Fractal Design Define R4 vs. Corsair Carbide 330R

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 vs. Corsair Carbide 330R

Vad skulle ni valt för chassi mellan dom 2?

På R4 öppnar man luckan åt fel håll men kommer man störa sig sjukt mycket på det?

Man har väll inte luckan öppen dygnet runt? Luften kommer väll in ändå?

Och R4 får man plats med en större processorfläkt max 170mm

Och 300R max 160mm så jag har 1 cm till godo i det Chassit då jag kommer köpa till en processorfläkt oxå som jag ska till min FX 8350

Lutar mer åt R4 fast dörren öppnas åt vänster istället för höger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Vad skulle ni valt för chassi mellan dom 2?

På R4 öppnar man luckan åt fel håll men kommer man störa sig sjukt mycket på det?

Man har väll inte luckan öppen dygnet runt? Luften kommer väll in ändå?

Och R4 får man plats med en större processorfläkt max 170mm

Och 300R max 160mm så jag har 1 cm till godo i det Chassit då jag kommer köpa till en processorfläkt oxå som jag ska till min FX 8350

Lutar mer åt R4 fast dörren öppnas åt vänster istället för höger

Hur menar du med fel håll? Jag antar att du menar att man brukar ha datorn på sin högersida och därför blir det fel håll? Om du stör dig så mycket på det så flytta datorn till vänstersidan?

Jag öppnar endast luckan då jag ska ändra mina fläktar via den inbygga fancontrollern, har ingen CD läsare så har inget mer att göra där.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Hur menar du med fel håll? Jag antar att du menar att man brukar ha datorn på sin högersida och därför blir det fel håll? Om du stör dig så mycket på det så flytta datorn till vänstersidan?

Jag öppnar endast luckan då jag ska ändra mina fläktar via den inbygga fancontrollern, har ingen CD läsare så har inget mer att göra där.

Det jag menar att jag har Datorn på Höger och luckan öppnas åt vänster istället för höger som det brukar vara

Men ska man inte öppna luckan mer än om man stoppar i en CD skiva eller ändrar fläktarna så borde man kunna leva med det

Skillnad om luckan måste stå öppen hela tiden

Permalänk

sitter själv med R4
enda gången du stör dig på luckan är om du kör med fläktkontrollen
eller använder dvd rom dagligen
men nu för tiden använder man knappt dvd
hade du tänkt överklocka så skippa window versionen av r4 du behöver all inblås av luft du kan få
själv kör ha h80i med dubbla xigmatek 140 och en 120 af corsair i botten
120 är pga av att ja kör modulärt agg och kontakterna sätter stop för 140
men ja kör ingen överklockning pga av att min wrm blir varm annars

fördel med r4
kanon med kabel dragning lagom stor m.m
nackdel wrm blir varm pga av all ljudisolering såvida du inte har heatpipes på wrm kretsarna

så ska du överklocka eller kör sli/cross
så är inte r4 nåt att hurra över om du är ute efter tyst chassi
för de syftet är man tvungen att öppna upp alla fläkt hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmodeus800:

sitter själv med R4
enda gången du stör dig på luckan är om du kör med fläktkontrollen
eller använder dvd rom dagligen
men nu för tiden använder man knappt dvd
hade du tänkt överklocka så skippa window versionen av r4 du behöver all inblås av luft du kan få
själv kör ha h80i med dubbla xigmatek 140 och en 120 af corsair i botten
120 är pga av att ja kör modulärt agg och kontakterna sätter stop för 140
men ja kör ingen överklockning pga av att min wrm blir varm annars

fördel med r4
kanon med kabel dragning lagom stor m.m
nackdel wrm blir varm pga av all ljudisolering såvida du inte har heatpipes på wrm kretsarna

så ska du överklocka eller kör sli/cross
så är inte r4 nåt att hurra över om du är ute efter tyst chassi
för de syftet är man tvungen att öppna upp alla fläkt hål

Jag kommer inte bli nöjd med det chassit då jag bara kör luft och kommer inte överklocka alls?

Enligt Swec recension är R4 ett utmärkt chassi

Sakerna som kommer sitta i den är

AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition

MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL)

Cooler Master Hyper 212 EVO

XFX nätdel 550watt

1st SSD

2st 3,5 tums Hårddiskar

Grafikkortet plus processorn och kylaren kommer jag beställa inom någon dag och Chassit R4 om det funkar bra till luft och ingen vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Jag kommer inte bli nöjd med det chassit då jag bara kör luft och kommer inte överklocka alls?

