Filkopiering inom NAS volym ineffektivt jämfört med Windows

Permalänk
Medlem

Filkopiering inom NAS volym ineffektivt jämfört med Windows

Jag vet knappt inte hur jag ska beskriva detta problem då jag antar det är en feature som finns i Windows men kanske inte finns/ej aktiverat på min NAS därav den konstiga titeln på tråden.

Här kommer två beskrivningar hur det fungerar för mig.

Såhär funkar det komplett Windows miljö:
- Jag har en Windows 7 dator som server där jag lagrar mina filer.
- Jag delar ut en mapp på denna datorn i mitt nätverk.
- Jag använder en laptop med Windows 8.1 kopplad bara med Wifi som normalt ger ca 50mbit/s (ca 5 megabyte/sekund)
- Mappen som är utdelad kopplar jag till s:
- Om jag kopierar en fil med min laptop från en mapp som ligger på s: till en annan mapp som också ligger på s: så hanterar Windows detta lite magiskt internt för då kopieras filen med ca 40-50Megabyte/sekund, dvs filen är aldrig och vänder i min laptop vilket såklart är bra då det går snabbt.

Om jag nu istället använder en miljö med min NAS:
- Istället för en Windows server så är det nu en NAS (Synoligy DS414)
- Mapp utdelad på samma sätt som ovan fast från NASen.
- Samma laptop används.
- Mappen som är utdelad kopplas till S: på samma sätt.
- Om jag nu kopierar samma fil på samma sätt så får jag bara en hastighet på 2-3 megabyte/sekund, dvs filen är troligen och vänder i min laptop så att säga, (lite ineffektivt).

Varför blir det såhär?
Vad heter tjänsten i Windows?
Kan man lösa detta i min Synology NAS eller får man leva med detta?

Hoppas någon har svar på mina frågor, jag har sökt både forum och googlat men ej hittat svar, detta kan ju dock bero på att jag har svårt att beskriva featurn med några få ord.

MVH
/Fredrik

Permalänk
Medlem

Om du ska kopiera filer som ligger på nasen till andra mappar som också ligger på nasen så använd file station. Tror det den gör är att den samtidigt skapar en tempfil som gör att det går mycket långsammare om du gör kopieringen från windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Om du ska kopiera filer som ligger på nasen till andra mappar som också ligger på nasen så använd file station. Tror det den gör är att den samtidigt skapar en tempfil som gör att det går mycket långsammare om du gör kopieringen från windows.

Ja tack för tipset men det svara inte riktigt på frågan, vist kan man abända andra verktyg men det är ju ännu smidigare om man kan göra det med gög hastighet från vanliga file explorer precis som vilken fil som helst.

Något som kan mer om frågan?

/Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag har också en nas som jag flyttar filer på. Men jag loggar in i min nas via webbläsaren och flyttar filer via den inbyggda file managern. Funkar väldigt smidigt och snabbt. Skulle rekommendera dig det. Lägg adressen som ett bokmärke så kommer du dit snabbt

Permalänk
Medlem

Det finns inget sätt för din laptop att tala om för din NAS att filen ska kopieras lokalt, därför måste den till din laptop och vända.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Ja tack för tipset men det svara inte riktigt på frågan, vist kan man abända andra verktyg men det är ju ännu smidigare om man kan göra det med gög hastighet från vanliga file explorer precis som vilken fil som helst.

Något som kan mer om frågan?

/Fredrik

Det är synologys egna inbyggda filhanterare, så besvärligt är det inte att använda den. Men det kanske går att lösa på nåt smidigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det finns inget sätt för din laptop att tala om för din NAS att filen ska kopieras lokalt, därför måste den till din laptop och vända.

Men det funkar ju så när man kör Windows och en Windows server så det måste ju finnas någon funktion som löser det, frågan är ju bara om det är något Microsoft håller för sig själva eller kan andra tillverkare implementera detta?

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av chaffis:

Men det funkar ju så när man kör Windows och en Windows server så det måste ju finnas någon funktion som löser det, frågan är ju bara om det är något Microsoft håller för sig själva eller kan andra tillverkare implementera detta?

/Fredrik

Troligen har NAS:en bara inte stöd för det, i flera protocol som är populära för fildelning (t.ex. SMB) finns det stöd för flaggor och/eller speciella kommandon som säger att det är en intern kopiering. Om du verkligen vill undersöka närmre kan du alltid inspektera nätverkstrafiken med t.ex. wireshark eller microsoft message analyzer och se vilka kommandon som faktiskt genomförs för att ta reda på skillnaden mellan de två.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Detta har varit en inbyggd funktion i SMB protokollet länge och det borde fungera även på din Synology, men det gäller vad jag vet inte kopiering utan bara flytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Detta har varit en inbyggd funktion i SMB protokollet länge och det borde fungera även på din Synology, men det gäller vad jag vet inte kopiering utan bara flytt.

Verkar vara ett svårt ämne detta, ja för flytt fungerar det som förväntat utan detta handlar om kopiering, har testat mig fram till detta så min beskrivning i första inlägget är hur det fungerar i verkligheten och hade hoppats att jag skulle kunna lösa det med NASen också.

En fullösning är visserligen att montera en iSCSI volym på min Windows server så löser detta troligen problemet för då ser det ut som jag kopierar på Windows datorn även om datan ligger på NASen, dock skapar det onödig last på nätverkat men det kanske man kan lösa med ett extra nätverkskort i servern så kan jag ha en direkt nätverkskabel mellan server och NASen.

Ingen som vet något mer?

och nja inte helt sugen på att själv börja sniffa protokollet, det borde finnas dokumenterat på annat håll.

MVH
/Fredrik