Tre veckor gammal Macbook fryser, returnera?

Permalänk

Tre veckor gammal Macbook fryser, returnera?

Köpte en Macbook Air för c:a tre veckor sedan.
Under tiden jag haft den har den frusit (svarar inte på något) ungefär en gång varannan dag, ibland flera gånger om dagen, oftast när jag bara gjort enkla saker som att ordbehandla i Pages och inte haft andra program öppna. Omstart via strömknappen har krävts. Ibland har den frusit vid inloggningsskärmen.
Jag har över 10 gb ledigt diskutrymme.

Något är uppenbart fel på datorn, och jag tycker därmed att jag borde kunna lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.
Har jag juridiken på min sida?

Permalänk
Medlem

Har du provat prata med Apple ? Låter som ett solklart byt mot ny dator fall.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Du har inte rätt till pengarna tillbaks. Utan du har rätt till ett garantiärende. Lämna in den eller gå till en Applestore och påpekar felet. Så ordnar det nog sig. Företaget måste ju få en chans till att åtgärda ditt fel.

Permalänk
Medlem

Ring eller åk till Apple store om du har möjlighet. De är sjukt hjälpsamma och borde kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Har du testat att installera om/återställa datorn?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Skrivet av Yoshien:

Har du testat att installera om/återställa datorn?

Jag återställde den nyss och körde Apple Diagnostics utan att hitta några fel. Men något fel är det, så jag tar ett besök på Apple Store nästa gång jag har möjlighet.

Jag antar att detta täcks av 1-årsgarantin, men hur är det ifall Apple själva inte anser sig hitta något fel? Tar dom betalt för att ha inspekterat datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haecceitas:

Jag återställde den nyss och körde Apple Diagnostics utan att hitta några fel. Men något fel är det, så jag tar ett besök på Apple Store nästa gång jag har möjlighet.

Jag antar att detta täcks av 1-årsgarantin, men hur är det ifall Apple själva inte anser sig hitta något fel? Tar dom betalt för att ha inspekterat datorn?

Men har den "hängt" sig något efter återställningen då?

/ F

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk

Ja, den hängde sig nyss när jag knappade in lösenordet för att logga in från sömnläge. Så fort jag tryckte enter låste sig allt. Det enda som fungerade var att hålla in ON/OFF.

Då har jag enbart installerat Pages, Numbers och höll på att installera World of Warcraft (som avbröts av sömnläget).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trackmaster:

Du har inte rätt till pengarna tillbaks. Utan du har rätt till ett garantiärende. Lämna in den eller gå till en Applestore och påpekar felet. Så ordnar det nog sig. Företaget måste ju få en chans till att åtgärda ditt fel.

Är det fel på datorn från början så är det ett reklamationsärende och inget garantiärende och då kan man begära pengarna tillbaks om man vill. Däremot kan säljaren välja att på egen bekostnad reparera eller ge köparen en ny vara för att åtgärda felet. Om säljaren inte kan åtgärda felet efter ett par försök har man rätt till att köpet hävs, alltså pengarna tillbaks. Vad jag kan se av tråden finns det ingen som helst anledning att ens nämna ordet garanti.

Om datorn hänger sig upprepade gånger trots att den är omformaterad så är det ju uppenbarligen något fel på den som inte är direkt mjukvarurelaterat. Om det nu inte är så att något speciellt program har installerats båda gångerna som ligger bakom det. Fast det låter lite långsökt om det är redan vid inloggningen. Låter onekligen som ett hårdvarufel någonstans. Trasiga minnen kan ställa till med mycket trassel till exempel och de kan vara svåra att felsöka med mindre än att man byter ut dem. Så enklast är här att vända sig till Apple och begära att de lagar den. Glöm inte att säga till att datorn har blivit återställd en gång för att utesluta mjukvarufel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Är det fel på datorn från början så är det ett reklamationsärende och inget garantiärende och då kan man begära pengarna tillbaks om man vill. Däremot kan säljaren välja att på egen bekostnad reparera eller ge köparen en ny vara för att åtgärda felet. Om säljaren inte kan åtgärda felet efter ett par försök har man rätt till att köpet hävs, alltså pengarna tillbaks.

