Permalänk
Medlem

Köpa nytt Grafikkort

Tänkte köpa ett nytt grafikkort

Tänkte på detta och är det ett bra val?

http://www.inet.se/produkt/5410031/asus-radeon-r9-280x-3gb-di...

Nån som vet när det kommer finnas i lager? Finns inte i lager på över 20 butiker

Eller om man väljer ett Nvidia som presterar som ett 280x?

Tips tack!

Kommer även köpa en AMD FX 8350 4.0GHZ samtidigt

Hoppas jag klarar mig på ett XFX 550W Nätdel?

Permalänk
Medlem

Det är ett bra kort. Kommer säkert i lager inom kort. Dessa kort har funnits i lager och sålts slut flera gånger om.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266044 finns i lager, billigare OCH tystare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är garanterat bättre än Asus kortet?

Permalänk
Medlem

de är väl okay men fortfarande mycket problem med ati drivrutiner som ja läst på forum.

har varit nvidia kille de senaste åren och varit mycket nöjd, utan problem med BSOD's eller spelkrascher, från gtx 4xx serien upp till 6xx serien än så länge. senaste 2 byggena ja gjort åt polare med 7970ghz samt 270x så har de blivit microstuttering, vilket är riktigt synd. swec testade ju amd kort till och med o uppvisade massivt mycket mer microstuttering (alltså inte FPS laggig, utan hackig upplevelse) än nvidia korten.
o ja kan hålla med, de riggar ja byggt nu med amd känns inte lika silkeslena som Intel/nvidia setuper.

Men AMD producerar fortfarande sjukt bra kort relaterat till pris, så man ska inte dissa dem så. Men iom att mina ögon är känsliga så känner jag lätt av microstuttering, och Nvidia kort har gjort att jag inte behövt oroa mig för de oavsett spel. sh*t just works liksom. Sen blir ja också lite avtänd att AMD kort kräver .net framework innan drivrutinens installation, nvidia bundlar de me sina drivisar.. logik??

jag gillar amd o vill verkligen inte att de ska gå under, men tyvärr har nvidia, likt Intel vs AMD, mer stabila kretsar som gör en mer stabil upplevelse. att jaga max fps är en sak, men ja föredrar en stabil helhets upplevelse som inte pendlar hårt mellan min o max fps, utan en stabil mellanmark.. och av de ja sett än så länge av de riggar ja byggt me AMD, så... är jag inte imponerad =/
Men om ja ska var ärlig så tror jag att det är helt och hållet drivrutin programmerarnas fel. de borde kickas o anställa nya, för ja känner att Amds kretsar oavsett processor eller grafikkort har sååååååååååååå mycke kraft. men ingen API/mjukvara som kan maxxa/stabilisera den.

men ja, en 280x kommer göra dig bra annars rekommenderas 770.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det är garanterat bättre än Asus kortet?

Skulle vilja påstå det, ja .

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

de är väl okay men fortfarande mycket problem med ati drivrutiner som ja läst på forum.

har varit nvidia kille de senaste åren och varit mycket nöjd, utan problem med BSOD's eller spelkrascher, från gtx 4xx serien upp till 6xx serien än så länge. senaste 2 byggena ja gjort åt polare med 7970ghz samt 270x så har de blivit microstuttering, vilket är riktigt synd. swec testade ju amd kort till och med o uppvisade massivt mycket mer microstuttering (alltså inte FPS laggig, utan hackig upplevelse) än nvidia korten.
o ja kan hålla med, de riggar ja byggt nu med amd känns inte lika silkeslena som Intel/nvidia setuper.

