Gigabyte r9 280x problem!!!

Permalänk
Medlem

Gigabyte r9 280x problem!!!

Hallå alla klockare!!!
Har fastnat och vet inte vad jag ska göra. Har köpt mig ett Gigabyte r9 280x OC ver.2.0
Det är nått som inte funkar, får som små störningar lite då och då. Bilden hoppar till för nån millisekund. Svårt att förklara. Bilden bara hoppar till då och då. Räcker med att jag surfar och läser. Skit irriterande. Haft ett gtx580 3gb innan och det har funkat klockrent. Men gav bort det så jag köpte det här. Har alltid förespråkat nvidia så nu är jag inte glad. Med kortet hade ett bra pris / prestanda.
Jag har formaterat datorn, uppdaterat biosen, uppdaterat moderkortet till senaste drivisarna. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Har redan skickat in mail så jag kan skicka tbx skiten och köpa mig ett gtx 780 OC istället. Men har jag missat nått?? Förslag?

Sitter på: i7 2600, gigabyte ga-z68ap-d3, 16gb minne, fractal design 800w agg. Raid 0 Ssd diskar + 2 extra hdd Har installerat 4 extra fläktar i min fractal r3 design. Så jag har 6 fläktar + CPU fläkt. Börjar funderar på om agget inte räcker till kanske? Men det har ju funkat klockrent med 580 och dom har ju samma krav på agg.
Förslag?

Vid byte av grafikkort från detta 280x.vad ska man köra då? Som sagt, har kollat in gigabyte gtx780 OC 3gb. Verkar som ett grymt bra kort eller har jag fel?

Mvh // Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMaykan:

Hallå alla klockare!!!
Har fastnat och vet inte vad jag ska göra. Har köpt mig ett Gigabyte r9 280x OC ver.2.0
Det är nått som inte funkar, får som små störningar lite då och då. Bilden hoppar till för nån millisekund. Svårt att förklara. Bilden bara hoppar till då och då. Räcker med att jag surfar och läser. Skit irriterande. Haft ett gtx580 3gb innan och det har funkat klockrent. Men gav bort det så jag köpte det här. Har alltid förespråkat nvidia så nu är jag inte glad. Med kortet hade ett bra pris / prestanda.
Jag har formaterat datorn, uppdaterat biosen, uppdaterat moderkortet till senaste drivisarna. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Har redan skickat in mail så jag kan skicka tbx skiten och köpa mig ett gtx 780 OC istället. Men har jag missat nått?? Förslag?

Sitter på: i7 2600, gigabyte ga-z68ap-d3, 16gb minne, fractal design 800w agg. Raid 0 Ssd diskar + 2 extra hdd Har installerat 4 extra fläktar i min fractal r3 design. Så jag har 6 fläktar + CPU fläkt. Börjar funderar på om agget inte räcker till kanske? Men det har ju funkat klockrent med 580 och dom har ju samma krav på agg.
Förslag?

Mvh // Micke

Enligt vad jag förstår händer det på vissa 280x då vilofrekvensen kopplas ur. Du får nog söka efter lösningar dock.

Permalänk
Medlem

Vilofrekvensen? Ok. Börjar funderar på om jag ska uppgradera biosen på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ja, kan vara något att testa. Vet att det funnits trådar på sweclockers om detta att söka bland. Sitter på en sketen telefon så jag skriver inte så långt svar.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma kort och känner inte igen det du beskriver alls.
Nätaggregatet är det inte iallafall, jag kör mitt med ett 650W utan problem.
Defekt exemplar?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Det verkar som många löst det med vga bios update

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=440&threadid...

Permalänk

Uppdatera Grafikkortet bios, 780 är ett fin fint kort.

Permalänk
Medlem

Då var det löst. Har en polare som har exakt samma kort, men han har inga problem alls. Hans kort har biosen f60. Mitt kort har f70, alltså nyare men som inte har funkat 100% hos mig. Tog hans bios f60 och ner graderade mitt kort och wips så var problemet borta. Riktigt konstig men löst tack för all hjälp gubbar!,

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem. T ex i Firefox så hoppar bilden längst upp tokfort och toklite. Typ vibrationer. Minns inte exakt när det händer, men det är inget "problem", händer när jag just installerar drivisar.

Har också ett Gigabyte 280x. Kör 015.038.000.003.003435 (senaste).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Kan du köra på battlefield 4 på ultra med det kortet?
Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMaykan:

Då var det löst. Har en polare som har exakt samma kort, men han har inga problem alls. Hans kort har biosen f60. Mitt kort har f70, alltså nyare men som inte har funkat 100% hos mig. Tog hans bios f60 och ner graderade mitt kort och wips så var problemet borta. Riktigt konstig men löst tack för all hjälp gubbar!,

Kan du dela med dig av bios?

Har F70 och samma problem med samma kort.

Verkar inte gå att ladda hem F60 från Gigabytes hemsida.

Permalänk
Medlem

Har samma kort, samma problem. Bios update verkar har fixat det för många men icke för mig. Har större problem dock att kortet crashar ofta, ska nog ta tillbaka det och byta upp mig till ett bättre Nvidia.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc