kyla ner sina r9 290 kort med vatten. tips och råd ?

Permalänk
Medlem

kyla ner sina r9 290 kort med vatten. tips och råd ?

Har suttit och kollat runt på vattenkylning till mina dubbla 290 r9 kort ett tag nu, men då funderar jag om en enkel 280 radiator blir nog? ( har redan kylning till cpun )

så räcker en radiator till att kyla dessa grafikkort? ( bygger i ett nzxt tempest evo chassi )

Tack o hej leverpastej.

Visa signatur

Asus GENE VI - 16gb hyperx beast 2400mhz - 120gb ssd - 2x 500gb hdd från wd - dubbla r9 290msi kort. - 4770k i7 cpu 850 w hale nätagg från nzxt , och allt är byggt i en nzxt tempest evo låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollen:

Har suttit och kollat runt på vattenkylning till mina dubbla 290 r9 kort ett tag nu, men då funderar jag om en enkel 280 radiator blir nog? ( har redan kylning till cpun )

så räcker en radiator till att kyla dessa grafikkort? ( bygger i ett nzxt tempest evo chassi )

Tack o hej leverpastej.

Beror på vilken temp du vill att dom ska ha och/eller om du ska kunna överklocka dom. Men med stock inställningar så går det säkert fin fint (Du borde även kunna klocka dom)

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Beror på vilken temp du vill att dom ska ha och/eller om du ska kunna överklocka dom. Men med stock inställningar så går det säkert fin fint (Du borde även kunna klocka dom)

Jadu jag vill väl satsa på 50-60 grader iaf så man slipper värma upp hela lägenheten när dom är under load som det är nu med stock fläkten..
Sen så är jag inte så mycket för att överklocka mina delar för jag finner aldrig nån nytta..brukar bara vara för lätt i plånboken o köpa nytt när delarna blir trötta xD!

Visa signatur

Asus GENE VI - 16gb hyperx beast 2400mhz - 120gb ssd - 2x 500gb hdd från wd - dubbla r9 290msi kort. - 4770k i7 cpu 850 w hale nätagg från nzxt , och allt är byggt i en nzxt tempest evo låda.

Permalänk
Medlem

Datorn kommer avge mer värme om du vattenkyler så det problemet råder du inte bot på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollen:

Jadu jag vill väl satsa på 50-60 grader iaf så man slipper värma upp hela lägenheten när dom är under load som det är nu med stock fläkten..
Sen så är jag inte så mycket för att överklocka mina delar för jag finner aldrig nån nytta..brukar bara vara för lätt i plånboken o köpa nytt när delarna blir trötta xD!

Du värmer upp lägenheten lika mycket med vattenkylning. Grafikkortet slutar ju inte generera värme bara för att du vattenkyler det!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Du värmer upp lägenheten lika mycket med vattenkylning. Grafikkortet slutar ju inte generera värme bara för att du vattenkyler det!

nä men dom sitter inte utger samma 95c värme om du vatten kyler.

Visa signatur

Asus GENE VI - 16gb hyperx beast 2400mhz - 120gb ssd - 2x 500gb hdd från wd - dubbla r9 290msi kort. - 4770k i7 cpu 850 w hale nätagg från nzxt , och allt är byggt i en nzxt tempest evo låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollen:

nä men dom sitter inte utger samma 95c värme om du vatten kyler.

Jag råder dig att läsa termo på KTH om du inte vill lyssna till vad tidigare talare har att säga. Den totala mängden energi som avges från korten ut i luften kommer vara densamma. Det ända som talar för att korten skulle avge mindre är att komponenterna läcker mindre då de körs svalare vilket betyder lägre förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollen:

Har suttit och kollat runt på vattenkylning till mina dubbla 290 r9 kort ett tag nu, men då funderar jag om en enkel 280 radiator blir nog? ( har redan kylning till cpun )

så räcker en radiator till att kyla dessa grafikkort? ( bygger i ett nzxt tempest evo chassi )

Tack o hej leverpastej.

Jag kör med en 420 rad samt en 360slim till en 3770 samt 2st 290s. I stock vid mining på Max går de i ca 52 grader med min D5 pump på steg 2 samt 3 fläktar på varje radiator i runt 700-900 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Jag råder dig att läsa termo på KTH om du inte vill lyssna till vad tidigare talare har att säga. Den totala mängden energi som avges från korten ut i luften kommer vara densamma. Det ända som talar för att korten skulle avge mindre är att komponenterna läcker mindre då de körs svalare vilket betyder lägre förbrukning.

Dock så kan du få "lokalt" högre upplevd temperatur då luften har mindre tid att sprida sig och avge värmen om utblåsluften är högre temp.

Permalänk

Jag kör med en 480+360+140 raddar som kyler en 4770K och två 290 i cf. Korten ligger på ca 42 grader i load och cpu på 60 grader på en 4.5 ghz överklock o volt på 1.300.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 240 rad, och kyler CPU + mitt ena 290X. Det håller runt 34 grader idle och 58 grader fulload i Furmark @ 1160 core/1450 mem 1.278V.

Så som nämnt om du inte överklockar borde du klara dig fint tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollen:

nä men dom sitter inte utger samma 95c värme om du vatten kyler.

Att korten inte håller 95 grader innebär inte att de helt plötsligt slutar avge den mängd värme de en gång gjorde. Det är bara så att du avleder den bort från kortet bättre. Men energin finns (och avges) ifrån det varma vattnet istället. Kanb kanske upplevas som lite "mjukare" uppvärmning, som när du kör vattenradiuatorer istället för el. Men värmen sprids i ditt rum ändå.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Dock så kan du få "lokalt" högre upplevd temperatur då luften har mindre tid att sprida sig och avge värmen om utblåsluften är högre temp.

Absolut, om du använder 290s stockkylares utblås som hårfön Då datorn i de flesta fallen står på golvet och med utblåset riktat bort från dig tror jag dock inte det kommer spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara så att du behöver få ner temperaturen på rummet är det enda alternativet att avleda värmen från rummet. Det enda du gör med vattenkylning är att mer effektivt/snabbare flytta bort värmen från grafikkortet.

Antingen från du blåsa ut värmen genom ett fönster, blåsa in i husets/lägenhetens frånluft, eller värmeväxla ner det i avloppet.

Vattenkylning är ett bra sätt att få ner ljudnivån, samtidigt som du kan överklocka rätt rejält, med det gör inga underverk.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jo nu är jag med i svängarna igen , var ganska trött när jag läste allt och min tanke kraft var borta. men jag förstår vad ni menar.

Men så en radiator med dubbla 140 fläktar ska klarar dubbla 290s utan att dom ska bli så varma ?:)

Visa signatur

Asus GENE VI - 16gb hyperx beast 2400mhz - 120gb ssd - 2x 500gb hdd från wd - dubbla r9 290msi kort. - 4770k i7 cpu 850 w hale nätagg från nzxt , och allt är byggt i en nzxt tempest evo låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollen:

Jo nu är jag med i svängarna igen , var ganska trött när jag läste allt och min tanke kraft var borta. men jag förstår vad ni menar.

Men så en radiator med dubbla 140 fläktar ska klarar dubbla 290s utan att dom ska bli så varma ?:)

Ja, en 280mm radiator borde vara nog för två stycken 290s. Dock beror det självklart på vad du siktar på. Om det är låg ljudnivå så behöver du en radiator med låg FPI. Om det är optimala temperaturer du siktar på och ljudnivå inte är ett problem behöver du en radiator med hög FPI. Finns flertal recensioner och tester som du kan hitta med lite googlande. Kolla dock denna hemsida, väldigt informativ inom statistik och har väldigt bra tester.

http://martinsliquidlab.org/2012/04/14/360-radiator-shootout-...

Sen beror det också på vad för fläktar du tänker använda, tänk på att du ska ha högt statiskt tryck. Inom 140mm fläktar har jag inte riktigt koll på vad som har högt statiskt tryck, men tror Martinsliquidlab har ett par tester på det. Kom ihåg att inte gå efter tillverkarens specifikationer eftersom dom alla använder olika sätt att mätta.

http://martinsliquidlab.org/2010/12/10/r7-140mm-fan-testing-o...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Frollen:

Har suttit och kollat runt på vattenkylning till mina dubbla 290 r9 kort ett tag nu, men då funderar jag om en enkel 280 radiator blir nog? ( har redan kylning till cpun )

så räcker en radiator till att kyla dessa grafikkort? ( bygger i ett nzxt tempest evo chassi )

Tack o hej leverpastej.

http://www.sweclockers.com/galleri/11099-corsair-carbide-300r...

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)