Gigabyte lanserar J1800N-D2H – Mini ITX med passiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar J1800N-D2H – Mini ITX med passiv kylning

Moderkortsmakaren Gigabyte tillkännager J1800N-D2H, en prispressad modell i storleksklassen Mini ITX med passiv kylning och den dubbelkärniga processorn Intel Celeron J1800.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit klart mer intressant som Thin itx.
Annars känns det som en produkt som man gillar men inte har någon nytta av själv.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Perfekt HTPC/surfdator.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Stort misstag att inte ha en mSATA-port. Perfekt som minimal HTPC/server/surfdator.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Moderkortsmakaren Gigabyte tillkännager J1800N-D2H, en prispressad modell i storleksklassen Mini ITX med passiv kylning och den dubbelkärniga processorn Intel Celeron J1800.

Läs artikeln

Skulle den orka att vara en nas/plex server detta? Om man inte sks streama till ifån så inte servrern behöver koda om allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Skulle den orka att vara en nas/plex server detta? Om man inte sks streama till ifån så inte servrern behöver koda om allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag känner dock att Intels Celeronbaserade passiva NUC är ett bättre alternativ i många fall.

http://www.komplett.se/intel-nuc-dn2820fykh/807842

Däremot gillar jag dessa passiva moderkort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

PCIE X1... Lite tamt... Vore perfekt (billigt) för en Nah..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Vem använder PS2 portar idag? Varför inkluderas det fortfarande? Jag har inte använt dem i över 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag känner dock att Intels Celeronbaserade passiva NUC är ett bättre alternativ i många fall.

http://www.komplett.se/intel-nuc-dn2820fykh/807842

Däremot gillar jag dessa passiva moderkort.

Jag skulle säga att priset samt 2 sata portar är starka argument för denna gentemot en nuc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trixtr:

Vem använder PS2 portar idag? Varför inkluderas det fortfarande? Jag har inte använt dem i över 10 år.

PS2 var väl iofs enda sättet att få complete key rollover fram tills bara nåt år sen? Mitt tgb stödjer det bara via PS2. Sen finns det säkert intresse bland de som sysslar med inbyggda system för sådana produkter och där verkar det ställas krav på bakåtkompatibilitet när det gäller portar och expansionsplatser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Jag skulle säga att priset samt 2 sata portar är starka argument för denna gentemot en nuc.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftade på storleken. Du får fortfarande plats med en 2.5" i denna NUCen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intressant. Undrar när någon butik tar in den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Hade varit klart mer intressant som Thin itx.
Annars känns det som en produkt som man gillar men inte har någon nytta av själv.

Instämmer för den har redan SO-DIMM och vinklad Mini-PCI Express.
Hade valt ett ASUS P8Z77 över detta... vilket jag också redan gjort.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag syftade på storleken. Du får fortfarande plats med en 2.5" i denna NUCen.

Ja självklart får du ett mindre system med en nuc men jag angav 2 anledningar som gör denna mer attraktiv än en nuc. Ska man göra en egen filserver är en 2,5" plats inte mycket att hurra för och med det priset får man ju en 3-4 TB hårddisk på köpet mot en nuc...

Ska man gör en liten htpc och redan har en filserver/bas är nuc fin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Ge mig ett liknande kort fast utan ljud, pmcie och annat onödigt och med 12-16st sataportar istället tack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig ett liknande kort fast utan ljud, pmcie och annat onödigt och med 12-16st sataportar istället tack.

Finns redan. Sök på asrock c2750 eller asrock c2550

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Snusfri
Skrivet av usilusken:

Finns redan. Sök på asrock c2750 eller asrock c2550

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de har Avaton Octacore Atoms.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Ja självklart får du ett mindre system med en nuc men jag angav 2 anledningar som gör denna mer attraktiv än en nuc. Ska man göra en egen filserver är en 2,5" plats inte mycket att hurra för och med det priset får man ju en 3-4 TB hårddisk på köpet mot en nuc...

