Hur viktigt med modem i första telejack?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt med modem i första telejack?

Hur viktigt är det att man har modemet kopplat till första telejacket?
Jag har ingen telefon eller något kopplat till de andra telejacken.
Om telefonjacken är seriekopplade ska det väl inte de hända något om man man tar 2:a eller 3:e?
Har jag rätt?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om du inte använder något av jacken före så bör det fungera, förutsatt att de har god kontakt.

Det är en brytare i varje jack som avskiljer signalen mellan in och ut på jacket när tungan på telefonpluggen förs in, om de brytarna inte har full kontakt kanske du får lägre hastighet..

Det är väl bara att se hur det fungerar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Det största problemet brukar vara att du måste ha filtret i förstajacket för att inte få störningar av telefonen, är det bra ledningar i huset så påverkas hastigheten väldigt lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Första-jacket har sina fördelar och nackdelar. Om du kopplar in den i första-jacket så vit jag inte om du kan använda befintliga telefoner i andra-jacken. Men det kan du om du kopplar det i ett andra-jack. Men om du då har något i första-jacket så borde din anslutning brytas.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Filtret skiljer på telefon-signal och bredbands-signal. Det är därför den måste sitta före alla andra enheter i tele-nätet i din bostad. Men sålänge du inte har något innan filtret som nämnt så ska det inte vara några problem. Akta bara så det inte är parallelkopplat eller liknande sedan tidigare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,

Håller på o flyttar in i ny lägenhet nu i helgen och imorn får datorn oxå följa med. OM det nu mot förmodan inte skulle funka i det uttaget jag tänkt, är det då bara att pillra loss kontakterna i vad tidigare hyresgäst kallade för "uttag ett" och leda dem vidare direkt på samma kabel?

Ingen annan utrustning mer än telias router/gateway kommer kopplas in vare sig före efter eller mittemellan.

Aldrig strulat tidigare med detta med första uttag osv, men nån gång ska väl va den första

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Testa, det varierar mellan hus och uttag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Testa, det varierar mellan hus och uttag.

Alltid funkat innan iaf så hoppas de går nu med tänkte bara va lite förberedd som omväxling

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att telefonledningen kan fungera som en antenn för störningar.
Dvs ju mer telefonledning du har desto större antenn får du.

När du kopplar in "dsl splittern" så kopplar du även bort resten av teleslingan.
Så ju tidigare du kopplar in splittern desto mindre störningsantenn får du.

Om man har problem med taskig bandbredd och/eller modemet synkar om kan man misstänka yttre störningar. Och en av de vanligaste orsakerna till detta är just kombinationen störkällor i hemmet (värmegolv, microugnar, lågenerilampor osv) och en "antennkabel" i form av teleledningen.

Permalänk
Medlem

Finns bara två uttag här hemma så hoppas det kommer funka såhär lätt då det funkade ypperligt att gömma undan allt i en nära angränsad garderob. Ingen signal whatsoever än på internet, men o andra sidan är flytten av det beställd till den 1 mars så jag håller tummarna.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har en fråga här. ADSL:et kopplas in vilken dag som helst men allt jag till mitt modem är en telejack kontakt (eller vad det heter) som sätts i telejacket, jag behöver inte sätta något splitter eller annan mellan pryl? (Har ingen telefon)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Har en fråga här. ADSL:et kopplas in vilken dag som helst men allt jag till mitt modem är en telejack kontakt (eller vad det heter) som sätts i telejacket, jag behöver inte sätta något splitter eller annan mellan pryl? (Har ingen telefon)

Förmodligen funkar det utan filter om du inte har några telefoner anslutna, det är bara att prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har en fråga här. ADSL:et kopplas in vilken dag som helst men allt jag till mitt modem är en telejack kontakt (eller vad det heter) som sätts i telejacket, jag behöver inte sätta något splitter eller annan mellan pryl? (Har ingen telefon)

Om du har fler än ett jack (ledningen fortsätter efter första jack) så bör du ha en splitter.
Kabeln efter första jack kan fungera som en antenn för störningar och en splitter hindrar dessa störningar från att nå modemet.

Permalänk
Medlem

Okej kan du länka hur en splitter/filter ser ut? Allt jag har är en telefon jack dosa med en utgång för telekabel till modemet.

Så jag skulle kunna sätta modemet i det andra jacket och ett filter i första?(inte så sugen på att ha routern på golvet i hallen omringad av nätverkskablar.

Permalänk
Medlem

Minns att vi hade modemet i andra jacket för ca 10 år sen, det var ett jävla helvete så det slutade med att vi bytte så att det jacket som vi ville ha modemet i blev första jacket.

Jag minns faktiskt inte hur det krånglade eller hur vi fick andra jacket att bli första jacket då jag var rätt liten & farsan skötte allt det.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Okej kan du länka hur en splitter/filter ser ut? Allt jag har är en telefon jack dosa med en utgång för telekabel till modemet.

Så jag skulle kunna sätta modemet i det andra jacket och ett filter i första?(inte så sugen på att ha routern på golvet i hallen omringad av nätverkskablar.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Det är troligtvis en sådan du redan har.

Och nej, du kan inte sätta splittern i ett annat jack. Du kopplar in modemet i splittern med en kort medföljande kabel.

Har du inget kopplat i jack 1 så kan det funka att sätta modemet i jack 2.
Är bara att testa. Men får du problem bör du testa att sätta den i första jacket.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så.. Skulle fått det för en halvtimme sedan, eller så kommer det senare under dagen. Kollade i mitt första telejack och blev konfunderad dock. Tele kabeln från modemet har 4 ledare, splitter likaså. Men i själva telejacket i väggen är bara 2 inkopplade, men det ligger 2 ledare bredvid som inte sitter i. Ska det vara så?

Sen tror jag splittern jag har är gjord för telefon inte adsl modem om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så.. Skulle fått det för en halvtimme sedan, eller så kommer det senare under dagen. Kollade i mitt första telejack och blev konfunderad dock. Tele kabeln från modemet har 4 ledare, splitter likaså. Men i själva telejacket i väggen är bara 2 inkopplade, men det ligger 2 ledare bredvid som inte sitter i. Ska det vara så?

Sen tror jag splittern jag har är gjord för telefon inte adsl modem om det spelar någon roll.

Om du bara har ledare på de två nedre skruvarna så betyder det att det inte finns något jack efter det jacket.
Dvs du måste koppla in modemet i det jacket.

Du bör ha en adsl-splitter.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Tele2 så fick jag lära mig att enda anledningen till att ha det i första jacket är för att uppkopplingen inte ska brytas när du svarar i telefonen. Detta fenomen uppstår ändå om man har cirkelkopplade jack hemma, men det spelar ingen roll eftersom du ändå inte använder någon fast telefon i jacken. Angående sämre hastighet som någon påpekade så har jag inte hört talas om det men det är ju enkelt för dig att testa.

Permalänk
Medlem

Som flera ovan har skrivit så mer kabel = mer tillfällen för störningar. Har själv jobbat med ISP support mot kunder och kan inte längre räkna till hur många problem som orsakats av att man inte använts första jacket eller haft 10m telekabel till modemet och sedan 0,5m nätverkskabel. Men det beror ju helt på kvalitén på kablar osv. Så testa i annat jack, fungerar det dåligt så är det ju bara att byta över och testa igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Filtret tar bort oljud från telefonljudet så man bör inte ha nån telefon inkopplad före och är det mer saker inkopplade eller felkopplat så kan även farten sjunka eller det kan bli instabilt så att det kopplar ner när det ringer och liknade strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte ett filter idag, och satte det i första jacket. Har bara 2 jack dock, seriekopplade och ingen annan tele utrustning har jag.

Funkar dock inte alls, prövat flera gånger idag när jag går in i konfigurationen i Gatewayen (modem/router) och väljer auto set up connection (som funkat på tidigare nät) så säger den direkt att jag ska kontrollera tele kabel anslutningen. Köpte en helt ny kabel med på 5 meter för att se om min gamla var defekt men gjorde ingen skillnad.

Blir att ringa Telia imorgon, men de kommer väl antagligen bara se ifall jag prövat några skitenkla grejer sen säga att min gateway är trasig och skicka sin egen skit hit....

Edit:

Ringde idag...allt tjejen kunde se var att inkopplingsdatumet var på torsdag. Så nu är det flyttat igen. Först var det 27 Jan, sedan den 3 Feb och nu den 6... Bra service man får.

Permalänk

Lånar denna tråden då det handlar lite om de problem jag har.
Det hela började när vi höjde vår bredbandshastighet (adsl) och fick därmed IP-telefoni, därefter fungerar det inte att ha telefonen inkopplad i andra jacket, när det ringer stör det bredbandet och TVen. När jag sätter telefonen på denna http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=3005... som sitter i först jacket så funkar det. Teknikern själv har bytt plats på huvudjacket och när jag öppnar jacken och kollar ser det rätt ut enligt alla bilder, någon som vet vad som är fel? men tycker ju deras tekniker borde finna felet men har ej gjort det, får inte mer hjälp ifrån Telia då de bara tycker jag ska boka teknikern en gång till fast det verkar som de inte gjort rätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RazerEdge:

Lånar denna tråden då det handlar lite om de problem jag har.
Det hela började när vi höjde vår bredbandshastighet (adsl) och fick därmed IP-telefoni, därefter fungerar det inte att ha telefonen inkopplad i andra jacket, när det ringer stör det bredbandet och TVen. När jag sätter telefonen på denna http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=3005... som sitter i först jacket så funkar det. Teknikern själv har bytt plats på huvudjacket och när jag öppnar jacken och kollar ser det rätt ut enligt alla bilder, någon som vet vad som är fel? men tycker ju deras tekniker borde finna felet men har ej gjort det, får inte mer hjälp ifrån Telia då de bara tycker jag ska boka teknikern en gång till fast det verkar som de inte gjort rätt.

Det låter som om det endera är felkopplat så att filtret inte skiljer av telefonerna före och efter adsl, det brukar brusa o knastra om man inte filtrerar bort adsl signalen. Det kan också vara så att du har för "tungdrivna" telefoner så att smarten inte orkar driva dem, det är ju inte längre telestationen som driver telefonerna utan smarten och den är nog egentligen tänkt för att fungera som basstationför decttelefoner men Telia har ju inte den modulen monterad i sina.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men om det är så att den inte orkar driva den så borde fler har samma problem? har kollat kablarna och de ser bra ut, är ingen expert men inte så avancerat.

Det är förresten precis när tonerna kommer som det stör och när man lägger på, verkar funka under samtalstiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RazerEdge:

Men om det är så att den inte orkar driva den så borde fler har samma problem? har kollat kablarna och de ser bra ut, är ingen expert men inte så avancerat.

Det är förresten precis när tonerna kommer som det stör och när man lägger på, verkar funka under samtalstiden.

Det skiljer ganska mycket mellan olika telefoner och smarten är betydligt klenare än telestationen, äldre "mekaniska" telefoner drivs ju helt av telenätet medan en del nyare och alla trådlösa ofta har egen strömförsörjning och bara använder telenätet för kommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har testat ett flertal telefoner, både fast och trådlös. Får väll testa någon annan då men verkar lite mysko.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl helt enkelt ansluta en dectbasstation till ditt "enda" fungerande uttag och köra med decttelefoner.
Det kan ju vara så att kabeldragningen i huset också påverkar och lastar ner smarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.