Men AMD producerar fortfarande sjukt bra kort relaterat till pris, så man ska inte dissa dem så. Men iom att mina ögon är känsliga så känner jag lätt av microstuttering, och Nvidia kort har gjort att jag inte behövt oroa mig för de oavsett spel. sh*t just works liksom. Sen blir ja också lite avtänd att AMD kort kräver .net framework innan drivrutinens installation, nvidia bundlar de me sina drivisar.. logik??

jag gillar amd o vill verkligen inte att de ska gå under, men tyvärr har nvidia, likt Intel vs AMD, mer stabila kretsar som gör en mer stabil upplevelse. att jaga fps är en sak, men ja föredrar en stabil helhets upplevelse, och av de ja sett än så länge av de riggar ja byggt me AMD, så... är jag inte imponerad =/

men ja, en 280x kommer göra dig bra

Vad rekommenderar du för Nvidia kort på max 3000kr då?

Jag gillar inte catalyst igentligen så man kanske ska gå över till Nvidia igen fast jag har AMD dator?

Permalänk

Vänta på Mantle resultaten, ifall Mantle är så bra som det ryktas så kommer AMD produkter sjukt prisvärda!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Vänta på Mantle resultaten, ifall Mantle är så bra som det ryktas så kommer AMD produkter sjukt prisvärda!

Hur länge då?`

För jag är i behov av ett nu så jag kan spela lite mer krävande spel

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Hur länge då?`

För jag är i behov av ett nu så jag kan spela lite mer krävande spel

http://www.sweclockers.com/nyhet/18255-amd-catalyst-141-beta-...

Skulle gissa på 1 vecka max

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Ok då var det inte så länge

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

de är väl okay men fortfarande mycket problem med ati drivrutiner som ja läst på forum.

har varit nvidia kille de senaste åren och varit mycket nöjd, utan problem med BSOD's eller spelkrascher, från gtx 4xx serien upp till 6xx serien än så länge. senaste 2 byggena ja gjort åt polare med 7970ghz samt 270x så har de blivit microstuttering, vilket är riktigt synd. swec testade ju amd kort till och med o uppvisade massivt mycket mer microstuttering (alltså inte FPS laggig, utan hackig upplevelse) än nvidia korten.
o ja kan hålla med, de riggar ja byggt nu med amd känns inte lika silkeslena som Intel/nvidia setuper.

Men AMD producerar fortfarande sjukt bra kort relaterat till pris, så man ska inte dissa dem så. Men iom att mina ögon är känsliga så känner jag lätt av microstuttering, och Nvidia kort har gjort att jag inte behövt oroa mig för de oavsett spel. sh*t just works liksom. Sen blir ja också lite avtänd att AMD kort kräver .net framework innan drivrutinens installation, nvidia bundlar de me sina drivisar.. logik??

jag gillar amd o vill verkligen inte att de ska gå under, men tyvärr har nvidia, likt Intel vs AMD, mer stabila kretsar som gör en mer stabil upplevelse. att jaga max fps är en sak, men ja föredrar en stabil helhets upplevelse som inte pendlar hårt mellan min o max fps, utan en stabil mellanmark.. och av de ja sett än så länge av de riggar ja byggt me AMD, så... är jag inte imponerad =/
Men om ja ska var ärlig så tror jag att det är helt och hållet drivrutin programmerarnas fel. de borde kickas o anställa nya, för ja känner att Amds kretsar oavsett processor eller grafikkort har sååååååååååååå mycke kraft. men ingen API/mjukvara som kan maxxa/stabilisera den.

men ja, en 280x kommer göra dig bra annars rekommenderas 770.

Nu menar du fler än ett kort eller?

För TS med ett kort ska det inte vara något problem.

Skrivet av Bazisten:

Vad rekommenderar du för Nvidia kort på max 3000kr då?

Jag gillar inte catalyst igentligen så man kanske ska gå över till Nvidia igen fast jag har AMD dator?

Kör du på ett kort är det lugnt och amd håller på att jobba hårt med att få bort problemet helt, plus snart kommer mantel (ökar prestandan ytterligare några procent speciellt på en svagare cpu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu menar du fler än ett kort eller?

För TS med ett kort ska det inte vara något problem.

Kör du på ett kort är det lugnt och amd håller på att jobba hårt med att få bort problemet helt, plus snart kommer mantel (ökar prestandan ytterligare några procent speciellt på en svagare cpu).

Kommer köpa en FX 8350 samtidigt som ett nytt Grafikkort

Kanske ska stanna med Catalyst ändå

Men ASUS kortet har fått mer bra betyg på Inet än MSI kortet som en rekommenderade

Vilket rekommenderar du av dom 2 MSI eller Asus?

Jag har ett Asus idag

Permalänk

Själv köpte jag ett 7970 med ett EK vattenblock bara p.g.a. kommande mantle! 7970 och 280x är ju i princip samma kort!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Billigare, ja, men hur är det med läsförståelsen om detta är tabellen?

Pinsamt att din egen källa motsäger dig själv

Till OT: MSI/Asus är väldigt snarlika. MSI är något billigare.
Det som avgör det hela är axilära data; t.ex. hur pass bra garanti man får etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Själv köpte jag ett 7970 med ett EK vattenblock bara p.g.a. kommande mantle! 7970 och 280x är ju i princip samma kort!

7970 Ghz Edition, ja, inte normala. Dessutom så får du vissa 280X kort - t.ex. MSI 280X - för en billigare peng än du får ett 7970 Ghz, ca 150 kr billigare enligt prisjakt.
(Gigabyte's kort är ännu billigare men deras 280X kort är som bekant riktigt dåligt så jag räknar inte det).

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Kommer köpa en FX 8350 samtidigt som ett nytt Grafikkort

Kanske ska stanna med Catalyst ändå

Men ASUS kortet har fått mer bra betyg på Inet än MSI kortet som en rekommenderade

Vilket rekommenderar du av dom 2 MSI eller Asus?

Jag har ett Asus idag

Vad är det för fel på Catalyst? tycker det både enklare och ser modernare ut än nvidias motsvarighet. Sen går det inte klocka grafikkortet eller ens ändra fläkthastigheten utan att köra tredjepart (vad jag sett).

Tycker garantitid bör spela in här (dom är rätt lika) och självklart vem som låter minst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad väljer man då? 7970 Ghz finns inte att få tag i nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Billigare, ja, men hur är det med läsförståelsen om detta är tabellen?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4648?k=16cf6fb9008c8...

Pinsamt att din egen källa motsäger dig själv

Till OT: MSI/Asus är väldigt snarlika. MSI är något billigare.
Det som avgör det hela är axilära data; t.ex. hur pass bra garanti man får etc.

MSIs fläktkurva är för aggressiv, ändrar man den så blir det tystare.
Om du kollar temperatur-resultatet så ser du att MSIs går 6 grader kallare än Asus.
Att Emil sedan skriver

Citat:

är kortet nästan nere på samma nivå som MSI Radeon R9 280X Gaming, en av de tystaste prestandamodellerna som någonsin passerat testlabbet.

i recensionen för R9 290x med eftermarknadskylare talar väl lite för sig själv också!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Verkar som MSI kortet verkar vara bra om man ställer ner fläktkurvan manuellt?

MSI Kortet

Fördelar:

Mycket effektiv och tyst kylare
Förhållandevis energisnålt

Nackdelar:

Spoltjut under belastning för testexemplaret
Dyrare än instegsmodellerna
Ingen möjlighet till spänningshöjning

Asus

Fördelar:

Mycket effektiv och tyst kylare
Bra överklockning för testexemplaret
Möjlighet till spänningshöjning
Förhållandevis energisnålt

Nackdelar:

Dyrare än instegsmodellerna

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Verkar som MSI kortet verkar vara bra om man ställer ner fläktkurvan manuellt?

MSI Kortet

Fördelar:

Mycket effektiv och tyst kylare
Förhållandevis energisnålt

Nackdelar:

Spoltjut under belastning för testexemplaret
Dyrare än instegsmodellerna
Ingen möjlighet till spänningshöjning

Asus

Fördelar:

Mycket effektiv och tyst kylare
Bra överklockning för testexemplaret
Möjlighet till spänningshöjning
Förhållandevis energisnålt

Nackdelar:

Dyrare än instegsmodellerna

Ska du inte klocka, så låter msi inte som ett dåligt kort Som sagt går ju utan problem att göra fläktprofil i MSi afterburner t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

7970 Ghz Edition, ja, inte normala. Dessutom så får du vissa 280X kort - t.ex. MSI 280X - för en billigare peng än du får ett 7970 Ghz, ca 150 kr billigare enligt prisjakt.
(Gigabyte's kort är ännu billigare men deras 280X kort är som bekant riktigt dåligt så jag räknar inte det).

