Samsung Galaxy S5 avtäcks den 24 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nokia är ett moderbolag till ett nätverksbolag som gör basstationer samt ett annat bolag som gör kartor. Mobil-divisionen är avvecklad sedan länge och resterna går till Microsoft så fort det går igenom formellt. Fabrikerna, design och utvecklingscenter osv som gjort mobiler som man förknippar med deras industriella design är avvecklade, nedlagda och byggnaderna sålda. De kan heller inte göra samma sak med Qualcomm som har exklusivitet på Microsofts operativsystem som tidigare som med TI, Broadcom, ST-E (som inte finns längre tack vare deras beslut, TI gick ur det segmentet tack vare deras räddare också) osv. Därför deras "kameratelefoner" ser annorlunda ut idag och är precis som alla andra. Deras kinesiskdesignade Lumia 500 är ok, men den har inget med gamla Nokia att göra, det har inte deras värre modeller heller egentligen. Sitter andra företag i de gamla anläggningarna som sysslar med annat och konstruktörerna som ansvarade för deras utveckling är inte kvar. Det som är synd är att de inte finns längre.

Här har du en bra Nokia-mobil http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299305. Ska du vara besserwisser får du se till att ha rätt. (Det är alltså en mobil med bra kamera och byggkvalitet som är av märket Nokia, resten är irrelevant)

Permalänk
Avstängd

Helt ointresserad av fingeravtrycksläsare.
Det verkar bara onödigt och något som kan missbrukas.

Hade hellre sett att dom gjort en med ARMv8 64-bit processor.
Men det kan dom tydligen inte. Men det har Apple lyckats med.

Dock bra att den har 3 GB RAM, och att iaf en av modellerna har 2 560 x 1 440 pixlar upplösning, vilket är bra om man monterar den i VR glasögon.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att S4an sålt dåligt. Bara dyrare än S3 LTE för funktioner och finesser som inte används av 85% av användarna. Sedan att kamera-mjukvaran i S4an är skrot gör saken inte bättre.

Min S3a kommer räcka flera år så länge den inte går sönder, eller om det kommer en modell med drastiskt bättre batteritid, eller möjligen kamera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

När du börjar zooma in så gör det stor skillnad.

Det finns säkert en och annan gammal person med dålig syn som använder lupp eller förstoringsglas när de ska titta på mobilen, men speciellt stor grupp kan det väl ändå inte vara? Och är de målgruppen för den senaste mobilen? Njae...

Permalänk
Medlem

Jag fyller år... äh, skit samma. Låt oss se vad Samsung har tryckt in för bloat den här gången.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av Uzanar:

Som tur är så behöver du intre "tro" att 1080p räcker eller ej utan det kan vetenskapligt beräknas
Håller man sin Galaxy S5 mindre än 20cm ifrån sina ögon så kan man vinna lite på att ha 1440p men har man den konstant över 20cm ifrån ögonen så är 1440p helt onödigt.

http://isthisretina.com/

Jag kan inte se pixlarna på min N4a på något avstånd, varken 2, 5 eller 15cm.

Hade jag fått välja så hade mobiler varken fått 1080p eller 1440p.
Bättre att satsa på några vettiga funktioner samt batteritid än att leka en sifferlek för att fåren ska köpa den med flest siffror på.

Men sen är inte jag Samsungs kundbas heller, jag köper inte mobiler baserad på tvreklam som är direkt marknadsförd mot den stora massan, gör skämt på konkurrenter och visar appar som kan starta byta tvkanal...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Jag kan inte se pixlarna på min N4a på något avstånd, varken 2, 5 eller 15cm.

Nae, då måste man ju i och försej ha en väldigt låg upplösning men man ser skillnad upp till det måttet som sidan jag länkade till visar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Layon:

När du börjar zooma in så gör det stor skillnad.

Hur tänker du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Här har du en bra Nokia-mobil http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299305. Ska du vara besserwisser får du se till att ha rätt. (Det är alltså en mobil med bra kamera och byggkvalitet som är av märket Nokia, resten är irrelevant)

Den har en helt annan industriell design och karaktär än tidigare telefoner från Nokia, den tog sådan tid att få gjord och har till viss del annan teknik tack vare att de är begränsade till Qualcomm-chip. Det gick inte att sätta den sensorn på tidigare enheter med Qualcomms processor, och samarbetet med Qualcomm för att få det gjort tog tid. De har inte längre samma möjligheter till test, tillverkning och design. Samt att Nokia som telefontillverkare formellt upphör när affären blivit genomförd formellt och godkänd av myndigheter som sker detta kvartal.

Det blir helt enkelt en Microsoft-telefon tillverkad hos kontrakttillverkare eller/och deras kinesiska anläggning. När de skulle producera Lumia 800, deras första försök så gick det till Compal då de inte kunde göra en Windows Phone 7.5-enhet vid den tidpunkten, även om skalet är likt N9 så ändrades produktionsmetoden och den drogs av kvalitetsbrister. Det är den historien de bär med sig som en avdelning hos Microsoft, inte deras äldre arv. Anläggningarna som stod för de klassiska Nokiaenheterna innan de gick över till Microsoft är borta när det gäller både utveckling och tillverkning. Det påverkar byggkvaliteten självklart. De har inte samma möjlighet att kontrollera och bestämma själva längre, deras tradition var att ha en galet stor mängd av tillverkningen och i stort sett all sammansättning själv. Deras tradition att förlita sig på anläggningar med mindre erfarenhet och kontrakttillverkare är relativt ny. Det är en helt ny kultur både inom och utanför de möter. Sedan VD-bytet har de avskedat närmare 30 000 och de flesta jobbade i eller mot produktionen. Det blir något annat, Microsoft kan inte betala för att hålla deras leverantörers teknik exklusiv, de kan inte betala för att utveckla den för deras egna önskemål, de blir en kund bland många. Och det är fortfarande bara Qualcomm de har att välja på när det gäller SoC. Till skillnad från innan de bytte operativ så har de inte längre några dyrare flaggskepp som skeppas i stora antal, det är Lumia 520 som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Fyller inte år då, men då fan ska jag köpa den för att min s2a börjar ha lite för mycket problem... Kan inte instrallera appar (Root bug), kan inte vara avstängd, ljudet pendlar i nivå (Inte hörlurarnas fel)...

Köpa blir det utan tvekan

Min S2:a håller också på att ge upp nu. Kan inte häller stänga av den. Mycket underligt... Startar bara om sig om jag försöker
Har annars varit riktigt nöjd med den om man bortser från all bloat. Slängde in allt i en samsungmapp och har knappt haft någon nytta av dem, om vi bortser från de mest basic som videospelare, kalkylator etc.
Mest nyfiken på prisbilden. Hade varit kul att se deras flaggskepp med en IP klassning som Sonys Z modeller. S4 Active var ju lite av en flopp just på grund av all bloat.

Edit: Quote

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Skrivet av KTL:

Jag hoppas främst att Google nu tar Samsung i örat efter att förstnämnda sålde av Motorola Mobility och att det leder till att Samsung slutar bloata sönder sina telefoner. Jag har inget emot plastigheten och även med det materialet går det att göra något gediget med bra hårdvara under skalet. Det är i allt bloat problemet ligger vad gäller deras telefoner. Kanske får vi se lite snabba resultat av detta under årets unpacked om vi har tur.

Det jag stör mig mest på är att man envisas med att använda en blank yta som blir både ful och hal efter lite användning. Skulle gärna vilja se mer matta/räfflade ytor. Om det är gjort av plast, stål eller platina spelar mig ingen roll så länge den sitter bra i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan de vara missnöjda med hur många de sålt?

Sen läste jag denna artikel - http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2302755/samsung-disa...

Tror verkligen inte 64-bit prolle och 1440p skärm kommer få folk att köpa fler av denna än S4an. Hur många vanliga nissar vet ens vad en 64-bit prolle gör?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det någon som blir upphetsad när en ny mobil ska lanseras nuförtiden? Vi vet att vi får snabbare hårdvara, mer ppi, mer värdelösa gadgetfunktioner som ingen använder.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det jag stör mig mest på är att man envisas med att använda en blank yta som blir både ful och hal efter lite användning. Skulle gärna vilja se mer matta/räfflade ytor. Om det är gjort av plast, stål eller platina spelar mig ingen roll så länge den sitter bra i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har nog Samsung redan insett när jag tittar på min Galaxy Note 3. Det är plast alltihopa, men i jämförelse med S3 och S4:an så är den betydligt mindre hal att hålla i.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

S5an är jag inte det minsta intresserad av. Samsung är alldeles för populärt och jag har aldrig känt behovet att ha precis samma saker som alla andra så jag kan vara "en i gänget".
Däremot är det väldigt bra ändå att det kommer ett releasedatum för S5an då det betyder att konkurrenterna åtminstone måste visa vad de har på gång. Är väldigt spänd på vad HTC kommer med till exempel. Deras One som släpptes förra året är ju vida överlägsen de plastbitar Samsung och de andra släppte.
Ska bli kul o se om Samsung släpper ännu en plastbit eller om de kommer köra ett lite mer premium materialval denna gång.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Heh, "primärminne". oh Swec you so retro.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Wat? Sitter du och zoomar in på din mobilskärm? Det är inte kameraupplösningen som hen menar

Jag ser lika bra som en Sork, jag zoomar allt för att se, till och med i 10.1 plattan zoomar jag och då har jag glasögon som är uptodate

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Heh, "primärminne". oh Swec you so retro.

Dom säger så i Östergötlan...för tjyven

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Äh! Jag bryr mig inte om vad Samsung slänger i mobilen mjukvarumässigt, för mig handlar det om att få så snabb mobil som bara möjligt. Därför kommer jag illa kvickt byta ut min S4 till S5.

Ju snabbare CPU, ju mer Ramminne, och snabbare GPU är det absolut viktigaste. Givetvis högre upplösning än 1080 är en riktigt trevligt bonus. Förhoppningsvis blir mobilen bättre på att fungera med extern skärm också.

Alla Samsungfunktioner har jag ändå bytt bort sedan jag bytte rom efter några veckor till en utan allt samsungjox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Äh! Jag bryr mig inte om vad Samsung slänger i mobilen mjukvarumässigt, för mig handlar det om att få så snabb mobil som bara möjligt. Därför kommer jag illa kvickt byta ut min S4 till S5.

Ju snabbare CPU, ju mer Ramminne, och snabbare GPU är det absolut viktigaste. Givetvis högre upplösning än 1080 är en riktigt trevligt bonus. Förhoppningsvis blir mobilen bättre på att fungera med extern skärm också.

Alla Samsungfunktioner har jag ändå bytt bort sedan jag bytte rom efter några veckor till en utan allt samsungjox.

Vad gör du på din mobil som är så processkrävande?

Permalänk

Ska bli sjukt intressant att se vad s5 har o erbjuda.Sjukt sugen att se hur den ska bli!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Vad gör du på din mobil som är så processkrävande?

Minar Haha XD

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant indeed. Men jag håller mig till byggkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

S5an är jag inte det minsta intresserad av. Samsung är alldeles för populärt och jag har aldrig känt behovet att ha precis samma saker som alla andra så jag kan vara "en i gänget".
Däremot är det väldigt bra ändå att det kommer ett releasedatum för S5an då det betyder att konkurrenterna åtminstone måste visa vad de har på gång. Är väldigt spänd på vad HTC kommer med till exempel. Deras One som släpptes förra året är ju vida överlägsen de plastbitar Samsung och de andra släppte.
Ska bli kul o se om Samsung släpper ännu en plastbit eller om de kommer köra ett lite mer premium materialval denna gång.

Du menar att du känner dig speciell och udda med en HTC one?
Tror inte många över 12-13 år väljer en mobil för att "vara en i gänget". Du är nog ganska ensam med dessa tankar.
HTC one är snygg men knappast överlägsen. Skärmen är bra men har för tjocka kanter till skillnad mot S4:an som har gjort detta bra, och som någon skrev, "det är för mycket dead space". Kameran är urusel och jag valde bort mobilen mycket pga det. Kvalitén är inte heller imponerande, aluminium är fint men ONE är ju limmad och ihopsatt ganska dåligt. Alla HTC one jag tittade på hade se- och kännbara glipor, men jag ser fram emot efterföljaren. Material och kvalité är olika saker. S4:an är inget plastskräp, sen om man inte gillar materialet kan jag förstå.
Undrar också om du ens läst artikeln eller något om S5:an för att ens kunna yttra dig. De släpper en version med baksida i plast och en lyxigare version i metall.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Cyanogenmod ftw.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Du menar att du känner dig speciell och udda med en HTC one?
Tror inte många över 12-13 år väljer en mobil för att "vara en i gänget". Du är nog ganska ensam med dessa tankar.

Uppenbart måste väldigt många gymnasieungdomar välja iPhone för att vara en i gänget...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ska bli intressant indeed. Men jag håller mig till byggkvalitet

Sååå Sony?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Uppenbart måste väldigt många gymnasieungdomar välja iPhone för att vara en i gänget...

Knappast så att man skulle vara utanför ifall man skaffade annan mobil.
Många skaffar iPhone för att den har någon form av status, men att bortse mobilens kvalité, funktioner, iOS och utseende är naivt.
Den tilltalar även väldigt många precis som den irriterar andra.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Knappast så att man skulle vara utanför ifall man skaffade annan mobil.
Många skaffar iPhone för att den har någon form av status, men att bortse mobilens kvalité, funktioner, iOS och utseende är naivt.
Den tilltalar även väldigt många precis som den irriterar andra.

Knappast så många kräver en iPhone med argumenten att de jämfört med alla andra toppmodeller och att iPhone ändå är värd 2500 kr mer, utan de flesta iPhones tiggs med argumentet "Men Mamma! ALLA andra i klassen har en iPhone!".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Knappast så många kräver en iPhone med argumenten att de jämfört med alla andra toppmodeller och att iPhone ändå är värd 2500 kr mer, utan de flesta iPhones tiggs med argumentet "Men Mamma! ALLA andra i klassen har en iPhone!".

Precis om man är 13 år eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.