Permalänk
Medlem

Dator vibrerar?

Hej, för en vecka sen så byggde jag ihop datorn, och jag har märkt att den vibrerar så att man hör den på undervåningen. Vad skulle detta kunna bero på? Den vibrerar inte något speciellt i rummet där jag sitter, det är bara där nere man hör datorn.

Delar:
i5 4670K
Nvidia Geforce GTX 780
Corsair CX 750 W
Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM
Samsung 840 EVO Basic 250GB SSD
Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
ractal Design Define R4

Permalänk
Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk

Haft liknande i ett R4 vilket visade sig var en av de mekaniska HDD som lät, åtgärdades genom att lossa på skruvarna något, de var lite för hårt spända. Men om man hör det genom golv/väggar så tror jag knappast det är HDD. Men kolla tråden ovan så kanske du känner igen ditt problem.

Permalänk

Har också ett R4 chassi som vibrerade. Tog en lång stund innan jag hittade felet och lokaliserade det också bland HDD-dockan.
Så jag skruvade bort den övre delen av hårddiskburen, sedan slutade vibrationerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Jag hade samma i mitt gamla skit-NZXT och något nätagg. Brummade till nedanvåningen men jag själv hörde inget.

Kan vara allt möjligt, men sätt datorn på något tyg eller något så blir du väl av med det i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Hej, för en vecka sen så byggde jag ihop datorn, och jag har märkt att den vibrerar så att man hör den på undervåningen. Vad skulle detta kunna bero på? Den vibrerar inte något speciellt i rummet där jag sitter, det är bara där nere man hör datorn.

Delar:
i5 4670K
Nvidia Geforce GTX 780
Corsair CX 750 W
Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM
Samsung 840 EVO Basic 250GB SSD
Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz
ractal Design Define R4

Kan vara HDD:n, precis som folk skrivit. Prova att starta datorn med strömkabeln till hårddisken utdragen och se om vibrationerna kvarstår.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world
Those who understand binary and those who don't

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ut min HDD och då blev det inga vibrationer alls.. nu är bara frågan hur jag ska fixa detta? Jag provade även att lossa på skruvarna men det gjorde inte särskilt mycket, jag satte även upp datorn en halvmeter på en liten trä låda/skåp vilket gjorde liten skillnad. Men jag har helst inte datorn uppe där :S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Macke252:

Jag kopplade ut min HDD och då blev det inga vibrationer alls.. nu är bara frågan hur jag ska fixa detta? Jag provade även att lossa på skruvarna men det gjorde inte särskilt mycket, jag satte även upp datorn en halvmeter på en liten trä låda/skåp vilket gjorde liten skillnad. Men jag har helst inte datorn uppe där :S

Isolera vibrationer precis som man isolerar ljud (vibrationer).
Ha mjukt/hårt/mjukt i olika lager. T ex lägg möbeltassar under chassit, fäst hårddisken i elastiska band eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade också detta problem, HDDn som spökade, fixa några gummiskydd för att dämpa vibrationerna.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Inaktiv

Har också en som vibrerar men det går inte att göra något åt, den är defekt.

Permalänk
Medlem

Har själv en R4 och råkade ut för samma sak, som många skrivit är det nog hårddiskarna.

Samma sak hände med min förra låda, Silverstone Raven, chassit vibrerade så mycket så man kunde se det, men det visade sig att ett blad på ena 140 fläkten i botten hade gått av så när fläkten var igång satte det hela chassit i gungning... lite komiskt ändå.