Asus tillkännager Chromebox för under 2 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asus tillkännager Chromebox för under 2 000 kronor

Googles operativsystem Chrome OS hittar ut i andra formfaktorer än bärbara datorer. Senast ut är Asus Chromebox, en komprimerad dator med Intel-processor och SSD för endast 179 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, en framtida HTPC-lösning kanske??

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Hur styr man en sådan här bäst då? Är Chrome OS anpassat till fjärrkontroll?

Jag är skeptisk till potentialen hos denna oavsett. Vad kan man göra i Chrome OS som kan kräva en Intel-processor med den prisökning och värme/oljuds-ökning detta medför?

Jag skulle hellre köpt en fyrkärnig Androidsticka för 500 spänn och därmed kunna använda alla appar som gör den faktiskt användbar (netflix och liknande), fått en helt ljudlös lösning som du bara pluggar in bak på teven utan något "VESA-fäste" och strul.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Detta kan bli något. Stoppa in en AMD APU istället så är det riktigt intressant.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Intressant sålänge man kan ersätta ChromeOS med något bättre. Bra linuxdistro så får man ju en perfekt kontors- eller föräldradator.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hmm. Hur lätt kan det vara att installera Windows/linux på denna låda montro? Om det fanns internt stöd för en HDD så hade boxen varit grym.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kan man installera windows på en sån eller finns det någon typ av spärr eller liknanade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Valve borde stämma Google för att de använder ordet "box". Det låter precis likadant som Steambox. Och sen borde Microsoft ha stämt Valve, eftersom det var Microsoft som först kom på idén att använda box i deras Xbox.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Valve borde stämma Google för att de använder ordet "box". Det låter precis likadant som Steambox. Och sen borde Microsoft ha stämt Valve, eftersom det var Microsoft som först kom på idén att använda box i deras Xbox.

Och vinnande ur tvisten går företaget Boxon som funnits sedan 30-talet?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vill så gärna att fler plockar upp M.2 och stoppar in i ITX (och mindre) format. "externa" SSD känns inte nödvändigt längre.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Hmm. Hur lätt kan det vara att installera Windows/linux på denna låda montro? Om det fanns internt stöd för en HDD så hade boxen varit grym.

om du med uttrycket HDD menar en hårddisk men rörliga delar så är du ju helt ute och cyklar. det är väl snart en död marknad.
Menar du inte det så förstår jag inte, eftersom boxen ju har stöd för SSD med M2 interface och det är ju framtidens lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Valve borde stämma Google för att de använder ordet "box". Det låter precis likadant som Steambox. Och sen borde Microsoft ha stämt Valve, eftersom det var Microsoft som först kom på idén att använda box i deras Xbox.

Wait what? Det är väl en asus produkt?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta kan bli något. Stoppa in en AMD APU istället så är det riktigt intressant.

Varför?
AMD är ju så 1900tal...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon76929:

om du med uttrycket HDD menar en hårddisk men rörliga delar så är du ju helt ute och cyklar. det är väl snart en död marknad.
Menar du inte det så förstår jag inte, eftersom boxen ju har stöd för SSD med M2 interface och det är ju framtidens lösning.

Kan förtydliga då jag var slarvig.
Om det fanns en 2.5" plats internt i lådan samt en sata kontakt så hade lådan varit grym!

(Sedan är knappast HDD dött då det fortfarande är avsevärt mycket billigare än SSD).

Jag tänker mig att man tar en riktigt billig av dessa med 2GB ram, i3 och 16GB mSata SSD.
Uppgraderar från en slaktad Laptop med 2.5" HDD och 4GB Ram gratis (vilket jag garanterat har ett par uppsättningar av hemma), cacha HDD med SSD och voila, en hyfsat snabb och extremt billig PC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Valve borde stämma Google för att de använder ordet "box". Det låter precis likadant som Steambox. Och sen borde Microsoft ha stämt Valve, eftersom det var Microsoft som först kom på idén att använda box i deras Xbox.

Sen borde apple stämma dom för att dom har kunder. Precis som apple

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta kan bli något. Stoppa in en AMD APU istället så är det riktigt intressant.

Vad kan man tänkas köra på en Chromebox där GPUn är en flaskhals? Och även om man valde den Kaveri-baserade APU med lägst TDP så hamnar man ändå på 3x så hög TDP som de CPUer som används i denna produkt, d.v.s. det kommer helt enkelt inte fungera.