Enligt Swec recension är R4 ett utmärkt hassi

R4 är ett mycket bra chassi. Den han menar är att det är dämpat dvs tyst. Men det är inte perfekt för dem som ska klocka hårt eller köra sli. Då bör du kolla på större chassi som är svalare. Klockar du inte är det mycket prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

R4 är ett mycket bra chassi. Den han menar är att det är dämpat dvs tyst. Men det är inte perfekt för dem som ska klocka hårt eller köra sli. Då bör du kolla på större chassi som är svalare. Klockar du inte är det mycket prisvärt.

Tack för bra svar

En annan fråga om du kan svara på funkar denna kylare bra till en FX 8350

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Bara en kylare jag letar sen ska jag beställa sakerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

R4 är ett mycket bra chassi. Den han menar är att det är dämpat dvs tyst. Men det är inte perfekt för dem som ska klocka hårt eller köra sli. Då bör du kolla på större chassi som är svalare. Klockar du inte är det mycket prisvärt.

Kan faktiskt inte hålla med där kör både sli och klockat och utan att en köra upp fläktarna på fläktkontrollern kan jag hålla en lagom temp vid spelande! Då är datorn i stort sätt knäpptyst.

R4:an har utmärkt luftflöde så fyller man ut fläktplatserna så är det absolut inget problem.

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

R4:an är ju skapt för att vara ett tystare chassi. Föredrar man tystnad framför kylning så är valet enkelt. Jag hade R3:an innan jag nu skaffade 4:an och jag är kanonnöjd!

Att luckan bara går ena vägen är aldrig något jag stört mig på, och eftersom alla portar samt strömknapp sitter på toppen behöver du sällan öppna den ens

Lycka till!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asmodeus800:

sitter själv med R4
enda gången du stör dig på luckan är om du kör med fläktkontrollen
eller använder dvd rom dagligen
men nu för tiden använder man knappt dvd
hade du tänkt överklocka så skippa window versionen av r4 du behöver all inblås av luft du kan få
själv kör ha h80i med dubbla xigmatek 140 och en 120 af corsair i botten
120 är pga av att ja kör modulärt agg och kontakterna sätter stop för 140
men ja kör ingen överklockning pga av att min wrm blir varm annars

fördel med r4
kanon med kabel dragning lagom stor m.m
nackdel wrm blir varm pga av all ljudisolering såvida du inte har heatpipes på wrm kretsarna

så ska du överklocka eller kör sli/cross
så är inte r4 nåt att hurra över om du är ute efter tyst chassi
för de syftet är man tvungen att öppna upp alla fläkt hål

Har fönsterversionen och har klockat CPU och GPU och har inga problem med temperaturer what so ever.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem

Kan nån svara på om jag kan köpa EVO kylaren och den kommer kyla processorn bra och att den passar på mitt moderkort. Gigabyte GA-990FXA-UD3 och att inte kylararen tar i i mina Ram Minnen?

Mina Ram minnen jag har är Corsair XMS3 2x4gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarlow:

Kan faktiskt inte hålla med där kör både sli och klockat och utan att en köra upp fläktarna på fläktkontrollern kan jag hålla en lagom temp vid spelande! Då är datorn i stort sätt knäpptyst.

R4:an har utmärkt luftflöde så fyller man ut fläktplatserna så är det absolut inget problem.

Jo, visst. Jag menar bara att det finns ett visst "tak". Om du har tankar på att köra mycket starka och strömkrävande grejor eller mycket prylar i chassit. Så kanske man ska överväga ett större chassi som då blir bättre lämpat. Annars är det perfekt och bra pris. Jag har själv ett sådant chassi fast inte R4 då.

Edit: Jag har även ett gammal thermaltake http://www.youtube.com/watch?v=KwqC6f953CQ fast helt i Alu då. Köpt någon gång 2006 eller så. Ett R4 känns betydligt mindre att bygga i om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kan nån svara på om jag kan köpa EVO kylaren och den kommer kyla processorn bra och att den passar på mitt moderkort. Gigabyte GA-990FXA-UD3 och att inte kylararen tar i i mina Ram Minnen?

