Asus släpper fläktlösa Eee Box EB1037 med Bay Trail och Geforce

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Deras nya kaveri verkar inte dum för ändamålet eller? Den presterar riktigt bra med 45 watt.

Fast 45 W lär inte gå att kyla passivt i ett sådant chassi. De måste ner på Kabini för att lyckas med det och då blir prestandan därefter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Nu är inte jag intresserad, men ang HTPC frågan. Den lär klara 1080p mkver galant, men frågan är hur cpun står sig med hd Youtube, Netflix och Viaplay tex. Nu har jag inte läst några recensioner, men min förra eeebox med atom cpu klara det inte. Värt att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en EEE Box med Atom / ION och det klarar inte Youtube alls i stort sett. Kör jag YT via XBMC så går det dock galant men det är å andra sidan hårdvarurenderat rakt igenom. Hur som helst så är den här burken rätt intressant eftersom min gamla börjar bli lite trött.

Visa signatur

naDah

Permalänk

om jag minns rätt så var inte Fermi en särskilt strömsnål (dvs. att den var varm) arkitektur. Varför skulle de köra en varm arkitektur?
Detta särskilt med tanke på att Kepler(jag antar att de vill ha Nvidia) är bättre i nästan alla avseenden, särskilt energieffektivitet.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MayorTroll:

om jag minns rätt så var inte Fermi en särskilt strömsnål (dvs. att den var varm) arkitektur. Varför skulle de köra en varm arkitektur?
Detta särskilt med tanke på att Kepler(jag antar att de vill ha Nvidia) är bättre i nästan alla avseenden, särskilt energieffektivitet.

Nvidia verkar inte ha tillverkat några Kepler med så få kärnor. Tittar du på det lägre segmentet så består det även idag av Fermi. Det är först vid GT 730M som man hittar Kepler. Artikeln säger 820M så gissar på att det är typ samma som 720M, vore inte första gången Nvidia bara ökar en siffra på befintliga kretsar.

Tittar vi på Kepler så har de inga med färre än 384 shaders, alltså två SMX. Oklart varför de valt att inte släppa kretsar med bara en SMX men antar att de tycker att en Fermi i 28 nm räcker i det segmentet. Hur som helst är det inte så mycket Asus kan göra åt saken. De kan bara välja mellan de kretsar som Nvidia väljer att sälja och deras bottenskikt består av Fermi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av naDah:

Jag har en EEE Box med Atom / ION och det klarar inte Youtube alls i stort sett. Kör jag YT via XBMC så går det dock galant men det är å andra sidan hårdvarurenderat rakt igenom. Hur som helst så är den här burken rätt intressant eftersom min gamla börjar bli lite trött.

Har en pekplatta med Z3770 som innehåller samma Atom CPU (Silvermont) som Eee Box EB1037 och det är inga problem att köra YouYube i 1080p eller Netflix i "super HD" (deras bästa kvalitetsnivå som är 1080p). Och då har J1900 (CPUn i Eee Box) ~100% högre basklocka och ~50% högre turboklocka på GPU-delen än Z3770.

Båda har samma turboklocka i CPU-delen och har noterat på plattan att även om alla 4 CPU-kärnor används så håller sig CPU-frekvensen på 2.3-2.4Ghz även efter 100%-last som pågår i minuter. Är först när både GPU och CPU jobbar som den börjar klocka ner sig.

Skrivet av MayorTroll:

om jag minns rätt så var inte Fermi en särskilt strömsnål (dvs. att den var varm) arkitektur. Varför skulle de köra en varm arkitektur?
Detta särskilt med tanke på att Kepler(jag antar att de vill ha Nvidia) är bättre i nästan alla avseenden, särskilt energieffektivitet.

620M/720M/820M verkar ha en TDP på 15W vilket verkar lite högt om det ska kylas passivt, men borde ju fungera då Eee Box är fläktlös. Med en sådan GPU får man ungefär samma kraft som i 25W TDP Richland. Frågan är om inte det ändå räckt med den inbyggda GPU-delen, lär ju vara rätt få spel som fungerar på en 820M som ändå inte är så pass enkla att de även fungerar med IGP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett lämpligt format som en Steam In-Home Streaming-klient.

Permalänk
Medlem

Hur är det med DTS-HD och TrueHD på denna tror ni? Klarar den att avkoda det och skicka signalen till förstärkaren?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orio:

Hur är det med DTS-HD och TrueHD på denna tror ni? Klarar den att avkoda det och skicka signalen till förstärkaren?

Det ska bara skickas vidare så det belastar inte mer än dataströmmen som ska ut och alla nyare grafikdelar med hdmi klarar det, tom Nvidia även om de var tröga i starten med ljudstöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är dags att revidera åsikterna om Atom. Det är något helt annat nu med Silvermont än det var tidigare. Prestandan ligger i grova drag på nivå av Core2. Det oavsett om det står Atom eller Celeron. Det skiljer inte så mycket mellan Celeron och Atom när det kommer till Silvermont. Verkar mest vara klockfrekvenser och då framförallt högre klockad grafik. Utöver det verkar de flyttat varumärket Atom till surfplattor och liknande och låter Celeron och Pentium användas för stationära och laptopar.

Så Atom har gått från att vara värdelösa till att vara fullt användbara.

Du har rätt, mitt var ett gammalt ex och dom nya har bättre specs så klart och ja dom är i klass med lägre klockade Core2 cpuer, sitter själv på en gammal Core2duo burk och den funkar prima efter dubblat ram och SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska bara skickas vidare så det belastar inte mer än dataströmmen som ska ut och alla nyare grafikdelar med hdmi klarar det, tom Nvidia även om de var tröga i starten med ljudstöd.

Min tidiga EEEbox med Nvidia ION med Atom klarar inte att skicka DTS-HD till förstärkaren så därav fundersamheten

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Måste säga att det var en avsevärd skillnad i pris med och utan operativsystem, billiga datorer brukar ju ha billiga rabatter på win och man får med det i princip för ingen extra kostnad?
nVidiagrafiken lär ju vara inkopplad via Optimus, så vill man inte använda den så lär man kunna avaktivera det och bara köra på intels inbyggda? (fast vill man göra det kan man väl lika gärna köpa en utan nvidiakisel i från början, borde vara billigare).

Optimus är väl bara för laptops? Och även där funkar det inte när man har en extern skärm inkopplad. Till skärmen på en laptop drar dom lines från både nvidia och intel grafiken men till den externa anslutningen är det bara lines från nvidia draget.

Tex alla Mac med diskret nvidia grafik så kör den alltid på nvidia grafiken om du har en extern skärm inkopplad.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orio:

Min tidiga EEEbox med Nvidia ION med Atom klarar inte att skicka DTS-HD till förstärkaren så därav fundersamheten

Som sagt Nvidia, de var mycket sena med att införa ljudstöd via hdmi och de ligger efter nu också när AMD har börjat med TrueAudio för att länka ihop spelljudet med bilden på ett nytt sätt genom att få gpun att rendera spelljud också och inte bara bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.