Är väl snarare så att man undrar varför det inte finns en instegsmodell baserad på Silvermont eller Jaguar som skulle göra produkten både billigare och fläktlös. Prismässigt kanske det inte blir så stor skillnad mot 2955U versionen, kanske någon 100-lapp, men att få den fläktlös vore ändå trevligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har dom portat XBMC till Chromebox ännu? Verkar intressant isf.
Går kanske eventuellt köra OpenElec rakt av?

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan förtydliga då jag var slarvig.
Om det fanns en 2.5" plats internt i lådan samt en sata kontakt så hade lådan varit grym!

(Sedan är knappast HDD dött då det fortfarande är avsevärt mycket billigare än SSD).

Jag tänker mig att man tar en riktigt billig av dessa med 2GB ram, i3 och 16GB mSata SSD.
Uppgraderar från en slaktad Laptop med 2.5" HDD och 4GB Ram gratis (vilket jag garanterat har ett par uppsättningar av hemma), cacha HDD med SSD och voila, en hyfsat snabb och extremt billig PC.

Varför mSATA? M2 är ju ett så mycket bättre gränssnitt än SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

om du med uttrycket HDD menar en hårddisk men rörliga delar så är du ju helt ute och cyklar. det är väl snart en död marknad.
Menar du inte det så förstår jag inte, eftersom boxen ju har stöd för SSD med M2 interface och det är ju framtidens lösning.

Hur många filmer a 40GB styck och spel a 30GB styck får du plats med i din "framtidens SSD lösning"?

För att jag skall få plats med allt jag vill ha installerat och tillgängligt på en dator med SSD behöver SSDn kosta mera än 10k SEK, vilket även kräver framtidens plånbok

SSD är lite som elbilar, bättre och mer effektiva på de felsta sätt men fel att kalla dem "framtidens lösning" sålänge de kostar dubbelt mot vad Svensson än beredd att betala för deras kapacitet/räckvidd.

Permalänk
Medlem

Kan jag få den utan Chrome OS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Sen borde apple stämma dom för att dom har kunder. Precis som apple

HAHA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrano:

Har dom portat XBMC till Chromebox ännu? Verkar intressant isf.
Går kanske eventuellt köra OpenElec rakt av?

XBMC finns för Android på "Google Play / Market" har det i min ASUS Transformer, Chrome OS "borde" väl vara i grunden ett Android OS?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Kan jag få den utan Chrome OS ?

varför utan? "format partition" löser nog det eventuellt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Celeron och i3 versionen är tydligen fläktlösa, oklart om i7 versionen är det.

Jag tycker att det är en väldigt intressant produkt förutsatt att det går att installera något annat än ChromeOS på den och det borde väl inte vara några problem.

Sedan förstår jag inte varför vissa vill ha 2.5" plats i den för en hdd. Jag kastade ut alla hårddiskar ur min stationära dator förra året och klarar mig utmärkt med lagring på NASen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kan bero på att det är en Samsung och inte en Asus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad kan man tänkas köra på en Chromebox där GPUn är en flaskhals? Och även om man valde den Kaveri-baserade APU med lägst TDP så hamnar man ändå på 3x så hög TDP som de CPUer som används i denna produkt, d.v.s. det kommer helt enkelt inte fungera.

Är väl snarare så att man undrar varför det inte finns en instegsmodell baserad på Silvermont eller Jaguar som skulle göra produkten både billigare och fläktlös. Prismässigt kanske det inte blir så stor skillnad mot 2955U versionen, kanske någon 100-lapp, men att få den fläktlös vore ändå trevligt.

Var skrev jag att jag ville ha en Kaveri baserad APU? Jaguar hade räckt utan tvekan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Trevligt med fyra stycken USB 3 och en Gigabit Ethernet.
Det ända som den sakner är eSATA.

Bra att den kostar under 2000 kr, det är billigare än en Chromebook.
Den bör vara billigare än en Chromebook då den saknar skärm, tangentbord och pekplatta.

Undrar om man kan köra något annat än Chrome OS?
Det skulle kunna ju en sjysst server om man kunde installera Debian eller Ubuntu Server.

Permalänk
Hedersmedlem

2 års 100 GB-utrymme på Google Drive kostar för närvarande $120 ~ 800:-, så om man ändå planerat att hyra detta utrymme så kan man i praktiken dra av detta på inköpskostnaden. Detta gäller åtminstone amerikanska priser för Google Drive; jag gissar att det är samma i Sverige.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Kan bero på att det är en Samsung och inte en Asus.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, missade att den ena kommer direkt från Google (Samsung) och den andra från tredjepart.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX