Permalänk
Medlem

Datorskåp med sladdvinda till konferensrum?

Hej!

I konferensrummet på jobbet har vi ett litet plåtskåp med en dator i. Denna datorn är kopplad till projektorn via en VGA-switch.
VGA-switchen har en "lös" sladd ut som är till för att koppla in andra prylar än just datorn till projektorn.

Problemet med detta är att den "lösa" sladden som är 3-5m lång ligger halvtaskigt ihoplindad i skåpet. Det blir bökigt så fort man ska koppla in något och det är inte snyggt alls.

Så jag undrar om det finns något slags datorskåp med inbyggd sladdvinda eller liknande som kan passa?
Tar gärna emot förslag på alternativa lösningar också.

VGA-kabeln kan gå att byta ut mot HDMI om det skulle öppna upp för fler alternativ.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det enda rätta är väl ett konferensbord med infälld vga-kabel alternativt uttag som går till vga-switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det enda rätta är väl ett konferensbord med infälld vga-kabel alternativt uttag som går till vga-switchen.

Jo det skulle antagligen vara den bästa lösningen men som det ser ut idag så blir den kabeldragningen lite omständlig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Det är ungefär den lösning vi har idag.

Det jag söker är en smidig lösning för att hantera den "lösa" VGA-kabeln.

Jag har hittat denna: http://www.ramelectronics.net/300079-1.aspx
Det är i stort sett något sådant jag söker.
Den var dock ganska dyr tycker jag och det lär tillkomma skatt, frakt och tull på det priset.

Permalänk

Hade på jobbet ett liknande kabel problem för några år sen, lustigt nog sammanföll detta med att en dammsugare dog.
Efter lite funderande slutade det med att dammsugaren fick se sig "bestulen" på sin inbyggda sladdvinda minus den befintliga 230V sladden.

Sladdvindan "bestyckades" ist med problemsladden och monterades i datorskåpet. Datorskåpet i sin tur fick ett lagom stort runt "kabelhål" i ena sidan med hjälp av en hålsåg.
(Observera att sladdvindan jag använde går rätt långsamt när den "rullar" in kabeln, på de flesta dylika går det fort som f-n, innebärande att om man skulle anv en "snabb vinda" så bör man "lugna ner den" på ngt sätt för kabelns skull).

Funktionen är alltså att man drar ut önskad kabel längd och där "stannar" då kabeln. När kabeln ska in i skåpet igen trycker man på en ngt moddad orginalknapp från dammsugaren, varpå sladden åker tillbaka till sitt ursprungsläge strax utanför sitt hål.
På hålets insida i skåpet limmade jag dit en bit gummi som jag skurit ett kryss i, man får alltså ut kabeln genom hålet/krysset, "krysset bildar sen stopp punkt" när kabeln inte används.

Kan detta ev vara en lösning för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Hade på jobbet ett liknande kabel problem för några år sen, lustigt nog sammanföll detta med att en dammsugare dog.
Efter lite funderande slutade det med att dammsugaren fick se sig "bestulen" på sin inbyggda sladdvinda minus den befintliga 230V sladden.

Sladdvindan "bestyckades" ist med problemsladden och monterades i datorskåpet. Datorskåpet i sin tur fick ett lagom stort runt "kabelhål" i ena sidan med hjälp av en hålsåg.
(Observera att sladdvindan jag använde går rätt långsamt när den "rullar" in kabeln, på de flesta dylika går det fort som f-n, innebärande att om man skulle anv en "snabb vinda" så bör man "lugna ner den" på ngt sätt för kabelns skull).

Funktionen är alltså att man drar ut önskad kabel längd och där "stannar" då kabeln. När kabeln ska in i skåpet igen trycker man på en ngt moddad orginalknapp från dammsugaren, varpå sladden åker tillbaka till sitt ursprungsläge strax utanför sitt hål.
På hålets insida i skåpet limmade jag dit en bit gummi som jag skurit ett kryss i, man får alltså ut kabeln genom hålet/krysset, "krysset bildar sen stopp punkt" när kabeln inte används.

Kan detta ev vara en lösning för dig?

Denna lösningen är precis vad jag letar efter. Det skulle dock vara att föredra om det fanns en färdig lösning att köpa då jag inte riktigt har tid till att göra ovanstående lösning.

Det var en väldigt bra och utförlig beskrivning.

Jag kanske kan beställa en av dig?

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara en sladdvinda? Kan ni inte dra en längre sladd och placera den i någon snygg kabelkanal?

Permalänk

Haha!!
Mjaaa, jag har för tillfället ingen donator i form av en död dammsugare...

Lurar dock på om inte en slangvinda till tryckluft skulle klara biffen på samma sätt. Borde inte vara så svårt att byta ut en tunn slang mot din VGA-switch. Återstår isf att göra hål i ett skåp + lite gummi.

Har du förresten dryftat ditt problem med Kjell & co, Jula, Claes O, Biltema, Bauhaus etc? Finns kanske en hyfsad möjlighet at de har nån bra lösning på vinda.