Ska man gör en liten htpc och redan har en filserver/bas är nuc fin

Skickades från m.sweclockers.com

Som filserver ser jag inte detta moderkortet hålla måttet. Du måste välja mellan fler SATA-portar eller nätverkskort. Och då är Avoton-brädorna sjukt mycket bättre.
HTPC, bättre, men varför inte en NUC där? Slipper du oljuden av hårddisk och så streamar du allt över ditt lokala nät istället

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej, de har Avaton Octacore Atoms.

fungerar alldeles utmärkt?
ASRock C2750D4I + SilverStone DS380 kommer vara min NAS om ett par veckor!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej, de har Avaton Octacore Atoms.

De är i högsta grad liknande fast med de extrasaker du önskade. Men visst, var otacksam då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Som filserver ser jag inte detta moderkortet hålla måttet. Du måste välja mellan fler SATA-portar eller nätverkskort. Och då är Avoton-brädorna sjukt mycket bättre.
HTPC, bättre, men varför inte en NUC där? Slipper du oljuden av hårddisk och så streamar du allt över ditt lokala nät istället

Så du jämför ett kort för 500 sek med en för 3500 sek? Du känner inte själv att det är lite skevt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Så du jämför ett kort för 500 sek med en för 3500 sek? Du känner inte själv att det är lite skevt?

Betänk priskillnaden för ett RAID-kort/Nätverkskort. Sen vad du faktiskt får med korten integrerat. Jag ser fortfarande inte riktigt användningen för detta som filserver, är för vek för mina behov.

(Sen kollade du inte priset på NUCen jag länkade, du får inte en 3-4TB hårddisk för 500 spänn)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag känner dock att Intels Celeronbaserade passiva NUC är ett bättre alternativ i många fall.

http://www.komplett.se/intel-nuc-dn2820fykh/807842

Däremot gillar jag dessa passiva moderkort.

Den är inte passiv.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

Kunde dom inte komma på ett krångligare namn?
Nästa gång kan dom väl hasha komponentlistan och använda det som namn?

Mini-ITX är litet, men med ett fullstort ATX nätagg så är det inte längre så litet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zandros:

Den är inte passiv.

Hepp, hade för mig det. Dock lär det inte behövas mycket för att kyla 7.5W

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hepp, hade för mig det. Dock lär det inte behövas mycket för att kyla 7.5W

Nä, enligt XBMC-forumet hörs fläkten inte alls.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Saknar optisk ut, hade gärna avstått PS2 portarna. Vad är det för grafik i den? Intel HD? Funderar på att ersätta min AMD E-350 som är seg i allmänhet men funkar bra med filmuppspelning, verkar vara betydligt bättre processor prestanda i den hör, synd med SO-DIMM bara... Annars hade det räckt att köpa moderkort för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt för att ersätta min lab/skräpmaskin med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Betänk priskillnaden för ett RAID-kort/Nätverkskort. Sen vad du faktiskt får med korten integrerat. Jag ser fortfarande inte riktigt användningen för detta som filserver, är för vek för mina behov.

(Sen kollade du inte priset på NUCen jag länkade, du får inte en 3-4TB hårddisk för 500 spänn)

Slarvade och kollade lite för fort och trodde nuc:en kosta 1490 var visst 1149, så det blir "bara" en 2 TB hårddisk då (utöver den disk man ändå måste köpa till nuc). Nu kan jag ju inte se till allas behov men jag tror att detta kort med sina 2 sata-portar och en ethernet-port är tillräcklig för många som fotografi/film/musiklagring hemma, kanske kan extraknäcka som htpc till och med.

Jag har heller aldrig påstått att den ska vara bra för dina behov, jag tolkade bara ditt inlägg som att en nuc skulle vara ett bättre alternativ även för andra.

Jag tror inte vi kommer komma längre med denna diskussion men du får gärna svara och jag kommer läsa det inlägget, sen får det vara bra.