Kan man ha raspberry som mediaspelare?

Permalänk
Inaktiv

Kan man ha raspberry som mediaspelare?

När jag tittar på film, tv-serier via netflix, nedladdat eller andra tjänster måste jag oftast ta en laptop och lägga den vid datorn. Problemet är att jag då måste ockupera en dator som vissa andra i familjen egentligen skulle kunna använda. Jag vill dessutom ha en "dedikerad" station till min media och det hade därmed varit bättre med en mediaspelare.

Jag kan orientera mig väldigt väl inom datorer, kan dock inte programmering men kan på något udda vis se vad viss kod gör. Så tror inte det blir större problem med den biten. Men frågan är: kan man ha raspberry pi som en mediaspelare? Jag menar, de går ju bara för 300 medan en renodlad mediaspelare kan gå för över tusenlappen. Är de lika bra, förutsatt att man gör allting rätt? Jag antar att man installerar eget OS, blir det Android? Det skulle ju vara riktigt grymt för då kan man ha Netflix, Viaplay, HBO Nordic och dessutom program för att kunna ladda ner (lagligt, givetvis). Klarar Raspberryn av att spela upp 1080p med hög kvalité på ljud och sådant då? Separata .srt? Eller ja det blir nog en fråga om operativsystemet och programmen man kan använda sig utav med detta, men alltså om den klarar av det i praktiken, hänger processorn med eller hackad det titt som tätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

När jag tittar på film, tv-serier via netflix, nedladdat eller andra tjänster måste jag oftast ta en laptop och lägga den vid datorn. Problemet är att jag då måste ockupera en dator som vissa andra i familjen egentligen skulle kunna använda. Jag vill dessutom ha en "dedikerad" station till min media och det hade därmed varit bättre med en mediaspelare.

Jag kan orientera mig väldigt väl inom datorer, kan dock inte programmering men kan på något udda vis se vad viss kod gör. Så tror inte det blir större problem med den biten. Men frågan är: kan man ha raspberry pi som en mediaspelare? Jag menar, de går ju bara för 300 medan en renodlad mediaspelare kan gå för över tusenlappen. Är de lika bra, förutsatt att man gör allting rätt? Jag antar att man installerar eget OS, blir det Android? Det skulle ju vara riktigt grymt för då kan man ha Netflix, Viaplay, HBO Nordic och dessutom program för att kunna ladda ner (lagligt, givetvis). Klarar Raspberryn av att spela upp 1080p med hög kvalité på ljud och sådant då? Separata .srt? Eller ja det blir nog en fråga om operativsystemet och programmen man kan använda sig utav med detta, men alltså om den klarar av det i praktiken, hänger processorn med eller hackad det titt som tätt?

En Pi med rasbmc klarar 1080 utan problem om du streamar äver kabel. Rasbmc är kompatibelt med .srt filer. Vet dock ej om det kommit appar till Netflix, viaplay etc ännu. Fanns ej då jag körde Pi som mediaspelare (ca 1 år sen).

Permalänk
Medlem

Det mesta av dina frågeställningar är nog redan avhandlade här i forumet, det är bara att läsa på lite.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kex:

En Pi med rasbmc klarar 1080 utan problem om du streamar äver kabel. Rasbmc är kompatibelt med .srt filer. Vet dock ej om det kommit appar till Netflix, viaplay etc ännu. Fanns ej då jag körde Pi som mediaspelare (ca 1 år sen).

Fasiken, bara den tog Netflix hade det varit perfekt.

Permalänk
Medlem

Från Sam Nazarko: First of all, as people keep asking about it. Netflix. This will indeed come to Raspbmc soon. As some of you have been curious as to how this is achieved I’ll briefly explain here. Another PC will unfortunately be needed to stream it. This PC will play the stream and capture the Netflix window, which will then be streamed over the network to the Pi. Although this sounds a little clumsy, it’s not that bad. You’re still able to browse all the Netflix content from your Pi, and when you select a video, your PCs browser will be opened, but playback will appear on your TV instead of your desktop. The issue that I am currently having is that I have no way of pausing, fast forwarding or rewinding the stream, so I need to think about how that can be made possible.

Kommentar som bröt mot § 7 i reglerna borttagen.
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

kan man ha raspberry pi som en mediaspelare?

Ja

Skrivet av anon167336:

Jag menar, de går ju bara för 300 medan en renodlad mediaspelare kan gå för över tusenlappen. Är de lika bra, förutsatt att man gör allting rätt?

Raspberri pi har en ganska klen CPU. Om två Rasperry Pi MHz motsvarar en Pentium II MHz ungefär.
Däremot har den bra hårdvaru accelerering så klarar av en hel del ändå. Bra för sin prislapp.
Men sen tillkommer lika mycket till om man ska köpa ett skal till den, köpa laddare/nätagg till den, SD kort och HDMI kabel om man inte redan har de sakerna.

Men den klena prestandan gör att den inte sväljer allt. Har själv en Ouya som inte heller har så hög prestanda, men mer än Raspberry Pi. Sen XBMC för Ouya fick hårdvaruaccelerering har jag inte använt min pi som media spelare. Men även på Ouyan märks det ibland att prestandan inte riktigt räcker till.

Tycker de här verkar intressanta: Intel släpper NUC med Celeron "Bay Trail"
Tyvärr är de i en annan prisklass... men kanske värt det om den tar 'allt' ?

Skrivet av anon167336:

Jag antar att man installerar eget OS, blir det Android?

Ja. Vanligtvis någon linux.
Min raspberry har bara legat ett tag... men innan läste jag om att det var några som jobbade på att få Android att fungera på Raspberry Pi. De har kanske kommit längre nu?

Skrivet av anon167336:

Klarar Raspberryn av att spela upp 1080p med hög kvalité på ljud och sådant då? Separata .srt?

Om den klarar separata .srt eller inte har mer med mjukvaran att göra. Men exempelvis XBMC för Raspberry Pi klarar av detta utan problem.
Angående ljud så har det rekomenderats att man använder en hemmabio förstärkare som kan ta hand om avkodningen så Raspberryn inte behöver jobba med både ljudet och bilden. Vet inte riktigt hur stor skillnad det gör, men jag har inte det och för mig har vissa 720p klipp hackat en del...

Å andra sidan, efter att jag fick min Ouya så skulle jag jämföra prestandan på något klipp som hackat ganska mycket på Raspberry Pi tidigare, som efter en mjukvaruuppdatering inte hackade alls lika mycket och det var ett antal månader sen. Så det kan ha blivit bättre...
Det är imponerande hur mycket de lyckas plocka ur den faktiskt, men ändå, hårdvaran är fortfarande klen och det är frågan hur långt man kan gå med optimeringar.

Själv är jag lite sugen på en NUC. Men Ouyan funkar för ganska mycket ändå, så den får räcka ett tag till.