Geforce GTX 750 på bild med specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 750 på bild med specifikationer

En kinesisk återförsäljare går händelserna i förväg och avslöjar det kommande grafikkortet Geforce GTX 750, komplett med både bilder och specifikationer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju absolut vara nåt för min MediaPC om man vill spela lite på den då inbyggda grafikkortet idag inte ens pallar med 1080p filmer om man streamar dom i XBMC, dom funkar dock bra direkt i VLC
Vill inte ha långa grafikkort och tappa HDD-platserna i ena vaggan

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Läcker!

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men tänkte på Skyrim när jag såg bilden, kanske är texten som GTX 750 är skrivet i ?

OnT: Verkar vara ett trevligt grafikkort till en HTPC, kanske blir att byta ut den gamla GTX 460 som sitter i nu.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Var det relevant att jämföra Gtx 750 med Black Titan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

NEJ det får inte va extra strömsladd... välter mina planer helt... måste va under 75W.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas att man inte kommer behöva en 6-pin, jag vill ha ett bra kort som jag kan köra direkt ifrån moderkortet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

I artikeln står det:

Citat:

Det börjar dra ihop sig till en ny batalj på grafikkortsfronten

När vi får se fullstora Maxwell GPU'er i 20 nm, väck mig då!

Permalänk
Avstängd

Vad kort kortet är. Är det ett halv-längds kort?
Trevligt!
Vore najs om de gjorde half-höjds kort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Kan ju absolut vara nåt för min MediaPC om man vill spela lite på den då inbyggda grafikkortet idag inte ens pallar med 1080p filmer om man streamar dom i XBMC, dom funkar dock bra direkt i VLC
Vill inte ha långa grafikkort och tappa HDD-platserna i ena vaggan

Amd APU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv

Kortet ser riktigt messigt ut på bilden. Det kan dock bli perfekt för en hel del byggen. Bara att vänta på pris och benchmarks .

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad kort kortet är. Är det ett halv-längds kort?
Trevligt!
Vore najs om de gjorde half-höjds kort också.

Tycker det är lagom stort.
Borde egentligen inte byggas större grafikkort än så där. Så det matchar ett ITX kort.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Har inte med kortet att göra men är det bara jag som är emot att både AMD och Nvidia trissar upp strömförbrukningen för alla sina kort varenda nylansering? För 7 år sedan ansågs 8800 GTX Ultra dra extremt mycket, (177W) men idag anses det normalt och är inget jämfört med AMD's 290X som har ett TDP som ligger ända upp på 290W. Det speglar ju sig i alla tester hur mycket värme kortet måste forsla av med och med det problem att hålla sina klockfrekvenser. Grafikkort under sent 90-tal räckte det oftast med en kylfläns om ens det.

När vi snackar processorsidan är det precis tvärtom, de drar mindre istället. Även om de fortfarande i de högre prestandasegmentet fortfarande utvecklar en hel del värme.

Jämför man TDP och prestanda mellan olika generationers kort så är det uppenbart att den utveckling inte gått särskilt mycket fram alls.

Detta är galet och en osund utveckling.

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Har inte med kortet att göra men är det bara jag som är emot att både AMD och Nvidia trissar upp strömförbrukningen för alla sina kort varenda nylansering? För 7 år sedan ansågs 8800 GTX Ultra dra extremt mycket, (177W) men idag anses det normalt och är inget jämfört med AMD's 290X som har ett TDP som ligger ända upp på 290W. Det speglar ju sig i alla tester hur mycket värme kortet måste forsla av med och med det problem att hålla sina klockfrekvenser. Grafikkort under sent 90-tal räckte det oftast med en kylfläns om ens det.

När vi snackar processorsidan är det precis tvärtom, de drar mindre istället. Även om de fortfarande i de högre prestandasegmentet fortfarande utvecklar en hel del värme.

Jämför man TDP och prestanda mellan olika generationers kort så är det uppenbart att den utveckling inte gått särskilt mycket fram alls.

Detta är galet och en osund utveckling.

Prestandan kostar ström..
Om du har en bättre lösning bli en ingenjör

Det här lär ju glädja dig iaf:
EU kommissionen kan sätta stopp för framtida grafikkort

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Har inte med kortet att göra men är det bara jag som är emot att både AMD och Nvidia trissar upp strömförbrukningen för alla sina kort varenda nylansering? För 7 år sedan ansågs 8800 GTX Ultra dra extremt mycket, (177W) men idag anses det normalt och är inget jämfört med AMD's 290X som har ett TDP som ligger ända upp på 290W. Det speglar ju sig i alla tester hur mycket värme kortet måste forsla av med och med det problem att hålla sina klockfrekvenser. Grafikkort under sent 90-tal räckte det oftast med en kylfläns om ens det.

När vi snackar processorsidan är det precis tvärtom, de drar mindre istället. Även om de fortfarande i de högre prestandasegmentet fortfarande utvecklar en hel del värme.

Jämför man TDP och prestanda mellan olika generationers kort så är det uppenbart att den utveckling inte gått särskilt mycket fram alls.

Detta är galet och en osund utveckling.

Du menar så som att GTX 580 hade TDP på ungefär 250W och att GTX Titan med drygt 190% prestanda också ligger på 250W? Det utvecklas hela tiden, det är bara att konsumenter kräver så mycket mer prestanda att utvecklingen inte hänger med.

EDIT: Kylningen och chassin har även börjat konstrueras för högre temperaturer varför det inte heller innebär några större problem att leda bort värmen.

EDIT: On topic, jag hade svårt att tro att denna prestanda skulle klara sig på 75W, tyvärr verkar min skepsis korrekt. Hade varit häftigt med så hög effektivitet i min spel-HTPC.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag som hoppats på samma prestanda som 650 Ti/660 utan extra strömtillförsel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Du menar så som att GTX 580 hade TDP på ungefär 250W och att GTX Titan med drygt 190% prestanda också ligger på 250W? Det utvecklas hela tiden, det är bara att konsumenter kräver så mycket mer prestanda att utvecklingen inte hänger med.

EDIT: Kylningen och chassin har även börjat konstrueras för högre temperaturer varför det inte heller innebär några större problem att leda bort värmen.

EDIT: On topic, jag hade svårt att tro att denna prestanda skulle klara sig på 75W, tyvärr verkar min skepsis korrekt. Hade varit häftigt med så hög effektivitet i min spel-HTPC.

Jag skulle gissa mer på känslan att varje kort som "ersätts" av motsvarande nästa generation (läs 650 ersätts av 750) verkar vara prestanda ökningar bara genom att de ökar frekvenser och därmed strömförbrukning.

CPU deremot så hittar du i7or i flera olika TDP klasser. Du kan få hög prestanda med låg förbrukning vilket inte existerar i GPU världen där all prestanda verkar hämtas ur ökad strömförsörjning.

Jag skulle helt enkelt vilja se grafikkort somhögrpreseterar utan att de har en TDP på 200W.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Tycker det är lagom stort.
Borde egentligen inte byggas större grafikkort än så där. Så det matchar ett ITX kort.

Håller med och det borde inte heller tillverkas större soffor än 2-sits soffor för att passa min studentlägenhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Du menar så som att GTX 580 hade TDP på ungefär 250W och att GTX Titan med drygt 190% prestanda också ligger på 250W? Det utvecklas hela tiden, det är bara att konsumenter kräver så mycket mer prestanda att utvecklingen inte hänger med.

EDIT: Kylningen och chassin har även börjat konstrueras för högre temperaturer varför det inte heller innebär några större problem att leda bort värmen.

EDIT: On topic, jag hade svårt att tro att denna prestanda skulle klara sig på 75W, tyvärr verkar min skepsis korrekt. Hade varit häftigt med så hög effektivitet i min spel-HTPC.

Du har rätt i att Titan är mer effektivt per prestanda men det är också minst tre år nyare och har en 28nm process jämfört med Fermis 40nm. Skillnaden är större i det högre prestandaskiktet men desto värre är det i mellanskiktet med kort som drar runt 100W. Ingen som helst prestandaförbättring där alls.

Permalänk

Varför släpper dom GTX 750, det verkar ju helt värdelöst, ett gtx 560 är ju typ lika bra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför släpper dom GTX 750, det verkar ju helt värdelöst, ett gtx 560 är ju typ lika bra.

Varför släppte Intel Ivy och Haswell?

Sänka strömförbrukningen och lägga till enstaka funktioner. Samma princip.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -