Permalänk
Avstängd

Mantle sämre fps

Hej!

Laddade ner nyaste Catalyst idag och körde mantle i BF4.
Aktiverade det i menyen inuti spelet, men jag ligger runt 40-50 fps på allt Ultra, specs i sign.
Har innan legat runt 80fps

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligarne:

Hej!

Laddade ner nyaste Catalyst idag och körde mantle i BF4.
Aktiverade det i menyen inuti spelet, men jag ligger runt 40-50 fps på allt Ultra, specs i sign.
Har innan legat runt 80fps

Okej...
Gå tillbaka till dom gamla drivrutinerna då.

Permalänk
Skrivet av hemligarne:

Hej!

Laddade ner nyaste Catalyst idag och körde mantle i BF4.
Aktiverade det i menyen inuti spelet, men jag ligger runt 40-50 fps på allt Ultra, specs i sign.
Har innan legat runt 80fps

Jag fick mer med mitt

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Mantle är experimentellt, det är inte redo för riktig release ännu. Alla reslutat ska tas med en handfull salt. Använd bara mantle om du vill testa och tycker det är kul att försöka felsöka och lösa optimerings problem. Om detta inte är din grej håll dig till DirectX tills Mantle är klart.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

Du kanske har installerat den på fel sätt. Man kanske måste rensa den gamla versionen först. Jag tänker själv göra en helt ren installation av Windows 8.1 innan jag provar Mantle.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Mantle ger sämre fps på min HD 6850. Vad är det för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Mantle ger sämre fps på min HD 6850. Vad är det för fel?

För att mantle inte supportar ditt grafikkort.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Jag kommer också gå till baka till drivaren jag hade förut. Nya 14.1 drivaren bara buggar för mig. Körde jag 1920x1080 med gammla drivaren i bf4 så hade jag ca 150-200 fps och nu med 14.1 drivaren ca 70 fps med mantle eller direktx i bf4.

Sen ska vi inte tala om alla Kracher som varit med mantle för mig.

Ps kör med CF 290 glömde säga det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Du kanske har installerat den på fel sätt. Man kanske måste rensa den gamla versionen först. Jag tänker själv göra en helt ren installation av Windows 8.1 innan jag provar Mantle.

Exakt så gjorde jag, la den uppepå den gamla som man brukar kunna göra med nya drivrutiner o allt vart bara skit
Avinstallerade sedan på ett korrekt sätt helt o hållet o la sedan på 14.1 igen, sedan fungerade den som tänkt. Har inget att klaga på alls. ännu i alla fall.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Kan man kräva att det ska flyta perfekt när det är första utgåvan av Mantle och dessutom i beta stadiet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wowholypriest:

Exakt så gjorde jag, la den uppepå den gamla som man brukar kunna göra med nya drivrutiner o allt vart bara skit
Avinstallerade sedan på ett korrekt sätt helt o hållet o la sedan på 14.1 igen, sedan fungerade den som tänkt. Har inget att klaga på alls. ännu i alla fall.

Jag tänkte att jag skulle leva som jag lär och göra allting helt rätt, så jag gjorde en helt ren installation av Windows 8.1 som jag sedan installerade allt på. När jag efter fyra timmar väl var klar gick jag in i BF4 och försökte gå in på Options. Detta gav mig bara Battlefield 4 has stopped working. Så ja ... det är min enda erfarenhet av Mantle hittills.

EDIT: Med det ena grafikkortet urplockat (räckte inte att ha CrossFire inaktiverat) och något annat trick som jag inte kommer ihåg fick jag det att fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Läste en annan tråd där en person hade samma problem. Testa stänga av det inbyggda grafikkortet, det hade löst problemet för den andra personen.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligarne:

Hej!

Laddade ner nyaste Catalyst idag och körde mantle i BF4.
Aktiverade det i menyen inuti spelet, men jag ligger runt 40-50 fps på allt Ultra, specs i sign.
Har innan legat runt 80fps

Finns en del som rättat till det med att avaktivera igpu i bios om man har en Intel-processor.

Du måste även starta om spelet bär du växlar mellan mantel och directx.

Och som andra redan skrivit så måste man avinstallera alla gamla drivrutiner till grafikkortet med ett tredjepartsprogram (typ driversweeper eller något sådant, vet ej exakt vilket/vad det heter)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag kommer också gå till baka till drivaren jag hade förut. Nya 14.1 drivaren bara buggar för mig. Körde jag 1920x1080 med gammla drivaren i bf4 så hade jag ca 150-200 fps och nu med 14.1 drivaren ca 70 fps med mantle eller direktx i bf4.

Sen ska vi inte tala om alla Kracher som varit med mantle för mig.

Ps kör med CF 290 glömde säga det.

Stödet för crossfire är inte perfekt än!

Permalänk

Det funkade bättre för mig när ja startade om datorn, gick frång 75 fps till 90-100 på ultra 1080p

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Jag tänkte att jag skulle leva som jag lär och göra allting helt rätt, så jag gjorde en helt ren installation av Windows 8.1 som jag sedan installerade allt på. När jag efter fyra timmar väl var klar gick jag in i BF4 och försökte gå in på Options. Detta gav mig bara Battlefield 4 has stopped working. Så ja ... det är min enda erfarenhet av Mantle hittills.

Du verkar inte heller vara den enda. Kom ihåg att drivrutinen är i Beta så mycket kan hända.

Skrivet av Jazz 1-up:

Ni har båda fel, och båda rätt; språk baseras inte på regler.

Säg det till det svenska utbildningssamhället som lär ut grammatik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

verkar få som läser vad dom skriver om drivrutinen utan bara installerar rakt av, står klart och tydligt att alla gamla rester från förra catalyst måste bort först. En reboot på det sen in med nya och en ny reboot.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

verkar få som läser vad dom skriver om drivrutinen utan bara installerar rakt av, står klart och tydligt att alla gamla rester från förra catalyst måste bort först. En reboot på det sen in med nya och en ny reboot.

Läsa instruktioner?
Ta till sig information?

Ställer du inte lite för höga krav nu...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Finns en del som rättat till det med att avaktivera igpu i bios om man har en Intel-processor.

Du måste även starta om spelet bär du växlar mellan mantel och directx.

Och som andra redan skrivit så måste man avinstallera alla gamla drivrutiner till grafikkortet med ett tredjepartsprogram (typ driversweeper eller något sådant, vet ej exakt vilket/vad det heter)

Skickades från m.sweclockers.com

Krävs inget 3 partsprogram,det heter kontrollpanel-lägg till ta bort program.Det funkade i mitt win 8.1 utan problem.Och jag fick en fantastisk boost i bf4 med crossfire påslaget:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Krävs inget 3 partsprogram,det heter kontrollpanel-lägg till ta bort program.Det funkade i mitt win 8.1 utan problem.Och jag fick en fantastisk boost i bf4 med crossfire påslaget:)

Vad bra då är det ju ännu enklare:-) jag bara skrev vad jag läst från andra:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

ca 10fps bättre samt funkar allmänt bättre i 5040x1050 för mig med 125fps limit.
Mantle helt klart ett lyft

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Krävs inget 3 partsprogram,det heter kontrollpanel-lägg till ta bort program.Det funkade i mitt win 8.1 utan problem.Och jag fick en fantastisk boost i bf4 med crossfire påslaget:)

Kan lämna kvar vissa registry filer som kan orsaka problem, därför är det säkrar att köra en Driversweep. Dock är det långt från nödvändigt större delen av tiden, men får man problem är det något man borde prova.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

När det gäller vid byten av drivrutiner så skall man ALLTID att boota in i Safemode, köra igång Drivesweeper. Ställa in så att Windows inte installerar updates automatiskt m.m

Har alltid funkat, och troligtvis så måste folk säkerligen göra det för att byta till Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Läsa instruktioner?
Ta till sig information?

Ställer du inte lite för höga krav nu...

Jo, det ska såklart vara en illusterad power point instruktion
så slipper kanske man slipper läsa allt bölande om hur kassa Amd i framtiden.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Hjälpsam

Testa att klocka CPU:n lite mindre.
#14350900
Verkar lite konstigt, jag vet, men kan ju vara värt att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philippk:

När det gäller vid byten av drivrutiner så skall man ALLTID att boota in i Safemode, köra igång Drivesweeper. Ställa in så att Windows inte installerar updates automatiskt m.m

Har alltid funkat, och troligtvis så måste folk säkerligen göra det för att byta till Mantle.

Nejdå jag gjorde precis som jag skrev igårkväll och det gav en rejäl boost för mig som kör crossfire i bf4:)
På 3 timmar fick jag battlefield har slutat att funka 2 gånger så det var inte så farligt jämfört med tidigare beta där det knappt gick att spela med crossfire på:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift