Permalänk
Avstängd

Räcker 500W Bronze till mig?

Har nog skrivit upp det mesta jag har som tar ström från min burk, 4 fläktar kör jag också, 230mm/140mm/120mm/120mm. Det är absolut inga problem att driva mitt system just nu, har inte klockat något.

Men några har sagt att mitt CX500M inte räcker. När jag kollar på sweclockers egna lista så ser det ut som 780ti drar max 405W, då med deras testdator. Mitt agg producerar minst 80% av 500W = minst 400W. 500W bronze innebär också typ 85% om jag inte fattat fel?

85% av 500W ska räcka enligt min beräkning, vad tror ni?
Ska jag lyssna på de 2st som skrivit att jag måste ha mer eller bättre agg, eller köra på då det funkar fint som det ser ut?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiHjD:

Har nog skrivit upp det mesta jag har som tar ström från min burk, 4 fläktar kör jag också, 230mm/140mm/120mm/120mm. Det är absolut inga problem att driva mitt system just nu, har inte klockat något.

Men några har sagt att mitt CX500M inte räcker. När jag kollar på sweclockers egna lista så ser det ut som 780ti drar max 405W, då med deras testdator. Mitt agg producerar minst 80% av 500W = minst 400W. 500W bronze innebär också typ 85% om jag inte fattat fel?

85% av 500W ska räcka enligt min beräkning, vad tror ni?
Ska jag lyssna på de 2st som skrivit att jag måste ha mer eller bättre agg, eller köra på då det funkar fint som det ser ut?

500W 80+ bronze betyder att agget klarar leverera 500W till datorn, med en verkningsgrad på 81% vid 100% last.

Det innebär att det vid full belastning kommer dra 617W från väggen, inte att det levererar mindre än 500W.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Vad har du för komonenter?

Permalänk
Medlem

80+ Bronze, Silver osv. har inget som helst att göra med hur mycket ett nätaggregat levererar. Klarar det 500W så klarar det 500W. Ett nätaggregat med låg effektivitet drar mer från väggen för att leverera dessa 500W, men det levererar inte mindre än 500W för det.

Med det sagt så borde det gå bra med ditt nätaggregat. Men jag skulle inte rekommendera någon överklockning. Vill du höja marginalerna lite kan du undervolta processor och GPU.

Permalänk
Medlem

What hoski said, 500W har du att tillgå, och jag lovar dig att ditt nätagg räcker. Jag kör liknande system, det som skiljer är att jag har ett 290X, och det klarar sig utan några som helst problem på ett 450W nätagg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

500W 80+ bronze betyder att agget klarar leverera 500W till datorn, med en verkningsgrad på 81% vid 100% last.

Det innebär att det vid full belastning kommer dra 617W från väggen, inte att det levererar mindre än 500W.

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt, då är det ju bara bättre då än vad jag trodde, 95W över från 405W som dator drar typ.

Skrivet av Axel95:

Vad har du för komonenter?

Står i min signatur, allt förutom mina fläktar som står i början av denna tråd.

Skrivet av Aleshi:

80+ Bronze, Silver osv. har inget som helst att göra med hur mycket ett nätaggregat levererar. Klarar det 500W så klarar det 500W. Ett nätaggregat med låg effektivitet drar mer från väggen för att leverera dessa 500W, men det levererar inte mindre än 500W för det.

Med det sagt så borde det gå bra med ditt nätaggregat. Men jag skulle inte rekommendera någon överklockning. Vill du höja marginalerna lite kan du undervolta processor och GPU.

Precis, någon annan sa det. Tycker jag var bra nyheter, någon kille på netonnet var det som babblade om att man får ut 80% av sitt aggregat, säger väl en del om den affären!

Men en sak förstår jag inte, om du säger det så har jag alltså 95W över, borde inte det täcka överklockningen? Undervolta vet jag inte vad det är...

Skrivet av backfeed:

What hoski said, 500W har du att tillgå, och jag lovar dig att ditt nätagg räcker. Jag kör liknande system, det som skiljer är att jag har ett 290X, och det klarar sig utan några som helst problem på ett 450W nätagg.

Kör du överklockat då?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Trevligt, då är det ju bara bättre då än vad jag trodde, 95W över från 405W som dator drar typ.

Står i min signatur, allt förutom mina fläktar som står i början av denna tråd.

Precis, någon annan sa det. Tycker jag var bra nyheter, någon kille på netonnet var det som babblade om att man får ut 80% av sitt aggregat, säger väl en del om den affären!

Men en sak förstår jag inte, om du säger det så har jag alltså 95W över, borde inte det täcka överklockningen? Undervolta vet jag inte vad det är...

Kör du överklockat då?

Dold text

Grafikkort drar som satan när man överklockar.. sedan vill du också ha lite marginaler (skulle säga minst 15%) från vad du GISSAR vad systemet drar. 500W räcker, men jag skulle inte rekommendera mindre om jag säger så.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Har nog skrivit upp det mesta jag har som tar ström från min burk, 4 fläktar kör jag också, 230mm/140mm/120mm/120mm. Det är absolut inga problem att driva mitt system just nu, har inte klockat något.

Men några har sagt att mitt CX500M inte räcker. När jag kollar på sweclockers egna lista så ser det ut som 780ti drar max 405W, då med deras testdator. Mitt agg producerar minst 80% av 500W = minst 400W. 500W bronze innebär också typ 85% om jag inte fattat fel?

85% av 500W ska räcka enligt min beräkning, vad tror ni?
Ska jag lyssna på de 2st som skrivit att jag måste ha mer eller bättre agg, eller köra på då det funkar fint som det ser ut?

Deras test dator på 405w är med en klockad socket 2011 CPU. Skulle tro du lätt kan plocka av 100w ifrån deras system med en stock 1150 CPU, förmodligen
skiljer det även mer än så.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Grafikkort drar som satan när man överklockar.. sedan vill du också ha lite marginaler (skulle säga minst 15%) från vad du GISSAR vad systemet drar. 500W räcker, men jag skulle inte rekommendera mindre om jag säger så.

Läs vad kilen under dig skriver.

Skrivet av AkUs:

Deras test dator på 405w är med en klockad socket 2011 CPU. Skulle tro du lätt kan plocka av 100w ifrån deras system med en stock 1150 CPU, förmodligen
skiljer det även mer än så.

Låter som mitt agg kommer klara sig bra, precis som det känns. De som kommenterade kallade även mitt agg ett budget agg och sa att på något sätt skulle förkorta livslängden på mina komponenter. Du kanske kan ta dig ett titt? Det är kommentarer på mitt galleri.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

500W 80+ bronze betyder att agget klarar leverera 500W till datorn, med en verkningsgrad på 81% vid 100% last.

Det innebär att det vid full belastning kommer dra 617W från väggen, inte att det levererar mindre än 500W.

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland är det skönt när man fattat fel!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Men en sak förstår jag inte, om du säger det så har jag alltså 95W över, borde inte det täcka överklockningen? Undervolta vet jag inte vad det är...

Grafikkort skenar snabbt i effektförbrukning när man överklockar.
Undervoltning är när du sänker spänningen under standardvärden. Oftast kan man köra grafikkort och processor på betydligt lägre spänning än de levereras med. Och effektutvecklingen ökar i kvadrat med spänning, så kan du sänka spänningen med 10% så sparar du många watt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Grafikkort skenar snabbt i effektförbrukning när man överklockar.
Undervoltning är när du sänker spänningen under standardvärden. Oftast kan man köra grafikkort och processor på betydligt lägre spänning än de levereras med. Och effektutvecklingen ökar i kvadrat med spänning, så kan du sänka spänningen med 10% så sparar du många watt.

OK, har lite tajt budget just nu, men skulle faktiskt kunna byta mitt aggregat, har öppet köp fortfarande men får byta till ett i ganska närliggande prisklass då. Har några förslag här du kan ta dig en titt på om du orkar?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr inte kungen på vilka nätaggregat som har hög kvalitet. Ibland skiljer det mycket inom olika tillverkare. Corsair har några mycket bra nätaggregat, men de har också haft några som varit sämre. Men skulle ändå säga att ett modulärt Corsair är en bra idé. Andra får gärna komma med invändningar.

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på CX 500M. Förr betraktas Corsairs CX-serie som budget, och ganska dålig. Den senaste versionen som du har är betydligt bättre.
Stanna på det du har. Det är inte lönt att lägga pengar och energi på att byta det. Ha istället i bakhuvudet att du nästa gång kanske ska ta ett lite starkare nätagg för större marginaler. Men som sagt, agget du har är ett riktigt bra agg för pengarna.

Här är en test som SweC gjorde: http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Kör du överklockat då?

Nej, men det skulle gå om jag ville. Inte både cpu och gpu, men en av dem.

Visa signatur

5950X, 3090