Miningrigg för utomhusbruk, kom med tipps!

Permalänk
Medlem

Miningrigg för utomhusbruk, kom med tipps!

Hej alla, jag sitter med ett projekt att bygga en rigg för att gräva slantar. Problemet är att riggen låter endel och därmed tänkte jag att den ska stå utomhus på balkongen. Nu behöver jag lite hjälp och idéer på hur jag ska bygga lådan för att husera monstret utan att det blir problem med värme/kyla.

Ungefärliga specs:
10 st grafikkort
2 st moderkort
4 st nätaggregat

Nedan är en ritning på hur jag hade tänkt att det skulle se ut. Nätaggen är de som sitter i taket och är tänkta att hjälpa till och skjuta ut värmen genom glipan uppetill.

Riggen ska klara vinterväder...

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

En ide jag fick nu när jag läste att du skulle ha den på balkongen. Är att du skull kunna bygga in allt i en luft tät box och sedan sätta vatten block på all graffen processorer och nät delar och sen dra vatten slangar ur boxen till en stor radiator typ en bil kylare eller dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp13:

En ide jag fick nu när jag läste att du skulle ha den på balkongen. Är att du skull kunna bygga in allt i en luft tät box och sedan sätta vatten block på all graffen processorer och nät delar och sen dra vatten slangar ur boxen till en stor radiator typ en bil kylare eller dylikt

Bortkastade pengar att slänga ut +5k på vattenkylning till en miningrigg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vill inte vara "neggot", men om du väljer ett "öppet system" så kommer du (till slut) få problem med luftfuktigheten.
Utomhusluft kan vara betydligt fuktigare än inomhusluft.

Så om du inte IP-klassar starkströmsdelarna i nätdelarna, så skulle jag vilja påstå att din idé är mindre bra...

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg in i en låda där du ser till att hålla en bra konstant varm temp, för att klara kyla bör du nog kunna stänga/reglera ventilationsöppningarna automatisk, så ventilationsfläktar med kallrasskydd med "motorstyrda gälar" är nog lämpligare än normala datorfläktar, de brukar dessutom ha nått styrsystem som känner av fuktighet och kanske temperatur som går att använda, annars får du komplettera med termostater.
Och hur mycket effekt har du tänkt att den där lådan ska dra, räcker det verkligen med 10A till den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vill inte vara "neggot", men om du väljer ett "öppet system" så kommer du (till slut) få problem med luftfuktigheten.
Utomhusluft kan vara betydligt fuktigare än inomhusluft.

Så om du inte IP-klassar starkströmsdelarna i nätdelarna, så skulle jag vilja påstå att din idé är mindre bra...

Sålänge som han gör det på vintern kommer det inte vara något problem. Du måste däremot akta dig för vår och sommar. Kan du hålla temperaturen "hög" (högre än lufttemperaturen) på alla sidor och liknande finns det ingen risk för kondens. Skall du ge dig på detta så se till att du har KOLL på hur fukt uppstår. Kag hade isolerat lådan för att se till att väggarna inte kan bli kalla när utomhustemperaturen sjunker. Dagg uppstår när varm luft blir kyld under sin daggpunk (den varierar med lufttemperaturen) så sålänge du ser till att luften ALLTID är varmare än utomhustemperaturen. Men se till att du vet vad du gör innan du riskerar att göra något dumt

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaren!

Systemet kommer att ligga på en ca 2.7kW misstänker att värmeutvecklingen kommer vara runt 2,3-2,4 kW vilket motsvarar typ 2 st hårtorkar i värme. Kommer använda 2 st faser á 10A.

En kompis tippsade om att sätta fläktarna i botten istället och rikta de uppåt för att ta luft underifrån.

Vattenkylning är inte att tala om då det blir alldeles för jobbigt att hålla på med.

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

Ja är det på 2,7kW så borde det inte vara problem med kondens, den klarar nog att hålla det varmt nog. Men att bygga i trä/isolera är nog ändå en bra ide. Värmeavledningen genom att leda genom väggarna kommer ändå vara i princip försumbar. Att ta luften underifrån är nog en mycket bra ide, du kommer hålla de delarna som vatten skulle kunna droppa ifrån varma och kondensfria. Spelar ju ingen roll om det ligger små pölar under allt. Lycka till med bygget, och starta gärna en bygglogg!

Edit: Du kommer behöva flera fläktar än 2 för intag/uttag. En liten snabbslagning på miniräknaren ger att du behöver ett flöde på ca 110 l/s om du kan acceptera att luften blir 20 grader varmare igenom lådan.

Permalänk
Medlem

Isolera lådan med motorrumsmattor och håll öppningarna nedåt, blir det extremt kallt kommer den varma luften stiga uppåt och hålla lådan i lagom temperatur, regn etc riskerar inte att tränga in genom luftöppningarna.

Kondens bör inte vara ett problem då du tillför värme från insidan, detta driver ut fukten.

Skulle köra med en lite större ventilationsfläkt med termostatstyrning, kanske även hastighetsstyrd istället för små kassa datorfläktar. På det viset får du flöde nog för hela lådan med en enda fläkt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kvittar ju hur mkt du isolerar du då har fläktar som blåser in fuktig utomhusluft. Hur som haver tror jag din mining dator kommer pajja ialf

Sen förstår jag inte varför det ska stå på balkongen, jag menar det är ju energi varför inte ta reda på den som värme inomhus?. Ståendes i nått garage kanske vore nåt.

Permalänk
Medlem

Betalar du för din värme? Om du gör det skulle du nog tjäna på att bygga systemet tyst och ha det inom hus, för att du har väldigt mycket gratis värme där. Tror att det är lättare att bygga ett system som är tyst nog att ha inne änn en låda som gör att det klarar utomhusbruk.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Kvittar ju hur mkt du isolerar du då har fläktar som blåser in fuktig utomhusluft. Hur som haver tror jag din mining dator kommer pajja ialf

Sen förstår jag inte varför det ska stå på balkongen, jag menar det är ju energi varför inte ta reda på den som värme inomhus?. Ståendes i nått garage kanske vore nåt.

Jag blåser in mängder med fuktig utomhusluft i mitt hus varje dag, inte har jag kondens inomhus för det.
På vintern resulterar det faktiskt i att jag får för torr inomhusmiljö och är det riktigt kallt måste jag hänga upp blöta handdukar på elementen för att inte få ont i halsen. Ett resultat av ett gammalt hus med alldeles för god ventilation

Det beror på att det är varmare inomhus, då sänks den relativa luftfuktigheten på inkommande luft.

Kondens bildas när varm fuktig luft kyls av hastigt, då har den relativa luftfuktigheten gått så högt att daggpunkten passeras och det kondenserar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag blåser in mängder med fuktig utomhusluft i mitt hus varje dag, inte har jag kondens inomhus för det.
På vintern resulterar det faktiskt i att jag får för torr inomhusmiljö och är det riktigt kallt måste jag hänga upp blöta handdukar på elementen för att inte få ont i halsen. Ett resultat av ett gammalt hus med alldeles för god ventilation

Det beror på att det är varmare inomhus, då sänks den relativa luftfuktigheten på inkommande luft.

Kondens bildas när varm fuktig luft kyls av hastigt, då har den relativa luftfuktigheten gått så högt att daggpunkten passeras och det kondenserar.

du har torr luft inomhus eftersom varm luft kan ta mer fuktighet än kall luft.
den kalla luften med 50-60% luftfuktighet värms upp & har då en kapacitet att ta mångdubbelt med vattenånga

du har då mycket lägre absolut luftfuktighet i 0C än 20C har man -20 så är nästan luften snustorr,

OT testa ta luft inifrån ha fläktar monterat på ventilations rör. sug luften från rummet genom rör till lådan ???

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du har torr luft inomhus eftersom varm luft kan ta mer fuktighet än kall luft.
den kalla luften med 50-60% luftfuktighet värms upp & har då en kapacitet att ta mångdubbelt med vattenånga
http://www.lfs-web.se/fukt.gif

du har då mycket lägre absolut luftfuktighet i 20C än 0C har man 20 minus så är nästan luften snustorr,

OT testa ta luft inifrån ha fläktar monterat på ventilations rör. sug luften från rummet genom rör till lådan ???

Alltså, nu får du tänka till lite här.

Om du tar varm luft från hemmet, som garanterat innehåller mer fukt än utomhusluften (under absolut största delen av året) och kör ut den i en låda som står utomhus, som riskerar att kylas ner rejält, då har du verkligen bäddat för kondensproblem.

