Hur och varför är det möjligt? (R9 290, 92 grader celsius vid spelande)

Permalänk
Inaktiv

Hur och varför är det möjligt? (R9 290, 92 grader celsius vid spelande)

För att göra en lång historia kort:

Mitt gamla XFX Radeon HD 7950 kort var på väg att haverera och jag köpte ett ASUS Radeon R9 290 kort med referenskylare.

Kortet fungerar fint och det är bra ventilation i lådan (HAF 912 Plus chassi) med många Noctua 80 fläktar.

I mitt vardagsrum har jag satt temperaturen till behagliga 18-20 grader och efter kallstart av datorn är grafikkortet liggandes i 28-30 grader Celsius idle och efter spelande när temperaturen sjunkit 40-45 grader Celsius idle.

När jag häromdan skulle för skojs skull skulle kolla temperaturerna i AIDA64 efter lite spelande så var temperaturerna helt normala för övriga komponenter medan grafikkortet var uppe i rasande heta 92 grader Celsius sakta sjunkande till idle temperatur.

Jag tog kontakt med Inet Service vilket påpekade att kortet är gjort för att klara av det och jag kände mig trygg för stunden.
Men paranoid som jag är törstade jag efter mer information och hittade en kommentar härifrån Sweclockers och nu citerar jag:

"Bara så du vet så har R9-290/290X en load temperatur på 95C, alltså det är helt meningen att korten ska vara runt 93-95C i load. Enligt AMD ska det inte vara något problem och ska inte påverka livslängden av kortet. Kallas PowerTune tror jag..."

Om det nu är normalt för dessa kort att ha en load temperatur på 95 grader Celsius, exakt hur och varför är det möjligt?

Mina gamla kort var sällan över 70 grader Celsius vid spelande.

En annan sak jag märkt också är fläkthastigheten är annorlunda beroende på vilket spel jag kör. Till exempel är det knäpptyst när jag lirar Resident Evil Revelations medan Crysis 2 får fläkten att låta som ett Jetplan.

När jag stabilitetstestar grafikkortet i AIDA64 så är hastigheten cirka 34% vid 100% load. Kan man ställa in hastigheten så att temperaturen sjunker en aning? Har kollat i BIOS men inte hittat någonting, bara för CPU.

Finns det något liknande MSI Afterburner till ASUS?

Permalänk
Medlem

Du kan använda MSI Afterburner till alla grafikkort, kvittar vilken tillverkare det är.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

För att göra en lång historia kort:

Mitt gamla XFX Radeon HD 7950 kort var på väg att haverera och jag köpte ett ASUS Radeon R9 290 kort med referenskylare.

Kortet fungerar fint och det är bra ventilation i lådan (HAF 912 Plus chassi) med många Noctua 80 fläktar.

I mitt vardagsrum har jag satt temperaturen till behagliga 18-20 grader och efter kallstart av datorn är grafikkortet liggandes i 28-30 grader Celsius idle och efter spelande när temperaturen sjunkit 40-45 grader Celsius idle.

När jag häromdan skulle för skojs skull skulle kolla temperaturerna i AIDA64 efter lite spelande så var temperaturerna helt normala för övriga komponenter medan grafikkortet var uppe i rasande heta 92 grader Celsius sakta sjunkande till idle temperatur.

Jag tog kontakt med Inet Service vilket påpekade att kortet är gjort för att klara av det och jag kände mig trygg för stunden.
Men paranoid som jag är törstade jag efter mer information och hittade en kommentar härifrån Sweclockers och nu citerar jag:

"Bara så du vet så har R9-290/290X en load temperatur på 95C, alltså det är helt meningen att korten ska vara runt 93-95C i load. Enligt AMD ska det inte vara något problem och ska inte påverka livslängden av kortet. Kallas PowerTune tror jag..."

Om det nu är normalt för dessa kort att ha en load temperatur på 95 grader Celsius, exakt hur och varför är det möjligt?

Mina gamla kort var sällan över 70 grader Celsius vid spelande.

En annan sak jag märkt också är fläkthastigheten är annorlunda beroende på vilket spel jag kör. Till exempel är det knäpptyst när jag lirar Resident Evil Revelations medan Crysis 2 får fläkten att låta som ett Jetplan.

När jag stabilitetstestar grafikkortet i AIDA64 så är hastigheten cirka 34% vid 100% load. Kan man ställa in hastigheten så att temperaturen sjunker en aning? Har kollat i BIOS men inte hittat någonting, bara för CPU.

Finns det något liknande MSI Afterburner till ASUS?

Det är möjligt eftersom referenskylaren är kass!
Samt att dom krämat på alldeles för mycket effekt på kortet för att kunna matcha Titan (då det var bäst, innan 780 Ti släpptes) Det är så jag förstått det.

Ja man ska kunna ställa in en egen fläktkurva så du bestämmer egna varvtal vid vissa temperaturer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nivv:

Du kan använda MSI Afterburner till alla grafikkort, kvittar vilken tillverkare det är.

Tack för svaret! Någon kommentar på det andra?

Skrivet av Xiqt:

Det är möjligt eftersom referenskylaren är kass!
Samt att dom krämat på alldeles för mycket effekt på kortet för att kunna matcha Titan (då det var bäst, innan 780 Ti släpptes) Det är så jag förstått det.

Ja man ska kunna ställa in en egen fläktkurva så du bestämmer egna varvtal vid vissa temperaturer.

OK, behöver jag vara orolig för att kortet helt plötsligt säger "poff" och det börjar ryka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

För att göra en lång historia kort:

Mitt gamla XFX Radeon HD 7950 kort var på väg att haverera och jag köpte ett ASUS Radeon R9 290 kort med referenskylare.

Därför. Jag har haft flera AMD kort med referenskylare innan (Av någon anledning) och har med alla kort legat på 85-100 grader. Det är inget problem för korten oftast då de klarar temperaturerna. Däremot blir referenskylarna riktigt hödljudda!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

kolla så kylaren sitter på rätt och inte fel, alltså om den sitter fel så kan du få ett nytt, kallas måndagsexempel

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

kolla så kylaren sitter på rätt och inte fel, alltså om den sitter fel så kan du få ett nytt, kallas måndagsexempel

Om du inte vet nånting vad du säger, Varför ens slänga iväg en sådan post?

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ja, kortet är gjort för att gå så varmt så det är ingen fara. Då kylaren är ganska dålig så hade AMD att välja på två saker:
1. Låta fläkten blåsa som fan och därmed väsnas än mer
2. Bygga kortet så att det klarar en högre temperatur (i detta fallet 95 grader) så att fläkten inte måste jobba så hårt.

De valde som vi sett alt. 2.

Ang varför det låter olika mycket i olika spel. Olika spel belastar kortet olika hårt, desto hårdare kortet belastas desto mer värme alstrar det. Så när du spelar Crysis får fläkten betydligt mer värme att skyffla bort jämfört med när du spelar Resident Evil eftersom RE inte alls är lika tungrott för grafikkortet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ganska säker att det är mig du citerar ?

Hursomhelst, anledning är ganska simpel. Äldre grafikkort behövde ofta stanna på lägre temperaturer för optimal prestanda. Men med att tekniken har gått framåt så har den nödvändigheten försvunnit. Då kommer vi till det enda skillnad en hög temperatur kan göra, livslängden på grafikkortet. Detta kan jag inte kommentera på, men enligt AMD själv ska detta inte vara ett problem. Om det är sant eller inte får vi väl reda på om några år. Men tror knappast att skillnaden kommer vara självklar, och du kommer förmodligen ha bytt ut den innan dess.

Varför den håller såna temperaturer är ganska självklart, en undermålig kylare på ett av dom mest strömhungriga grafikkorten på marknaden i nuet ? Inte exakt en bra kombination.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

En annan sak jag märkt också är fläkthastigheten är annorlunda beroende på vilket spel jag kör. Till exempel är det knäpptyst när jag lirar Resident Evil Revelations medan Crysis 2 får fläkten att låta som ett Jetplan.

Resident evil Revelations verkar vara cappat så det inte går över 120fps enligt denna test:
http://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/resident-evi...

Detta kan förklara att grafikkortet inte går max på samma sätt där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Därför. Jag har haft flera AMD kort med referenskylare innan (Av någon anledning) och har med alla kort legat på 85-100 grader. Det är inget problem för korten oftast då de klarar temperaturerna. Däremot blir referenskylarna riktigt hödljudda!

Mitt ännu äldre ASUS Radeon HD 6950 kort hade också referenskylare och det lät ganska mycket.

Kanske det inte finns något att oroa sig för iallafall.

Skrivet av norowner:

kolla så kylaren sitter på rätt och inte fel, alltså om den sitter fel så kan du få ett nytt, kallas måndagsexempel

Njae idle temperaturerna är helt OK så att kylaren sitter som den ska är jag helt övertygad om annars hade ju idle temperaturerna varit helt kajko dem också.

Skrivet av JohanFalk:

Ganska säker att det är mig du citerar ?

Hursomhelst, anledning är ganska simpel. Äldre grafikkort behövde ofta stanna på lägre temperaturer för optimal prestanda. Men med att tekniken har gått framåt så har den nödvändigheten försvunnit. Då kommer vi till det enda skillnad en hög temperatur kan göra, livslängden på grafikkortet. Detta kan jag inte kommentera på, men enligt AMD själv ska detta inte vara ett problem. Om det är sant eller inte får vi väl reda på om några år. Men tror knappast att skillnaden kommer vara självklar, och du kommer förmodligen ha bytt ut den innan dess.

Varför den håller såna temperaturer är ganska självklart, en undermålig kylare på ett av dom mest strömhungriga grafikkorten på marknaden i nuet ? Inte exakt en bra kombination.

He he jo det är ett citat från dig.

Tack för förklaringen, känns bättre nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tack för svaret! Någon kommentar på det andra?

OK, behöver jag vara orolig för att kortet helt plötsligt säger "poff" och det börjar ryka?

Det kan jag ej svara på, men säger AMD att kortet ska klara 95C 24/7 (tex mining) så borde garantin täcka eventuell skada på kortet som blivit pga värme.

Jag var med om att det sa "poff" och började ryka när jag hade två 4870X2 som var riktigt högljudda och också gick riktigt varma! 99% säker att det blev ett poff på grund av all värme.

Edit; Kortet throttlar när det närmar sig 95C för att inte gå över just den tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

kolla så kylaren sitter på rätt och inte fel, alltså om den sitter fel så kan du få ett nytt, kallas måndagsexempel

Har du läst något av alla tester Sweclockers har gjort på dessa kort? Även dom bästa tredjeparts kylarna har svårt att hålla nere temperaturerna när 290/290x ligger i full load.

Han har nog inte fått ett Måndags exemplar. Hade han haft extremt coil whine så hade jag kallat det ett måndags exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Har du läst något av alla tester Sweclockers har gjort på dessa kort? Även dom bästa tredjeparts kylarna har svårt att hålla nere temperaturerna när 290/290x ligger i full load.

Han har nog inte fått ett Måndags exemplar. Hade han haft extremt coil whine så hade jag kallat det ett måndags exemplar.

Sen när har tredjepartskylarna problem med värmen? Det är bara Asus i silentmode(som man inte bör köra) som värmen sticker i väg. Mitt tri-x ligger runt 78-80c med fläkten på 40%(knäpptyst) vid mining. Så det där stämmer verkligen inte.

Referenskortet är gjort för att ligga runt 95c. Problemet är att det börjar throttla när det hamnar däromkring. Så graderna i sig är inget att oroa sig över, prestandan däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xiqt:

Det kan jag ej svara på, men säger AMD att kortet ska klara 95C 24/7 (tex mining) så borde garantin täcka eventuell skada på kortet som blivit pga värme.

OK, jämfört med 24/7 mining är mitt användande obetydligt då jag spelar kanske 1-2 timmar om dagen. Men inte för inte, finns inget egentligen som säger att jag är mer säker än de som minar beror ju helt på kortet.

Tack alla iallafall för era svar, det känns OK nu. Här får man alltid svar på tal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Sen när har tredjepartskylarna problem med värmen? Det är bara Asus i silentmode(som man inte bör köra) som värmen sticker i väg. Mitt tri-x ligger runt 78-80c med fläkten på 40%(knäpptyst) vid mining. Så det där stämmer verkligen inte.

Referenskortet är gjort för att ligga runt 95c. Problemet är att det börjar throttla när det hamnar däromkring. Så graderna i sig är inget att oroa sig över, prestandan däremot.

http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...

Asus DC kylaren värkar ha problem.
Nu har jag ingen egen erfarenhet utan utgår enbart ifrån tester. Men 80-90C kommer jag då aldrig upp i vid full belastning, även inte ens vid hårda benchmarks.

Permalänk
Medlem

"Vid första anblick är det säkert många som tappar hakan när de ser temperaturerna under belastning med Radeon R9 290X. Det finns dock ingen anledning att vara orolig då AMD själva har trimmat kortets fläktkurva att hålla GPU:n runt 95°C – vilket i sin tur ska resultera i en lägre ljudnivå.

Detta kan tyckas vara i högsta laget, men företaget försäkrar om att denna temperatur inte är skadlig och att GPU:n klarar av värmen vid kontinuerlig drift utan problem. Oroliga användare kan dock justera måltemperaturen i drivrutinens kontrollpanel, något som tas upp mer i detalj på nästkommande sida.

http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...

Asus DC kylaren värkar ha problem.
Nu har jag ingen egen erfarenhet utan utgår enbart ifrån tester. Men 80-90C kommer jag då aldrig upp i vid full belastning, även inte ens vid hårda benchmarks.

Precis vad jag skrev då, DCII-kylaren i silent mode, som ingen bör använda iaf. Annars är det knappast några problem, samma nivå som TI i testet ligger på i princip. Sen när blev 80c ett högt värde i gpu-sammanhang? Helst när chippet är gjort för 95c.

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner funkar även för ASUS-kort, om du vill ändra fläktkurvan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Har testat lite med MSI Afterburner nu och fick ner temperaturen från 92 grader till 85 genom att sätta hastigheten på fläkten till 47% manuellt.

Ljudvolymen från 39% vilket den verkar gå till utan att MSI Afterburner körs till 47% var inte nämnvärt högre.

Visst jag fick ner temperaturen 8 grader, men finns det någon risk att man pajar fläkten genom att köra på 47% längre perioder när man ska spela tunga spel? Eller är det lika bra att skita i detta och köra på som vanligt och bara sluta tänka på det?

Permalänk
Medlem

Olika komponenter arbetar effektivast vid olika temperaturer. 290 är troligtvis designat med komponenter som arbetar mer effektivt vid högre temperaturer. Genom att tillåta högre temperaturer innebär det att mindre värme kommer transporteras bort via en kylare villket innebär att energiförbrukningen kommer bli mindre.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Har testat lite med MSI Afterburner nu och fick ner temperaturen från 92 grader till 85 genom att sätta hastigheten på fläkten till 47% manuellt.

Ljudvolymen från 39% vilket den verkar gå till utan att MSI Afterburner körs till 47% var inte nämnvärt högre.

Visst jag fick ner temperaturen 8 grader, men finns det någon risk att man pajar fläkten genom att köra på 47% längre perioder när man ska spela tunga spel? Eller är det lika bra att skita i detta och köra på som vanligt och bara sluta tänka på det?

Fläkten klarar det så det är inga problem såvida du pallar med ljudet. Dock kan jag rekommendera Arctic Accelero Xtreme III om du är lite händig. Klockren kylare som är tyst även i 100%. Jag kör med Asus GPU Tweak för att ställa in en fläktkurva och efter flera timmars BF4 spelande går den aldrig över 65 grader vid 50% fläkthastighet.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Har testat lite med MSI Afterburner nu och fick ner temperaturen från 92 grader till 85 genom att sätta hastigheten på fläkten till 47% manuellt.

Ljudvolymen från 39% vilket den verkar gå till utan att MSI Afterburner körs till 47% var inte nämnvärt högre.

Visst jag fick ner temperaturen 8 grader, men finns det någon risk att man pajar fläkten genom att köra på 47% längre perioder när man ska spela tunga spel? Eller är det lika bra att skita i detta och köra på som vanligt och bara sluta tänka på det?

gör en custom kurva till fläkten istället för att sätta ett fast värde.

skulle inte dina 47% räcka vid hög belastning finns risk för korthaveri om den inte får öka fläkten mer vid behov.

jag kör iofs EVGA presission X men bygger på samma så ser typ lika ut.

öppna setting välj fliken (Fan)

såhär har jag satt min kurva för ja skiter i om datorn låter som en jumbojet kan ändå öka mer på volymen och gillar inte temps över 60/70°c nånting och kommer sällan över 70°c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirlen:

Dock kan jag rekommendera Arctic Accelero Xtreme III om du är lite händig. Klockren kylare som är tyst även i 100%.

Jag har sneglat lite på den lösningen faktiskt.

Jag är händig (har byggt alla stationära datorer själv genom åren), men tror inte jag är fullt så händig som att byta kylare på grafikkort.
Köpte ju grafikkortet på Inet, man kan inte lämna in kortet hos dem för en penning?

EDIT: Allt var slut hos Inet och på Prisjakt var allt rött, verkar som eftermarknadskylning är riktigt populärt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

gör en custom kurva till fläkten istället för att sätta ett fast värde.

skulle inte dina 47% räcka vid hög belastning finns risk för korthaveri om den inte får öka fläkten mer vid behov.

jag kör iofs EVGA presission X men bygger på samma så ser typ lika ut.

öppna setting välj fliken (Fan)

http://imageshack.com/a/img849/8243/c04z.png

såhär har jag satt min kurva för ja skiter i om datorn låter som en jumbojet kan ändå öka mer på volymen och gillar inte temps över 60/70°c nånting och kommer sällan över 70°c

Det låter faktiskt vettigare att göra en kurva än att sätta ett fast värde. Dock såg jag aldrig att fläkten gå över 47% när jag testade spela utan MSI Afterburner.

Permalänk

Testa att montera om kylaren o byt pasta det kan göra ca10 lägre temps.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Testa att montera om kylaren o byt pasta det kan göra ca10 lägre temps.

Kan det inte då Kortet är inställt på att hålla den tempen han redan har. Är så från fabrik. Läs på.....

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hetsen att ha grafikkort på 50c och en turbolent fläkt. Så länge kortet tillverkats för att klara av större temperaturändringar så skall detta inte vara något problem.

Bättre att kortet sitter och jagar 95c och är tystare än att jaga 60c och låta som en orkan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Men paranoid som jag är törstade jag efter mer information och hittade en kommentar härifrån Sweclockers och nu citerar jag:

"Bara så du vet så har R9-290/290X en load temperatur på 95C, alltså det är helt meningen att korten ska vara runt 93-95C i load. Enligt AMD ska det inte vara något problem och ska inte påverka livslängden av kortet. Kallas PowerTune tror jag..."

det han menar med det inlägget är att som standard så är korten inställda på att dom ska gå upp i 95c och fläkten max på 40% och när den väl kommer upp till 95c och 40% så kommer korten att klocka ner sig för att hålla dom andra på parametrarna under max..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir nästan lite mörkrädd att TS har missat att (referens) R9 290 /290x som standard ligger på 95'c vid load. Står i nästan alla recensioner och finns åtskilliga trådar om detta bland annat här på Swec. Jag menar, du har ju köpt kortet och borde väl ha läst något om det innan? Skillnad på temperatur och värmeutveckling.

Sorry att jag låter lite sur. Kunde inte hejda mig själv.

Hursom, AMD säger att det är OK med 95'c, justera annars fläktkurvan så att den går lägre i temp men throttlar tidigare.
Hoppas att du är nöjd med kortet och att du kan utnyttja fördelarna med Mantle inom en snar framtid!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Tjipp.
Mitt Referens 290 har snart gått i 2 månader på 100% load vid 92-95 gr C. Fläkten ligger mellan 55-65%. Uppvisar inte nga tecken på slitage eller liknande ännu.

Visa signatur

^_^