Har jag förstått det rätt: jag kan kräva pengarna tillbaka, men Apple kan då välja mellan att betala ut pengarna eller att reparera?

Det känns ju som att de i 99 fall av 100 lär välja att reparera i sådana fall, dvs att det är låg chans att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshien:

Har du testat att installera om/återställa datorn?

Det behövs inte på en ny Mac, om den beter sig så som den gör så är det hårdvarufel, inte mjukvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av haecceitas:

Jag återställde den nyss och körde Apple Diagnostics utan att hitta några fel. Men något fel är det, så jag tar ett besök på Apple Store nästa gång jag har möjlighet.

Jag antar att detta täcks av 1-årsgarantin, men hur är det ifall Apple själva inte anser sig hitta något fel? Tar dom betalt för att ha inspekterat datorn?

Apple tar ALDRIG betalt för att felsöka, inte ens utanför garantitiden. Och ja, det kommer att gå som ett garantiärende.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av haecceitas:

Har jag förstått det rätt: jag kan kräva pengarna tillbaka, men Apple kan då välja mellan att betala ut pengarna eller att reparera?

Det känns ju som att de i 99 fall av 100 lär välja att reparera i sådana fall, dvs att det är låg chans att få pengarna tillbaka.

Ja precis. Det man kan kräva enligt konsumentköplagen är reparation, omleverans, ersättning/prisavdrag eller att köpet hävs. Om du vill häva köpet har säljaren rätt att själv försöka åtgärda felet vilket de med största sannolikhet kommer göra. Fast antar att det är vad du vill också så det spelar inte så stor roll i praktiken.

Vill du veta mer hur det fungerar så har konsumentverket massa bra information. Fast har för mig att Apple har bra support generellt så det ska nog inte vara några problem. Lämna bara in datorn och förklara vad felet är och att du försökt återställa den redan. Lämna också så mycket information som möjligt om när felet uppstår så är det lättare för dem att hitta felet och åtgärda det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Filma datorn så att du har bevis på att den fryser. Kan aldrig vara nog försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det behövs inte på en ny Mac, om den beter sig så som den gör så är det hårdvarufel, inte mjukvara.

Att datorn är ny utesluter inte på något sätt mjukvarufel, så att utgå från att det enbart kan vara ett hårdvarufel är direkt felaktigt.

Skrivet av anon200213:

Apple tar ALDRIG betalt för att felsöka, inte ens utanför garantitiden. Och ja, det kommer att gå som ett garantiärende.

Ehum, aldrig aldrig, eller ibland aldrig, eller oftast aldrig?

http://www.apple.com/support/ipod/service/terms/index_se.html
"Apple kan kräva att du betalar en felsökningsavgift, leveranskostnader och moms, om Apple inspekterar produkten, ger dig ett kostnadsförslag och du inte ger Apple tillstånd att utföra reparationerna till den uppskattade kostnaden

Om Apple vid inspektionen av produkten fastställer att reparation krävs på grund av fel på delar som inte säljs av Apple och inte är Apple-märkta, skickar Apple tillbaka produkten till dig utan att reparera den. Du måste eventuellt betala en felsökningsavgift och leveranskostnader plus eventuell moms.

Om den begärda reparationen kräver arbete som inte specificeras i kostnadsuppskattningen, ber Apple dig att godkänna en reviderad uppskattning. Om du inte godtar att Apple reviderar kostnaden, skickar Apple tillbaka produkten och du måste betala en felsökningsavgift, leveranskostnader plus eventuell moms.

