Permalänk
Medlem

Val av tryckluft

Hejsan!

Jag måste verkligen rengöra min Macbook Pro och kollar då på tryckluft. Både Inet och Webhallen har detta, liksom Kjell, men vilken är bäst? Kjell är billigast och har munstycke, Inet har munstycke men ska lukta illa och Webhallen verkar inte ha ett munstycke (eller?). Någon som kan komma med råd?

Permalänk
Medlem

Luft som luft.
Själv kör jag den från Inet och tycker inte den luktar illa alls.
Ta den som du själv känner komma funka bäst för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch1p:

Luft som luft.
Själv kör jag den från Inet och tycker inte den luktar illa alls.
Ta den som du själv känner komma funka bäst för dig.

Jo, det är klart. Vad tror du kan vara grejen med att den du har sägs lukta? Konstig gas? Är någon av de tre jag nämnde direkt skadliga för komponenterna om de "används fel"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jo, det är klart. Vad tror du kan vara grejen med att den du har sägs lukta? Konstig gas? Är någon av de tre jag nämnde direkt skadliga för komponenterna om de "används fel"?

Det är säkert drivgasen som luktar illa.
Inte vart jag har märkt på någon av mina datorer (Har använt dom "fel" så det har hamnat lite vätska på komponenter och kretsar) men har aldrig haft någon ström i samtidigt
Låt prylarna "luft torka" en stund när du är klar, så om det råkar komma lite vätska så dunstar det relativt snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch1p:

Det är säkert drivgasen som luktar illa.
Inte vart jag har märkt på någon av mina datorer (Har använt dom "fel" så det har hamnat lite vätska på komponenter och kretsar) men har aldrig haft någon ström i samtidigt
Låt prylarna "luft torka" en stund när du är klar, så om det råkar komma lite vätska så dunstar det relativt snabbt

Ahkej Lite skeptisk till det här att Inets luft ska lukta. Tack i alla fall.

Permalänk
Medlem

Inets är extremt överdyr.
Dubbla priset, knappast värt det.

Permalänk
Medlem

köp en sån här så blir det bara en engångs kostnad http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1100w-200055

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inets är extremt överdyr.
Dubbla priset, knappast värt det.

Tänker du på Kjells då?

Skrivet av bobomajs:

köp en sån här så blir det bara en engångs kostnad http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1100w-200055

Oj, 800 är en del att slunga ut! Du tror inte en burk på 400 ml klarar ett par omgångar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tänker du på Kjells då?

Oj, 800 är en del att slunga ut! Du tror inte en burk på 400 ml klarar ett par omgångar då?

Vilken som helst för 49kr lr mindre.

Finns många butiker som tar mindre, sök på prisjakt.

Kompressor kör jag dock, den han länkade på jula.

Visst för 700kr får du 14 burkar tryckluft 400ml.
Det varar ju rätt länge.

Fast en kompressor håller ju långt längre.
Sen behöver man aldrig tänka på att snåla, utan man kan bara blåsa på.
+ Trycket är betyyyydligt högre än burk

Permalänk
Medlem

Luft som luft (ingen drivgas, bara stillastående luft under tryck som lätt kan få en lite unken lukt). Men en annan stor fördel med en kompressor är att den inte blir för kall för att hålla i efter en halv omgång (ska köpa en sån från Jula själv).

Kör du ändå på burkarna så tänk på att INTE luta burken. Då kan det komma ut kondensvatten. Vattnet i sig saknar salter och joner och är i princip ofarligt för icke strömsatta komponenter. Men chansa inte, skit både har hänt och kommer att hjända. Det kan vi räkna med. Be hellre en polare hjälpa till och hålla datorn i behövliga vinklar medans du sköter burken i stående läge.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vilken som helst för 49kr lr mindre.

Finns många butiker som tar mindre, sök på prisjakt.

Kompressor kör jag dock, den han länkade på jula.

Visst för 700kr får du 14 burkar tryckluft 400ml.
Det varar ju rätt länge.

Fast en kompressor håller ju långt längre.
Sen behöver man aldrig tänka på att snåla, utan man kan bara blåsa på.
+ Trycket är betyyyydligt högre än burk

Skrivet av LoseMyMind:

Luft som luft (ingen drivgas, bara stillastående luft under tryck som lätt kan få en lite unken lukt). Men en annan stor fördel med en kompressor är att den inte blir för kall för att hålla i efter en halv omgång (ska köpa en sån från Jula själv).

Kör du ändå på burkarna så tänk på att INTE luta burken. Då kan det komma ut kondensvatten. Vattnet i sig saknar salter och joner och är i princip ofarligt för icke strömsatta komponenter. Men chansa inte, skit både har hänt och kommer att hjända. Det kan vi räkna med. Be hellre en polare hjälpa till och hålla datorn i behövliga vinklar medans du sköter burken i stående läge.

Lutar mot en sådan här. Jag äger andra produkter av märket Peach och omdömen ser okej ut på Netonnet (ser ut att vara samma produkt fast 20kr dyrare). Någon som har erfarenheter av den? Borde heta Peach PA100. Det är aldrig någon risk att dessa skulle frysa komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Lutar mot en sådan här. Jag äger andra produkter av märket Peach och omdömen ser okej ut på Netonnet (ser ut att vara samma produkt fast 20kr dyrare). Någon som har erfarenheter av den? Borde heta Peach PA100. Det är aldrig någon risk att dessa skulle frysa komponenterna?

Jag har testat den flera gånger, inga problem så länge man håller den upprätt som sagts tidigare i tråden. Använd både till dator, tangentbord och annat smått

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Inaktiv

Den billigaste. Det är luft i en burk. Jag har prova både från kjell och biltema och det kommer luft ur dem.

Ska du frysa komponenter skall du minsann spruta på bra länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Jag har testat den flera gånger, inga problem så länge man håller den upprätt som sagts tidigare i tråden. Använd både till dator, tangentbord och annat smått

Skrivet av anon81912:

Den billigaste. Det är luft i en burk. Jag har prova både från kjell och biltema och det kommer luft ur dem.

Ska du frysa komponenter skall du minsann spruta på bra länge...

Då får vi hoppas att Macen inte kommer gnälla då, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borgona:

Då får vi hoppas att Macen inte kommer gnälla då, tack!

Tänk på att ha den avstängd när du kör, för säkerhets skull. Låt den torka i ~10 sekunder efteråt också. Det kan följa med lite drivgas (som avdunstar direkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tänk på att ha den avstängd när du kör, för säkerhets skull. Låt den torka i ~10 sekunder efteråt också. Det kan följa med lite drivgas (som avdunstar direkt)

Exakt, tack, men batteri får vara kvar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borgona:

Exakt, tack, men batteri får vara kvar?

Sure, stäng av datorn helt iaf, inte sleep eller vad macar nu gör. Du skall väl bara blåsa i fläkthålen antar jag, inte runt på alla kretskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Sure, stäng av datorn helt iaf, inte sleep eller vad macar nu gör. Du skall väl bara blåsa i fläkthålen antar jag, inte runt på alla kretskort?

Tja, fläkt såklart. I en video verkade personen även blåsa på vad jag tror var moderkortet.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jo, det är klart. Vad tror du kan vara grejen med att den du har sägs lukta? Konstig gas? Är någon av de tre jag nämnde direkt skadliga för komponenterna om de "används fel"?

Jag har använt den på kjell för 49 kronor och funkar bra. Se bara till så att du inte håller den nertryckt utan dutta lätt för annars blir det iskallt och verkar skapa någon slags kondens eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

Jag har använt den på kjell för 49 kronor och funkar bra. Se bara till så att du inte håller den nertryckt utan dutta lätt för annars blir det iskallt och verkar skapa någon slags kondens eller liknande

Ska vara försiktig, tack! Har du använt den på Mac? Några råd/tips?

Permalänk
Skrivet av borgona:

Ska vara försiktig, tack! Har du använt den på Mac? Några råd/tips?

Nope bara på PC men ska väl inte vara någon större skillnad bara som sagt, spruta inte för länge varje gång och testa på papper först kanske så du vet att du gör rätt! och skaka den inte, det står på burken men det är inte alltid man läser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

Nope bara på PC men ska väl inte vara någon större skillnad bara som sagt, spruta inte för länge varje gång och testa på papper först kanske så du vet att du gör rätt! och skaka den inte, det står på burken men det är inte alltid man läser det

Tack, ska köpa snart!

Permalänk
Medlem

En sak till: Spärra fläkten med nått trubbigt så att den inte spinner på med full fart. Fläktarna ogillar att snurra snabbare än vad dom är tänkta till.

När du är klar med rengöringen kan du vända burken uppochner och spraya någon ovetandes kamrat i baken. 1. Dom hoppar rätt högt när dom inte är beredda (ser kul ut). 2. Dom springer runt en stund och gnäller på att det är kallt i baken (låter kul).

Chefen tog en burk i sommras och la mot magen under tröjan. Riktade munstycket neråt och tröck på avtryckaren. Burken blev kall och kylde ner hans mage, men han tänkte inte på all skitkall kondens som sprutade rakt ner i byxan och kylde ner hela skrevet. Han hoppade självframkallat runt en stund och svor över frysta kulor.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |