tar nästan 1 minut innan min dator börjar starta!

Permalänk

tar nästan 1 minut innan min dator börjar starta!

Hej. Har ett litet problem med min dator. Det tar nästan 1 min innan den börjar starta. Den står istället och tuggar på DVD-läsaren ett bra tag. Har kollat bios och där är allt rätt vad jag och de jag frågat kan se.
Då datorn är lite äldre funderar jag på att antingen uppgradera en större delen av komponenterna, alt. köpa helt ny dator. Men om jag ska våga uppgradera datorn vill jag först lösa problemet. Frågan är vart ligger felet! Någon ide på vad man kan göra, eller vart felet troligen ligger?

Tack på förhand.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: AMD Athlon 64 X2 EE 4200+ 2.2GHz 2*512KB AM2
Moderkort: ASUS M2N-E SLI,
Minne: 2* DDR2 1024MB 667Mhz
Grafikkort: ??????? 1GB PCI-E Silent
Hårddisk: SATA 1 TB
Nätaggregat:Corsair CX 600W

Permalänk
Medlem

Testa att dra ur strömmen till DVD spelaren och se om det blir skillnad. Kolla boot ordningen i BIOS med.

Permalänk
Medlem

Ändra om i boot-ordningen i BIOS, sätt DVD efter disken du bootar från.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ändra om i boot-ordningen i BIOS, sätt DVD efter disken du bootar från.

^this (kan vara drygt om man skall installera om windows dock, men det går ju att ändra tillbaka)

TS: Nästan 100 på att du har en skiva i när det blir så, testa att ta ut den, borde bli skillnad på uppstarten & du "slipper" ändra i bios...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Har testat ta bort DVDn. Hjälper ej. Tar fortfarande ca 1 min innan den börjar starta.
I BIOS bootar datorn endast från diskarna. DVDn finns inte ens med på den listan.
Det finns inte någon skiva i DVDn när jag startar datorn.

Något mer förslag?
I vilken komponent borde problemet sitta?

Permalänk
Medlem

svårt att säga, men det kan vara tecken på att hårddisken är påväg att ge upp. Ladda hem nån hårddisk-program (tappat namnet just nu såklart) & se statusen på den. Antar att du har disken som en partrion, dvs ~930 gig som C:/. Är den mer eller mindre full, så kan problemet ligga där.

Upplever du andra symptom, bortsett från detta med uppstart? Längre tid än vanligt att starta program, ladda spel eller liknande?

Skulle hårddisken vara okej, kan det ha något med ramminnen att göra, ladda hem memtest86 & kör några test, brukar visa sig rätt fort (+3H)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Definiera "innan den börjar starta". Är det innan Windows börjar ladda? Är det innan bild kommer upp? Är det innan bios börjar ladda?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Definiera "innan den börjar starta". Är det innan Windows börjar ladda? Är det innan bild kommer upp? Är det innan bios börjar ladda?

Trycker på power-knappen, händer inget mer än att jag hör DVDn dumma sig. Efter ca en minut börjar datorn vakna till, dvs den normala startskärmen som normalt ska poppa upp direkt kommer upp på skärmen och sen börjar Windows ladda.
Har testat koppla bort DVDn och alla extra diskar med samma resultat, (förutom att DVDn inte låter något). Tar fortfarande ca 1 min innan den börjar starta.

Permalänk
Avstängd

Ser du alltså BIOS informationen? Eller visar skärmen ingenting förrän att Windows laddas?
Om det är det sistnämnda kan det vara så att BIOS tycker att en annan skärm (om du har mer än en eller har den inkopplad till TV eller dylikt) är den primära och visar därför ingenting på datorskärmen förrän Windows börjar laddas.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Ser du alltså BIOS informationen? Eller visar skärmen ingenting förrän att Windows laddas?
Om det är det sistnämnda kan det vara så att BIOS tycker att en annan skärm (om du har mer än en eller har den inkopplad till TV eller dylikt) är den primära och visar därför ingenting på datorskärmen förrän Windows börjar laddas.

Ja. det tar som sagt ca 1 minut innan bios infon poppar upp. Kör med 2 skärmar och det syns inget på någon förrän datorn startar på riktigt och då syns allt på båda.