John Carmack lämnade Id Software efter motstånd mot VR

Permalänk
Melding Plague

John Carmack lämnade Id Software efter motstånd mot VR

Grafikgurun John Carmack bryter tystnaden och avslöjar att han lämnade Id Software till följd av att moderbolaget Zenimax inte ville satsa på virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande med stora etablerade företag som är emot radikalt nytänkande. Jag är nog mer förvånad att så många större företag visat så stor entusiasm som de gjort för VR/Oculus!

Hoppas detta ryktet / teorien är sann:

http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2014/01/10/rumor-o...

Permalänk
Medlem

Ett fel med all VR/3d dock är att dem flesta får huvudvärk/migrän av att använda dem. Fem sekunder med oculus rift med dem nya uppgraderade skärmarna och exploderande yrsel.

Permalänk
Medlem

Tänk er ett rymdspel av typen freelancer fast mmo med ett par Oculus Rift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett fel med all VR/3d dock är att dem flesta får huvudvärk/migrän av att använda dem. Fem sekunder med oculus rift med dem nya uppgraderade skärmarna och exploderande yrsel.

De flesta? Första gången jag hör om att någon skulle få huvudvärk. Du kanske tänker på åksjukeproblemet som är mer eller mindre helt fixat i nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tänk er ett rymdspel av typen freelancer fast mmo med ett par Oculus Rift.

Ja shit, hoppas någon vill utveckla det!!!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

De flesta? Första gången jag hör om att någon skulle få huvudvärk. Du kanske tänker på åksjukeproblemet som är mer eller mindre helt fixat i nya versionen.

Jag har testat den nya versionen och den är precis lika dålig som den äldre. Nej utveckligen behöver hoppa ett steg längre än så. Alla dessa flugor kommer att dö av fort.

Har du sett Sword Art Online ? En sådan typ av VR är framtiden och vad folk faktiskt vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett fel med all VR/3d dock är att dem flesta får huvudvärk/migrän av att använda dem. Fem sekunder med oculus rift med dem nya uppgraderade skärmarna och exploderande yrsel.

Vart har du referenser till det uttalandet, jag säger inte att det är omöjligt att det är så men att du skriver något utan att referera till någon undersökning eller källa att man inte kan tro dig för fem öre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tänk er ett rymdspel av typen freelancer fast mmo med ett par Oculus Rift.

Gud va kul! jag tror att jag hade haft svårt att sköta jobbet under den första tiden

Men vänta nu, det är lite luddigt skrivet nu men jag vet att jag har läst och sett filmsnuttar... är inte killen bakom Freelancer på gång med en ny liknande serie som också har stöd för Oculus Rift eller har jag drömt allt?

Skrivet av Tune:

Är ju redan på gång i och med Star Citizen! =D
www.robertspaceindustries.com

Tack, det var precis den jag menade

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tänk er ett rymdspel av typen freelancer fast mmo med ett par Oculus Rift.

Skrivet av Eddy:

Ja shit, hoppas någon vill utveckla det!!!

Är ju redan på gång i och med Star Citizen! =D
https://robertsspaceindustries.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ett fel med all VR/3d dock är att dem flesta får huvudvärk/migrän av att använda dem. Fem sekunder med oculus rift med dem nya uppgraderade skärmarna och exploderande yrsel.

Jag har läst majoriteten av de recensioner som släppts från CES och täcker nya OR devkittet, inte en enda av dem nämner att de hade problem med yrsel / simulatorsjuka...

Så där får du nog definiera om "dem flesta" eller förklara vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tune:

Är ju redan på gång i och med Star Citizen! =D
https://robertsspaceindustries.com/

Skrivet av Juicis:

Gud va kul! jag tror att jag hade haft svårt att sköta jobbet under den första tiden

Men vänta nu, det är lite luddigt skrivet nu men jag vet att jag har läst och sett filmsnuttar... är inte killen bakom Freelancer på gång med en ny liknande serie som också har stöd för Oculus Rift eller har jag drömt allt?

Tack, det var precis den jag menade

Haha, jo jag vet
Det är ju bara det att så fort någon nämner VR så börjar alla ropa efter hur otroligt mycket de längtar efter Star Citizen:)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag vet, hoppas bara att det kommer fungera sömfritt med Oculus Rift och att han blir klar någon gång. Jag hade lätt köpt det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag vet, hoppas bara att det kommer fungera sömfritt med Oculus Rift och att han blir klar någon gång. Jag hade lätt köpt det spelet.

Haha, din lilla lurifax =P

Permalänk
Medlem

Dvs om man läser mellan raderna så blir det svårt med en framtida Elderscrolls med support för Rift'en...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oh god.... ett nytt DOOM med Oculus... pants crapping is imminent!

Annars hade jag ju sagt Dead Space 4 men det verkar ju ligga på is för att EA är dumma i kolan och sen tar man ju bort en del av spelet ifall man kör det som FPS, det hade dock bara gjort det läskigare när man hör att någonting går sönder bakom en och när man tittar runt så ser man en jefla necromorph krypa ur en ventilationslucka.... *poops pants*

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Följ ditt hjärta, Carmack. Det blir bäst så.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Jag har testat den nya versionen och den är precis lika dålig som den äldre. Nej utveckligen behöver hoppa ett steg längre än så. Alla dessa flugor kommer att dö av fort.

Har du sett Sword Art Online ? En sådan typ av VR är framtiden och vad folk faktiskt vill ha.

Är du säker på att det var Crystal Cove prototypen du provade?
Bara hört bra saker om den, men att det ändå behövs högre upplösning.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

moderbolaget Zenimax inte ville satsa på virtuell verklighet.

