Webcam-fråga - Behöver hjälp av er som kan!

Permalänk
Medlem

Webcam-fråga - Behöver hjälp av er som kan!

Jag behöver en höghastighets-webcam som kan filma i HD.
Har ni några tips på någon bra prisvärd webcam som passar in på den beskrivningen?

Sen vill jag direkt helst via kameran ladda upp filmen snabbt till någon molntjänst, hur gör jag det smidigast?

Går det ens göra direkt via kameran eller behöver jag en dator eller hur gör man det på smidigast sätt?

Sen undrar jag om det finns någon mjukvara som kan "styra" kameran så den kan stå på hela tiden men man kan ställa in vilka tider den ska spela in osv?

Hoppas någon av er kan hjälpa mig!

/F

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många bilder/sekund ska den klara ?
Och har du tillräckligt med ljus ? För höghastighetsfilmning kräver mycket ljus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ingen aning ang hur många bilder men den ska spela in sport med bollar så det kommer gå snabbt och det måste vara tydlig bild.

Det finns absolut bra ljus så det blir inga problem!

Permalänk
Rekordmedlem

Men är det många bilder per sekund eller kort slutartid du är ute efter ? Jag har en känsla av att det kommer att bli rätt dyrt om du ska ha hög bildfrekvens och HD.
Ska du se hur bollen deformeras och liknade saker ?
Det här är filmat med 2500 bilder/sekund:

Med en kamera som klarar upp till 18 000 bps, den klarar hd upp till 700 bps och den kostar $5500 och de säger att det är den billigaste höghastighetskameran på marknaden idag, den har inte heller webinterface, det är ju rätt meningslöst egentligen för videon bör ju redigeras efteråt om du ska hinna se nått överhuvudtaget av vad som händer.
Den använder Nikonoptik, vilket alltid är ett plus så du kan ju spara in lite pengar där om du har optiker redan.
http://edgertronic.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj jäklar 5500$???

Jag har en budget på max 2000kr!

Men ok jag behöver INTE se hur bollen deformeras osv men jag ska filma ett antal sporter som tex tennis och då kommer kameran sitta på ena kortsidan och måste klara av att klart och tydligt kunna se om bollen är inne eller utanför linjerna på andra sidan planen och kunna ge en bra bild i slowmotion.

Det kanske inte behövs höghastighetskamera till det utan mer en vanlig webcam som har HD och tar många bilder per sekund?

Som ni märker är inte det här mitt område alls....

Permalänk
Rekordmedlem

Vanliga webkameror är anpassade mot filmstandarder och de är inte "höghastighet" Jag vet inte vad du ska kolla på för 2000kr för det räcker inte till nån höghastighetskamera och knappt till en filmkamera heller, det finns ju en del kameror som kan filma i 60 fps men de flesta om inte alla kostar över 2000kr, kanske en GoPro hero 3+ kan fungera även om det inte är en webkamera i normal mening och den ligger lite över din budget.
http://gopro.com/cameras

Det finns ju en del "actionkameror/bilkameror " som kanske kan fungera och det finns ju Kineskopior på Gopro på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok tror du en GoPro hero 3+ skulle fungera så skulle priset kunna fungera också!

Den borde alltså inte ha några problem med att tex filma en tennismatch och få med hela planen tydligt och kunna ge bra repriser för att se om en boll är inne eller utanför en linje på planen?

Har den någon bra mjukvara där man kan ställa in att den ska börja filma kl 13:00 och sluta filma 14:00 och liknande saker?
Och hur får jag upp min inspelade film från kameran till en molntjänst på enklast sätt går det att göra direkt med den kameran eller behöver man en dator till det?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag ver inte hur kvaliten/funktionen blir men kameran är en av de billigaste som verkar klara ungefär de funktioner du söker. Programvarufunktionen du verkar vilja ha är rätt udda så det tvivlar jag på att den stödjer direkt, men det går säkert att plocka ihop nått med scriptande som sköter det, annars får du nog köpa prokameror men då sticker priset iväg. Du kan ju använda vanliga videokameror som kopplas mot en server som styr dem, för det du frågar om är ju egentligen nån "liten automatiserad tvstation"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du googlar "camera good for tennis", utan cituationstecken, kommer du få en hel del förslag på ämnet. 89 MGh närmare bestämt*. Man är ju sällan först med några unika problem på det hära inter-net, GoPro som du frågade om verkar enligt några av toppträffarna fungera förenligt med ändamålet och det föreslås även ett par billigare alternativ där jag kastade mina ögon. GoPro hero 3+ kostar väl så vitt jag sett betydligt mycket mer än 2kkr?
http://lmgtfy.com/?q=camera+good+for+tennis

* MGh = Mega Googlehits

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Ja det är lite knepigt hur man ska lösa det bra och billigt

Men tack för hjälpen jag ska kika närmre på en sån Hero3+!

/F