Permalänk
Entusiast

Trächassi... tips och råd tack!

Då frugan fått noja på att göra allt i vitt här hemma så tänkte jag att jag ska smälla ihop ett chassi i trä som hon sen får måla och utsmycka. Jag är inte snickare eller överdrivet van att arbeta med trä. Men vettiga verktyg och tid/tålamod kommer jag ha tillgång till.

Jag har inga direkta begränsningar när det kommer till storlek, hellre lite för stort än tvärtom. Det enda jag är lite osäker på är det här med moderkortsplåt... verkar inte vara nåt det finns överflöd av att köpa. Och hur är det sen med jordning och liknande? Räcker det bara med att smälla dit en moderkortsplåt på en bit trä eller måste det kopplas mot nåt annat metallföremål (är klappkass på det där med elektricitet). Finns det moderkortsplåt i ATX att köpa från nåt ställe? Hittar bara matx på inet...

Sen är min nästa fundering detta med fläktar. Har suttit och spånat lite fram och tillbaks hur jag ska göra med fläktar. Vill ha det tyst, men ändå välventilerat och så svalt som möjligt. Vad skulle ni köra för storlek på fläktarna, vilken sort och hur skulle ni placera dessa? Också funderat på det där med under-/övertryck och vill ha det så effektivt som möjligt. Som jag spånat hittills så är det en fläkt i bakpartiet och tre i fronten. Bör man kanske sätta en i taket och en på sidan eller kommer det ge ett skevt och ineffektivt luftflöde?

Vad mer bör man tänka på när man bygger ett chassi i trä? Några speciella egenskaper man bör ha i åtanke?

Så här långt har jag kommit i mina planer/funderingar. Är som sagt ytterst tacksam för svar, tips och råd

Front:

Sett från ovan:

Genomskärning:

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Då frugan fått noja på att göra allt i vitt här hemma så tänkte jag att jag ska smälla ihop ett chassi i trä som hon sen får måla och utsmycka. Jag är inte snickare eller överdrivet van att arbeta med trä. Men vettiga verktyg och tid/tålamod kommer jag ha tillgång till.

Jag har inga direkta begränsningar när det kommer till storlek, hellre lite för stort än tvärtom. Det enda jag är lite osäker på är det här med moderkortsplåt... verkar inte vara nåt det finns överflöd av att köpa. Och hur är det sen med jordning och liknande? Räcker det bara med att smälla dit en moderkortsplåt på en bit trä eller måste det kopplas mot nåt annat metallföremål (är klappkass på det där med elektricitet). Finns det moderkortsplåt i ATX att köpa från nåt ställe? Hittar bara matx på inet...

Sen är min nästa fundering detta med fläktar. Har suttit och spånat lite fram och tillbaks hur jag ska göra med fläktar. Vill ha det tyst, men ändå välventilerat och så svalt som möjligt. Vad skulle ni köra för storlek på fläktarna, vilken sort och hur skulle ni placera dessa? Också funderat på det där med under-/övertryck och vill ha det så effektivt som möjligt. Som jag spånat hittills så är det en fläkt i bakpartiet och tre i fronten. Bör man kanske sätta en i taket och en på sidan eller kommer det ge ett skevt och ineffektivt luftflöde?

Vad mer bör man tänka på när man bygger ett chassi i trä? Några speciella egenskaper man bör ha i åtanke?

Så här långt har jag kommit i mina planer/funderingar. Är som sagt ytterst tacksam för svar, tips och råd

Front:
http://i.imgur.com/8Z7gw4h.png

Sett från ovan:
http://i.imgur.com/PaGNunP.png

Genomskärning från baksida:
http://i.imgur.com/vJ9WjaK.png

Jag har inte själv gjort ett trächassi, men det jag kommer att tänka på nu är noggrannhet. Jobbigt att göra om saker o ting när man är klar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr Kollersh:

Jag har inte själv gjort ett trächassi, men det jag kommer att tänka på nu är noggrannhet. Jobbigt att göra om saker o ting när man är klar.

Jo verkligen, det är därför jag börjar med att fråga mig för här på forumet innan jag ens börjar inhandla det som behövs. Allt ska vara 100% färdigtänkt när jag påbörjar projektet. Sen kommer jag inte skynda då jag vill få till det riktigt bra. Inte för att jag är brydd om betyg så, men skapas det ett galleri är det ett som ska ge över 4.0 iaf

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Jo verkligen, det är därför jag börjar med att fråga mig för här på forumet innan jag ens börjar inhandla det som behövs. Allt ska vara 100% färdigtänkt när jag påbörjar projektet. Sen kommer jag inte skynda då jag vill få till det riktigt bra. Inte för att jag är brydd om betyg så, men skapas det ett galleri är det ett som ska ge över 4.0 iaf

Jag har en kompis som ville göra ett trächassi också, sen tröttna han är han såg hur mycket jobb det var. Jag tror han skulle uppskatta om du lade upp lite bilder på ditt jobb, så kanske han får tillbaka intresset

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

J Allt ska vara 100% färdigtänkt när jag påbörjar projektet.

Ovansidans överblick och baksidans genomskärning går inte ihop (PSU:n på fel sida)

Permalänk
Medlem

Jobbade med ett trächassi förra året med en polare som projekt i gymnasiet, det drygaste var att få alla delar helt exakt raka, vi hade ej verktygen så vi fick ta delarna till ett företag som gjorde det åt oss.
Det blev ingen skönhet precis å dåligt med tid hade vi så vi använde oss till slut av allt internt av ett skrotat chassi (moderkort/hdd bur osv).
Det är riktigt kul att bygga men samtidigt väldigt frustrerande ibland. Hade gärna byggt ett igen ordentligt men tid finns inte för det, ska man ha det riktigt snyggt så kan jag tänka mig att det kan ta bra lång tid utan rätt verktyg, det mest avancerade vi hade var borr och sticksåg.

Vi arbetade med mdf trä vilket jag rekommenderar stark, väldigt lätt att arbeta med. Vet att lian li har haft någon moderkortsplåt.
Lycka till!

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk

Kul ide.
Du kanske behöver tänka mer på ditt utrymme under moderkortet som du tänkt ha till kabeldragningen. Känns lite litet. Och hur tänkte du komma åt att dra kablaget när du monterat in allt? Lös platta som moderkortet sitter på eller tänker du ha baksidan/undersidan öppningsbar?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HellDildo:

Ovansidans överblick och baksidans genomskärning går inte ihop (PSU:n på fel sida)

Förstår vad du menar, glömde vända den... så se den som spegelvänd

Skrivet av Pentagram:

Kul ide.
Du kanske behöver tänka mer på ditt utrymme under moderkortet som du tänkt ha till kabeldragningen. Känns lite litet. Och hur tänkte du komma åt att dra kablaget när du monterat in allt? Lös platta som moderkortet sitter på eller tänker du ha baksidan/undersidan öppningsbar?

Inget är måttsatt än, har bara smattrat ihop detta lite i paint. Som jag skrev från början så får det hellre vara lite tillgodo än för trångt...

Hur som så är jag tacksam för allt ni påpekar

Permalänk
Medlem

En bra idė tror jag hade varit att skaffa ett beggat chassi som är byggt bra och installera allt du ska ha i detta. Kopiera sedan allt du gillar rakt av fast i trä, och ändra de ställen du tycker var sämre.....
Kommer ta lite tid, men kan lova dig att du hellre gör det än att få göra om massa grejer som inte funkar.

Permalänk
Medlem

såg nån här på forumet som använde backplaten från ett gammalt chassi sen kläde han in det hela med träparkettgolv, så ganska simpelt ut å va jävligt snyggt, bara slå ihop å sätta vinkeljärn. http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/golv/tragolv/parkettgo... 2. http://www.bauhaus.se/bauhaus-logoclic-ash-white-oil.html 3.snygg men dyr http://www.bjoorn.se/shop/product.lasso?cat=Wood&id=APG83PP&t...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Tjenare. Jag har byggt hela mitt chassi i trä, så jag har nog en del tips. Själv använda jag spånplattor till själva höljet då det var billigast men jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna köra på något annat material där.

1.) Välj ett material som är lätt arbetat. Beroende på vilka verktyg du har tillgång till så ska man nog tänka efter kring materialet. De varierar i hållfasthet och hållbarhet. Hur tunt kan man ha utan att det går sönder etc...

2.) Planera noggrant. Gör en modell och räkna ut alla mått. Det är svårt att gå in på alla detaljer som kan vara problematiska. Lättast för dig är att kolla upp vad du vill jobba med och skriva ner alla mått. Sen är det bara till att ta fram linjalen och miniräknaren och se till att allt är skala enligt i ritningen. Sen tyckte jag att det underlättade att göra en 1:1 ritning (väldigt stor). Innan man gör det så är det svårt att känna hur stort det är.

Mer kan jag inte säga på rak arm men har du några specifika frågor så är det bara att fråga. (citera)

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Entusiast

Hur är det med moderkortsplåt och jordning och allt det där?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Hur är det med moderkortsplåt och jordning och allt det där?

Inga problem vad jag vet. Finns ju folk som byggt chassi sätt distanserna rakt i träet eller i tex plexit.
Jag rekommenderar MDF då det är lättarbetat och resultat vid målning blir mycket bra. Att bygga lådan är inte så svårt skulle jag säga utan att få allt i lådan att bli bra, tänk hårddiskburar och sådant. Det är det som jag har haft mest problem med då jag bygg mina lådor.
sågar du större än vad slutresultat skall vara för att sedan slipa ner så kommer du få ett bra resultat. Se bara till att allt är vinkelrätt, är det inte det kommer det fungera mindre bra

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag skruvad moderkortet rakt in i trät bara. Distanserna behövs för att metallen i chassit är ledande (distanserna är inte det) men det är ju inte träet. Jordning tänkte jag inte alls på, det behövs (väll) bara om materialet är ledande (?).

Angående hårddiskar köpte jag Schyte Himuros, blev både tyst och stabilt

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Entusiast

Har ett gammalt chieftec dragon ståendes på vinden (vem har inte det?!) som jag funderar på om man kan såga moderkortsplåten ur... hittade en Lian Li moderkortsplåt på inet, men vill försöka hålla ner kostnaderna.

Permalänk
Entusiast

MDF board på K-Rauta sågas till efter mina mått. 399 pistoler, fullt överkomligt

Fläktar, fläktkontroller, startknapp och hur det ska se ut inuti är bestämt. Nu är det bara projektet med moderkortsplåten. Inet har en, men leveranstiden var mindre skoj. Nån som vet vart man kan få tag på en moderkortsplåt färdig med I/O och pci-grejset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

MDF board på K-Rauta sågas till efter mina mått. 399 pistoler, fullt överkomligt

Fläktar, fläktkontroller, startknapp och hur det ska se ut inuti är bestämt. Nu är det bara projektet med moderkortsplåten. Inet har en, men leveranstiden var mindre skoj. Nån som vet vart man kan få tag på en moderkortsplåt färdig med I/O och pci-grejset?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta i/o och pci-delen från ditt gamla chassi och sätt distanserna rätt i träet. Om du vill kan du få ritningen jag använde till mitt chassi och titta på.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

En fråga bara, inte direkt till TS, utom till alla som läser.
Räcker det inte med plywood som material för chassit? Jag bryr mig inte så värst om ljudnivån som ni kan förstå. Fungerar det, eller vilka problem kan uppstå?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conglo:

En fråga bara, inte direkt till TS, utom till alla som läser.
Räcker det inte med plywood som material för chassit? Jag bryr mig inte så värst om ljudnivån som ni kan förstå. Fungerar det, eller vilka problem kan uppstå?

Det räcker bra. Se till att använda bra plywood bara.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robobin:

Ta i/o och pci-delen från ditt gamla chassi och sätt distanserna rätt i träet. Om du vill kan du få ritningen jag använde till mitt chassi och titta på.

Ett 600T kan ju fortfarande säljas för en slant, så den tanken har jag haft, men sen förkastat

Ska kolla runt lite mer ikväll... återkommer om jag behöver ritning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ett 600T kan ju fortfarande säljas för en slant, så den tanken har jag haft, men sen förkastat

Ska kolla runt lite mer ikväll... återkommer om jag behöver ritning

Skickades från m.sweclockers.com

Försök få tag i ett skrotchassi. Grovsoprum och liknande, om du eller nån du känner har tillgång till.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robobin:

Försök få tag i ett skrotchassi. Grovsoprum och liknande, om du eller nån du känner har tillgång till.

Har ju ett gammalt Chieftec på vinden som sagt. Men I/O och PCI-grejset sitter inte ihop så som det gör på moderkortsplåten jag tittat på. Med största sannolikhet kommer jag sätta allt nån millimeter fel och koka sönder av ilska när det inte passar. Den chansen tar jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Det räcker bra. Se till att använda bra plywood bara.

Suveränt! Ska nämligen göra om mitt PS3 lite grann och installera Ubuntu, samt bygga ett eget litet chassi till den!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Entusiast

Då var det satt i rullning...

Permalänk
Entusiast

Vad tror ni om denna lösning... en fläkt ovanför GPU för att forsla bort varmluft samt ett ventialtionshål ovanför PSU för att släppa ut varmluft och luft som fläkten framför det området? Kommer ju göras i samma storlek som det andra, så det finns givetvis möjlighet att sätta i en fläkt om det är en mycket bätre lösning...

Nu får ni ha i åtanke att jag pillrat ihop detta snabbt i paint, så det kanske inte är så rakt och fint för tillfället

Permalänk
Medlem

Blir nog fint det där.

Psu sitter i ett hörn ser det ut som. Varför inte sätta dens "fläktsida" utåt bara så har den ett eget flöde och alstrar ingen värme inåt? Med de fyra chassifläktar du planerar igång tror jag inte du behöver fläkt över gpu. Du kommer ha riktigt bra flöde ändå. Jag byggde lite overkill känner jag nu i efterhand. 95% av tiden har jag bara en bakre chassifläkt igång på halvfart, med klock på 4.4 ghz.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robobin:

Blir nog fint det där.

Psu sitter i ett hörn ser det ut som. Varför inte sätta dens "fläktsida" utåt bara så har den ett eget flöde och alstrar ingen värme inåt? Med de fyra chassifläktar du planerar igång tror jag inte du behöver fläkt över gpu. Du kommer ha riktigt bra flöde ändå. Jag byggde lite overkill känner jag nu i efterhand. 95% av tiden har jag bara en bakre chassifläkt igång på halvfart, med klock på 4.4 ghz.

Jo PSU kommer sköta sig själv, tänkte mest för att släppa ut luft som den främre fläkten i det partiet puttar in för att kyla hdd/ssd.
Blir dessutom fint med två hål på synkade ställen i taket tänkte jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hur är det med moderkortsplåt och jordning och allt det där?

Se denna post jag skrivit tidigare om samma problem i en annan tråd, samt min post strax nedanför:
#13634596

Det verkar vara olika med olika moderkort, men om tillverkarna
1) struntar i att dra jord från nätagget till alla punkter på moderkortet som ska vara jordade, utan tar "genvägen" till en fästskruv
2) moderkortsplåten inte själv är förbunden med jord

...så kommer jordfel förmodligen att uppstå.

Jag fick svårt att starta ett Supermicro H8DG6 när moderkortsplåten inte var förbunden med jord, vilket fixade sig när jag drog en sladd mellan nätaggets hölje (som är jordat) och moderkortsplåten. Men det gäller nog inte alla moderkort eller alla skruvhål, jag har ofta struntat i att fästa några moderkortsskruvar tex med andra kort och det har inte varit problem. Likaså skruvar ju en del rätt i träet utan problem. Men har du ändå plåt är det som sagt lätt att jorda just genom att dra en koppartråd mellan plåten och nätagget.

En brasklapp om det jag skriver i den länkade tråden om Lian-Li:s moderkortsplåt. En onödig bugg med den är att den inte ligger plant om man lägger den på ett plant underlag, vilket gör att man måste mäta och trixa med höjden för att få plåten rak. Så slakta ett chassi kan mycket väl vara bättre, då kan du också välja hur mkt av chassit som ska vara med i bygget.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oegat:

Se denna post jag skrivit tidigare om samma problem i en annan tråd, samt min post strax nedanför:
#13634596

Det verkar vara olika med olika moderkort, men om tillverkarna
1) struntar i att dra jord från nätagget till alla punkter på moderkortet som ska vara jordade, utan tar "genvägen" till en fästskruv
2) moderkortsplåten inte själv är förbunden med jord

...så kommer jordfel förmodligen att uppstå.

Jag fick svårt att starta ett Supermicro H8DG6 när moderkortsplåten inte var förbunden med jord, vilket fixade sig när jag drog en sladd mellan nätaggets hölje (som är jordat) och moderkortsplåten. Men det gäller nog inte alla moderkort eller alla skruvhål, jag har ofta struntat i att fästa några moderkortsskruvar tex med andra kort och det har inte varit problem. Likaså skruvar ju en del rätt i träet utan problem. Men har du ändå plåt är det som sagt lätt att jorda just genom att dra en koppartråd mellan plåten och nätagget.

En brasklapp om det jag skriver i den länkade tråden om Lian-Li:s moderkortsplåt. En onödig bugg med den är att den inte ligger plant om man lägger den på ett plant underlag, vilket gör att man måste mäta och trixa med höjden för att få plåten rak. Så slakta ett chassi kan mycket väl vara bättre, då kan du också välja hur mkt av chassit som ska vara med i bygget.

Tack för pointers!

Permalänk
Entusiast

Tips på sprayfärg för att få min tornkylare i svart... kommer kylförmågan påverkas nämnvärt om man sprayar den svart?

Grafikkorten kommer också målas... det orangea och gröna kommer målas i vitt. Tips på färg som fastnar bra på plasten?

(RAM är utbytt och är svarta högprofilare numer)

Sen kommer fläktarna målas i svart och vitt, samt att jag ska köpa sleevade förlängningskablar för 24-pin, 8-pin, 6-pin pci-e , SATA samt frontkablage. Finns det nåt ställe som säljer sånt i ljusblå färg? Då moderkortet har så mycket såna inslag så tänkte jag att det blir en passande färgkombination... sleeva själv vågar jag mig fan inte på, då kommer allt gå åt helvete

Finns det inte att få tag på så får det bli svarta, för såna verkar webhallen ha iaf...