Apple förbehåller sig rätten att vägra reparationsservice för produkter som har skadats till följd av en olycka, missbruk eller felaktig användning. I sådana fall skickar Apple tillbaka produkten till dig utan att reparera den. Du måste eventuellt betala en felsökningsavgift och leveranskostnader plus eventuell moms."

http://www.macforum.se/kundcenter
Service iPhone
"Vid felsökning av oss då garanti ej gäller debiteras det en felsökningskostnad på 250:- inkl moms. Respektive extern servicepartner tar även de betalt för felsökning för icke garantiarbeten."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Att datorn är ny utesluter inte på något sätt mjukvarufel, så att utgå från att det enbart kan vara ett hårdvarufel är direkt felaktigt.

Ehum, aldrig aldrig, eller ibland aldrig, eller oftast aldrig?

http://www.apple.com/support/ipod/service/terms/index_se.html
"Apple kan kräva att du betalar en felsökningsavgift, leveranskostnader och moms, om Apple inspekterar produkten, ger dig ett kostnadsförslag och du inte ger Apple tillstånd att utföra reparationerna till den uppskattade kostnaden

Om Apple vid inspektionen av produkten fastställer att reparation krävs på grund av fel på delar som inte säljs av Apple och inte är Apple-märkta, skickar Apple tillbaka produkten till dig utan att reparera den. Du måste eventuellt betala en felsökningsavgift och leveranskostnader plus eventuell moms.

Om den begärda reparationen kräver arbete som inte specificeras i kostnadsuppskattningen, ber Apple dig att godkänna en reviderad uppskattning. Om du inte godtar att Apple reviderar kostnaden, skickar Apple tillbaka produkten och du måste betala en felsökningsavgift, leveranskostnader plus eventuell moms.

Apple förbehåller sig rätten att vägra reparationsservice för produkter som har skadats till följd av en olycka, missbruk eller felaktig användning. I sådana fall skickar Apple tillbaka produkten till dig utan att reparera den. Du måste eventuellt betala en felsökningsavgift och leveranskostnader plus eventuell moms."

http://www.macforum.se/kundcenter
Service iPhone
"Vid felsökning av oss då garanti ej gäller debiteras det en felsökningskostnad på 250:- inkl moms. Respektive extern servicepartner tar även de betalt för felsökning för icke garantiarbeten."

Det är klart man kan utesluta mjukvarufel om datorn är helt ny. Har aldrig någonsin hört talas om en Mac som levererats med felaktig mjukvara. Nej, det är hårdvarufel, garanterat.

Fast nu länkade du till avtalet för iPod/iPhone, inte för Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är klart man kan utesluta mjukvarufel om datorn är helt ny. Har aldrig någonsin hört talas om en Mac som levererats med felaktig mjukvara. Nej, det är hårdvarufel, garanterat.

Fast nu länkade du till avtalet för iPod/iPhone, inte för Mac

Men tänk lite logiskt nu, vid installationen av operativsystemet kan t.ex. en systemfil bli korrupt. Det är datorer med en massa ettor och nollor, oavsett märke, oavsett operativsystem så kan det bli fel redan från början. Installationsfilen kanske var korrupt? Optiska skivan kanske hade en repa? USB stickan kanske hade felaktiga kluster?

Finns mycket som kan hända vid en nyinstallation, att uttala som du gör är bara otroligt naivt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Men tänk lite logiskt nu, vid installationen av operativsystemet kan t.ex. en systemfil bli korrupt. Det är datorer med en massa ettor och nollor, oavsett märke, oavsett operativsystem så kan det bli fel redan från början. Installationsfilen kanske var korrupt? Optiska skivan kanske hade en repa? USB stickan kanske hade felaktiga kluster?

Finns mycket som kan hända vid en nyinstallation, att uttala som du gör är bara otroligt naivt.

Du vet uppenbarligen inte hur en ny Mac levereras eller installeras. Det är flera år sedan OSX-installationen fanns på fysiskt medium. Jag utgår bara från sannolikhet. Under mina 5 år som Mac-användare har jag aldrig hört talas om en ny Mac som levererats med mjukvaruproblem. Däremot har jag varit med om några stycken som levererats med hårdvaruproblem eller till och med DOA.

Jag kan lova dig att detta är till 100% minnesproblem eller diskproblem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Du vet uppenbarligen inte hur en ny Mac levereras eller installeras. Det är flera år sedan OSX-installationen fanns på fysiskt medium. Jag utgår bara från sannolikhet. Under mina 5 år som Mac-användare har jag aldrig hört talas om en ny Mac som levererats med mjukvaruproblem. Däremot har jag varit med om några stycken som levererats med hårdvaruproblem eller till och med DOA.

Jag kan lova dig att detta är till 100% minnesproblem eller diskproblem.

På något sätt har operativsystemet kommit i maskinen eller hur? Att testa att återställa mjukvaran kostar inget, tar minimal tid att genomföra och det utesluter ett mjukvarufel. Shit happens. Har haft noll (0) problem med mjukvara i både Mac os och Windows.

Detdär med diskproblem håller jag däremot med dig om! När jag hade en felande SSD betedde den sig likadant som TS beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Du vet uppenbarligen inte hur en ny Mac levereras eller installeras. Det är flera år sedan OSX-installationen fanns på fysiskt medium. Jag utgår bara från sannolikhet. Under mina 5 år som Mac-användare har jag aldrig hört talas om en ny Mac som levererats med mjukvaruproblem. Däremot har jag varit med om några stycken som levererats med hårdvaruproblem eller till och med DOA.

Jag kan lova dig att detta är till 100% minnesproblem eller diskproblem.

När jag köpte min första MacBook Pro tidigt 2011 så hade även jag problem med frysningar (den berömda badbollen), ibland upp till en minut har jag för mig. Detta löstes genom att jag formaterade hårddisken och installerade om OS X, sen dess så har den fungerat alldeles utmärkt, utan frysningar. Nu är det ju inte säkert att det var ett mjukvaruproblem, kan ju ha varit ett hårdvaruproblem (dålig sektor på hårddisken kanske) men inget jag har märkt av under tiden jag använt datorn de senaste tre åren i alla fall (har ju dock bytt till en SSD, så, vem vet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Du vet uppenbarligen inte hur en ny Mac levereras eller installeras. Det är flera år sedan OSX-installationen fanns på fysiskt medium. Jag utgår bara från sannolikhet. Under mina 5 år som Mac-användare har jag aldrig hört talas om en ny Mac som levererats med mjukvaruproblem. Däremot har jag varit med om några stycken som levererats med hårdvaruproblem eller till och med DOA.

Jag kan lova dig att detta är till 100% minnesproblem eller diskproblem.

Mac är inte någon produkt sänt från någon magisk snubbe uppe i himlen, Mac är en PC, tillverkad i samma fabrik som många andra PC tillverkare och innehåller till större del samma komponenter som vilken annan PC. Mjukvaran skiljer men är väldigt komplex och har måååånga ettor och nollor som ska på rätt plats. De finns så många saker som kan gå fel, att jag gav som exempel där t.ex. optiskskiva skulle vara repig var bara ett exempel på en av faktorer som kan påverka en mjukvaruinstallation.

På något sätt kommer mjukvaran in, antingen en "robot" eller en fysisk person som installerar operativsystemet, att det skulle vara 0% felmarginal har jag jävligt svårt och tro på.
Du har aldrig laddat ner ett program (freeware, t.ex. VLC) och fått en korrupt fil eller att det blivit något fel under installationen? Aldrig?

Att det skulle vara hårdvarufel, det håller jag också med om, men jag argumenterar med dig om dina personliga erfarenheter över ett operativsystem i en dator som du verkar känna till i alla miljoner enheter som skickats ut sedan 80-talet.

Personligen skulle jag säga att det är minnena, är det i dessa minnena är fastlödda? om inte, är det två moduler eller bara en? Om det är två, testa ta bort den ena och se om det fungerar bättre, gör det inte det, testa den andra.

Kan bara ge en personlig erfarenhet som jag har just bråkat med, min fars HTPC har strulat sedan dag ett, installerade om Windows 7 men problemet kvarstod. Körde memtest och checkdisk utan att några negativa resultat. Bytte ut minnena och vips, problemet var borta. Felaktiga minnen som ska vara kompatibla men någon av stickorna skapar problemet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Mac är inte någon produkt sänt från någon magisk snubbe uppe i himlen, Mac är en PC, tillverkad i samma fabrik som många andra PC tillverkare och innehåller till större del samma komponenter som vilken annan PC. Mjukvaran skiljer men är väldigt komplex och har måååånga ettor och nollor som ska på rätt plats. De finns så många saker som kan gå fel, att jag gav som exempel där t.ex. optiskskiva skulle vara repig var bara ett exempel på en av faktorer som kan påverka en mjukvaruinstallation.

På något sätt kommer mjukvaran in, antingen en "robot" eller en fysisk person som installerar operativsystemet, att det skulle vara 0% felmarginal har jag jävligt svårt och tro på.
Du har aldrig laddat ner ett program (freeware, t.ex. VLC) och fått en korrupt fil eller att det blivit något fel under installationen? Aldrig?

Att det skulle vara hårdvarufel, det håller jag också med om, men jag argumenterar med dig om dina personliga erfarenheter över ett operativsystem i en dator som du verkar känna till i alla miljoner enheter som skickats ut sedan 80-talet.

Personligen skulle jag säga att det är minnena, är det i dessa minnena är fastlödda? om inte, är det två moduler eller bara en? Om det är två, testa ta bort den ena och se om det fungerar bättre, gör det inte det, testa den andra.

Kan bara ge en personlig erfarenhet som jag har just bråkat med, min fars HTPC har strulat sedan dag ett, installerade om Windows 7 men problemet kvarstod. Körde memtest och checkdisk utan att några negativa resultat. Bytte ut minnena och vips, problemet var borta. Felaktiga minnen som ska vara kompatibla men någon av stickorna skapar problemet.

Nej, en Mac är inte en PC. En Mac är en dator som har hårdvara gemensamt med en del PC's.

Okej, du har väl rätt då, Länka gärna till de kända fall av nylevererade Mac'ar med mjukvaruproblem som inte orsakats av defekt hårdvara. Jag har missat dem, så det ska bli intressant läsning!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Nej, en Mac är inte en PC. En Mac är en dator som har hårdvara gemensamt med en del PC's.

"En Mac är inte en persondator."
Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej, en Mac är inte en PC. En Mac är en dator som har hårdvara gemensamt med en del PC's.

Okej, du har väl rätt då, Länka gärna till de kända fall av nylevererade Mac'ar med mjukvaruproblem som inte orsakats av defekt hårdvara. Jag har missat dem, så det ska bli intressant läsning!

Men snälla någon, hur kan du ens säga att Mac inte är en PC, vet du vad det ordet ens betyder? "iPhone är ingen smartphone, det är en iPhone med hårdvara gemensamt med en del smartphones"...

Titta upp en bit här i tråden, längre än så behöver vi inte gå för att visa att redan en person stött på ett problem som löste sig efter en ominstallation.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon228747:

"En Mac är inte en persondator."
Hejdå

Du vet mycket väl att dagens moderna definition av PC inte står för "Personal Computer" som det gjorde när förkortningen PC först myntades. Jag hoppas du förstår att jag inte menade att en Mac inte är en persondator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Men snälla någon, hur kan du ens säga att Mac inte är en PC, vet du vad det ordet ens betyder? "iPhone är ingen smartphone, det är en iPhone med hårdvara gemensamt med en del smartphones"...

Titta upp en bit här i tråden, längre än så behöver vi inte gå för att visa att redan en person stött på ett problem som löste sig efter en ominstallation.

Se svar ovan angående "PC"

Mja, det är inte bekräftat att det hjälpte, han skriver rätt tydligt att den hängde sig även efter ominstallation. Men länka gärna alla de andra kända fall av bekräftat mjukvaruproblem på nylevererade Mac'ar. Jag vill gärna läsa på om detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Larvigt. Du vet mycket väl att dagens moderna definition av PC inte står för "Personal Computer" som det gjorde när förkortningen PC först myntades. Jag hoppas du förstår att jag inte menade att en Mac inte är en persondator.

Ja, det finns Steves definition och det finns den officiella. Men jag vet vad du menar. Detta blir mitt sista inlägg i tråden då det är off-topic, skicka ett PM om det är något.

Till TS: Hoppas det fixar sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Larvigt. Du vet mycket väl att dagens moderna definition av PC inte står för "Personal Computer" som det gjorde när förkortningen PC först myntades. Jag hoppas du förstår att jag inte menade att en Mac inte är en persondator.

http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh
The Macintosh (/ˈmækɨntɒʃ/ MAK-in-tosh), marketed as Mac, is a line of personal computers (PCs)

Huruvida din personliga definition av 'PC' står för Personal Computer eller Pressade Citrusfrukter är helt irrelevant. Du får gärna ha egna åsikter eller gissa elelr vadsom, så länge du inte försöker få det du säger låte som absolut. sanning. Det är dessutom en dygd att faktiskt kunna erkänna när man har fel istället för att backa in i ett hörn och att med trams vilt försvara sina felaktigheter.
"Jag tycker att..." "Jag tror att..." "Enligt min erfarenhet så..." etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh
The Macintosh (/ˈmækɨntɒʃ/ MAK-in-tosh), marketed as Mac, is a line of personal computers (PCs)

Huruvida din personliga definition av 'PC' står för Personal Computer eller Pressade Citrusfrukter är helt irrelevant. Du får gärna ha egna åsikter eller gissa elelr vadsom, så länge du inte försöker få det du säger låte som absolut. sanning. Det är dessutom en dygd att faktiskt kunna erkänna när man har fel istället för att backa in i ett hörn och att med trams vilt försvara sina felaktigheter.
"Jag tycker att..." "Jag tror att..." "Enligt min erfarenhet så..." etc.

Well, till skillnad från dig så försöker jag hjälpa TS. Jag har rätt stor erfarenhet av Mac, och därför föreslog jag det som var mest sannolikt, vilket inte är mjukvarufel.

Jag förstår vad du vill säga, men jag antog att det var tydligt vad jag menade eftersom det är de facto i branschen att man kallar en Windows/Linux dator för PC och en Apple-dator för Mac. Det var såklart dumt av mig att tro att alla vet det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Well, till skillnad från dig så försöker jag hjälpa TS. Jag har rätt stor erfarenhet av Mac, och därför föreslog jag det som var mest sannolikt, vilket inte är mjukvarufel.

Jag förstår vad du vill säga, men jag antog att det var tydligt vad jag menade eftersom det är de facto i branschen att man kallar en Windows/Linux dator för PC och en Apple-dator för Mac. Det var såklart dumt av mig att tro att alla vet det.

Du missar en väldigt viktig del och det är att TS installerat ett par program. Du vet att mjukvarufel lätt uppstår då. Så innan du helt dömer ut mjukvarufel så bör du fundera på alla möjliga källor till mjukvarufel. Jag håller med om att risken för ett fel i OSet är väldigt liten men det är också dumt att helt utesluta den bara för att det råkar vara ett äpple på locket. Data kan alltid bli korrupt och det blir inte mindre troligt bara för att det är en viss tillverkare.

Men som sagt så är det inte så troligt att det är mjukvarufel men en ominstallation eliminerar risken helt. Om det nu inte skulle vara något fel på installationsfilerna men det är lite för osannolikt för att vara relevant.

Fast det folk hänger upp sig på är inte det faktum att du, liksom jag, misstänker hårdvarufel utan det är hur du kom fram till det. Du säger att det inte kan vara mjukvarufel baserat på tillverkaren vilket är fel. Jag säger att det inte är mjukvarufel för att symptomen passar bättre in på hårdvara. Reflektera lite över din retorik och dina argument så ska du nog se varför folk argumenterar emot dig så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24