Frågor ang. Konsumentköplagen
Jag har en mer eller mindre 1 år gammal dator från Dell som strulat något otroligt de senaste månaderna.
När problemet först dök upp försökte jag fixa det själv genom att uppdatera drivrutiner och ominstallera OS.
När inget av det fungerade sökte jag mig till deras telefonsupport som frågade vad som är fel och vad jag gjort för att försöka fixa det.
De kom fram till att grafikkortet samt moderkortet i datorn skulle bytas ut och kopplade mig till teknikerna.
Jag bestämde tid och dag med dessa teknikerna och väntade ivrigt på en reperation.
De dök aldrig upp varken den gången eller de 3-4 andra gångerna jag bestämt sedan dess. När problemet först dök upp ville jag helst ha datorn reparerad men i och med den hemska service jag upplevt vill jag nu hellre bara få pengarna tillbaks.
Enligt konsumentköplagen kan man tacka nej till att säljaren försöker reparera mer än 2 försök. Men problemet här är ju då att de inte dyker upp för att försöka reparera datorn.
I konsumentköplagen står det även "Säljaren har rätt att, i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig."
Vad ska jag tolka detta som?
Betyder detta att jag har rätt att tacka nej till reparation då de dröjt ut på det ett par månader?
Tiderna som teknikerna kan komma vid är inte heller de bästa. De kan komma från 8-16 på vardagar. Men de kan inte ge någon exakt tid. De kan inte heller säga om de kommer på förmiddagen eller eftermiddagen. Vilket gör det otroligt besvärligt då man måste ta ledigt en hel dag om man ska få den reparerad.
Pratade med en trevlig kille på supporten idag som sade att de inte kunde ge mig pengar tillbaks utan att valet jag hade var att vänta på dessa reparatörer när de än må komma.
Så jag tänkte fråga om här fanns någon på Sweclockers som är erfaren inom detta området som kan ge mig råd angående vad jag kan kräva av Dell för tillfället. Har även försökt kontakta kommunens konsumentrådgivare men rådgivaren var ej närvarande.
Hoppas på att detta löser sig.
MVH
LunarStorm