Samsung Galaxy S5 avtäcks den 24 februari

Permalänk
Medlem

Fasen va ni alltid ska klaga på att upplösning är för stor osv!
Tekniken står aldrig stilla och det kommer den aldrig att göra. Är det batteri tiden som ni oroar er så mycket efter?

Det kommer ju en variant i 1080p och en annan i 1440p.

Sluta gnälla nu flickor.

Permalänk
Medlem

Geeee mig en telefon med samma specs i 4,3"!!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Du menar att du känner dig speciell och udda med en HTC one?
Tror inte många över 12-13 år väljer en mobil för att "vara en i gänget". Du är nog ganska ensam med dessa tankar.
HTC one är snygg men knappast överlägsen. Skärmen är bra men har för tjocka kanter till skillnad mot S4:an som har gjort detta bra, och som någon skrev, "det är för mycket dead space". Kameran är urusel och jag valde bort mobilen mycket pga det. Kvalitén är inte heller imponerande, aluminium är fint men ONE är ju limmad och ihopsatt ganska dåligt. Alla HTC one jag tittade på hade se- och kännbara glipor, men jag ser fram emot efterföljaren. Material och kvalité är olika saker. S4:an är inget plastskräp, sen om man inte gillar materialet kan jag förstå.
Undrar också om du ens läst artikeln eller något om S5:an för att ens kunna yttra dig. De släpper en version med baksida i plast och en lyxigare version i metall.

Haha nä jag känner mig inte "speciell och udda" med en One men jag tycker det är roligare att ha en telefon av en tillverkare som inte varannan kotte sitter med, typ Samsung eller Apple.
Skärmen på One är underbar men som du säger, kanterna är lite väl tjocka.
Att säga att kameran är urusel är ju rakt av fel. Vad gör att du dömer bort kameran? Att det bara är 4 megapixel som de flesta reagerar på? Kameran är helt ok för att vara en mobiltelefon. Jag hade gärna velat ha att autofokuset var lite bättre och tog skarpare bilder. Ibland blir fokuset inte helt optimalt inställt och man kan få ta en extra bild. Kameran i OneX var helt klart bättre på denna punkt. Sen är det där med ultrapixels inte bara ett PR-trick. Kameran i One fungerar helt klart bättre i ljussvaga miljöer än andra mobiler jag testat.
Kameran i våra mobiltelefoner kommer aldrig att kunna ersätta en riktig kamera pga att du inte kan få in riktig optik i en telefon. Mobiltelefonen tar man "skräpkort" med för att dela på Facebook och Instagram eller fotar nåt som en kom-ihåg-grej, typ dokument etc. Ska man fota nåt o vill ha ordentliga bilder så gör man det med en riktig kamera. Så är det bara..

Angående byggkvaliteten på One så tycker jag att den är ok för att vara första gången som en mobiltillverkare använder den tillverkningstekniken. Jag hade tur med mitt exemplar och fick en som var nästan perfekt. Fast man har ju sett bilder på riktiga skräckexempel på nätet som gör att man bara undrar vad det är för nötter som suttit i slutkontrollen i HTCs fabrik
Jag håller med om att material och kvalitet är olika saker. Det jag ogillar mest med Samsungs mobiler är väl materialet, alltså hur plasten känns. Denna blanka plast där minsta lilla repa syns direkt. Överlag en väldigt icke-premium känsla på denna plast. Det går ju faktiskt att få en telefon i plast att kännas såpass bra att man inte tänker på att det är plast. Tycker HTCs One X är ett bra exempel. Unibodyn gjorde att telefonen var väldigt vridstyv och stum samt texturen på plasten gjorde att man inte tänkte plast så fort man höll i den.

Till sist om du bara visste vilka argument man får höra ibland när folk ska välja den eller den mobilen. Ibland låter det såhär "Det är väl Samsung som gäller nu va? Den där S4an verkar ju helt ok"
Så låter det oftast när folk som inte kan nånting alls om mobiler ska välja en ny. Och faktum är att majoriteten kan ingenting eller väldigt lite om mobiltelefoner. Svårt kanske att föreställa sig för folk som hänger på det här forumet och som umgås med folk som är lika teknikintresserade som de..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Haha nä jag känner mig inte "speciell och udda" med en One men jag tycker det är roligare att ha en telefon av en tillverkare som inte varannan kotte sitter med, typ Samsung eller Apple.
Skärmen på One är underbar men som du säger, kanterna är lite väl tjocka.
Att säga att kameran är urusel är ju rakt av fel. Vad gör att du dömer bort kameran? Att det bara är 4 megapixel som de flesta reagerar på? Kameran är helt ok för att vara en mobiltelefon. Jag hade gärna velat ha att autofokuset var lite bättre och tog skarpare bilder. Ibland blir fokuset inte helt optimalt inställt och man kan få ta en extra bild. Kameran i OneX var helt klart bättre på denna punkt. Sen är det där med ultrapixels inte bara ett PR-trick. Kameran i One fungerar helt klart bättre i ljussvaga miljöer än andra mobiler jag testat.
Kameran i våra mobiltelefoner kommer aldrig att kunna ersätta en riktig kamera pga att du inte kan få in riktig optik i en telefon. Mobiltelefonen tar man "skräpkort" med för att dela på Facebook och Instagram eller fotar nåt som en kom-ihåg-grej, typ dokument etc. Ska man fota nåt o vill ha ordentliga bilder så gör man det med en riktig kamera. Så är det bara..

Angående byggkvaliteten på One så tycker jag att den är ok för att vara första gången som en mobiltillverkare använder den tillverkningstekniken. Jag hade tur med mitt exemplar och fick en som var nästan perfekt. Fast man har ju sett bilder på riktiga skräckexempel på nätet som gör att man bara undrar vad det är för nötter som suttit i slutkontrollen i HTCs fabrik
Jag håller med om att material och kvalitet är olika saker. Det jag ogillar mest med Samsungs mobiler är väl materialet, alltså hur plasten känns. Denna blanka plast där minsta lilla repa syns direkt. Överlag en väldigt icke-premium känsla på denna plast. Det går ju faktiskt att få en telefon i plast att kännas såpass bra att man inte tänker på att det är plast. Tycker HTCs One X är ett bra exempel. Unibodyn gjorde att telefonen var väldigt vridstyv och stum samt texturen på plasten gjorde att man inte tänkte plast så fort man höll i den.

Till sist om du bara visste vilka argument man får höra ibland när folk ska välja den eller den mobilen. Ibland låter det såhär "Det är väl Samsung som gäller nu va? Den där S4an verkar ju helt ok"
Så låter det oftast när folk som inte kan nånting alls om mobiler ska välja en ny. Och faktum är att majoriteten kan ingenting eller väldigt lite om mobiltelefoner. Svårt kanske att föreställa sig för folk som hänger på det här forumet och som umgås med folk som är lika teknikintresserade som de..

Ok
Egentligen duger kameran om man tittar på mobilen, eller lägger upp instagrambilder men jag tyckte det var stor skillnad i bla detaljnivå mot andra mobiler. Tyckte inte den kunde matcha riktigt i tester. Nä, jag tog i när jag sade att den var urusel men för kass för min uppfattning om hur en mobilkamera skulle vara 2013. HTC one visade dock vägen för vad som är intressant när det gäller mobilkamera.
Byggkvalitén, en mobil i "ett stycke" var något som det skrevs om. Just därför blev jag besviken när jag inte hittade en utan konstiga skarvar.
Samsung är inte heller något som helt har tilltalat mig men jag har inga problem med deras S4:a. Det går även att skaffa bakstycke i metall till S3/S4 för en mycket billig peng om man gillar den för övrigt.

Jag går ju inte i skolan och min uppfattning är baserad på den miljö jag lever i och där har de flesta iPhone men Samsung ser jag inte som någon överdrivet populär mobil faktiskt även om dem är väldigt stora. Det låter riktigt tragiskt när du säger att folk skulle välja mobil efter vad som är inne men det kanske är så. I viss mån är vi alla påverkade fast i slutändan måste det ju bara vara funktioner, känslan och intrycket som avgör köpet. Hur som helst så ser jag fram emot HTC:s nästa, Samsungs S5 och iPhone med större skärm.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Du menar att du känner dig speciell och udda med en HTC one?
Tror inte många över 12-13 år väljer en mobil för att "vara en i gänget". Du är nog ganska ensam med dessa tankar.

Det tror däremot jag. Vuxna fjortisar är fortfarande fjortisar, vilka nästan gjort det till en trend att medvetet undvika teknolgisk lärdom för att försöka rättfärdiga sitt självbedrägeri att köpa t.ex. iPhone. Träffar 17-25-åriga sådana (vissa t.o.m. äldre) såväl i hemmet som inom arbete och utbildning, och gemensamt för alla dessa är att de alla väljer iPhone för att den är "finast" och därmed bäst, fastän de egentligen inte bryr sig alls så länge de finner en tillhörighet hos likasinnade. Value for money? No shit, sherlock.

Att det sedan finns folk som väljer iPhone p.g.a. dess OS, behändiga storlek eller prestanda är däremot godtagbara argument. De påvisar åtminstone att personen ifråga valt sin lur själv och inte fallit för grupptrycket.

Skrivet av bennyfax:

HTC one är snygg men knappast överlägsen. Skärmen är bra men har för tjocka kanter till skillnad mot S4:an som har gjort detta bra, och som någon skrev, "det är för mycket dead space". Kameran är urusel och jag valde bort mobilen mycket pga det. Kvalitén är inte heller imponerande, aluminium är fint men ONE är ju limmad och ihopsatt ganska dåligt. Alla HTC one jag tittade på hade se- och kännbara glipor, men jag ser fram emot efterföljaren. Material och kvalité är olika saker. S4:an är inget plastskräp, sen om man inte gillar materialet kan jag förstå.
Undrar också om du ens läst artikeln eller något om S5:an för att ens kunna yttra dig. De släpper en version med baksida i plast och en lyxigare version i metall.

Håller helt med dig i detta. Har själv funderat på en blå One då jag ändå har en SGS2+ genom jobbet, då min rootade Sensation XE batteri- och utseendemässigt sjunger på sista versen. Just detta deadspace är hos One oerhört idiotiskt då det ändå rör sig om en stor telefon i övrigt (hos t.ex. iP4 kan det lättare accepteras med den lilla skärmen i åtanke). Dock får jag tacka för tipset, kände inte till dessa sammansättningsmissar hos One tidigare. Blir definitivt till att ta ett "provkörningserbjudande" på min One innan jag bestämmer mig för att behålla den eller inte.

Skrivet av rubbeezy:

Fasen va ni alltid ska klaga på att upplösning är för stor osv!
Tekniken står aldrig stilla och det kommer den aldrig att göra. Är det batteri tiden som ni oroar er så mycket efter?

Det kommer ju en variant i 1080p och en annan i 1440p.

Sluta gnälla nu flickor.

De flesta mobilföretags flaggskepp har 5" skärmar med 1920x1080 i upplösning. För en månad sen installerade jag en ny HP-dator på en bekants kontor med en 24" skärm på 1366x768. Tycker du fortfarande att mobilskärmar är så pixliga så kraftiga förbättringar är nödvändiga?

Hög upplösning är bra, men drar mer resurser (systemkraft och batteritid). Det vore säkert inte omöjligt att sätta in en 4k-skärm i en telefon redan idag, problemet är bara att telefonen blir seg som sirap utan att du märker någonhelst skillnad i bildkvalitet.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år