt snyggt som det är och ännu snyggare med Physx aktiverat.

Av ren nyfikenhet, för jag har inte någon kunskap om detta. Har alla spel som bygger på frostbite automatiskt stöd för mantle? Är det i frostbite som mantle-stödet ligger eller är det spelanpassat (alltså tex i BF4) som stödet för mantle ligger och därmed alltså måste anpassas för varje spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men du, allt som utvecklas med frostbite kommer självklart ha det, och det är många titlar med den spelmotorn i utveckling nu. Samma gäller förmodligen Oxides Nitrous också. De finns inte än nä, men det är ingen tvivel på att de kommer släppas med Mantle stöd.

Physx? Ja du, Batman origins exempelvis. Sjukt snyggt som det är och ännu snyggare med Physx aktiverat.

Usch, EA slutade man stödja när red alert 3 kom ut med undantaget battlefield spelen som jag ångrar mig djupt att jag köpt..

Vad är Oxides Nitrous?

Fick med Batman origins till mitt grafikkort och det buggar ju något rejält..

Jag är väl fel person egentligen att diskutera detta eftersom jag i princip inte spelar några nya titlar mer än det nintendo pumpar ut och det kommer ju på konsol samt indie spel, alla dessa AAA titlar har jag helt tappat förtroendet för :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.