Läs artikeln

Men att satsa 4-500 miljoner dollar på ett MMO som inte har något direkt nyskapande är ok? Zenimax suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Dvs om man läser mellan raderna så blir det svårt med en framtida Elderscrolls med support för Rift'en...

Något som känns väldigt konstigt med tanke på hur stor roll "immersion" spelar för Elder Scrolls spelen.

Permalänk
Avstängd

Puckade Zenimax får skylla sig själv.

John Carmack är en sån kille som dom bör låta göra vad han vill.
Vill han sova eller onanera på kontoret, så ska dom hålla tyst och låta honom göra det.

Bra att John Carmack lämnade dom för att fullfölja sina ambitioner när dom var för trångsynta och tråkiga.

Permalänk
Medlem

Lika bra. Id och Zenimax höll bara tillbaka Carmacks potential under de senaste åren. Han gjorde grymma motorer, men var omringade av idioter. Oculus VR kommer låta honom få breda ut sina vingar ännu en gång. Bara det faktum att han jobbar på Oculus VR får mig att känna mig trygg i tekniken och får mig att vilja införskaffa ett par när dom är tillgängliga.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tänk er ett rymdspel av typen freelancer fast mmo med ett par Oculus Rift.

Jag, tänk om skaparen av Freelancer kunde släppa en andlig uppföljare, kanske finansierat av kickstarter och sedan vidare insamling på en hemsida. Skapligt schysst med stöd för OR skulle vara till det. Fast det finns kanske ingen marknad för såna spel nuförtiden tiden. www.robertsspaceindustries.com.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag har testat den nya versionen och den är precis lika dålig som den äldre. Nej utveckligen behöver hoppa ett steg längre än så. Alla dessa flugor kommer att dö av fort.

Har du sett Sword Art Online ? En sådan typ av VR är framtiden och vad folk faktiskt vill ha.

Det kommer nog tyvärr ta ett tag innan vi kan börja manipulera nerv signalerna som går till hjärnan som dom gjorde i serien. Kommer inte ihåg till 100% hur det fungerade men det är nog minst 10 år tills vi börjar se nåt liknande. Den dagen det dock skulle komma så sitter jag nog i natt kön utanför närmsta elektronikaffär.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem

Kan även vara bra att reda ut lite vanliga missförstånd:

Att få yrsel eller bli illamående av VR heter inte åksjuka utan simulatorsjuka. Problemet är i grunden det samma men omvänt för VR.

Åksjuka/Sjösjuka = Balanssinnet känner av rörelse men ögonen ser ingen rörelse.
Simulatorsjuka = Ögonen ser rörelse men balanssinnet känner inte av någon rörelse.

Permalänk
Medlem

Sitter jag och läser i en bil som åker omkring så blir jag illamående direkt. Men när jag provade gamla versionen av OR på Gamex så kände jag inte av något, visserligen var det en ganska kort runda men samma tid framför en bok i en bil som svänger fram och tillbaks hade garanterat fått mig åksjuk. Jag är hoppfull att det inte ska bli ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewaN:

Det kommer nog tyvärr ta ett tag innan vi kan börja manipulera nerv signalerna som går till hjärnan som dom gjorde i serien. Kommer inte ihåg till 100% hur det fungerade men det är nog minst 10 år tills vi börjar se nåt liknande. Den dagen det dock skulle komma så sitter jag nog i natt kön utanför närmsta elektronikaffär.

Lite offTopic kanske, men om det fungerar lika som i serien är det väll en väldigt dålig idé att vara först ut att testa sådan teknik. Gick ju inte superbra för alla early adopters

OnTopic: Synd att inte ID ville hänga på VR-tåget, med tanke på vilket mediaintresse det finns för Occulus så hade det varit mycket bra publicitet för "DoomVR" tror jag.
Ser ändå detta som en positiv nyhet, tror Carmack har mycket att tillföra Occulus, och det är ju dessutom ett bra namn att slänga runt när man ska leta investerare (och spelutvecklare), han tillför ju en viss tyngd till projektet. Nu kan han lägga 100% focus på detta.

Var faktiskt länge sedan jag var såhär nyfiken på en ny elektronikpryl. Hoppas bara de kan få till något sorts standardiserat ramverk för VR/3D som även andra tillverkare kan använda. Jag tror att detta står och faller med hur många spel mm detta fungerar i, och om de måste anpassas specifikt för Occulus/SteamVR/andra så kommer det bli pannkaka av alltihopa. Kör för tillfället 3D-vision på projektorn, det är häftigt i de spel det fungerar i, men många har knepiga artefakter, även efter en massa fix-och-trix som "normalanvändaren" inte kommer att orka med.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Redstar:

Jag, tänk om skaparen av Freelancer kunde släppa en andlig uppföljare, kanske finansierat av kickstarter och sedan vidare insamling på en hemsida. Skapligt schysst med stöd för OR skulle vara till det. Fast det finns kanske ingen marknad för såna spel nuförtiden tiden. www.robertsspaceindustries.com.

Skickades från m.sweclockers.com

oft:
digital anvil köptes upp av ms och slaktades kort därefter. ganska så söker på att ms sitter på rättigheterna på starlancer/freelancer franchisen...
starlancer köpte jag min första glädje sticka till pc för.

rolilg för carmac och roligt för oss old school gamers som slipper se Carmack bli meddragen i id fall...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Tune:

Är ju redan på gång i och med Star Citizen! =D
https://robertsspaceindustries.com/

Även ELITE: Dangerous.

Tror Carmack gjorde helt rätt. Jag tror att redan om fem år spelar vi de flesta spelen i 3D headsets, inte på skärm.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~