Ja fast nu köpte jag mitt 7970 för en väldigt billig peng av en privatperson. Och EK blocket ingick i priset.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska du inte klocka, så låter msi inte som ett dåligt kort Som sagt går ju utan problem att göra fläktprofil i MSi afterburner t.ex.

Jag är villig att betala för Asus kortet om det skulle vara bättre ändå

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Jag är villig att betala för Asus kortet om det skulle vara bättre ändå

Tror kvalitetsskillnaden inte är så stor mellan korten. Så du skulle nog bli lika nöjd med båda. Annars finns detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266018 vad jag hört har den riktigt bra kylare och min polare har 7970 med en liknande kylare. Den är tyst.

Vet någon tråd dom har upp detta, exakt om ljust vilket kort som är tystas. Men kommer inte ihåg vad den heter just nu. Sapphire är AMD´s typ egna leverantör av grafikkort (alltså dom gör endast grafikkort från amd).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror kvalitetsskillnaden inte är så stor mellan korten. Så du skulle nog bli lika nöjd med båda. Annars finns detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2266018 vad jag hört har den riktigt bra kylare och min polare har 7970 med en liknande kylare. Den är tyst.

Vet någon tråd dom har upp detta, exakt om ljust vilket kort som är tystas. Men kommer inte ihåg vad den heter just nu. Sapphire är AMD´s typ egna leverantör av grafikkort (alltså dom gör endast grafikkort från amd).

Har valt MSI kortet

Listan ser ut såhär nu med alla saker jag ska beställa

Bra eller anus?

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Har valt MSI kortet

Listan ser ut såhär nu med alla saker jag ska beställa

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6452159-00.png

Bra eller anus?

inte anus i alla fall Snarare smak och plånbok mer som bestämmer vilket som blir bäst Nästan obefintlig skillnad mellan tillverkarna (om man kör utan klock och sånt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

inte anus i alla fall Snarare smak och plånbok mer som bestämmer vilket som blir bäst Nästan obefintlig skillnad mellan tillverkarna (om man kör utan klock och sånt).

Bra

Kylaren rekommenderade en i en annan tråd jag har så kommer välja den istället för Cooler Master Hyper 212 EVO

Han rekommenderade även att byta från en 8350 till en 8320 och spara några hundra då det är nästan ingen skillnad och man kan gå in i Biosen och fixa lätt så den går i 4ghz som 8350 gör

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Bra

Kylaren rekommenderade en i en annan tråd jag har så kommer välja den istället för Cooler Master Hyper 212 EVO

Han rekommenderade även att byta från en 8350 till en 8320 och spara några hundra då det är nästan ingen skillnad och man kan gå in i Biosen och fixa lätt så den går i 4ghz som 8350 gör

EVO är väll ok. kör på noctua nu men är mer ljud än tempskillnad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har ett sådant kort spelar BF4 mycket nöjd

Visa signatur

gigabyte GA-MA790GPT-UD3H, AMD AM3, bios F4j/Coolmaster 620w/AMD Phenom II X6 1100T/ASUS RADEON R9280X-DC2T-3GD5 TOP 3GB/Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9/Samsung 21,6" LCD Syncmaster P2270/Samsung SSD Basic 840-Series 250GB,/Win 8.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

EVO är väll ok. kör på noctua nu men är mer ljud än tempskillnad.

Du vet ej hur denna presterar som en annan rekommenderade?

https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Sen är det värt att byta till en 8320 istället?

Skrivet av bjornaskim:

Har ett sådant kort spelar BF4 mycket nöjd

Låter kanon!