Problem med internet ''Behöver Hjälp!!!

Permalänk
Skrivet av cappizo:

Hej alla!!

läget är så att vårt internet i hemmet började strula för ett tag sedan, Det började gå extra långtsamt osv.. allmänt klydd helt enkelt. Man kopplades ibland ifrån wifi och sådant. Så då starta ja helt enkelt bara om routern och modemet och tänkte nu fixar de väl sig.

Och det gjorde det för alla utom min dator, Jag kör stationär och har kabel från routern direkt in i min dator.
Jag får helt enkelt inget internet på min dator medans resten av hushållet har det på de trådlösa (wifi).

Jag har redan testat byta nätverkskabel - det funkade inte
startat om router och modemet och gjort återställning på routern och uppdaterat bios på moderkortet,
Sen märkte jag att nätverkskortet firewall inte fungerar och typ inte är installerad - kanske kan va till hjälp?

Har verkligen sökt runt på alla forum men hittar fan inte svaret.

Har även kört sådan ''ip/renew i cmd'' och det funkade inte heller.

När jag kör troubleshoot står det att antingen svara typ inte routern eller så är det typ host - microsoft, kan klistra in bild om det behövs.

Behöver verkligen hjälp nu klarar mig inte längre utan internet på datorn. Brukar kunna lösa alla dator problem själv men nu behöver jag faktiskt er hjälp!!!

Har du testat att byta kabeluttag?

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Rekordmedlem

Asusen har mer avancerade routingfunktioner så den är egentligen bättre som router, men bryggar man Thomsonen så stänger man även ner den som accesspunkt och det kan ju påverka täckningen av wifi speciellt om de står i varsin ände av huset.

Ni får bör fundera över vart ni brukar ansluta respektive apparat och om wifin funkar bra, men det är ju snabbt gjort att stänga av dhcp servern i Asusen och bara koppla i lanportarna på den och det kan ni själva prova, men då kör smarten som router och tex portöppning sköts av den om ni har nytta av det.

Det finns alltså för och nackdelar som ni måste fundera på själva beroende på hur ni använder nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittar inte manualen på internet hur man bryggar eller gör de inställningarna på internet, du kan inte skicka länk?

Permalänk
Rekordmedlem

Så hemlig är inte manualen, du letar nog dåligt
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=RT-N56U&...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

alltså kolla vi använder ju asusen till allting typ, det är där alla kör wifi och det är där jag har min lina så vad är då bästa att brygga ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja om ingen behöver ansluta till smarten så är det förmodligen bäst att be om bryggning av den och sedan sköta allt från Asusen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

deras kundtjänst är väl inte öppen idag? , man kan inte göra det manuellt på thomsonen ?

Permalänk
Medlem

Vilken firmwire har du till din Router?

Jag har exakt samma router och kör ryska firmwire. Mycket bärre än Asus egna och stabilare.

Här har du länk till nerladdning.

https://code.google.com/p/rt-n56u/

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

De stänger 1800 på helger, 22 00 på vardagar.
Ring 90 200 i morgon och be dem göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Vilken firmwire har du till din Router?

Jag har exakt samma router och kör ryska firmwire. Mycket bärre än Asus egna och stabilare.

Här har du länk till nerladdning.

https://code.google.com/p/rt-n56u/

kör deras senaste, tror inte precis det kommer hjälpa mig i detta läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De stänger 1800 på helger, 22 00 på vardagar.
Ring 90 200 i morgon och be dem göra det.

okej då gör jag det tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Kollade nu i asusens inställningar om man ställer in den på åtkomstpunkt läge så slutar alltså dens wifi att fungera och man måste connecta med thomsonens wifi ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cappizo:

Kollade nu i asusens inställningar om man ställer in den på åtkomstpunkt läge så slutar alltså dens wifi att fungera och man måste connecta med thomsonens wifi ?

Troligen tvärt om.
En accesspunkt är den enhet som man kopplar in i ett nätverk för att få tillgång till wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen tvärt om.
En accesspunkt är den enhet som man kopplar in i ett nätverk för att få tillgång till wifi.

så jag ska inte röra den ?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på vilken enhet ni vill ska sköta om routingen, Asusen går att konfigurera om så att den fungerar som switch och accesspunkt men då kan du inte brygga smarten.

Det är ju ganska lätt att prova att ställa om Asusen på olika sätt och se hur det fungerar så det kan du labba med och sedan bestämma vilken enhet som ska vara router och ev beställa bryggning av smarten efter att ha provat lite olika saker, det viktiga är att inte ha 2 dhcpservrar igång och inte koppla i Asusens lanport om den är i routerläge, i övrigt går det bra att prova olika konfigurationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hinner inte ringa kundtjänsten idag så får göra det imorgon, men det finns inget annat jag kan testa med innan som kan funka och fixa internatet? d

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan stäla om Asusen så den inte agerar router och det har nämnts flera gånger redan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan stäla om Asusen så den inte agerar router och det har nämnts flera gånger redan.

Förlåt vet att det redan har nämnts tidigare men tänker att i och med att alla i hushållet kör trådlöst genom ASUSEN så känns inte det som en bra lösning för då slutar väl det fungera eller har jag fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cappizo:

Förlåt vet att det redan har nämnts tidigare men tänker att i och med att alla i hushållet kör trådlöst genom ASUSEN så känns inte det som en bra lösning för då slutar väl det fungera eller har jag fel?

Det trådlösa borde fungera om du skippar nat och dhcp, den bör uppträda som en ap/switch kombination om du låter bli wanporten och stänger av dhcp servern, det kan vara bra tt byta ip adress på admininterfacet också så att du kan skilja enheterna åt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej vet nu vad problemet är, det är min brandvägg i avast internet security 2014 som blockerar internet på min dator på något sätt för direkt när jag tar av den fungerar det felfritt..

hur kan detta lösas?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl konfigurerat brandväggen fel i så fall, det enklaste är nog att ominstallera den och hoppas att det blir rätt, annars får du manuellt försöka hitta den regel som ger problem och korrigera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har försökt med inställningar men finns inte så många i själva avast, har försökt att ändra med funkar inte, säger detta dig något , vet inte hur jag ska fixa det..

http://www.ladda-upp.se/bilder/plxkftbgaxqil/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cappizo:

har försökt med inställningar men finns inte så många i själva avast, har försökt att ändra med funkar inte, säger detta dig något , vet inte hur jag ska fixa det..

http://www.ladda-upp.se/bilder/plxkftbgaxqil/

Registret är skadat står det och då borde en ominstallation fixa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har installerat om hela avast men det löste inte problemet :/ ingen drivrutin eller liknande som kan ställa till det ?

Permalänk
Rekordmedlem

Drivern borde inte påverka att Avast klagar på att registerposten är skadad eller var bilden från innan du ominstallerade?
Avast kan däremot kollidera med drivern funktionsmässsigt med det borde inte klaga på registret i så fall tycker jag.
I värsta fall får du väl byta brandvägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hyr byter jag till en annan brandvägg ... bilden är från nu och den var likadan innan

Permalänk
Rekordmedlem

Innan du provar en annan brandvägg skull du kunna prova att dra ur nätverkskabeln, avinstallera både nätverksdrivern och Avast och starta om datorn och installera dem igen.
För att köra med en anan firewall så stänger du av den i Avast och aktiverar tex en inbyggda i win eller så laddar du hem nån annan efter tycke och smak.

Har du sökt på om Avast har kompabilitetsproblem med den nätverkskrets du har ?
Vad har du för hårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börja med att avinstallera Avast! (använd denna)--> http://www.avast.com/uninstall-utility ...kör sedan Windows inbyggda brandvägg och testkör. Gå sen in i enhetshanteraren och avinstallera enheterna med gula utropstecken. Starta om burken. Brukar va lättast att lösa problem om man börjar med dom som syns. Funkar det, då vet du var felet är.