Letar efter ett Robust stryktåligt mATX chassi

Permalänk
Medlem

Letar efter ett Robust stryktåligt mATX chassi

Som titeln lyder.

Jag ska bygga en dator åt en kompis. han ska flytta på den massor men vill inte ha bärbart, det är en jobb dator fast lite slit o släng version.

Den måste vara slitstark, helst aluminium, fast plast går också bra. Vi har en budget på ca. 12.000 för hela datorn och jag vill ite slänga ut för mycket på ett chassi. Säg 700-1000 max.
Hur den ser ut spelar ingen roll alls.

Tack

Permalänk
Permalänk
Medlem

Prodigy M är väl lätt att flytta runt på med sina handtag i alla fall. Något chassi som skulle vara särskilt robust kan jag inte direkt tänka på, men Lian Li byggs ju i aluminium i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zawz:

Som titeln lyder.

Jag ska bygga en dator åt en kompis. han ska flytta på den massor men vill inte ha bärbart, det är en jobb dator fast lite slit o släng version.

Den måste vara slitstark, helst aluminium, fast plast går också bra. Vi har en budget på ca. 12.000 för hela datorn och jag vill ite slänga ut för mycket på ett chassi. Säg 700-1000 max.
Hur den ser ut spelar ingen roll alls.

Tack

Är det någon speciell anledning till varför ni måste bygga i m-atx istället för itx?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Prodigy M är väl lätt att flytta runt på med sina handtag i alla fall. Något chassi som skulle vara särskilt robust kan jag inte direkt tänka på, men Lian Li byggs ju i aluminium i alla fall.

Tack för tipset, ska kolla på de.

Skrivet av Curemylife:

Är det någon speciell anledning till varför ni måste bygga i m-atx istället för itx?

egentligen inte, vi ska ha rätt bra saker i (stora grafikkort t.ex) så då kanske ITX är för litet? jag har tänkt mig ett grafikkort som 280x eller likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Något chassi anpassat för industri kanske?

http://www.advantech.com/products/microATX-Motherboard-Chassi...

Ska det vara robust så är det stål du vill ha, inte aluminium...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Något chassi anpassat för industri kanske?

http://www.advantech.com/products/microATX-Motherboard-Chassi...

Ska det vara robust så är det stål du vill ha, inte aluminium...

Helt rätt, industri är perfekt, men med tanke på att jag kommer ha gaming grafikkort i chassit så kanske det är för litet... men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Bitfenix Phenom M, väldigt kompakt för ett m-atx, någorlunda billigt och slipper handtagen som Prodigy använder som tillför väldigt lite och gör chassit onödigt stort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Är det krav på separat grafikkort så skulle jag nog fundera på ett Bitfenix Prodigy med mITX-kort. Chassit klarar kort på upp till 320mm enl spec. Anledningen till att jag rekommenderar det är att grafikkortet blir stående, och således torde det vara mer stryktåligt än ett kort som "hänger" i PCI-E-porten. Det blir en del påfrestningar på moderkortet med denna montering av grafikkort som har en lite tyngre kylare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster