Permalänk
Medlem

Datorn krashar när jag spelar spel?!

Hej!

Jag har precis inhandlat denna datorn

http://www.komplett.se/acer-aspire-v5-573g-156-fhd-matt/80381...

Problemet är att när jag spelar League of legends så krashar datorn helt random och det står någonting med Driver IRQL not less... hinner aldrig skriva av allt som står. Har googlat lite och förstår inte riktigt vad det är som orsakar problemet. Många verkar tro att det är BIOS.

Hur blir jag av med detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hinner du spela något innan det händer. Ifall det går ska du mäta hur varm datorn blir innan det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Hinner du spela något innan det händer. Ifall det går ska du mäta hur varm datorn blir innan det händer.

Hinner spela allt från 5min till 25 min! Det är helt olika! Känns inte som en sprillans ny dator har problem med värmen för att jag spelar League of legends?

Har uppdaterat drivrutinerna för NVIDIA kortet och det hjälpte inte.

Några andra förslag?

Permalänk

Taskigt läge..
Fråga ang. laptopten, köpte du den för att spela? Isf så borde du ha köpt en annan modell..

Jag tippar på att det är SSD'n som krånglar på något vänster faktiskt, kolla om du har möjlighet att ladda ner senaste firmware till den på Acers hemsida

Tips: Använd CPUID Hardware monitor för att kolla på temperaturer

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Taskigt läge..
Fråga ang. laptopten, köpte du den för att spela? Isf så borde du ha köpt en annan modell..

Jag tippar på att det är SSD'n som krånglar på något vänster faktiskt, kolla om du har möjlighet att ladda ner senaste firmware till den på Acers hemsida

Tips: Använd CPUID Hardware monitor för att kolla på temperaturer

Köpte den inte för att spela men antog att en laptop för 11k klarar av League of Legends?

Kollade firmwaren och det fanns massor av uppdateringar jag kunde ladda ner!

Testar de!

Några andra tips?

Permalänk
Medlem

Såg nu att alla uppdateringar är från 2013, då borde väl samtliga redan vara installerade på min dator?

Permalänk

Hade hur länge som helst samma problem med GW2, den krashade helt random... För meg var det ett ram-modul som var korrupt... Kör en memtest86 då vet du iaf om det finns en fel på en av dina memory sticks.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolle11:

Köpte den inte för att spela men antog att en laptop för 11k klarar av League of Legends?

Kollade firmwaren och det fanns massor av uppdateringar jag kunde ladda ner!

Testar de!

Några andra tips?

så en dyr dator är en bra spel dator? haha, snacka om att slänga pengar i sjön
fråga någon kunnig nästa gång du ska köpa en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Har inga som helst problem med att spela på min dator som dock är den billigare med Core i5 4200U, 128GB SSD och 500GB HDD men annars samma dator.

Med tanke på att den är alldeles ny, jag förutsätter att det är original installationen av OS etc på den, skulle jag kontakta återförsäljaren och hör hur dom vill gå vidare i ärendet.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så en dyr dator är en bra spel dator? haha, snacka om att slänga pengar i sjön
fråga någon kunnig nästa gång du ska köpa en bärbar dator.

Ne men jag antog att en hyfsad dator skulle klara av Lol, hade tydligen fel!

Din kommentar hjälpte mig verkligen med mina problem! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Har inga som helst problem med att spela på min dator som dock är den billigare med Core i5 4200U, 128GB SSD och 500GB HDD men annars samma dator.

Med tanke på att den är alldeles ny, jag förutsätter att det är original installationen av OS etc på den, skulle jag kontakta återförsäljaren och hör hur dom vill gå vidare i ärendet.

Så du tror att det är fel på datorn redan från att jag köpte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel2508:

Hade hur länge som helst samma problem med GW2, den krashade helt random... För meg var det ett ram-modul som var korrupt... Kör en memtest86 då vet du iaf om det finns en fel på en av dina memory sticks.

Kan inte köra memtest86, Det står "Filer för virtuella hårddiskar kan inte monteras från avbildningsfiler eller från flyttbara medier som inte är formaterade i NTFS -filsystemt"

Vad är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolle11:

Kan inte köra memtest86, Det står "Filer för virtuella hårddiskar kan inte monteras från avbildningsfiler eller från flyttbara medier som inte är formaterade i NTFS -filsystemt"

Vad är fel?

Du måste använda NTFS-filsystemet på ditt USB minne.

Här är video som beskriver hur du gör för att köra testet om du inte redan kollat på en.

Videon beskriver inte hur du formaterar minnet men det är ganksa enkelt, högerklicka bara på minnet i utforskaren och tryck på "Formatera" välj NTFS och låt övriga inställningar vara standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Du måste använda NTFS-filsystemet på ditt USB minne.

Här är video som beskriver hur du gör för att köra testet om du inte redan kollat på en.

Videon beskriver inte hur du formaterar minnet men det är ganksa enkelt, högerklicka bara på minnet i utforskaren och tryck på "Formatera" välj NTFS och låt övriga inställningar vara standard.

Alltså jag fattar inte riktigt! För det första har jag ingen USB-sticka med Windows på, eller krävs det bara en clean usb-sticka? Räcker det inte bara med att jag försöker få fram en dumpfil från kraschen? Fattar fortfarande inte hur jag ska öppna dmp-filer?

Sorry är inte speciellt bra på datorer!

Permalänk
Skrivet av Kolle11:

Såg nu att alla uppdateringar är från 2013, då borde väl samtliga redan vara installerade på min dator?

Finns inget som säger det..
Du får ju se efter, jag kan inte titta på din dator såvida du inte startar TeamViewer eller något

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Finns inget som säger det..
Du får ju se efter, jag kan inte titta på din dator såvida du inte startar TeamViewer eller något

Hur tittar jag efter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolle11:

Hej!

Jag har precis inhandlat denna datorn

http://www.komplett.se/acer-aspire-v5-573g-156-fhd-matt/80381...

Problemet är att när jag spelar League of legends så krashar datorn helt random och det står någonting med Driver IRQL not less... hinner aldrig skriva av allt som står. Har googlat lite och förstår inte riktigt vad det är som orsakar problemet. Många verkar tro att det är BIOS.

Hur blir jag av med detta?

Mvh

1. Det är ingen speldator

2. Jag tror det var fel på den redan vid leverans. Jag hade skickat tillbaka. Sånt ska man inte behöva felsöka själv på en helt ny dator. är det dessutom mindre än 7 dagar sedan du fick den så kan du hävda på "DOA" och få den utbytt direkt mot en ny istället för att gå på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

1. Det är ingen speldator

2. Jag tror det var fel på den redan vid leverans. Jag hade skickat tillbaka. Sånt ska man inte behöva felsöka själv på en helt ny dator. är det dessutom mindre än 7 dagar sedan du fick den så kan du hävda på "DOA" och få den utbytt direkt mot en ny istället för att gå på garanti.

Så det finns inget att göra? Vad är DOA?

Tack för att ni tar er tid att svara!

Permalänk
Skrivet av Kolle11:

Hur tittar jag efter?

Enhetshanteraren kan vara en plats att börja..

Skrivet av Kolle11:

Så det finns inget att göra? Vad är DOA?

Tack för att ni tar er tid att svara!

Finns massvis att göra. Han menar bara att du inte ska behöva bemöda dig med det för att du kan få en ny utskickad ganska snabbt, men under tiden man väntar på ny skulle jag ändå felsöka.
DOA är dead on arrival, dvs den fungerade inte som den ska när den anlände.
Däremot så är det ju inte riktigt så, då datorn fungerar, bara vissa saker som krånglar - min gissning är SSD'n.

De har en tendens att blåskärma med gammal firmware och i vissa applikationer..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Enhetshanteraren kan vara en plats att börja..

Finns massvis att göra. Han menar bara att du inte ska behöva bemöda dig med det för att du kan få en ny utskickad ganska snabbt, men under tiden man väntar på ny skulle jag ändå felsöka.
DOA är dead on arrival, dvs den fungerade inte som den ska när den anlände.
Däremot så är det ju inte riktigt så, då datorn fungerar, bara vissa saker som krånglar - min gissning är SSD'n.

De har en tendens att blåskärma med gammal firmware och i vissa applikationer..

Så vad föreslår du? Gärna i punktsteg

Permalänk
Medlem

tror jag har lyckats ladda upp dumpfilerna på min skydrive?

http://sdrv.ms/1kSxPfY

Hjälper det i felsökningen?

Permalänk
Medlem

säkert överhättning. ta och städa din dammsugare ;), min slocknade också för några veckor sedan och jag öppnade upp burken och såg att massa damrottor osv har ockuperat datorn hehe.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

säkert överhättning. ta och städa din dammsugare ;), min slocknade också för några veckor sedan och jag öppnade upp burken och såg att massa damrottor osv har ockuperat datorn hehe.

Den är bara 3 veckor gammal?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolle11:

Så det finns inget att göra? Vad är DOA?

Tack för att ni tar er tid att svara!

Jo, det du kan göra är det jag skrev i punkt 2. "DOA" betyder "defect on arrival". Om du rapporterar fel inom 7 dagar har du rätt till en helt ny utan att behöva gå igenom garanti-rutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolle11:

Hinner spela allt från 5min till 25 min! Det är helt olika! Känns inte som en sprillans ny dator har problem med värmen för att jag spelar League of legends?

Har uppdaterat drivrutinerna för NVIDIA kortet och det hjälpte inte.

Några andra förslag?

Inte direkt. Kan bara rekommendera att du kontaktar support eller en it-tekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag avinstallerat Mcaffe, installerat om lol.

Uppdaterat BIOS till nyaste versionen och nyaste versionen av Nvidiakortet. Även ställt in att league of legends ska använda sig av Nvidia kortet som standard.

Säg att detta nu fungerar, Var det då bara en "bugg"? eller är det ett fel i nån av mina hårdvaror? Borde jag oavsett hur det fungerar efter detta lämna tillbaka den eller har problemet löst sig?

förstår ni vad jag menar?

Mvh