När man bygger ett hus gör man allt för att den varma luften INTE skall tränga ut i väggar, tak och golv, då det GARANTERAT leder till kondens och mögelskador, bl a så har man ångspärrar bakom väggar och tak, samt ofta en ventilation som skapar ett undertryck innomhus.
Skulle man skada ångspärren och leda ut inomhusluft på vindsutrymmet vintertid så har man väldigt snart KRAFTIGA mögelskador i taket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande att du kan få fuktproblem.

Problemet är när luften ligger nära daggpunkten, då är luften mättad med vatten och risken för överslag i starkströmsdelar är maximal. Det finns en anledning till varför man skyddskapslar el/elektronik som skall vara utomhus.

Om du ändå skall ge dig på detta skaffa då jordfelsbrytare...så viktigt är inte några bitcoins...

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Alltså, nu får du tänka till lite här.

Om du tar varm luft från hemmet, som garanterat innehåller mer fukt än utomhusluften (under absolut största delen av året) och kör ut den i en låda som står utomhus, som riskerar att kylas ner rejält, då har du verkligen bäddat för kondensproblem.

När man bygger ett hus gör man allt för att den varma luften INTE skall tränga ut i väggar, tak och golv, då det GARANTERAT leder till kondens och mögelskador, bl a så har man ångspärrar bakom väggar och tak, samt ofta en ventilation som skapar ett undertryck innomhus.
Skulle man skada ångspärren och leda ut inomhusluft på vindsutrymmet vintertid så har man väldigt snart KRAFTIGA mögelskador i taket.

har han högre temp i lådan så kan väl inte luften kylas ner ?
2.7KW som TS skrev är ju inga småpotatis.

ha avfuktare inne i lådan (torrbollen)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Alltså, nu får du tänka till lite här.

Om du tar varm luft från hemmet, som garanterat innehåller mer fukt än utomhusluften (under absolut största delen av året) och kör ut den i en låda som står utomhus, som riskerar att kylas ner rejält, då har du verkligen bäddat för kondensproblem.

Du har såklart rätt i sak, men detta har ingenting med TS utomhusluftskylda låda att göra.

Permalänk
Medlem

Ja ni kan ge er på att det blir bygglogg när bygget sätter igång.

Fläktarna är för närvarande 2 st 30W fläktar (230V) 120mm. Men ni har nog rätt ett par extra fläktar skulle nog inte skada.

Känns inte som om en avfuktare kommer att hinna göra sitt jobb? Kanske något filter är bättre?

Hur mycket luft flyttar en vanlig datorfläkt?

Jordfelsbrytare är självklart att man kör med...

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

hursomhelst blir det ett sjukt bygge! lova att gör en bygglogg här på swec!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du kanske kan bygga en dator som e doppad i mineralolja. Inga fuktproblem d'r inte...

Typ denna http://www.sweclockers.com/galleri/6864-future-frying-unit

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Mmm tittade på det, men du, 2.5 kW värme i olja.... måste få bort värmen på något sätt

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan bygga utsidan som en enorm kylfläns. Frågan är bara hur man kan beräkna värmeavledningsförmågan då.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Man kanske kan bygga utsidan som en enorm kylfläns. Frågan är bara hur man kan beräkna värmeavledningsförmågan då.

Passiv kylning av 2,7kW kräver enorma flänsar, någonstans mellan 2,5 och 10.8m^2 om du tillåter en yttemperatur på 50 grader. ( enligt newtons avsvalningslag, en kraftigt förenklad modell, men ger en ide) Sanningen ligger troligtvis i den högre delen av skalan, det är STOR yta och eftersom det är utomhus är det totalt onödigt. Men som jag sa tidigare, sålänge han endast VÄRMER luften kan inte fuktproblem uppstå. Fuktproblem uppstår när du kyler luften. Som någon sa tidigare, det han konstruerar är i princip ett vanligt bostadshus, men mindre. Jag har aldrig haft fukt i taket eller på väggarna där jag bor. Så, isolerat hus, och luftflöde på minst 110l/s så är han ok. Ev skulle jag nog försöka dubbla det flödet för att slippa eventuella problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

har han högre temp i lådan så kan väl inte luften kylas ner ?
2.7KW som TS skrev är ju inga småpotatis.

ha avfuktare inne i lådan (torrbollen)

Skrivet av dagbro:

Du har såklart rätt i sak, men detta har ingenting med TS utomhusluftskylda låda att göra.

Om ni faktiskt läser i tråden så ser ni att det är ett svar på ett förslag att ta luft inomhus och leda ut till lådan som står utomhus, vilket kan innebära en temperatur sänkning och risk för kondens.

Skulle temperaturen i lådan gå ner pga minskad belastning på prylarna och det är kallt ute kan det mycket väl leda till dagg om varm fuktig inneluft leda ut. Detta kan inte ske med utomhusluft som hålls varmare inne i lådan mha termostatstyrd fläkt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som diskuterats i oändliga mängder trådar så kondenseras fuktig VARM luft på KALLA ytor.
Det blir ingen kondens om man öser in kall fuktig luft i en varm rigg.

Sug in luften underifrån, sätt en "platta" där korten blåser ut sin luft (Dela lådan horisontellt) så alla korten står för ventilationen, och utluftgaller uppe under "takutsprånget" på lådan.

Obs! klä hela lådan med ett finmaskigt metallfilter, för många djur och insekter vill bo i den när den är varm och god.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som diskuterats i oändliga mängder trådar så kondenseras fuktig VARM luft på KALLA ytor.
Det blir ingen kondens om man öser in kall fuktig luft i en varm rigg.

Sug in luften underifrån, sätt en "platta" där korten blåser ut sin luft (Dela lådan horisontellt) så alla korten står för ventilationen, och utluftgaller uppe under "takutsprånget" på lådan.

Obs! klä hela lådan med ett finmaskigt metallfilter, för många djur och insekter vill bo i den när den är varm och god.

vad händer då vid eventuella strömavbrott eller andra tillfällen då det inte genereras någon värme?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vad händer då vid eventuella strömavbrott eller andra tillfällen då det inte genereras någon värme?

Inget sålänge han inte tar in sin rigg i huset när den är kall. Det KAN bli problem (osannolikt eftersom det inte finns något som höjer luftfuktigheten) om det sker när utetemperaturen sjunker snabbt (alltså natt). Tumregel för detta, ingen dagg ute, ingen risk för problem även när det är av. Det blir inte magiskt kondens bara för att det råkar vara elektronik det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZecretW:

Som diskuterats i oändliga mängder trådar så kondenseras fuktig VARM luft på KALLA ytor.
Det blir ingen kondens om man öser in kall fuktig luft i en varm rigg.

Sug in luften underifrån, sätt en "platta" där korten blåser ut sin luft (Dela lådan horisontellt) så alla korten står för ventilationen, och utluftgaller uppe under "takutsprånget" på lådan.

Obs! klä hela lådan med ett finmaskigt metallfilter, för många djur och insekter vill bo i den när den är varm och god.

Men det förutsätter då att lådväggarna är varma nog, en oisolerad låda utomhus kan innebära att den är kall på något ställe och det blir kondens/frost, man bör hursomhelst hålla koll på det för även om det är mycket effekt är det inte säkert att hela konstruktionen inte innehåller nån köldbrygga som kan innebära fuktproblem.
Det blir även fukt vid utblåset där luften kommer att kylas ner så man bör ju se till att det är "droppsäkert" där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Som diskuterats i oändliga mängder trådar så kondenseras fuktig VARM luft på KALLA ytor.
Det blir ingen kondens om man öser in kall fuktig luft i en varm rigg.

Sug in luften underifrån, sätt en "platta" där korten blåser ut sin luft (Dela lådan horisontellt) så alla korten står för ventilationen, och utluftgaller uppe under "takutsprånget" på lådan.

Obs! klä hela lådan med ett finmaskigt metallfilter, för många djur och insekter vill bo i den när den är varm och god.

Det är sant du skriver om kondensation, men hur är det med luft som har en temperatur som ligger nära daggpunkten då?
Hur är det med mängden vatten bunden i den luften kontra starkström i komponenter som är konstruerade för inomhusbruk?

Som sagt, det finns en anledning till att man skyddskapslar elektronik som skall användas utomhus...

Permalänk
Medlem

Håller på med en ny skiss på lådan som är mer utförlig med reglar etc. tror att det är en bra idé att isolering på insidan av lådan. Hur mycket luft trycker en vanlig 120mm fläkt?

Ska sätta något finmaskigt nät vid alla hål så att det inte blir något bo.

Visa signatur

Björn.