Permalänk
Medlem

Problem med extern skärm!

Hej!

Tidigare har jag kört min externa skärm (samsung, 24tum, 4 år gammal) på 1920x1200 och nu har jag precis köpt ny dator

http://www.komplett.se/acer-aspire-v5-573g-156-fhd-matt/80381...

Såg nu att det står 1280x720 i specifikationerna, innebär det att jag aldrig kommer kunna få bättre upplösning än så? Vill gärna ha tillbaka mina 1920x1200 på min externa skärm!

Idag körs externa skärmen genom en VGA-HDMI adapter, kan det vara därför det strular? På komplett stod det att det skulle finnas VGA-uttag men nu har de ändrat o de fick därmed skicka en adapter till mig.
Finns det någon annan lösning?

Mvh

Permalänk

de specifikationerna är väll för skärmen på den bärbara datorn?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

de specifikationerna är väll för skärmen på den bärbara datorn?

Det står ju Display upplösning 1920x1080 Full HD och på Bildupplösningar står det ju 1280x720, så jag antog att Display är för laptopskärmen och Bildupplösningen är för externa skärmar?

Någon som vet en lösning?

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att det är den inbyggda webbkameran som har en bildupplösning på 1280x720.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag tolkar det som att det är den inbyggda webbkameran som har en bildupplösning på 1280x720.

Okej! Möjligt att det är så men när jag väljer upplösning på min externa skärm kan jag bara välja 1280x720 som högsta. Alltså blir sjukt less om jag spenderat 11k på en laptop som en inte ens klarar av en bra upplösning på min externa skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolle11:

Okej! Möjligt att det är så men när jag väljer upplösning på min externa skärm kan jag bara välja 1280x720 som högsta. Alltså blir sjukt less om jag spenderat 11k på en laptop som en inte ens klarar av en bra upplösning på min externa skärm.

Verkar som att du har rätt!

Citerat från denna reviewen

Smartphones or wireless speakers can be connected via high-speed Bluetooth 4.0 and you can make video calls via the integrated webcam with a resolution of 1280x720 pixels.

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208...

Är det adaptern som spökar till det?

Permalänk
Avstängd

Det är webbkameran som har den upplösningen, att du bara kan använda samma upplösning på din externa skärm är ju bara en slump.

Mest troligt adaptern som cappar upplösningen, det är ju trots allt omvandling av analog till digital signal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det är webbkameran som har den upplösningen, att du bara kan använda samma upplösning på din externa skärm är ju bara en slump.

Mest troligt adaptern som cappar upplösningen, det är ju trots allt omvandling av analog till digital signal...

Satt o pillade lite o hittade en knappt som hette visa alla lägen och där kunde jag ändra upp till 1920x1080 men sen åkte jag o handlade och när jag kom tillbaka hittade datorn skärmen "syncmaster" tidigare stod det enbart VGA-HDMI och nu så fungerar upplösningen 1920x1200!

Stort tack för hjälpen!

Tråden kan låsas!