Laptop påstår att den får för lite ström

Permalänk
Medlem

Laptop påstår att den får för lite ström

Hej!
Min laptop HP Pavilion dv6-7010eo klagar på att den får för lite ström ur adaptern, och att detta påverkar prestandan.
Jag har märkt av att när jag lirar ett spel så flyter det på bra, men sporadiskt (5-10 sek intervall) så dyker FPSen ner i en sekund och upp igen.
Lirar men CS är det omöjligt så att säga.

Jag googlade på problemet och upptäckte att felmeddelandet måste stämma, för om jag i energiinställningarna låter processorn gå på 100% i batteridrift och sedan drar ut strömkabeln så försvinner problemen.
Jag lirade i en 10 min på bara batteri och kopplade in strömkabeln; nu står det "anslutet men laddas inte", och skiftar då och då till "anslutet och laddas", och batteriet laddar riktigt långsamt. Jag kan dock köra datorn utan batteri felfritt.

Nu är frågan om jag måste köpa en ny strömadapter, eller går det att lösa via mjukvara?
Nuvarande strömadapter följde med datorn; 90W / 19v / 4,74A. Produkt PPP012L-E
Jag kan ingenting om ström, så borde jag köpa en "starkare" adapter?

Tacksam på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade liknande problem och klev upp från en 120W adapter till 180W. Då försvann problemet. Fast jag tror att mitt problem lika gärna kan ha varit att 120W adaptern inte lämnade 120W, det var nämligen en tredjeparts adapter.

Edit: Har den inte varit så här från början så kan man kanske också misstänka att det är något fel på batteriet. Hur mycket drift får du ut ur batteriet om du kör på bara det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!