Är detta scam eller vad?

Permalänk

Är detta scam eller vad?

Tjena!

la ut en dator på blocket och begärde en hel del, iom att det blocket så spelar de ju inte roll om jag lägger ut ett titan för 500kr då alla skall ju pruta så mycket det bara går?

i vilket fall, en kille mailade mig och snackade f.ö bara engelska vilket det direkt ringde varnings klockor i mina öron! och var intresserad av daotrn, efter ett par mail så prutade han inte ett dugg och skall betala(via paypal) 4500kr med frakt.

Iom att varnings klockorna började ringa så tog jag och kollade upp allt jag kunde hitta om honom och allt verkar stämma var han uppgav att datorn skulle skickas och vart han bodde!

när han skickade det första mailet så tog jag det ej seriöst.

men nu vet ni var jag står: vad göra? är inte paypal skäkert eller för att förhindra sånt som detta?

Jag vill iaf höra er input på det hela!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

la ut en dator på blocket och begärde en hel del, iom att det blocket så spelar de ju inte roll om jag lägger ut ett titan för 500kr då alla skall ju pruta så mycket det bara går?

i vilket fall, en kille mailade mig och snackade f.ö bara engelska vilket det direkt ringde varnings klockor i mina öron! och var intresserad av daotrn, efter ett par mail så prutade han inte ett dugg och skall betala(via paypal) 4500kr med frakt.

Iom att varnings klockorna började ringa så tog jag och kollade upp allt jag kunde hitta om honom och allt verkar stämma var han uppgav att datorn skulle skickas och vart han bodde!

när han skickade det första mailet så tog jag det ej seriöst.

men nu vet ni var jag står: vad göra? är inte paypal skäkert eller för att förhindra sånt som detta?

Jag vill iaf höra er input på det hela!

99% säkert att det är scam. Finns många sätt att lura folk på även med PayPal (falska PayPal mail, köparen hävdar att du har skickat en sten, osv). Säg cash is king och att han är välkommen till att skicka pengarna som rek. brev

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

okey, som jag trodde då!

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det ett typiskt bedrägeri sätt det handlar om. Finns många om du bara googlar lite http://www.teknikensvarld.se/2012/03/28/29828/lurad-av-paypal...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dew87:

Vad jag har hört så är det ett typiskt bedrägeri sätt det handlar om. Finns många om du bara googlar lite http://www.teknikensvarld.se/2012/03/28/29828/lurad-av-paypal...

Alltså den killen kan ju inte ha de vassaste hästarna i glashuset 0_o

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle INTE gått med på det.
Bättre att vänta och få pengar i handen, men kanske en 500 hundra spänn mindre istället för noll kronor och må dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

sälja något beg. alltid kontanter. inget snck om saken

Permalänk
Medlem

Vart ville han att datorn skulle skickas? Var det till en adress i Sverige eller var det utomlands?

Permalänk
Medlem

Spela med och se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Se till att pengarna är på ditt paypal konto innan du skickar datorn då, lita inte på mailet

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte skicka datorn om jag inte fick pengarna insatta på mitt _bankkonto_ innan datorn skickades. Definitivt en bedragare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Se till att pengarna är på ditt paypal konto innan du skickar datorn då, lita inte på mailet

Det hjälper inte, paypal är förjäkliga när det gäller återköp... köparen lägger bara en dispute, hävdar att du skickat en sten och sedan så fryser de pengarna på ditt konto, eller ger bara tillbaka dem direkt till köparen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Redan från första mailet visste jag att det var nått fuffens, men jag spelade med ett tag och sen kom det! Han skrev först att han bodde i STHLM...

BAM: "Ship to this adress: ( bla.bla.bla ) Nigeria (!!!)

Känns pålitligt och bra!

Permalänk
Medlem

Svenska bedragare är lite för dumma för att faktiskt scamma någon. Skulle sälja en dator en gång i tiden, fick ett "krav" om att jag skulle skicka den till en turk i göteborg så han kunde kontrollera varan innan han köpte den.

Men ja om du får ett meddelande/email av en engelsktalande person eller någon som skriver usel svenska (google translate etc). och vill betala med paypal är det 100% scam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Redan från första mailet visste jag att det var nått fuffens, men jag spelade med ett tag och sen kom det! Han skrev först att han bodde i STHLM...

BAM: "Ship to this adress: ( bla.bla.bla ) Nigeria (!!!)

Känns pålitligt och bra!

Du kan ju alltid leka lite och göra nåt liknande P-P-P-Powerbook!!!

http://knowyourmeme.com/memes/events/p-p-p-powerbook

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hehe, den får en gilla!

Skulle varit kul att gjort, frågan är dock bara om där någonsin kommer några pengar...

borde nästan pröva bara för att!

Skall skapa en ny mail och maila till honom att: I heerd dat u wanted 2 buy laptop,,, i hav 1 to sell its a macbook in good shejp!11!

skall se vart de leder

Permalänk
Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Hohoh, ja, det känns pålitligt. Hur skulle han tro att någon skulle vilja skicka iväg en dator ända till Nigeria?
Vill han bara försöka göra så att det kan verka mer troligt att datorn "kommit bort" i frakten till landet i fjärran så att Paypal inte kan göra annat än att ge tillbaka pengarna till honom?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Ohoho!

detta var underbar läsning!

Permalänk
Avstängd

Om man överhuvudtaget börjar fundera över om nånting är en scam, så är det förmodligen också det.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Tack för alla som läst tråden, skall uppdatera mer när jag fått tått att mail tillbaka!

lägger in som spoiler vad jag skrev till han(med min sämsta engelska)

hi

i herd from a friend u wanted to buy laptop. i have one for sale that i dont need

its a macbook air 13" very good condition with extra power adapter.

it cost about 1499 dollar new but i need mony quick so i have to sell it for 700 dollar with shipping!

really good condition! ive owned it since januari-11-2014

mail back if intrested!

sincerly: kyohei

Dold text

Detta är min bästa kompis, han bor i japan! ^

uppdate kommer inom kort!

Permalänk
Medlem

Att sälja/köpa på distans på blocket är alltid riskabelt och man ska inte sälja/köpa något som man inte kan leva att bli scammad med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Dat trolling ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om du är osäker kan du använda sk escrow service, vilket innebär att kunden sätter in pengarna på ett konto hos PayPal. Sen sänder du dina grejor. Köparen mottar och inspekterar. Om köparen är nöjd så frigörs pengarna. Om köparen inte är nöjd måste denne återsända godset. Dina varor, och dina pengar är på detta sätt säkrade. Eller i varje fall säkrare. Jag köpte grejor från USA via PayPal för 40 000 vilket jag aldrig hade gjort utan denna garanti. Tur det för grejorna var krossade i transporten. PayPal tar betalt för tjänsten, tror det var 6% av totalsumman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena!

la ut en dator på blocket och begärde en hel del, iom att det blocket så spelar de ju inte roll om jag lägger ut ett titan för 500kr då alla skall ju pruta så mycket det bara går?

i vilket fall, en kille mailade mig och snackade f.ö bara engelska vilket det direkt ringde varnings klockor i mina öron! och var intresserad av daotrn, efter ett par mail så prutade han inte ett dugg

Gör du en annons på blocket så är din säkerhet prutare i 9 av 10 fall...Har provat blocket men Sweclockers marknaden är så mycket bättre!

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Gör du en annons på blocket så är din säkerhet prutare i 9 av 10 fall...Har provat blocket men Sweclockers marknaden är så mycket bättre!

Tänkte slängt ut laptopen i sign igen här på SweC! tog blocket förra gången då jag trodde jag skulle ha mer tur där man ack så fel man hade

förutom den här filuren som dök upp!

skall faktiskt lägga ut annonsen nu så får vi väll se om jag får bättre napp här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tänkte slängt ut laptopen i sign igen här på SweC! tog blocket förra gången då jag trodde jag skulle ha mer tur där man ack så fel man hade

förutom den här filuren som dök upp!

skall faktiskt lägga ut annonsen nu så får vi väll se om jag får bättre napp här

Må hända att du får lite mindre för datorn här på Sweclockers än vad du skulle kunna få på blocket, men här på Sweclockers så känns det lite säkrare. Har nog sålt saker för över 20k lätt!

Sen finns; http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe...
Har man tur så slipper man någon ful fisk genom att läsa den där tråden

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Må hända att du får lite mindre för datorn här på Sweclockers än vad du skulle kunna få på blocket, men här på Sweclockers så känns det lite säkrare. Har nog sålt saker för över 20k lätt!

Sen finns; http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe...
Har man tur så slipper man någon ful fisk genom att läsa den där tråden

Har gjort en 80+ affärer här på Swec så det är inget nytt för mig. många har där aldrig varit problem alls men där har varit enstaka affärer som jag mår dåligt över, eller har varit tvungen att dra mig ur vilket jag vet hur frustrerande det är!

Permalänk

Så: har fått ett mail nu:

Thanks for getting back to me with the price of the macbook,i am satisfied with the price and i will adding the shipment fee to the total amount of the item,so i will be paying you $800 USD including the shipment fee via registered post office.I will like to pay you via paypal,so i would want you to get back to me with your paypal email address so i can go on with the payment immediately.

I will be waiting to hear from you soon.

Dold text

skall skriva till han och ge en paypal adress som jag kommer göra nu!

Edit:

skickade detta till han:

My name is: Kyohei Shinko
paypal adress: Kyoheishinko@live.com
cost for macbook: 800usd

i will ship it from japan as soon i see 9000usd on paypa

Dold text

får se vad han säger, kommer skifta summa efter varje mail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har gjort en 80+ affärer här på Swec så det är inget nytt för mig. många har där aldrig varit problem alls men där har varit enstaka affärer som jag mår dåligt över, eller har varit tvungen att dra mig ur vilket jag vet hur frustrerande det är!

Har du sålt produkt/produkter för 80k+ i en o samma annons eller 80+ sammanlagt ?