Permalänk
Medlem

vill ha ett tyst chassi!

Som sagt vill ha ett tyst chassi utan fönster och ljus för under 1000kr!

http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-carbide-series-3...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/132156-nzxt_h...

Är någon utan dessa bra eller ska man köra på fractal design?

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen större roll vilken av lådorna du väljer. Du måste ändå köpa nya tysta fläktar eller köra de medföljande fläktarna på 300 ~ 500 RPM för att få något jag skulle vilja likställa vid tyst.

Vad har du för komponenter i övrigt? Det är ofta viktigare att ha tysta komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det spelar ingen större roll vilken av lådorna du väljer. Du måste ändå köpa nya tysta fläktar eller köra de medföljande fläktarna på 300 ~ 500 RPM för att få något jag skulle vilja likställa vid tyst.

Vad har du för komponenter i övrigt? Det är ofta viktigare att ha tysta komponenter.

Okej dem finns i sign

Permalänk
Inaktiv

Det ser ju ut som om du skulle kunna få datorn ganska tyst. Jag skulle rekommendera att du skruvar ner grafikkortet (särskilt i idle) samt köper en ny fläktkontroll samt byter ut fläktarna till några lågvarvigare i din nuvarande låda

Permalänk
Medlem

Har för mig att Define R4 är en av dom bästa på den fronten. En dröm att bygga i dessutom!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare om Define R4. Letade själv efter ett tyst chassi, blev rekommenderad det och jag är inget annat än nöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har för mig att Define R4 är en av dom bästa på den fronten. En dröm att bygga i dessutom!

Jag rekommenderade detta till min polare, men när jag hjälpte han bygga sin dator i det, så blev både jag och han besviken. Tycker verkligen inte det är tyst, låter som mitt Fractal Desgin Arc fan. Fast byter man fläktar / kör dom på låg RPM kanske det fungerar, men jag blev inte imponerad av det.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Jag rekommenderade detta till min polare, men när jag hjälpte han bygga sin dator i det, så blev både jag och han besviken. Tycker verkligen inte det är tyst, låter som mitt Fractal Desgin Arc fan. Fast byter man fläktar / kör dom på låg RPM kanske det fungerar, men jag blev inte imponerad av det.

Finns inget chassi som är tyst om man inte har tysta komponenter i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Okej dem finns i sign

Köp ett par bra fläktar ist för chassi. Noctua kommer med "low noise"-adaptrar, då klarar du dig nog utan fläktkontrollern. Byt fläkten på din evo-212 till noctua 120-pwn. Bra fläktar flyttar tillräckligt med luft på 5-600 rpm, så se till att hålla dem där. Sen vet jag inte hur ditt grafikkort är, är det högljutt kan det vara en ide att byta eller köpa ny kyllösning till det. Riv ur så mkt hårddiskburar du kan ur ditt chassi, se till att du har bra kabeldragning... ja optimera luftflödet helt enkelt.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jag rekommenderade detta till min polare, men när jag hjälpte han bygga sin dator i det, så blev både jag och han besviken. Tycker verkligen inte det är tyst, låter som mitt Fractal Desgin Arc fan. Fast byter man fläktar / kör dom på låg RPM kanske det fungerar, men jag blev inte imponerad av det.

Beror såklart på vad man stoppar i chassit också. Men det är en bra grund för ett tyst bygge
Men vad tyckte ni om byggkvalitén då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Beror såklart på vad man stoppar i chassit också. Men det är en bra grund för ett tyst bygge
Men vad tyckte ni om byggkvalitén då?

Den var hyfsat bra, kunna vara starkare aluminium eller vad det är gjort av, kan upplevas lite ''vekt'' eller ''gungit'' tycker jag. Iallafall där nätagget skruvas fast och toppen där du kan sätta två fläktar.

Men det är helt klart riktigt bra chassi att bygga i! kabeldragning osv är bra.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar tror ändå jag köper ett r4 då jag inte gillar mitt nuvarande chassi

Permalänk
Medlem

Då lånar jag din tråd lite.
Har komponenterna i sig. den brölar på rätt bra (Noctua NH-D14).
Vad ska jag göra för att få tyst på den? Nya chassifläktar antar jag är första steget.
Grafikkortet lär väl vara en av de stora bovarna också, det kanske inte ens är lönt att ge sig på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Då lånar jag din tråd lite.
Har komponenterna i sig. den brölar på rätt bra (Noctua NH-D14).
Vad ska jag göra för att få tyst på den? Nya chassifläktar antar jag är första steget.
Grafikkortet lär väl vara en av de stora bovarna också, det kanske inte ens är lönt att ge sig på det?

Det som brukar låta mest i en dator är oftast processorkylaren eller grafikkortskylaren. Vad är det för kylare på grafikkortet? Referens med radialfläkt?
Finns kylare till 5870, Arctic coolings kylare är riktigt tysta: http://www.inet.se/kategori/141/grafikkortskylning

Och för att få tyst på övriga fläktar så fungerar en fläktkontroller väldigt bra till det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det som brukar låta mest i en dator är oftast processorkylaren eller grafikkortskylaren. Vad är det för kylare på grafikkortet? Referens med radialfläkt?
Finns kylare till 5870, Arctic coolings kylare är riktigt tysta: http://www.inet.se/kategori/141/grafikkortskylning

Och för att få tyst på övriga fläktar så fungerar en fläktkontroller väldigt bra till det

Originalfläktarna till grafikkortet är det. Sitter ju 3st 230mm-fläktar i chassit. Så man kanske bör byta dem mot 120/140mm som är lite tystare också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Originalfläktarna till grafikkortet är det. Sitter ju 3st 230mm-fläktar i chassit. Så man kanske bör byta dem mot 120/140mm som är lite tystare också?

Alltså kylaren med en fläkt längst ut i kanten?
Vad är det för RPM på dessa fläktar? Större fläktar har generellt lägre RPM och låter på så vis inte lika vasst/mycket.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Alltså kylaren med en fläkt längst ut i kanten?
Vad är det för RPM på dessa fläktar? Större fläktar har generellt lägre RPM och låter på så vis inte lika vasst/mycket.

Ett sådant.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur mycket denna kylare låter, har du lyssnat i lådan och försökt lokalisera vart det låter mest?
Annars så hade du inga direkt högvarviga fläktar, förutom dom där 1200 RPM fläktarna (CPU-kylaren?) som kanske kan låta en del.

Belastar man nätagget väldigt hårt så kan det också leva om rätt mycket såklart.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Fick just syn på NZXTs nya chassi H440. Ser riktigt lovande ut måste jag säga

http://www.youtube.com/watch?v=eqz5WAU9iJg

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av macken88:

Tack för alla svar tror ändå jag köper ett r4 då jag inte gillar mitt nuvarande chassi

Tror du kommer få svårt att få särskilt låg ljudnivå med ett R4 chassi. R4 har ju perforerat tak och det är där det mesta av oväsendet kommer ifrån, speciellt om du har datorn på golvet bredvid dig. Jag bytte chassi för nåt år sedan till ett Corsair Obsidian 650D och det är uppbyggt ungefär som ett Fractal Design R4, alltså med perforerat tak.
650D var helt fel val av chassi för mig då jag tycker att det är viktigare att chassit stänger inne oljud från komponenterna snarare än att allt är vidöppet för bästa luftgenomströmning. Nästa misstag jag gjorde var att välja ett slutet vattenkylningssystem. Där åkte man på oljud från pumpen i tillägg till det från fläkten på radiatorn. Bytte radiatorfläkten till en Noctua med pwm styrning men det gjorde ingen större skillnad.

Nästa chassi jag köper ska vara av tyst modell och då kommer jag köpa ett med heltäckt tak och om möjligt täckt front. Insug från sidorna på fronten kan jag tolerera men inte att hela fronten är perforerad då det läcker mycket oljud den vägen också.
Lite ljuddämningsmatta på sidoplåtarna hjälper också en hel del då det minskar resonanseffekten.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av KKay:

Fick just syn på NZXTs nya chassi H440. Ser riktigt lovande ut måste jag säga

http://www.youtube.com/watch?v=eqz5WAU9iJg

Riktigt snyggt chassi, speciellt det vita. Jag skulle tro att det blir väldigt tyst iom att det inte har så många öppningar som t.ex. R4 har. Lite synd att jag inte ska bygga någon ny dator på ett tag, blev lite sugen på H440 nu=)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Tror du kommer få svårt att få särskilt låg ljudnivå med ett R4 chassi. R4 har ju perforerat tak och det är där det mesta av oväsendet kommer ifrån, speciellt om du har datorn på golvet bredvid dig. Jag bytte chassi för nåt år sedan till ett Corsair Obsidian 650D och det är uppbyggt ungefär som ett Fractal Design R4, alltså med perforerat tak.
650D var helt fel val av chassi för mig då jag tycker att det är viktigare att chassit stänger inne oljud från komponenterna snarare än att allt är vidöppet för bästa luftgenomströmning. Nästa misstag jag gjorde var att välja ett slutet vattenkylningssystem. Där åkte man på oljud från pumpen i tillägg till det från fläkten på radiatorn. Bytte radiatorfläkten till en Noctua med pwm styrning men det gjorde ingen större skillnad.

Nästa chassi jag köper ska vara av tyst modell och då kommer jag köpa ett med heltäckt tak och om möjligt täckt front. Insug från sidorna på fronten kan jag tolerera men inte att hela fronten är perforerad då det läcker mycket oljud den vägen också.
Lite ljuddämningsmatta på sidoplåtarna hjälper också en hel del då det minskar resonanseffekten.

Men man behöver ju inte ta bort luckorna i toppen som sitter där som standard

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Men man behöver ju inte ta bort luckorna i toppen som sitter där som standard

Jasså det sitter luckor där? Hm ja men dåså
Det framgick nämligen inte av bilderna jag såg på Inet. Nu när jag kollade lite mer noggrant såg jag att det fanns R4 utan fönster också som då har ljuddämpningsmatta på båda sidopanelerna. Då ska det nog gå att få ett hyffsat tyst system i den burken.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Jasså det sitter luckor där? Hm ja men dåså
Det framgick nämligen inte av bilderna jag såg på Inet. Nu när jag kollade lite mer noggrant såg jag att det fanns R4 utan fönster också som då har ljuddämpningsmatta på båda sidopanelerna. Då ska det nog gå att få ett hyffsat tyst system i den burken.

En bra grund att bygga på iaf Tror inte det finns något tystare chassi än R4, inte vad jag sett iaf.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Fractal design har några av de bästa chassis jag har använt. Snygga och stilrena.

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 PSU: 850W CPU: Intel I5-2500k @ 3,3Ghz GPU: Asus GeForce GTX 560 RAM: Kingston 8Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 1TB OS: Win7