Litet chassie för mini-itx och i5-3570K

Permalänk

Litet chassie för mini-itx och i5-3570K

Har skaffat ett mini-itx mb med en i5-3570K som ska få bli bild/surfdator, det enda jag behöver i chassiet mer är en 2,5" disk.

Det finns ju en drös med små chassien i kina, funkar dessa, eller är de för små och för varma för att klara av jobbet.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk

Min första tanke på ett mITX-chassi är Fractal Design Node 304, funderade själv på detta när jag tänkte byta ut min Mac Mini.

http://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304

Visa signatur

CPU: i5 3570K [Antec 620 V4]| GPU: MSI GTX 770 4GB OC TwinFrozr | MOBO: Gigabyte GA-Z77M-D3H |
PSU: be quite! L8 630W | RAM: Corsair Vengenace Quad 4x4Gb @ 1600Mhz | HDD: WD CG 2TB @ 5400RPM | SSD: Corsair Force 3 F120 120GB | LÅDA: FD Define Mini | SKÄRM: Dell S2340L

Permalänk
Medlem

Har trixat en hel del med ITX och tycker att de minsta chassina är olämpliga för varma komponenter som din i5'a.
Hitills är det bästa ITX chassit jag pysslat med Chieftec BT-02:
http://www.dustinhome.se/product/5010586214/chieftec-bt-02-mi...
Kanske lite större än du räknat med, men du får plats med en vettig kylare vilket i sin tur betyder tystare dator.

Vill du ändå ha lite mindre så fungerar även (snygg som attan i vitt!):
http://www.komplett.se/chieftec-flyer-series-fi-01b-mini-itx/...
Ruskigt välbyggd sak, dock så prutar man på ytrymme så man får inte plats med nån större kylare.

Permalänk
Medlem

Jag har ju en node 304 för min 3570k, det finns säker mindre bra chassin men ofta blir det väldigt varmt i dem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Hämtade hem en Node 304 i helgen, det är ju snyggt helt klart, men det blir mycket luft när man klarar sig utan grafikkort och 3,5" enheter.

Chieftec Flyer Series FI-01B var riktigt fint i vitt, men verkar ha utgått. Kinalådorna känns mer passande för en setup med integrerad atom CPU.

Detta var inte lätt. Har försökt hitta något som bygger på höjden, min tanke var att basen skulle vara i storlek med ett ATX PSU och sedan stapla mb och ssd på höjden, men det var ont om sådana i mindre storlekar med.

Hade man bara haft tid så skulle det nog bli hemmabygge i bockad rostfritt...

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Streacom F1C OD EVO. Snyggt, kompakt och stilrent. Finns i svart och silver.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Det var smutt, frågan är om det är för litet för att vara vettigt, jag har kommit till insikt att de minsta lådorna lämpar sig bäst för NUC och liknande mb med fast monterad processor.

Jag har upptäckt Lian Li Q07

och även sett att de kommer med en ny som heter Q33

Lite större, men bygger på höjden. Framförallt så tar de ATX PSU istället för SFX eller extern PSU. Då jag har ett bra nätagg kan jag återanvända det.

Jag hoppas att det senare dyker upp snart, gillar att det saknar lucka för optisk enhet då det inte kommer användas.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Det där sista var ett hett litet chassi! Verkar vara hur enkelt som helst att bygga i.

Permalänk

Har hittat en till kandidat, Jonsbo U2, säljs även som Cooltek U2, lite mindre än Lian-Li men utan "flip-open" lösningen som verkar bra. Båda tar fullvuxna PSU'er och AIO vattenkylning.

Jonsbo U2 mäter 208*319*233 mm
Lian Li PC-Q33 229*328*240

Jonsbo (Cooltek) U2

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk

Ett Cooltek U2 är påväg hem...

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Schysst - kan bli intressant att se nåra bilder (det är ett snyggt chassi!)

Var köpte du det?

*edit*
Såg att du svarade pc-cooling i andra tråden!
#14361199

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Visa signatur

Skrivmaskin