Mina Ram minnen jag har är Corsair XMS3 2x4gb

Det går bra, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asmodeus800:

sitter själv med R4
enda gången du stör dig på luckan är om du kör med fläktkontrollen
eller använder dvd rom dagligen
men nu för tiden använder man knappt dvd
hade du tänkt överklocka så skippa window versionen av r4 du behöver all inblås av luft du kan få
själv kör ha h80i med dubbla xigmatek 140 och en 120 af corsair i botten
120 är pga av att ja kör modulärt agg och kontakterna sätter stop för 140
men ja kör ingen överklockning pga av att min wrm blir varm annars

fördel med r4
kanon med kabel dragning lagom stor m.m
nackdel wrm blir varm pga av all ljudisolering såvida du inte har heatpipes på wrm kretsarna

så ska du överklocka eller kör sli/cross
så är inte r4 nåt att hurra över om du är ute efter tyst chassi
för de syftet är man tvungen att öppna upp alla fläkt hål

Sitter också på en R4 och funderar på att köra sluten vattenkylning, låter H80i'n mycket i R4an?

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubens:

Det går bra, ja.

Tack för svar!

Blir att beställda allt ikväll eller imorgon bitti då

Permalänk
Medlem

Sent svar, och verkar som du redan bestämt dig.

Har själv Define R3 + R4 i hemmet. Kör fläktarna på max konstant och hör de knappt om man inte lyssnar noga. Så enda gången luckan öppnas är när man ska installera något gammalt spel som man fortfarande har på dvd. Luftintag sitter på sidorna vid front luckan, så den behöver inte stå öppen.

Följer det inte med en processor fläkt? Kör annars själv på en Noctua NH-D14, lär väl vara en av de bästa luft kylarna.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Sent svar, och verkar som du redan bestämt dig.

Har själv Define R3 + R4 i hemmet. Kör fläktarna på max konstant och hör de knappt om man inte lyssnar noga. Så enda gången luckan öppnas är när man ska installera något gammalt spel som man fortfarande har på dvd. Luftintag sitter på sidorna vid front luckan, så den behöver inte stå öppen.

Följer det inte med en processor fläkt? Kör annars själv på en Noctua NH-D14, lär väl vara en av de bästa luft kylarna.

Det följer med en stockkylare men som låter massor har jag läst här på Swec och på nätet

Därför jag väljer att köpa en kylare

Och försöker hålla priset nere så gott det går.

Och EVO kylaren är billigare och tänkte köpa den om den presterar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kan nån svara på om jag kan köpa EVO kylaren och den kommer kyla processorn bra och att den passar på mitt moderkort. Gigabyte GA-990FXA-UD3 och att inte kylararen tar i i mina Ram Minnen?

Mina Ram minnen jag har är Corsair XMS3 2x4gb

EVO kylaren är ok, väldigt prisvärd men med några negativa detaljer som gör att du borde överväga en lite bättre kylare. Fläkten som följer med är varken bra eller tyst, tornet är relativt litet och om du vill uppgradera den det minsta så blir den genast allt annat än prisvärd.
Köper du till en ny fläkt till den har du gjort ett ganska dåligt köp och köper du till två så har du lagt alldeles för mycket pengar på ett halvdant torn.

Jag skulle rekommendera be quiet! Shadow Rock 2 istället https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Gällande val av chassi, har du övervägt Fractal Design Arc R2? Jag tycker att det är ett bättre chassi än Define R4 för du slipper det väldigt begränsade luftflödet som fronten på R4 resulterar i och Arc R2 är försumbart mer högljud.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

EVO kylaren är ok, väldigt prisvärd men med några negativa detaljer som gör att du borde överväga en lite bättre kylare. Fläkten som följer med är varken bra eller tyst, tornet är relativt litet och om du vill uppgradera den det minsta så blir den genast allt annat än prisvärd.
Köper du till en ny fläkt till den har du gjort ett ganska dåligt köp och köper du till två så har du lagt alldeles för mycket pengar på ett halvdant torn.

Jag skulle rekommendera be quiet! Shadow Rock 2 istället https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Gällande val av chassi, har du övervägt Fractal Design Arc R2? Jag tycker att det är ett bättre chassi än Define R4 för du slipper det väldigt begränsade luftflödet som fronten på R4 resulterar i och Arc R2 är försumbart mer högljud.

Byter nog chassi men finns det bra med plats för att dra kablarna?

Funkar denna fläkten bra?

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

För det finns inga omdömen alls på den kylaren du länkar till på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Byter nog chassi men finns det bra med plats för att dra kablarna?

Funkar denna fläkten bra?

http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

För det finns inga omdömen alls på den kylaren du länkar till på Inet

Den är inte mycket att ha, alldeles för liten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ok Den du länkade har du och fungerar bra?

Men denna är väll ännu bättre och ett säkert val att välja?

Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok Den du länkade har du och fungerar bra?

Men denna är väll ännu bättre och ett säkert val att välja?

Noctua NH-D14

När dem kom var den riktigt bra men åldern har kommit ifatt den och NH-D14 är inte längre ett klockrent val. Den ger max fem grader svalare CPU än Be quiet kylaren.
Vill du investera i en riktigt bra kylare som är perfekt på alla sätt är det Noctua NH-U14S som gäller. Den presterar likvärdigt med NH-D14 men är bara hälften så stor, men som du ser i videon så är Noctua NH-U14S bara ett par grader bättre än Be Quiet kylaren men nästan dubbelt så dyr.

edit. miss av mig be quiet kylaren var visst svalare, men jobbigare att montera, förmodligen låter den lite mer och har förmodligen lite sämre byggkvalite.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

När dem kom var den riktigt bra men åldern har kommit ifatt den och NH-D14 är inte längre ett klockrent val. Den ger max fem grader svalare CPU än Be quiet kylaren.
Vill du investera i en riktigt bra kylare som är perfekt på alla sätt är det Noctua NH-U14S som gäller. Den presterar likvärdigt med NH-D14 men är bara hälften så stor, men som du ser i videon så är Noctua NH-U14S bara ett par grader bättre än Be Quiet kylaren men nästan dubbelt så dyr.

Då blir det nog Be Quiet kylaren

Den passar på mitt moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3 och mina Corsair XMS3 2x4gb minnen utan att ta i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Då blir det nog Be Quiet kylaren

Den passar på mitt moderkort Gigabyte GA-990FXA-UD3 och mina Corsair XMS3 2x4gb minnen utan att ta i?

Det är dessa du har? Då är det inga problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är dessa du har? Då är det inga problem.
https://www.fcomputer.dk/images/0x0/68481.jpg

Det är dom

Inga enorma kostigheter att installera kylaren?

Nu ser kundvagnen ut såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det är dom

Inga enorma kostigheter att installera kylaren?

Nu ser kundvagnen ut såhär

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6452159-00.png

Det ska inte vara några större problem, du kan spara ett par hundra genom att välja FX 8320 istället, den är samma CPU som 8350 förutom att 8350 är lite högre klockad. Du behöver bara ändra en liten sak i bios så blir en 8320 exakt lika bra som 8350.
Ska du klocka extremt högt kan det vara bättre att välja 8350 för den har potential att klocka högre men det finns ingen garanti för det.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det ska inte vara några större problem, du kan spara ett par hundra genom att välja FX 8320 istället, den är samma CPU som 8350 förutom att 8350 är lite högre klockad. Du behöver bara ändra en liten sak i bios så blir en 8320 exakt lika bra som 8350.
Ska du klocka extremt högt kan det vara bättre att välja 8350 för den har potential att klocka högre men det finns ingen garanti för det.

Jag kommer inte Klocka för har aldrig gjort det någonsin

Då är det bättre att välja en 8320?

För det är knappt ingenting som skiljer mellan 8350 och 8320?

Permalänk
Avstängd

Luckan/dörren öppnas åt fel håll?

På vilka öppnas den åt höger? Jag trodde standard var vänster?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Luckan/dörren öppnas åt fel håll?

På vilka öppnas den åt höger? Jag trodde standard var vänster?

Dom flesta Chassin öppnar man luckan åt Höger inte åt vänster vad jag vet iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Jag kommer inte Klocka för har aldrig gjort det någonsin

Då är det bättre att välja en 8320?

För det är knappt ingenting som skiljer mellan 8350 och 8320?

Ska du köra AMD köp 8350. Det är det värt.