Förstört UEFI bios på sin dator. Går den att rädda? *LÖST*

Permalänk
Medlem

Förstört UEFI bios på sin dator. Går den att rädda? *LÖST*

En kompis hörde av sig igår kväll och ville ha hjälp med sin HP elitebook 8540w. Han hade fått för sig att flasha in något ful bios på den för att komma ifrån bios låsningen i den med resultatet av att nu startar den inte alls utan man möts av ett meddelande att den saknar all identifikation om moderkort och modell. SE BILD: Jag tänkte prova med att försöka lägga in original bioset igen från usb med får den inte att boota från det. Jag kan komma in i bioset men inte längre. Är den helt körd tror ni eller finns det en minimal chans att få igång den igen?

Felet löst!
Permalänk
Medlem

Kan du komma in i Windows eller boota från en minnepinne (CD)?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

En lite fråga.. På den bifogade bilden står det Enter- Continue startup, dvs tryck enter så går den vidare med biosens startrutiner. Är detta provat?

Lycka till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kan du komma in i Windows eller boota från en minnepinne (CD)?

Nej! Usb verkar kört, Kan ju prova med cd iofs.

Edit: CD var kört det med.

Permalänk
Medlem

"ful bios på den för att komma ifrån bios låsningen"
Varför var den låst? Vad det skolans eller jobbets eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Då blir det svårt.
Du skulle kanske kunna byta CMOS-chippet till ett av samma modell, men det beror lite på hur datorn ser ut inuti och om chippet går att hitta.

EDIT: Antog att du har testat att återställa CMOS? Kanske skulle frågat först.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"ful bios på den för att komma ifrån bios låsningen"
Varför var den låst? Vad det skolans eller jobbets eller?

Nej den är hans privata. Köpt beg för ett drygt halv år sen.

Skrivet av LemonIllusion:

Då blir det svårt.
Du skulle kanske kunna byta CMOS-chippet till ett av samma modell, men det beror lite på hur datorn ser ut inuti och om chippet går att hitta.

EDIT: Antog att du har testat att återställa CMOS? Kanske skulle frågat först.

Ja byta CMOS chippet har jag också varit inne på. Testade såklart med allt vad reset heter innnan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju tex att gå in på länken som anges

Produktinformationen ogiltig
Följande produktinformation som programmerats in på moderkortet saknas eller är ogiltig.
Moderkort (00A) - X XXXX XX XX XX XXX
Detta meddelande visas när du skickat in datorn på service. Detta indikerar att en tekniker som bytte ut moderkortet eller en komponent inte angav det nya serienumret till systemet.
Kontakta HP för att lösa problemet.

Förmodligen måste man byta krets eller använda en lös programmerare för att ordna det, men kontakta HP...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju tex att gå in på länken som anges

Produktinformationen ogiltig
Följande produktinformation som programmerats in på moderkortet saknas eller är ogiltig.
Moderkort (00A) - X XXXX XX XX XX XXX
Detta meddelande visas när du skickat in datorn på service. Detta indikerar att en tekniker som bytte ut moderkortet eller en komponent inte angav det nya serienumret till systemet.
Kontakta HP för att lösa problemet.

Förmodligen måste man byta krets eller använda en lös programmerare för att ordna det, men kontakta HP...

Jag har mailat dom i morse men ej fått ngt svar än. Men som jag ser det just nu så känns det rätt kört att kunna fixa den på ngt annat sätt än som du säger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jycken:

Jag har mailat dom men ej fått ngt svar än. Men som jag ser det just nu så känns det rätt kört att kunna fixa den på ngt annat sätt än som du säger.

Har man en programmerare och en backup på originalkretsen kan man nog lägg tillbaks innehållet annar går det ju att kolla om kretsen är socklad och lätt bytbar.
Vad försökte han göra, komma runt en tpm modul ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bautamike:

En lite fråga.. På den bifogade bilden står det Enter- Continue startup, dvs tryck enter så går den vidare med biosens startrutiner. Är detta provat?

Lycka till..

Japp! Har provat allt i nästa steg.

Skrivet av mrqaffe:

Har man en programmerare och en backup på originalkretsen kan man nog lägg tillbaks innehållet annar går det ju att kolla om kretsen är socklad och lätt bytbar.
Vad försökte han göra, komma runt en tpm modul ?

Han sa bara att bioset var låst (av vilken anledning vet jag inte) Men datorn är köpt beg med medföjande kvitton så den är inte skum så på ngt vis. Och inte togs det någon backup på det heller innan. Blir nog att demontera den och kolla chippet .

Permalänk

Probook samt Elitebook måste man kontakta hp med uppgifter om sin dators serienummer samt uuid nummer.
Man får då tillbaka filer som ska läggas på någon bootbar enhet och startas upp på (kan inte exakt hela proceduren då jag aldrig gjort det själv). Funkar det inte boota på usb/cd så vet jag att vissa lagt filerna på en hårdisk och bytt ut och bootat mot denna istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugin_gbg:

Probook samt Elitebook måste man kontakta hp med uppgifter om sin dators serienummer samt uuid nummer.
Man får då tillbaka filer som ska läggas på någon bootbar enhet och startas upp på (kan inte exakt hela proceduren då jag aldrig gjort det själv). Funkar det inte boota på usb/cd så vet jag att vissa lagt filerna på en hårdisk och bytt ut och bootat mot denna istället..

Jag hoppas få svar från HP om det går att lösa det som du säger och tror. För som det är nu så spelar det ingen roll vad jag försöker med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Jag hoppas få svar från HP om det går att lösa det som du säger och tror. För som det är nu så spelar det ingen roll vad jag försöker med.

Om du inte får svar på mail så går det bra att ringa, 0771-30 30 00 sen är det tonval 2 och sen 2 igen så kommer du till rätt del av supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om du inte får svar på mail så går det bra att ringa, 0771-30 30 00 sen är det tonval 2 och sen 2 igen så kommer du till rätt del av supporten.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Hur gick det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hur gick det för er?

Det gick inte alls att få in något nytt bios i den. Inte ens HP kunde hjälpa till enligt deras support.

Permalänk
Skrivet av jycken:

Det gick inte alls att få in något nytt bios i den. Inte ens HP kunde hjälpa till enligt deras support.

Ajdå det var synd..

Permalänk

Förutsatt att HP TOOLS partitionen finns kvar på hårddisken så bör följande fungera
Recover an earlier version of BIOS

Whenever you upgrade the BIOS on your notebook, a copy of the previous version is stored in the HP TOOLS partition of your hard disk drive. This is considered the last known good version of the BIOS. Newer HP notebook PCs have an emergency BIOS recovery feature that will allow you to recover and install the last known good version of the BIOS from the hard drive, as long as the hard drive remains functional. This emergency recovery feature is separate from the BIOS and is designed to work in the event of a catastrophic BIOS failure.

To recover an earlier version of the BIOS on your notebook:

Plug the notebook into an AC adapter.
Press the Power button while holding the Windows key and the B key.
The emergency recovery feature replaces the BIOS with the last known good version. The computer reboots automatically when the process is completed successfully.

Annars kan jag programmera ett chip och skicka, lödningen är ganska simpel.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara skriva in informationen? Tror det är ctrl+a man trycker i bios för att kunna ändra s/n model etc. Väldigt viktigt på hp med stor och liten bokstav på rätt ställe i produktnamnet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Förutsatt att HP TOOLS partitionen finns kvar på hårddisken så bör följande fungera
Recover an earlier version of BIOS

Whenever you upgrade the BIOS on your notebook, a copy of the previous version is stored in the HP TOOLS partition of your hard disk drive. This is considered the last known good version of the BIOS. Newer HP notebook PCs have an emergency BIOS recovery feature that will allow you to recover and install the last known good version of the BIOS from the hard drive, as long as the hard drive remains functional. This emergency recovery feature is separate from the BIOS and is designed to work in the event of a catastrophic BIOS failure.

To recover an earlier version of the BIOS on your notebook:

Plug the notebook into an AC adapter.
Press the Power button while holding the Windows key and the B key.
The emergency recovery feature replaces the BIOS with the last known good version. The computer reboots automatically when the process is completed successfully.

Annars kan jag programmera ett chip och skicka, lödningen är ganska simpel.

Om det vore så väl ändå. Men tyvärr så passade han på att byta ut orginal hdd´n mot en större någon vecka innan och den gamla satte han i en annan bärbar och formaterade så inget finns kvar på den. Jag slet ur den och provade då jag hoppades att det fanns kvar men icke! Jag får höra med honom hur han vill göra nu med den. Nästa steg är väl att riva ner den i molekyler och kolla in hur det skulle gå att ev byta cjiooet i den.

Skrivet av Matenrou:

Kan du inte bara skriva in informationen? Tror det är ctrl+a man trycker i bios för att kunna ändra s/n model etc. Väldigt viktigt på hp med stor och liten bokstav på rätt ställe i produktnamnet där.

Tyvärr händer ingenting då jag försöker göra det du föreslog heller.

Konstigt att den inte ens vill boota från usb även om jag väljer det i startmenyn. Men som sagt han har ju lyckats bra med att sabba bioset i denna maskin.

Så här ser det ut inne i bios i systeminfon:

Men det borde se ut så här enl en bild jag fann på ebay från en liknande dator.

Permalänk

Bootlock är aktiverat vilket gör den bara vill boota från hårddisk, då får han köpa en sata-usb och formatera som en hdd med Filerna på.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt moderkort på HP Laptops ett antal gånger och vad man måste göra efter ett sådant byte är att köra ett speciellt verktyg från HP där man matar in Serienummer på både laptop och moderkort. Annars möts man utav det som du visar ovan.
Nu hjälper inte det här dig, men egentligen så är detta något en HP-tekniker borde kunna fixa.

Permalänk
Medlem

*LÖST* Up and running again!

Nyinstallerad och update pågår.

Så var den åter igång då. Med väldigt god och mycket uppskattad hjälp från en av våra eminenta medlemmar här på sweclockers som tillhandahöll mig en guide & programvara om hur jag skulle gå till väga. STORT tack till dig...Nämner inget namn men du vet själv vem du är.

Lösningen var att återskriva all förlorad bios information manuellt genom ett program för just detta ändamål. Kan direkt säga att utan det hade det varit kört. Ett annat stort problem var att den vägrade boota från usb sticka konstant. Efter mycket efterforsking och läsande av ett antal manualer (som inte gav svar på hur man får den att boota från usb minnet alls) fann jag ett litet inlägg på en sida på nätet som talade om att man kunde sätta i stickan innan man startade upp datorn och att man sen skulle hålla ner Ctrl+B samtidigt då man startade upp datorn och så fort usb minnet börjat blinka skulle man släppa den kombinationen...Och vips så bootade den hur snällt som helst från usb stickan. I programmet som kördes från usb stickan fick jag sen knappa in all info om datorn såsom serienummer och allehanda systeminformation som saknades. Efter detta startade den upp hur snällt som helst. Först kändes det rätt hopplöst och det var nära att han skrotat ner denna, Hade varit synd då den ändå har en I-7a och 8gb minne.

Åter igen TACK till medlemmen som gjorde detta möjligt. (Firade även mig själv med röd pölse och en tuborg ikväll)

Nytt tangentbord (375:-) är beställt idag också då min vän tappat bort en tangent på detta.